Review: Met de Jaguar I-PACE op vakantie naar Engeland
Op vakantie naar Engeland met een elektrische auto staat al een tijdje op ons lijstje. Het is er namelijk prachtig en iedereen die je spreekt geeft aan dat het absoluut de moeite waard is. De keuze voor de bestemming was dan ook snel gemaakt toen we met de stijlvolle Jaguar I-PACE op vakantie konden: Engeland. We willen de Jaguar I-PACE een soort van naar ‘huis’ brengen, naar het land waar Jaguar vandaan komt en daar vakantie vieren en door de countryside cruisen met de I-PACE. Engeland is natuurlijk al jaren populair, maar met de opkomst van elektrisch rijden, de focus op elektrisch rijden in Engeland én de trend van het bewuster vakantievieren wint Engeland helemaal aan populariteit.
Om met de Jaguar I-PACE op vakantie te gaan naar Engeland moeten we wel enigszins wat zaken plannen nadat het idee ontstaan is. Want de eerste vraag is of we met de elektrische auto met de boot of via de Eurotunnel naar Engeland gaan? Tijdens het uitzoeken komen we er op uit dat we wel graag via de tunnel naar Engeland willen gaan. Tijdens de roadtrip door Zweden hebben we al ervaren hoe het is om met je elektrische auto op een boot te gaan, dit keer kiezen we voor de Eurotunnel.
In totaal gaan we een week vakantievieren in Engeland en naast de keuze voor de Eurotunnel, willen we ook nog wel bepalen waar we naartoe gaan op vakantie. We willen tijdens de voorjaarsvakantie gewoon genieten van het echte Engelse leven. Oftewel we willen zowel de Engelse countryside als het bruisende Londense stadsleven ontdekken. Door de twee te combineren zien we zoveel mogelijk van het Engelse leven tijdens de vakantie. We gaan eerst vanuit Amsterdam naar Londen om vervolgens vanuit Londen naar de mooie omgeving van de Cotswolds te rijden.
Op vakantie met de Jaguar I-PACE, wat een genot
Al jaren staat de Jaguar I-PACE hoog in de lijstjes van bestverkochte elektrische auto’s. Dat mag geen verrassing heten, want de I-PACE is een van de eerste elektrische auto’s die stijl, luxe en comfort weet te combineren. Dat is iedereen in Nederland ook opgevallen, want je ziet de I-PACE vaak door het straatbeeld flitsen. De Jaguar I-PACE is ook een van de bestverkopende modellen van Jaguar in Nederland. Voor de vakantie naar Engeland met de Jaguar I-PACE genieten we van het comfort, de veiligheidssystemen, het 3-fase laden, het snelladen, het sportieve rijplezier en de geweldige wegligging van de I-PACE. De vraag is hoe de Jaguar I-PACE ons tijdens de vakantie met de elektrische auto naar Engeland gaat bevallen.
De vakantie naar Engeland van dag tot dag
Dag 1: Amsterdam – Londen (546 km)
We hebben voor deze eerste en langste reisdag van de vakantie met de elektrische auto naar Engeland de Eurotunnel geboekt. Je boekt daarbij een tijdslot en omdat we voor de spits in Londen aan willen komen hebben we in ons enthousiasme het tijdslot van 13:50 geboekt. We merkten in de afgelopen weken dat de prijzen van de Eurotunnel snel opliepen en dus hebben we maar een tijd geboekt. Wat we op de dag dat we de Eurotunnel boekten niet hadden kunnen weten is dat op deze vrijdag storm Eunice over Engeland, Noord-Frankrijk, België en Nederland zou trekken.
Onderweg hebben we weinig last van de storm, de Jaguar I-PACE ligt namelijk heerlijk op de weg. Sowieso zijn elektrische auto’s zwaarder vanwege de accupakketten en daardoor heb je minder last van harde wind. Het enige dat we merken is dat de actieradius veel sneller terugloopt dan we verwacht hadden en dat we op basis van de Chargetrip Go routeplanner gepland hebben. Geen probleem want we maken een laadstop bij Fastned in België, bij het nog redelijk nieuwe snellaadstation van Fastned in Aalter. Alleen wanneer we de Jaguar aangekoppeld hebben en bekijken hoever we nog moeten naar de Eurotunnel, zien we dat het krap gaat worden. Op de website van Eurotunnel lezen we dat er gratis snelladers bij de tunnel in Calais staan, om te zorgen dat we op tijd zijn voor ons tijdslot, besluiten we Fastned Aalter achter ons te laten en door te rijden naar Eurotunnel Le Shuttle. Dan zijn we op tijd voor de het tijdslot en laden we daar verder op voordat we naar Engeland gaan.
Leestip: Fastned over snelladen onderweg naar de vakantiebestemming.
Het laatste stuk richting de Eurotunnel in Calais merken we dat door de storm de actieradius veel sneller terugloopt. We hebben van de wind geen directe last, alleen het verbruik ligt 250% hoger dan normaal in de I-PACE. Het begint zelfs ineens spannend te worden of we de laadpalen bij de Eurotunnel wel halen. Een groot voordeel van samen op vakantie gaan is dat de bijrijder ondertussen kan zoeken, terwijl jij als bestuurder focust op het rijden. We ontdekken opnieuw dat er in Noord-Frankrijk erg weinig snelladers beschikbaar zijn en zeker langs onze route niet. De snelladers die op de route liggen, zijn in de buurt van Calais en voegen dus niets toe. We moeten maar gewoon de snelladers bij de Eurotunnel bereiken.
Met de wind en winstoten van storm Eunice vol van voren merken we het effect op het bereik. Hoe dichterbij Calais we komen hoe minder actieradius we over hebben. Uiteindelijk bereiken we het Eurotunnel terrein. Eenmaal daar valt op hoe goed de Eurotunnel geregeld is, je komt aan en doordat je vooraf geregistreerd bent herkennen de poortjes je auto. Hierdoor kun je zelf de check-in regelen en via de automaat je ticket printen. De voorwaarde hiervoor is wel dat je vooraf een ticket koopt op Eurotunnel.com plus dat je alle benodigde reisdocumenten voor vertrek hebt geüpload in je account. Wat ons betreft is het vooraf aanmelden een absolute aanrader want je bespaart hierdoor tijd tijdens je vakantie naar Engeland.
Na de soepele check-in bij de Eurotunnel komen we met nog 8 kilometer bereik aan bij de snelladers. Er staan naast Tesla Superchargers ook 2 laadpalen met in totaal 6 aansluitingen. We pluggen de CCS 50 kWh snellader in en gaan naar binnen om een lekkere koffie te halen. Bij terugkomst bij de Jaguar I-PACE blijkt dat het laden niet is gestart. We proberen het nogmaals en als het dan nog niet werkt pakken we de andere laadpaal. Helaas werkt ook de andere snellader niet. We bellen met Freshmile van de laadpalen. Na enkele checks en het herstarten van de laadpalen is de conclusie van de medewerker van Freshmile dat ze de laadpalen niet kunnen laten werken.
We staan dus bij de Eurotunnel met nog maar 8 km actieradius in de Jaguar I-PACE en geen werkende laadpalen. Dit is niet het beste scenario en we balen van de beperkte voorziening van Eurotunnel. Er zit niets anders op dan de elektrische auto aan een 220V stopcontact te koppelen. Dankzij een aardige medewerker komen we bij een goed bereikbaar stopcontact aan en hier leggen we de Granny-charger aan om voldoende actieradius te krijgen tot de eerste snellader in Engeland. Dit zijn de IONITY snelladers bij IONITY Channel in Hythe op zo’n 7 kilometer van de uitgang van de tunnel in Folkestone. Volgens onze berekening moeten we daarom zo’n 20 km actieradius hebben om deze snelladers te bereiken. Alles bij elkaar lopen we door de niet-werkende snelladers bij de Eurotunnel zo’n 2 uur vertraging op met de reis naar Londen.
We hebben wel weer veel geleerd van deze ervaring en zie de tips onderaan dit artikel om te bekijken hoe je jouw reis naar Engeland optimaal kunt voorbereiden en plannen. In Londen gaat het rijden met de elektrische auto erg gemakkelijk en doordat we elektrisch rijden, hebben we geen problemen met de milieuzones die in Londen gelden. Dankzij het Sea Containers Hotel London dat we geboekt hebben, weten we zeker dat de Jaguar I-PACE veilig in de garage staat onder het hotel in hartje Londen én dat we de auto kunnen opladen bij de beschikbare laadpalen. De vakantie in Engeland is begonnen en om dat te vieren drinken we een cocktail in de beste cocktailbar van Londen in ons hotel: Cocktailbar Lyaness London.
Dag 2: Londen – Londen (0 km)
Na de overnachting in de prachtige kamer in het Sea Containers Hotel, worden we wakker met een schitterend uitzicht over de City of Londen vanaf het balkon van onze kamer. De pech van de heenreis en de niet-werkende snelladers bij de Eurotunnel zijn we na de borrel in de cocktailbar en de goede nacht slaap helemaal vergeten. Vanaf het balkon van de kamer van het Sea Containers Hotel kijken we uit op de Thames en het centrum van Londen. Vandaag staat Londen op het programma, oftewel lekker in het hotel een film kijken in de eigen bioscoop van het Sea Containers hotel, door de stad lopen en leuke boetiekjes bezoeken, genieten van de Engelse pubs en einde van de dag inchecken in een ander hotel in Londen in het hippe Shoreditch.
Tegen de avond reizen we naar Shoreditch, we laten de elektrische auto in de parkeergarage van het hotel staan en checken voor vanavond in bij het net nieuw geopende One Hundred Shoreditch hotel. Het leuke aan een stad als Londen is dat iedere wijk zijn eigen sfeer en vibe heeft. Shoreditch is zo leuk omdat er enorm veel leuke restaurantjes zijn. We hebben voor vanavond een van de beste Thaise restaurants van Londen geboekt. We checken in bij het hotel en gaan eerst voor een borrel naar een echte Engelse pub: The Barley Mow in Shoreditch. Vanuit de Barley Mow gaan we vervolgens naar het Thaise restaurant genaamd: Smoking Goat. Alles is hier heerlijk en je eet bijna je vingers erbij op, maar als je één ding niet mag missen bij de Smoking Goat dan zijn het de ‘Wings’. Mocht je ook de Smoking Goat willen proberen tijdens je vakantie naar Engeland, zorg dat je op tijd boekt.
Dag 3: Londen – Bath (185 km / 117 mijl)
Het is tijd om met de elektrische auto de Countryside van Engeland te gaan ontdekken en dus gaan we met onze Jaguar I-PACE vandaag naar Bath. Bath ligt aan de zuidelijke kant van de Cotswolds AONB (Area of Outstanding Natural Beauty). De Cotswolds is het gebied waar we de countryside van Engeland tijdens deze week vakantie willen ontdekken. Vanuit Londen is Bath gemakkelijk te bereiken via de M4 snelweg die richting het westen van Engeland gaat. Dankzij het opladen van de Jaguar I-PACE in het Sea Containers Hotel, hebben we voldoende actieradius om in een keer naar het hotel in Bath te rijden.
Nu de storm voorbij is en we richting Bath rijden, merken we nog beter hoe comfortabel de Jaguar I-PACE rijdt. De navigatie vertelt je precies waar de laadpalen zijn en dankzij de Adaptive Cruise Control is rijden op de Engelse snelwegen ontspannen (terwijl we in Engeland natuurlijk aan de andere kant moeten rijden). Het zijn soms ook de kleine dingen die een groot verschil maken in het rijplezier…zo koppelt je iPhone automatisch draadloos met Apple CarPlay als je dit eenmaal hebt ingesteld in de I-PACE. Ideaal om onderweg een podcast te luisteren of voor de kinderen achterin leuke kinderliedjes op te zetten.
In Bath komen we na iets meer dan anderhalf uur rijden aan en direct bij binnenkomst in Bath valt op dat alle gebouwen een historische uitstraling hebben. Die historische uitstraling van Bath komt ook doordat eigenlijk ieder gebouw geel kalksteen heeft, de zogeheten ‘Bath stone’. Bath is na Londen de drukstbezochte toeristische stad van Engeland en heeft een rijke historie als kuuroord. Het waren de Romeinen die hier lang geleden de thermen ontdekten en verschillende badhuizen bouwden. De badhuizen zijn nog in takt en de thermen staan op de lijst om te bezoeken tijdens ons bezoek aan Bath.
We slapen in Bath in het Doubletree by Hilton Bath, dit hotel ligt in het centrum van Bath en heeft een laadpaal voor elektrische auto’s. Het opladen van je auto bij je hotel blijft toch altijd extra fijn, zo weet je zeker dat je weer met een volle actieradius op pad kunt. Nadat we de spullen op de kamer hebben gelegd van het hotel, gaan we de stad ontdekken. Al snel komen we erachter waarom men zegt dat een bezoek aan Bath goed is voor je kuitspieren. Werkelijk geen meter is vlak in deze stad, alles loopt op en af. Het badhuis van Bath met de historische thermen zijn niet te missen. We boeken een bezoek aan de thermen voor morgen.
Tip: Bekijk de 7 tips voor het boeken van een hotel met laadpaal.
’s Avonds gaan we naar The Pig near Bath, je kunt bij de Pig geweldig lekker eten. De Pig is ook een hotel waar je kunt slapen. In dit mooie oude landhuis net buiten Bath voel je jezelf direct een ware Engelse gentleman of een lady. Een bezoek is absoluut de moeite waard. We drinken een welkomstdrankje bij de openhaard en hebben haast het gevoel alsof we vandaag gejaagd hebben in de Engelse bossen. Het eten is echt fantastisch, we bestellen steeds enkele hapjes om te delen en de smaak is overweldigend. Mocht je naar Bath gaan? Zet de Pig Hotel near Bath absoluut op je lijst voor een avond heerlijk eten.
Dag 4: Bath – Cheltenham (88 km / 55 mijl)
De volgende dag staat het Thermea Bath Spa op de planning, lekker ontspannen in de verschillende baden en genieten van de rustgevende werking van de sauna’s en stoombaden. Een bezoek hieraan mag tijdens je verblijf in Bath niet ontbreken, dit is waaruit de stad ontstaan is en waar het voor een groot deel zijn naamsbekendheid aan dankt. Het water in de thermen bevat meer dan 40 mineralen en is daardoor erg goed voor je huid en lichaam. Mocht je het bezoek naar de Thermea Bath Spa niet vanwege de mineralen maken, ga dan gewoon voor de rooftop pool. Vanaf de rooftop pool heb je namelijk uitzicht op de heuvels en de kenmerkende gebouwen van Bath.
Na een heerlijke dag in Bath gaan we naar restaurant de Scallops Shell. Bij deze hotspot eet je de lekkerste verse gerechten. We zijn blij dat we een tafeltje hebben kunnen bemachtigen, want The Scallop Shell is super populair ook omdat ze enkele jaren geleden zijn uitgeroepen tot beste Fish & Chips Restaurant van Engeland. En zo’n titel dat zegt veel in Engeland. We bestellen verschillende lekkere voorgerechten en naast het leuke servies is de smaak van het eten echt geweldig. Als hoofdgerecht eten we de awardwinning Fish & Chips en ook hier krijg je geen spijt van. Na het eten rijden we aan het einde van de dag van Bath naar Cheltenham. Cheltenham ligt nog meer tegen de prachtige Cotswolds aan en vanuit Cheltenham gaan we de komende dagen deze Areas of Outstanding Natural Beauty eens verder ontdekken.
Dag 5: Cheltenham – Cheltenham (140 km / 88 mijl)
Vandaag brengen we de Jaguar I-PACe echt terug naar zijn thuisomgeving. Vanuit het hotel met laadpaal waar we overnacht hebben in Cheltenham: DoubleTree by Hilton Cheltenham, gaan we vandaag een tour maken door de Costwolds. We hebben dankzij de Bonnet laadpas app volledig op kunnen laden en hebben een route gepland langs verschillende typische plaatsjes in de Costwolds. Wil je de route weten die we rijden door de Cotswolds? Bekijk de kaart hieronder.
Tour door de Cotswolds met de elektrische auto:
A. Cheltenham
B. Snowshill
C. Broadway
D. Chipping Campden
E. Stow-on-the-Wold
F. Burford
G. Bibury
H. Bourton-on-the-water
I. Upper Slaughter
J. Ellenborough Park
Tijdens het rijden door de mooie omgeving geniet je extra van de stille I-PACE en terwijl we door het glooiende landschap van de Cotswolds rijden merk je ook dat de extra power erg lekker is wanneer je omhoog rijdt. De sportieve rijstijl is juist weer heel fijn wanneer je van het ene leuke dorp in de Cotswolds naar het volgende plekje aan het rijden bent. Enkele tips voor je bezoek aan de Cotswolds en aan de plaatsen die wij hebben bezocht zie je hieronder terug.
Snowshill is vooral beroemd vanwege de lavendel-velden. In de winter is hier weinig van te zien natuurlijk, maar het centrumpje van Snowshill is absoluut erg leuk en schattig. Zin in iets lekkers? Loop even binnen bij de pub: Snowshill Arms.
Broadway heeft een leuk en gezellig centrum en in de omgeving is ook veel te zien. Vergeet zeker niet de Broadway Tower te bekijken als je in de omgeving bent en wanneer je echt lekker en bijzonder wil eten, breng dan een bezoek aan The Fish Hotel in Broadway.
Chipping Campden is vooral bekend als oude marktstad. Wandel door dit schattige dorpje en drink een Engelse thee bij The Bantam Tea Room tegenover de historische markthal.
Stow-on-the-wolds heeft een mooi marktplein in het centrum en als je hier een tussenstop maakt, loop dan ook zeker even binnen bij een van de vele leuke antiekwinkeltjes. Trek? Wij genoten van een lekkere lunch bij The Bell.
Burford is echt een van die dorpjes zoals je de Cotswolds voorstelt met een steile dorpsweg en mooie gebouwen aan beide kanten die trapsgewijs oplopen.
Bibury staat waarschijnlijk op iedere foto van de Cotswolds wel afgebeeld. Bibury is een prachtig plaatsje en als je geen wandeling hier maakt, stop dan in ieder geval even voor een fotomoment bij de River Coln.
Bourton-on-the-water is geweldig om een wandeling te maken langs de River Windrush. Mocht je interesse in auto’s hebben (niet elektrisch), bezoek dan zeker het Cotswolds Motoring Museum.
Upper Slaughter brengt je stilte en rust. Het is een van de kleinere dorpjes, een beetje vergelijkbaar met Snowshill. Maak een wandeling door het dorp en geniet van de rust. Vergeet je camera niet want uiteraard is ook dit dorpje super fotogeniek.
Ellenborough Castle na een dag touren door de Cotswolds is dit echt je ‘home-away-from-home’. Een geweldig uitzicht over Cheltenham en het bekende racecourse plus een mooie spa zorgen voor een fijne slaapplek tijdens je vakantie in de Cotswolds.
Dag 6: Cheltenham – Cheltenham (0 km)
Het voordeel van een vakantie naar Engeland en een verblijf in Ellenborough Castle is dat het hotel alles te bieden heeft wat je zoekt tijdens je vakantie. Vandaag hebben we een hele dag om te genieten van het hotel en de omgeving van het hotel. We beginnen de dag met een aantal baantjes zwemmen in het mooie verwarmde buitenzwembad van het hotel om vervolgens na een warme douche aan te schuiven bij het ontbijt. Na het ontbijt nemen we plaats in de lounge van het hotel om nog een kop koffie te drinken en de krant plus wat magazines te lezen.
Als het ontbijt goed gezakt is, vragen we of we laarzen mogen lenen voor een wandeling in de omgeving van het hotel. Het Ellenborough Castle heeft een speciale ‘boot room’ met laarzen in diverse maten voor gasten en ook voor kinderen om hiermee een wandeling door de omgeving te maken. Met de kaart in de hand maken we een wandeling van anderhalf uur, die ons langs de bekende en beroemde Cheltenham Race Courses leidt. Na deze mooie wandeling brengen we de laarzen weer terug en kleden we ons om voor een middag in de Spa en de Wellness. Aan het begin van de avond schuiven we aan in het restaurant om uiteindelijk neer te ploffen op het bed van de mooie kamer. Ook wel eens lekker om het hotel niet uit te hoeven en gewoon de hele dag te genieten van alle fijne faciliteiten van het Ellenborough Castle.
Dag 7: Cheltenham – Londen (158 km / 99,1 mijl)
Vandaag beginnen we weer aan onze terugreis. Na nog even cruisen met de Jaguar I-PACE door de Cotswolds, zetten we koers richting Londen. In Londen testen we nog het eerste Shell Recharge laadstation. Hier krijgen zien we met eigen ogen hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. Bij dit laadstation is te zien hoe Shell de transitie wil maken van tankstations naar snellaadstations voor elektrische auto’s. Met een actieradius van 83% van de I-PACE weten we zeker dat we morgen tijdens de terugreis eenvoudig de Eurotunnel in Folkestone bereiken. Het aantal publieke laadpalen in Londen is nog wat beperkt en dankzij het snelladen bij Shell kunnen we met een gerust hart slapen voordat we aan de terugreis naar Amsterdam beginnen.
Dag 8: Londen – Amsterdam (539 km / 337 mijl)
Om te zorgen dat we niet al te veel last hebben van ‘rush hour’, oftewel de ochtendspits, vertrekken we om 7 uur vanuit Londen richting Amsterdam. Om Londen uit te komen is het op dat tijdstip op vrijdagochtend al best druk, maar we kunnen blijven rijden. De adaptive cruise control van de Jaguar I-PACE maakt het lekker om de dag in de drukke stad zo te starten, want je hebt toch net dat extra paar ‘ogen’ dat met je meekijkt in de drukte. Nadat we Londen uit zijn, rijden we zo in een keer door naar de Eurotunnel in Folkestone. Hier werken de snelladers wel en terwijl we koffie halen, laden we nog even wat bij want parking = charging.
Doordat we eerder zijn dan gepland, maar binnen het grotere tijdslot voor de Eurotunnel Le Shuttle naar Calais kunnen we ook eerder in de autotrein rijden. Dit scheelt een halfuur en op die manier zijn we sneller aan de overkant in Calais. Tijdens de overtocht door de tunnel, stellen we de instellingen van de Jaguar weer in op kilometers in plaats van miles, dit maakt het rijden een stuk prettiger. (Zie ook tips onderaan artikel). Vanuit Calais rijden we op basis van de routeplanner van Chargetrip Go richting huis. Chargetrip Go stelt ons voor om twee laadstops te maken onderweg terug naar huis en dat volgen we precies op. Zo stoppen we voor een laadstop bij IONITY Veurne in België en bij Fastned Hazeldonk. Volledig volgens de planning komen we om 17:19 aan in Amsterdam na een heerlijke vakantie met de Jaguar I-PACE naar Engeland.
Bekijk ook: Dit zijn de 10 meest voorkomende activiteiten tijdens een laadstop.
De conclusie
Op vakantie met de elektrische auto naar Engeland, dat is absoluut een aanrader. Wij hadden echt het gevoel dat de Jaguar I-PACE zich meer thuis voelde aan de andere kant van het Kanaal dan aan onze eigen zijde. Je bent eigenlijk zo in Engeland en er is zo ontzettend veel moois te zien en te doen. Doordat je met je elektrische auto gaat, heb je ook nog eens een duurzamere vakantie want je zorgt voor minder CO2-uitstoot en dat geeft bij voorbaat al een goed gevoel. Ons motto blijft dat het leuk is om nieuwe vakantiebestemmingen te ontdekken met de elektrische auto en Engeland is absoluut een aanrader. De laadinfrastructuur mag nog wel wat verbeteren, maar met alle voorgenomen ontwikkelingen in de UK zal dit zeker goedkomen de komende jaren. Vergeet niet de tips door te nemen om je reis voor te bereiden en alvast veel plezier gewenst.
– Afstand: 1.656 km
– Laadstops:
– Fastned Aalter
– Bijgeladen: 12,371 kWh
– Prijs: € 8,78
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– IONITY Channel Hythe
– Bijgeladen: 42,923 kWh
– Prijs: € 36,92
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– Sea Containers Hotel Londen
– Bijgeladen: 51,415 kWh
– Prijs: Gratis laden bij het hotel
– Pod Point laadpaal Doubletree by Hilton Bath
– Bijgeladen: 58,823 kWh
– Prijs: € 12,12 (£ 10,-)
– Laadpas gebruikt: Pod Point website
– Osprey laadpaal bij Doubletree by Hilton Cheltenham
– Bijgeladen: 41,31 kWh
– Prijs: Gratis dankzij de Bonnet laadpas app
– Shell Recharge Fulham Road Londen
– Bijgeladen: 24,65 kWh
– Prijs: € 17,61
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– IONITY Veurne
– Bijgeladen: 30,863kWh
– Prijs: € 18,21
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– Fastned Hazeldonk Oost
– Bijgeladen: 38,539 kWh
– Prijs: € 27,36
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
Totale kosten opladen tijdens de vakantie met de elektrische auto naar Engeland: € 121,01
Tips voor het rijden naar en door Engeland met je elektrische auto:
- Zorg dat je diverse apps installeert, zoals A Better Routeplanner, Shell Recharge, Plugsurfing en Bonnet.
- Boek op tijd je reis met de Eurotunnel Le Shuttle, hierdoor kun je een heleboel geld besparen.
- Check thuis alvast hoe je de instellingen van je auto omzet van kilometers naar miles. Dan kun je dit tijdens de treinreis van Frankrijk naar Engeland instellen en dat zorgt ervoor dat je een stuk prettiger de weg op gaat in Engeland.
- Door alles in miles in te stellen in je elektrische auto, gebruik je ook weer gemakkelijker je adaptive cruise control.
- Bij sommige laadpalen heb je internet nodig om de laadsessie te starten, zoals bij de laadpalen van Pod Point. Zorg dat je dit van tevoren weet en dat je roaming aanstaat.
- Zorg dat je minimaal een uur voor vertrek bij de Eurotunnel aanwezig bent, het kan hier erg druk zijn en zo heb je voldoende tijd voor de security- en douanechecks.
- Hou voldoende actieradius (minimaal 40 km) over bij aankomst bij Eurotunnel ook al staat er op de site dat je hier je elektrische auto kunt opladen.
- Neem een laadkabel mee met aan één kant een stekker voor het normale stopcontact (Schuko) en aan de andere kant de Type 2 Mennekes aansluiting om altijd op te kunnen laden.
- Neem ook een verlengsnoer mee, zo kun je altijd verlengen en je auto bijladen bij accommodaties zonder laadpaal. Let alleen wel op dat men in Engeland andere stekkers gebruikt dus neem een opzetstuk mee voor de zekerheid.
- Gebruik de app van je elektrische auto (Zoals de InControl app van Jaguar) om meldingen te krijgen over het laden van je auto. Op deze manier weet je hoever je auto opgeladen is door op je telefoon te kijken.
- Zorg dat je in de winter winterbanden hebt voor je bezoek aan de Cotswolds, het kan hier zomaar gaan sneeuwen en met de steile heuvels is extra grip dan zeker gewenst.
- Zorg voor de juiste bandenspanning, hierdoor haal je het maximale uit je actieradius.
- Download de Bonnet laadpas app en profiteer van de eerste laadsessie gratis als je de juiste code gebruikt.
- Neem naast je Shell Recharge laadpas nog twee laadpassen mee. Wij gebruikten de Bonnet laadpas app en de Plugsurfing laadpas.
- Geniet van je adaptive cruise control en rij op een vaste snelheid op snelwegen tijdens je vakantie.
- Stel voorverwarmen in als je elektrische auto aan een laadpaal staat, dan ga je warmer op pad en kost het je geen actieradius na vertrek.
Lees ook
- Ga je naar Noord-Frankrijk met je elektrische auto? Bekijk de review Lille
- Waarom is je actieradius minder bij kou en wat kun je doen om dit te verbeteren?
- Met je elektrische auto naar Frankrijk, bekijk alle tips
- Goed nieuws: Total plaatst steeds meer snelladers in Frankrijk
- Getest: De ANWB Routeplanner voor elektrische auto’s