Vijf vragen aan Peugeot over het elektrische succes van de e 208

Vijf vragen aan…:
Jeroen Maas over het elektrische succes van Peugeot

Peugeot had een sterk jaar in 2022 en de Peugeot 208 was het meest geregistreerde model in Nederland. Wat is het geheim achter het succes van Peugeot? Hoe kijkt men daar naar elektrisch rijden en wat voor extra’s geeft de Stellantis-groep aan dit iconische Franse merk? Want Peugeot mag dan goed scoren in Nederland, achter de schermen bij de Stellantis-groep gebeuren ook heel gave dingen. Kortom: de hoogste tijd om alles te horen over het ‘elektrische succes’ van Peugeot. Laten we Jeroen Maas, Brand Activation Director bij Stellantis in Nederland, daarover eens ondervragen in deze ‘Vijf vragen aan…’.

Vijf vragen aan.... Jeroen Maas foto

Jeroen Maas, over Peugeot

1. Gefeliciteerd Jeroen, mooie resultaten met de Peugeot 208 in Nederland. Wat is het geheim achter het succes van Peugeot?

“Dank je wel. Ik denk dat Peugeot er goed in slaagt om voor iedereen iets aantrekkelijks te bieden. In vrijwel alle segmenten heeft Peugeot wel een aanbod. Ook qua aandrijving biedt Peugeot volop keuze. Benzine, plug-in hybride of volledig elektrisch, het is er allemaal. Ook diesel maakt nog deel uit van het aanbod, al is de vraag daarnaar sterk teruggelopen. Behalve dat ze het complete modellenaanbod aantrekkelijk vinden, horen we van klanten ook dat zij het design van de auto’s bijzonder waarderen, net als de unieke Peugeot i-Cockpit met de tellers boven het compacte stuurwiel. Kortom: ik denk dat wij een heel mooi totaalpakket aanbieden.”

2. Wat is de langste afstand die je zelf hebt afgelegd met een elektrische Peugeot? En geef je de voorkeur aan de Peugeot e-208 of de Peugeot e-2008?

“Dat was een reis van zo’n 500 kilometer, met de Peugeot e-2008. Eén tussenstop bij een snellader was voldoende om op de bestemming te komen. Dat was echt goed te doen, want even pauzeren halverwege is altijd goed natuurlijk. Daarna was de batterij weer opgeladen voor de rest van de reis. Als ik tussen die twee modellen moet kiezen, dan heeft de Peugeot e-2008 mijn lichte voorkeur, gewoon omdat die wat meer ruimte biedt voor mijn gezin. Anders zou het toch wel de e-208 zijn, die met zijn compacte afmetingen en lagere zit net wat sportiever is. Maar beide auto’s bieden wat mij betreft een goede combinatie tussen praktische specificaties, een aansprekend design en fijne rijeigenschappen.”

3. Het sportieve karakter van Peugeot combineren jullie goed met elektrische aandrijving. Hoe komen de sportieve rijeigenschappen naar voren in de populaire Peugeot e-208?

“In de Peugeot e-208 komen de sportieve rijeigenschappen juist nóg beter tot uiting dan in de benzineversies. Niet alleen is de e-208 krachtiger dan de 208-modellen, ook is dat vermogen dankzij de elektrische aandrijving direct beschikbaar. De auto reageert dus extra snel op input van het gaspedaal. Vermogen is natuurlijk niet alles, ook het strakke onderstel en de besturing dragen bij aan het sportieve rijgedrag. De zitpositie in de Peugeot i-Cockpit sluit daarop aan. Het compacte stuur zorgt voor een extra dynamische besturing en de hoog geplaatste tellers zorgen ervoor dat je je ogen niet of nauwelijks van de weg hoeft te halen om erop te kijken.”

4. Hoe ziet Peugeot de rol van plug-in hybrides, nu de overheid kopers daarvan geen financiële tegemoetkomingen meer biedt? Zijn plug-in hybrides nog wel relevant?

“We gaan op langere termijn naar volledige elektrificatie, maar tot die tijd zullen plug-in hybrides zeker een belangrijke rol blijven spelen. Ze maken het namelijk mogelijk om veel kilometers volledig elektrisch te rijden. Want gemiddeld rijdt een Nederlander hooguit enkele tientallen kilometers per dag en in theorie moet je die met een plug-in hybride volledig elektrisch kunnen afleggen. Tegelijkertijd bieden ze met de benzinemotor erbij een grote actieradius voor wanneer dat nodig is. Daarmee zijn plug-in hybrides een uitstekend alternatief voor wie nog niet wil of kan overstappen naar volledig elektrische aandrijving. Bovendien wordt ook de hybridetechniek steeds verder ontwikkeld, waarbij de elektrische actieradius steeds verder toeneemt. Ten slotte laten auto’s als de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered zien dat plug-in hybridetechniek en sportiviteit uitstekend samen gaan.”

5. Een blik in de toekomst: welke volledig elektrische modellen van Peugeot kunnen we de komende tijd verwachten?

“Behalve de Peugeot e-208 en e-2008 hebben we ook al de e-Rifter als volledig elektrische gezinsauto. Bovendien zijn de e-208 en e-2008 onlangs verder verbeterd met een technische update, zodat ze nog verder komen op een volle accu. Een belangrijke nieuwe toevoeging in 2023 is de nieuwe Peugeot e-308, die ook leverbaar wordt als elektrische stationwagon. Daarmee springen we wat ons betreft in een gat in de markt, want volledig elektrische gezinsauto’s zijn nu nog bijna alleen SUV-modellen. Niet iedereen wil die en daar komt de e-308 SW om de hoek kijken. Ook de e-308 Berline, de vijfdeurs hatchback is een interessant aanbod. Verder kan ik over specifieke nieuwe modellen niet veel zeggen, maar reken er maar op dat er nog genoeg volledig elektrische Peugeots komen. Vanaf 2030 levert Peugeot in Europa immers alleen nog volledig elektrische modellen.”