Weekend naar Groningen met elektrische auto MG ZS EV

Review: Weekend Groningen met een elektrische auto

Juist wanneer het drukker begint te worden, de dagen korter worden en je meer tijd thuis doorbrengt is het lekker om af en toe er even tussenuit te gaan. Een weekend weg in eigen land is heerlijk en het geeft je gegarandeerd nieuwe energie. We gaan een weekend met de MG ZS EV op pad en besluiten naar Groningen te gaan. Wanneer je thuis kunt laden is een weekend weg met je elektrische auto trouwens best wel voordelig, want dankzij een thuislader kun je voordelig elektrisch rijden.

Leestip: Hoe je dankzij de Jedlix app geld kunt verdienen tijdens het thuis laden.

Groningen stond al een tijd hoog op onze lijst om te bezoeken voor een weekend weg met een elektrische auto. Dit keer hebben we besloten gewoon te gaan. We weten dat we met de actieradius van de MG ZS EV (263 km WLTP) gemakkelijk van Amsterdam naar Groningen rijden. Hierdoor is het niet nodig om te kijken waar we onderweg op moeten laden. Wel kiezen we zoals wel vaker ervoor om een hotel met laadpaal te boeken. Op die manier weten we zeker dat we na de rit van Amsterdam naar Groningen (205 km) bij het hotel kunnen opladen.

Tip: 7 tips voor het selecteren van het juiste hotel met laadpaal.

Tijdens de zoektocht naar een hotel voor het weekend met de MG ZS EV naar Groningen komen verschillende hotels voorbij. Gelukkig zijn er behoorlijk veel hotels die een laadpaal of oplaadpunt voor een elektrische auto aanbieden. Omdat we zin hebben in een combinatie van Groningen ontdekken en ontspannen is er eigenlijk maar één hotel dat voor ons overblijft; het Van der Valk Hotel Groningen-Hoogkerk. Dit hotel is gemakkelijk te bereiken, ligt aan de rand van de stad, heeft meerdere laadpalen beschikbaar, we kunnen er gratis parkeren, heeft mooie kamers én het hotel heeft kamers met een sauna. Precies zo’n kamer, genaamd Wellness Suite, boeken we voor ons weekend naar Groningen.

Toch nog spannend op de afsluitdijk

Met de elektrische auto gaan we op vrijdagmiddag richting Groningen vanuit Amsterdam. Zoals we eerder aangaven is dat geen probleem met de MG ZS EV, want de actieradius hiervan is prima voor tripjes in Nederland. Overigens is de actieradius ook prima om er een weekend naar Parijs mee te rijden. Vanuit Amsterdam rijden we via Noord-Holland richting Friesland en vervolgens Groningen.

Alleen doordat het ineens een koudere vrijdagavond is en er een behoorlijke Noordelijke wind staat, merken we dat de actieradius minder is dan normaal. Geen probleem natuurlijk want we hebben meerdere Nederlandse laadpassen bij ons voor het geval dat we moeten snelladen onderweg. Zo hebben we de ANWB laadpas, de Shell Recharge (NewMotion) en MTC laadpas voor het geval het nodig is.

Uiteindelijk bereiken na iets meer dan twee uur rijden het Van der Valk Hotel Groningen-Hoogkerk. Bij aankomst is de batterij van de auto wel bijna leeg, we hebben nog 7% over, maar dat is niet erg want bij het hotel zijn veel beschikbare laadpalen. We koppelen de auto even aan de Allego snellader en gaan naar binnen om de Wellness Suite te bewonderen en de spullen op de kamer te leggen.

Van der Valk hotel Groningen Hoogkerk met laadpaal

Een geweldig ontspannen weekend Groningen

De Wellness Suite is werkelijk waar geweldig en deze maakt het weekend naar Groningen na check-in bij het Van der Valk hotel al direct geslaagd. We lopen een rondje door de kamer, leggen de spullen neer en gaan snel naar beneden om een taxi naar het centrum te nemen. We hebben een tafeltje gereserveerd bij Restaurant De Uurwerker. Deze leuke spot is perfect om het weekend te beginnen. Het is een grote, hippe tent waar van alles door elkaar aan het borrelen is en waar ze smaakvolle pizza’s en borrelplanken serveren. Precies wat we nodig hebben om het weekend te beginnen.

De volgende morgen slapen we een beetje uit om vervolgens te genieten van het lekkere en uitgebreide ontbijtbuffet van het hotel. Vandaag gaan we naar het Groninger Museum. Dit museum staat al langer op het lijstje en dankzij deze weekendtrip kunnen we eindelijk een bezoek eraan brengen. Doordat de auto weer volledig opgeladen is pakken we de auto richting het museum. Precies voor de deur kunnen we parkeren wat ideaal is.

In een museum vliegt de tijd altijd voorbij. Al ruim na lunchtijd knorren de maagjes toch wel een beetje, waardoor we besluiten vanuit de stad naar het hotel terug te rijden. In het hotel bestellen we via roomservice twee salades. De reden dat we kiezen voor de salades is omdat het ons gelukt is om vanavond een tafeltje te reserveren bij Restaurant Pernikkel. En totdat we naar het restaurant gaan, besluiten we om lekker te ontspannen in de Wellness Suite en onze eigen sauna.

Onderweg terug toch een laadstop bij Fastned

Het eten bij Restaurant Pernikkel is heerlijk. De gerechten zijn verrassend en dankzij het wisselende menu weet je zeker dat wanneer jij naar Pernikkel gaat, je weer andere smaakcombinaties ontdekt dan wij. Vanuit het restaurant maken we een avondwandeling door het centrum van Groningen richting het hotel. Alles bij elkaar is de wandeling iets verder dan gedacht, want we zijn meer dan anderhalf uur aan het wandelen. Maar eigenlijk is zo’n wandeling wel lekker verfrissend. In de bar van het hotel drinken we nog een ‘slaapmutsje’ voordat we naar bed gaan.

Op zondag kruipt dan langzaam het gevoel van het einde van het weekend omhoog. We proberen dat gevoel zo lang mogelijk uit te stellen en voordat we koers richting Amsterdam zetten willen we nog maximaal genieten van de stad. We duiken Groningen centrum in. In Groningen is het namelijk mogelijk om 7 dagen per week te genieten van de winkels en dat maakt deze stad extra leuk voor een shopping weekend.

Bekijk ook: Weekendtrip naar Texel met de Peugeot e-208.

Aan het einde van de dag lopen we terug naar parkeergarage: Interparking Centrum Groningen. Hier hebben we voor een tientje de hele dag geparkeerd en na een dag shoppen en slenteren door de stad is het wel prettig om niet eerst terug naar het hotel te moeten. De terugreis is iets meer dan twee uur en dankzij Google Maps, dat we via Apple CarPlay op het infotainment scherm koppelen, weten we zeker dat we de snelste route rijden.

Dankzij de adaptive cruise control van de MG ZS EV is de terugrit lekker en ontspannen. Dat is ook wel fijn, want met deze donkere dagen merk je wel dat autorijden iets meer inspanning vergt wanneer het avond is. Doordat we de cruise control op 130 km instellen cruisen we eenvoudig richting huis. Het enige effect daarvan is dat de actieradius sneller leegloopt. Om die reden maken we voordat we thuis zijn in Amsterdam nog even een laadstop bij Fastned om te snelladen.  Het voordeel van zo’n laadstop is dat je nog even wat extra tijd hebt om het weekend te evalueren. De conclusie van deze weekendtrip met de elektrische auto naar Groningen is dat er, hoe cliché ook om te zeggen, niets boven Groningen gaat. Wat een leuke, gezellige en altijd weer verrassende stad.