Review: Wintersportvakantie met de NIO ET7 naar Oostenrijk
Oostenrijk is de meest populaire wintersportbestemming voor Nederlanders en ook voor elektrische autorijders is dat niet anders. Tijdens het wintersportseizoen stappen veel EV-rijders in de auto richting de sneeuw en de gezelligheid van de Oostenrijkse après-ski. Met je elektrische auto op wintersportvakantie gaan, vergt vaak nog iets meer voorbereiding dan je gewend bent en daardoor worden er veel vragen gesteld over de vakantie naar Oostenrijk. In deze review lees je alles over de wintersportvakantie met de NIO ET7 én je leest of batterij wisselen het makkelijker maakt om op vakantie te gaan met je elektrische auto.
Het aantal snelladers en laadpalen neemt ieder jaar, net als het aantal elektrische autorijders, verder toe. Op vakantie met je elektrische auto is uiteraard nog wennen voor velen en tegelijkertijd is het ieder jaar gemakkelijker aan het worden. Dat neemt uiteraard niet weg dat iedereen die met zijn elektrische auto op wintersportvakantie gaat zichzelf vragen stelt over welke laadpassen nodig zijn om onderweg te kunnen laden, waar de beste snelladers staan langs de route, hoeveel tijd je kwijt bent met het opladen onderweg, met welke app je kunt zien of de snelladers beschikbaar zijn, wat de kosten zijn voor het laden onderweg en welke app het beste is om te gebruiken voor de navigatie naar de wintersportbestemming?
Leestip: Review: wintersportvakantie naar Zwitserland met de Volkswagen ID.4
NIO wil elektrische autorijders helpen en dat willen ze onder andere door het makkelijker te maken om op vakantie te gaan met je NIO elektrische auto. Het merk, dat door sommigen al omschreven is als de enige échte Tesla-concurrent, pakt zaken anders aan. Dat het merk zaken anders aanpakt blijkt wel uit het feit dat je bij NIO je batterij kunt wisselen bij een van de NIO Power Swap Stations in Europa, hier kun je het accupakket van je NIO omwisselen tijdens een zogenaamde ‘power-swap’. In 5 minuten wissel je de accu bij zo’n NIO station om voor een nagenoeg volle en dat moet ervoor zorgen dat je relaxter en vooral sneller door kunt richting je vakantiebestemming. Mocht je jezelf nu afvragen of je met een NIO alleen maar aan ‘battery swappen’ kunt doen? Nee hoor, maak je geen zorgen want je kunt met de NIO ET7 ook gewoon snelladen net als iedere andere elektrische auto.
Heb je geen tijd om alles van deze review te lezen? Bekijk dan hier de top-tips:
- Zorg dat je meerdere laadpassen meeneemt naar Oostenrijk. In Nederland kun je vaak met iedere laadpas wel terecht bij een laadpaal, in Duitsland en ook in Oostenrijk is dit niet het geval. Met een extra laadpas heb je mogelijkheden om toch de laadpaal of snellader te gebruiken waar je op dat moment aangekomen bent.
- De navigatie van NIO zorgt ervoor dat je erg handig je route plant plus dat je gemakkelijk laadpalen, snelladers en NIO Power Swap Stations zoekt. Toch is het altijd goed om een app te gebruiken om te kijken of bijvoorbeeld A Better Routeplanner een andere route voorstelt.
- Langs de autobahn in Duitsland zijn steeds meer snelladers te vinden om je elektrische auto op te laden. Zo heeft Duitsland langs de snelweg al geregeld dat elke 80 kilometer een snellaadpaal langs de snelweg staat. Let wel op want dit kan er ook slechts een zijn waardoor je moet wachten om te laden als deze in gebruik is.
- Het aantal laadpalen ter plekke in Oostenrijk is afgelopen jaren flink toegenomen, mede dankzij de investeringen van bijvoorbeeld hoteleigenaren. Om helemaal relaxt op vakantie te zijn kies je het beste voor een accommodatie of hotel met een laadpaal in Oostenrijk.
- Let op voor extra kosten bij het laden van je auto in de vorm van een ‘idle fee’ of ‘blockiergebühr’ in Oostenrijk bij de laadpalen. Om te zorgen dat elektrische autorijders de auto weghalen na het laden hanteert men vaak een ‘blockiergebühr’ in skidorpen en bij accommodaties in Oostenrijk.
- Het batterij wisselen bij NIO accu-wisselstations gaat zo snel dat je haast onderweg extra stops in moet plannen voor een bezoek aan de wc, een kop koffie of wat te eten. Wil je de tijdswinst maximaal benutten? Zorg dan dat je lekker een tas met broodjes en lekkere snacks bij je hebt. Let alleen wel op dat je dan wellicht sneller op je vakantiebestemming bent dan vrienden met een brandstofauto.
Op wintersportvakantie naar Oostenrijk
Ieder jaar gaan vele vakantiegangers richting Oostenrijk voor een welverdiende wintersportvakantie. Ook dit jaar of beter gezegd juist dit jaar is Oostenrijk erg populair. Dat komt natuurlijk ook doordat mensen afgelopen jaren niet, of minder, op wintersport hebben kunnen gaan waardoor ze nu voorgenomen hebben om dit jaar sowieso te gaan. Accommodaties zijn lastig te vinden omdat veel al ver vooruit geboekt is en al helemaal in de vakantieperiodes. Daarnaast zijn er onderzoeken over voorspelde laadpaalfiles waarmee elektrische autorijders worden gewezen op de drukte richting Oostenrijk en het beperkte aantal snelladers onderweg.
Tijdens de weekenden in de voorjaarsvakanties is het bij veel laadstations in Duitsland drukker dan normaal. Dit komt doordat snellaadstations vaak ook van de autobahn af liggen waardoor zowel enthousiaste wintersporters als terugkerend verkeer bij dezelfde snelladers aankomen. Uiteindelijk blijkt dat het zogenaamde ‘zwarte zaterdag weekend richting de wintersport voor elektrische autorijders’ of ook wel het ‘groene zaterdag weekend’ wel meevalt. Uiteraard kan niet iedereen kiezen om buiten de vakantieperiode naar Oostenrijk te rijden, terwijl deze eenvoudige tip wel de meest doeltreffende is om drukte bij laadpalen te vermijden. Althans, er is nog één andere optie als je drukke snelladers wil vermijden en dat is met een NIO op vakantie gaan.
NIO is meer dan alleen een elektrische auto
Voor deze wintersportvakantie naar Oostenrijk gaan we met de NIO ET7. Wellicht ben je nog niet bekend met NIO? Laten we dan even kort dit merk introduceren want er is een nieuw merk op de markt van elektrische auto’s en dat is NIO. Deze relatief nieuwe speler doet dingen anders. NIO brengt in vlot tempo elektrische modellen op de markt zoals de ET7, de EL7 en de ET5. Deze auto’s zijn prachtig om te zien en om in te rijden, alleen wat ze echt anders maken is de batterijwisselmogelijkheden bij de NIO Power Swap Stations in Europa.
NIO wil je in staat stellen om je leven prettiger te maken en dat begint bij een basisgedachte dat ze mensen op weg helpen om ‘shape a joyful lifestyle’ na te streven. Dat is nogal een basisbelofte natuurlijk en tegelijkertijd is NIO al flink aan de weg aan het timmeren. Zo zijn er in rap tempo NIO Power Swap Stations geopend in Europa waar je terecht kunt om je accupakket binnen enkele minuten te wisselen, daarnaast openen er steeds meer NIO Houses waar de community terecht kan, helpt de NIO app je om producten te kopen of met punten af te rekenen en is het NIO OS-besturingssysteem ontworpen om jouw ervaring constant te optimaliseren.
Gezonde spanning voor de eerste batterijwissel
Natuurlijk kijk je uit naar je vakantie, als je weet dat je over enkele weken op vakantie gaat dan is dat voor velen een reden om je alvast te verheugen. Dat is met onze wintersportvakantie ook zo. Al maanden eerder ga je op zoek naar een leuk skigebied en een geschikt hotel in de bergen. Na stiekem behoorlijk wat tijd van onderzoeken en afstemmen komen we uit bij Wohlfühlhotel Schiestl op loopafstand van de skilift en met een oplaadpunt voor elektrische auto’s. Door vroeger te boeken besparen we volgens de website en dat geld geven we dan direct weer uit bij het hotel door halfpension te boeken (inclusief ontbijt en diner).
Doordat de accommodatie vast ligt en je weet waar je naartoe gaat in Oostenrijk neemt de vakantie-voorpret steeds verder toe. Zeker wanneer je weet dat we met de NIO ET7 gaan. Om te zorgen dat we goed voorbereid zijn op de rit, gebruiken we diverse routeplanner apps. Alleen het valt op dat bekende apps als A Better Routeplanner en Chargemap nog geen advies geven. Uiteraard is dat geen probleem, wel maakt het de reis naar Oostenrijk spannender. Gelukkig werkt de NIO app ook erg goed als routeplanner en deze neemt ook direct de NIO Power Swap Stations mee in het advies. Als back-up nemen we twee laadpassen mee voor de vakantie, de Shell Recharge en de Plugsurfing laadpas. Daarmee hebben we nog nooit ergens niet kunnen laden dus ook richting Oostenrijk moet dit wel goed gaan. Als de ski’s, de schoenen en de kluisjes bij de skilift online alvast geboekt zijn, is het tijd om echt toe te leven naar de vakantie.
Lees ook: 7 x tips voor het boeken van een goed hotel met een laadpaal
Geen tijd om koffie te halen
Nadat de voorjaarsvakantie is geweest, zijn de vakantie-voorpret kriebels niet meer te stoppen. Aan het einde van de week mogen wij richting de sneeuw en dat is iets dat we ieder moment van de week meer en meer gaan voelen. Op de dag van vertrek vertrekken we net na de ochtendspits vanuit Amsterdam. Na onderzoek blijkt dat er in Duitsland twee NIO Power Swap Stations zijn en dat deze perfect liggen onderweg naar de pistes van het Oostenrijkse Fügen. Zodra we klaar zijn om te vertrekken, voeren we in de navigatie het eerste NIO batterij wisselstation in en zetten we koers naar het bekende laadstation van de toekomst in Hilden.
Tijdens het eerste stuk richting de Duitse grens voel je direct het comfort van de NIO ET7, de wegligging is echt geweldig en de driver assistance systemen maken dat je heel comfortabel achter het stuur zit. In het infotainment systeem is alles overzichtelijk en werkt gemakkelijk en mocht je iets niet kunnen vinden dan kun je aan je eigen personal assistent genaamd NOMI vragen om je te helpen (wel in het engels maar dat geeft tijdens je vakantierit juist een extra vakantiegevoel). Het duurt dan natuurlijk ook niet lang tot de vragen aan NOMI door de auto vliegen; van NOMI vertel eens een leuke mop tot wat is het weer in Oostenrijk op dit moment en van NOMI zet de stoelverwarming aan tot kun je de dynamische massagestand activeren.
Doordat we in Hilden al gaan ‘swappen’, houden we eigenlijk behoorlijk wat actieradius over. Dit geeft direct het verschil aan van de NIO ET7 ten opzichte van iedere andere elektrische auto, want daarbij let je altijd wel op hoe je het rijbereik kunt maximaliseren. Anders gezegd weet je dat je simpelweg langer aan de snellader staat als je in Duitsland flink je pedaal intrapt. Dat is bij NIO niet het geval, want tijdens het wisselen bij het NIO Power Swap Station gaat het huidige accupakket eruit en krijg je een volledig volle terug. Of in ieder geval minimaal 90% opgeladen en dus kunnen we lekker doorrijden in Duitsland richting Hilden.
Aangezien het de eerste keer batterijwisselen is, is het natuurlijk spannend. Het is waarschijnlijk het best te vergelijken met de eerste keer laden of de allereerste keer snelladen. Gelukkig helpt NIO je enorm op weg. De navigatie stuurt je naar de locatie en vlak voordat je bij het batterijwissel station aankomt, plaatst de auto een order voor een batterijwissel. Dit gaat allemaal vanzelf en hier hoef je niets voor te doen, als je maar wel de navigatie van de NIO ET7 gebruikt. Op het moment dat we snelweg verlaten neemt de spanning toch wat toe want wat als het niet automatisch gaat of als er iets misgaat? Dan staan we hier in Duitsland en valt de wintersportvakantie in duigen. Terwijl we over deze irreële kans nadenken, draaien we het terrein op en zien we voor het NIO Power Swap Station medewerkers staan. Geen zorgen dus…alles gaat goedkomen tijdens de eerste keer ‘swappen’ met de NIO ET7 onderweg naar de wintersport.
Het swappen gaat allemaal vanzelf, NOMI zegt waar je voor de NIO-box moet parkeren en vraagt of je klaar bent om te wisselen. Nadat je akkoord geeft, hoef je niets meer te doen. De ET7 stuurt zichzelf achteruit het wisselstation in en als je daar eenmaal staat krijg je nog de vraag of je daadwerkelijk wil ‘swappen’. Nadat je dat hebt bevestigd, krijg je nog een geruststellende mededeling over dat de auto kan bewegen tijdens de batterijwissel en vervolgens schakelt alle elektronica in de auto uit. Logisch natuurlijk, want je elektrische aandrijfbron wordt verwisseld. Tijdens het wisselen hebben we de kans om wat vragen te stellen aan de aanwezige NIO-medewerker. Als we vertellen dat we toch even nadachten wat er zou gebeuren als dit niet zou werken, stelt hij ons gerust. Er zijn wereldwijd al meer dan 16 miljoen NIO-batterijen gewisseld bij NIO Power Swap Stations. Plus het is ook zo dat je met je NIO altijd gewoon kunt laden en snelladen en daarmee blijkt alles wat we dachten ongegrond.
In enkele minuten is alles vanzelf voorbij en spring NOMI weer aan en vervolgens gaat alle andere elektronica in de ET7 weer aan. Men zegt dat het ‘swappen’ in zo’n vijf minuten moet kunnen, wij kunnen het niet met zekerheid zeggen omdat we zo geobsedeerd zijn door alles wat vanzelf in en om de auto gebeurt. We kunnen weer verder geeft de NIO-medewerker aan en hij wenst ons een fijne rit en vakantie. In de navigatie stellen we het volgende NIO Power Swap Station in en we bekijken enigszins ongelovig de actieradius van 520 km die we beschikbaar hebben terwijl we enkele minuten geleden nog langzaamaan richting een beperkt rijbereik aan het rijden waren. We rijden verder volgens de navigatie en later komen we erachter dat we beter hier nog even koffie hadden kunnen halen, alleen dat we dit vergeten zijn doordat het ‘swappen’ zo snel is gegaan.
Ook snelladen is geen probleem
Terwijl we vanuit Hilden wegrijden en koers zetten richting het volgende wisselstation, zijn we super enthousiast. Dit ging zo snel en zo gemakkelijk en dat alles vanzelf. Terwijl we verder rijden realiseren vervolgens ineens dat we vergeten zijn om koffie te halen. Dat is best te overkomen natuurlijk, alleen we zien ook in dat de actieradius nét niet genoeg is om het NIO Power Swap Station in Zusmarshausen te halen. Of misschien is het nét wel genoeg alleen dan gaat het laatste stuk erg spannend worden omdat we precies op 0 km rijbereik aankomen. De combinatie van deze twee factoren maakt de optelsom eenvoudig: we gaan straks even van de snelweg af voor een lekkere koffiebreak en een beetje extra rijbereik om geen laadstress te ervaren.
Nadat we voldoende hebben bijgeladen om zonder zorgen het Sortimo Innovationspark in Zusmarshausen te halen rijden we vlot door over de Duitse Autobahn tot we een file inrijden tussen Stuttgart en Ulm. Een bekende plek voor files langs de A8, dus wat dat betreft geen verrassing. Alleen in dit geval staat alles stil en verplaatsen we in anderhalf uur slechts van Denkendorf tot Wendlingen am Neckar. Het enige leuke aan de file is dat je letterlijk kunt zien hoe eyecatching de NIO ET7 is in een autogek land als Duitsland. Bijna iedere bestuurder of passagier die voorbijkomt zie je omkijken of de NIO nakijken om ten slotte een goedkeurend knikje te geven. Naast dat de auto er erg goed uitziet en zo door kan als de zakelijke auto van het jaar, kennen veel mensen het merk niet en is er op de auto naast het logo van NIO en de typeaanduiding geen merk te zien.
NIO heeft zijn eerste batterijwissel-station van Europa in Duitsland geopend bij het bekende Sortimo Innovationspark in Zusmarshausen. Net naast de A8 snelweg zijn hier in Zusmarshausen 60 snelladers beschikbaar voor elektrische auto’s en zelfs voor bussen. Plus er is een NIO Power Swap Station geplaatst naast de Tesla Superchargers. Het is na een lange tijd stilstaan in de file best leuk om de Tesla’s aan de Superchargers voorbij te rijden richting het ‘swappen’. Met de timer in de hand meten we hoelang het wisselen duurt. Na 6:20 minuten zijn wij weer klaar om 520 km te rijden met de nieuwe actieradius. Zo’n accuwissel gaat zo snel dat je jezelf haast een soort Max Verstappen gaat voelen. Zelfs de Tesla’s die aan het Superchargen zijn, kijken je bewonderenswaardig aan als je hier binnen no-time weer voorbij komt rijden.
Is laden voor de deur beter dan een diner?
Na de ‘swap’ is de energie hoog want we zijn aan het laatste stuk van de reis begonnen richting Fügen. Het voelt alsof je de afslag neemt naar huis; dat laatste stuk telt voor je gevoel vaak al niet meer omdat je helemaal opgewekt bent dat je er bijna bent. Voor de Oostenrijkse grens maken we nog een korte stop om een vignet voor Oostenrijk te kopen zodat we zorgeloos naar de pistes in het Zillertal kunnen rijden en aangezien de ET7 vierwielaandrijving heeft, is er ook geen enkele zorg dat we nog met sneeuwkettingen aan de slag moeten in de laatste kilometers. Bij aankomst is er precies voor Wohlfühlhotel Schiestl een laadplek beschikbaar. We zijn te laat voor het diner, tegelijkertijd maakt laden voor de deur van het hotel veel goed.
Na de eerste overnachting halen we ’s ochtends voor het ontbijt de auto weg bij de laadpaal en dat blijkt maar goed ook. Op de laadpaal staat dat je een blockiergebühr moet betalen als je de paal te lang bezet. Dit is in Oostenrijk en Duitsland wel vaker het geval om zo te zorgen dat de laadpalen eerder beschikbaar zijn voor andere elektrische autorijders. Aangezien de auto nu volledig opgeladen is, zetten we deze op een andere plek bij het hotel. Die gebruiken we later deze week vast wel weer om binnen het skigebied plekken te ontdekken.
Een perfect hotel met laadpaal
Veel wintersporters kiezen jaarlijks voor dezelfde accommodatie en dat is logisch. Elektrische autorijders switchen vaker voor een andere accommodatie in de bergen als ze elektrisch gaan rijden. Dat komt doordat een laadpaal bij het hotel of de accommodatie zorgt voor een meer zorgeloze vakantie. Ondanks dat het aantal laadpalen snel toeneemt in de wintersportgebieden wil je niet dat je auto in een dorp verderop een nacht moet doorbrengen en dat jij met de skibus moet zoeken om terug te komen bij je auto. Het Wohlfühlhotel Schiestl is een voorbeeldig hotel wat dat betreft. Naast alle fijne wintersportfaciliteiten als een skiruimte, een wellness & sauna, een goed restaurant en een gezellige bar zijn er meer dan 6 laadpalen beschikbaar voor gasten.
Na een week genieten van zowel zon als sneeuw in Oostenrijk is het tijd voor de terugrit. Het plannen van de terugreis is eenvoudig want we moeten zorgen dat we volledig opgeladen vertrekken om vervolgens twee keer te ‘swappen’ in Duitsland en tussendoor nog even te snelladen. Als we geen file hebben op de terugreis dan is de route volgens Google Maps tien uur en zevendertig minuten zonder stops. De verschillende appjes voor de routeplanning hoeven we niet te checken omdat de navigatie van NIO ons begeleidt en tegelijkertijd ook nog eens de accuwissels inplant.
Vakanties met een elektrische auto zonder tijdverlies
De vraag die iedere elektrische autorijder krijgt die op vakantie gaat is “hoeveel langer je doet over het afleggen van de afstand”? Aangezien je met de NIO ET7 ontzettend snel weer verder op weg kunt, lijkt het ons wel leuk om tijdens de terugweg te testen of een vakantierit met een NIO net zo snel af te leggen is als een brandstofauto. Enige nadeel: er is niemand die dezelfde route als wij afleggen naar Amsterdam op de dag dat wij terug gaan rijden. Uiteindelijk besluiten we, bij gebrek aan een brandstofauto om mee te vergelijken, dat we de tijd die Google Maps aangeeft hanteren als de snelste tijd waarin je de route af kunt leggen en onze terugreis daarmee te vergelijken.
Met de learnings over langere afstanden afleggen met de ET7 van de heenreis richting Oostenrijk in ons achterhoofd, besluiten we voor vertrek om een aantal dingen te doen zodat we tijdsefficiënter zijn op de terugrit: we vertrekken vroeg (06:30) om drukte bij knooppunten te proberen te vermijden, we vragen het hotel of we een kop koffie kunnen krijgen ’s ochtends en we vragen om een ontbijt- en lunchbox en voor onderweg.
Op de dag van de terugreis vertrekken we exact om 06:30 bij het hotel en in de licht besneeuwde Oostenrijkse wereld zetten we koers richting de grens met Duitsland en vervolgens naar het NIO PSS in Zusmarshausen. Hier komen we om 09:01 aan en na het ‘swappen’ rijden we om 09:09 weer verder richting de snelladers van Fastned Limburg an der Lahn. Ook op de terugweg kiezen we ervoor om niet het risico te lopen dat we leegraken tussen de twee ‘swaps’ in en daarom kiezen we voor de betrouwbare snelladers van Fastned.
Dankzij de ontbijt- en lunchbox kunnen we in één keer doorrijden naar Fastned en hier komen we om 13:06 aan. De rit verloopt soepel en we hebben gelukkig geen file bij de belangrijke knooppunten in Duitsland, mede doordat we vroeg zijn gaan rijden. Na 10 minuten bij Fastned Limburg an der Lahn stellen we de navigatie van NIO in op Hilden voor de tweede en laatste batterijwissel van vandaag. Wanneer we om 14:38 aankomen bij het NIO Power Swap Station in Hilden, lijkt het alsof er een evenement is bij NIO omdat er veel mensen staan te kijken bij de NIO-box. Niets is minder waar, als we dichterbij komen blijken dit allemaal geïnteresseerden te zijn die graag een accuwissel willen zien. Als we gewisseld hebben, halen we even wat lekkers en een koffie voor het laatste deel van de terugreis om vervolgens om 14:57 Hilden achter ons te laten.
Uiteindelijk komen we om 17:04 aan in Amsterdam, waarmee we onszelf verbaasd hebben over hoe snel en soepel je met je NIO elektrische auto kunt reizen als je het accupakket van je auto kunt swappen. Natuurlijk is het zo dat wij voorbereid waren doordat we eten voor onderweg hadden en we hebben naast het swappen en laden geen extra stops voor een wc-bezoek gemaakt, waardoor je wel sneller doorrijdt dan je normaal zou doen als je op reis bent, maar NIO laat zien hoe de toekomst van elektrische autovakanties kan zijn. Als er straks meer dan 120 NIO wisselstations in Europa staan dan is reizen met je elektrische auto net zo snel als wat je altijd gewend bent geweest.
De conclusie
Naar Oostenrijk op wintersportvakantie met je elektrische auto is nog steeds iets waar je over na moet denken en waarbij je moet plannen waar je kunt laden en snelladen. Ook omdat de laadpalen in de bergen nog niet zo talrijk zijn als in eigen land terwijl je er wel alle elektrische autorijders tegen komt uit eigen land. Het is geweldig om te zien dat steeds meer EV-rijders met de auto naar Oostenrijk op vakantie gaan. Naast het bekende snelladen of Superchargen in het geval van een Tesla is er sinds kort een extra manier bijgekomen om met je elektrische auto op vakantie te gaan: door onderweg te ‘Power Swappen’. NIO geeft een kijkje in de toekomst en nomineert zichzelf direct als de ideale vakantiepartner met de Power Swap Stations en het gemak waarmee je daardoor de vakantierit kunt afleggen. Het enige waar het nu nog op wachten is, is op meer wisselstations in Europa. Dan vragen we ons wellicht in de toekomst allemaal af waarom we ooit wilden snelladen in plaats van batterijwisselen.
– Afstand: 958 km
– Actieradius vertrek: 576 km
– 2 ‘swaps’ & 1 x snelladen bij:
– NIO Power Swap Station Hilden
– Prijs: Gratis tot 31 december 2023
– Laadpas gebruikt: Geen, werkt via NIO-account
– EnBW Ellhofen
– Bijgeladen: 29,336 kWh
– Prijs: € 21,71
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– NIO Power Swap Station Zusmarshausen
– Prijs: Gratis tot 31 december 2023
– Laadpas gebruikt: Geen, werkt via NIO-account
– Afstand: 976 km
– Actieradius vertrek: 578 km
– 2 ‘swaps’ & 1 x snelladen bij:
– NIO Power Swap Station Zusmarshausen
– Prijs: Gratis tot 31 december 2023
– Laadpas gebruikt: Geen, werkt via NIO-account
– Fastned Limburg an der Lahn
– Bijgeladen: 31,490 kWh
– Prijs: € 23,30
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– NIO Power Swap Station Hilden
– Prijs: Gratis tot 31 december 2023
– Laadpas gebruikt: Geen, werkt via NIO-account
- Het navigatiesysteem van NIO werkt erg goed en is eigenlijk handiger dan het gebruiken van een routeplan-app omdat de NIO-software de accuwissel automatisch kan bestellen. Dit is een groot voordeel plus de bekende apps als A Better Routeplanner en Chargemap kunnen nog geen route inclusief ‘swaps’ plannen.
- Het loont met de huidige energieprijzen om je route te plannen en prijzen te vergelijken. Doordat je tot 31 december gratis kunt batterij wisselen met je NIO is dat uiteraard de goedkoopste optie daarna is het goed de kosten te vergelijken.
- Neem altijd minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben. Wij hebben de Shell Recharge & Plugsurfing laadpas meegenomen.
- Vergeet niet dat je in Duitsland een milieusticker voor je elektrische auto nodig hebt. Zeker wanneer je de autobahn afgaat om ergens in een stad of dorp te laden of snelladen.
- Omdat het wisselen van je batterij zo snel gaat, is het als je tempo wil maken verstandig om hier op in te spelen en broodjes en lekkers voor onderweg mee te nemen. Zo voorkom je dat je na het snelle ‘swappen’ tijd kwijt bent aan het maken van extra stops.
- Geniet van je adaptive cruise control en stel je snelheid af op je medeweggebruikers in Duitsland. Zo rijdt je veilig en vlot mee. Het voordeel van NIO is dat je de accu in zijn geheel wisselt en daarmee is het geen probleem als deze behoorlijk leeg is bij aankomst bij een NIO PSS.
- Kies voor een accommodatie of hotel met laadpaal op je vakantiebestemming, dat geeft je een ontspannen vakantiegevoel.
- Let op bij de laadpalen in Oostenrijk en Duitsland dat ze je kosten in rekening brengen als je na het laden je auto niet weghaalt. Dit heet een ‘blockiergebühr’.
- In Oostenrijk heb je een vignet nodig voor de snelwegen, koop deze bij een tankstation voor de grens of bestel deze vooraf online.
- Kies voor de grootste batterij bij het wisselen bij een NIO Power Swap Station, zo kun je extra genieten van het rijden van lange afstanden tijdens je vakantie.
Lees ook
- Wat is het effect op je actieradius van rijden in de bergen?
- Met je elektrische auto naar Oostenrijk, bekijk alle tips
- Goed nieuws: Fastned gaat groot snellaadstation bouwen langs de E17 bij Gentbrugge
- Getest: De ANWB Routeplanner voor elektrische auto’s
- Waarom is je actieradius minder bij kou en wat kun je doen om dit te verbeteren?