Review: met de elektrische auto naar Noord-Italië

Review: Met de elektrische auto naar Noord-Italië

In de vakantietijd is Italië altijd een favoriete bestemming voor Nederlanders en vooral Noord-Italië. Om te weten te komen hoe het is om met een elektrische auto naar Noord-Italië te gaan, namen we de proef op de som. Hoe is het om in de bergen te rijden en hoeveel tijd ben je kwijt om een afstand van meer dan 1.100 km af te leggen. Wij gaan met een Volkswagen ID.3 naar Zuid-Tirol (Süd-Tirol) en in deze review lees je de vakantie-ervaring en tips voor jouw vakantie naar Noord-Italië.

Tip: Lees voor meer ervaringen ook de review van de vakantie met de elektrische auto naar Zuid-Duitsland.

Sinds 2020 is de Volkswagen ID.3 op de markt en direct is deze elektrische auto zeer succesvol gelanceerd. Volkswagen zet vol in op elektrisch rijden en zelfs Herbert Diess, de CEO van Volkswagen Groep ging samen met zijn dochter met een Volkswagen ID.3 op vakantie en deelde het verhaal op LinkedIn. Eerder spraken we al over de ID.3 en de vakantie-ervaring in “Vijf vragen aan…: Volkswagen, over de nieuwe ID.3”.

De voorbereiding voor de rit naar Noord-Italië

Voor je op vakantie vertrekt met een elektrische auto is de voorbereiding altijd belangrijk. Lees je in over de verschillende onderwerpen die nodig zijn om relaxed op vakantie te gaan. Punten om uit te zoeken zijn welke laadpassen heb je nodig, welke route is het beste om te rijden, wat zijn de geschatte kosten voor je rit en welke apps heb je nodig. Op basis van onze ervaringen is er niet een standaard antwoord en voorbereiding voor iedere rit met je elektrische auto naar je vakantiebestemming, maar door globaal je voorbereidingen te treffen zorg je dat je voor weinig verrassingen komt te staan.

Voor het plannen van de vakantie met de Volkswagen ID.3 naar Noord-Italië zijn de voorbereidingen eigenlijk minimaal. Met een 424 km WLTP actieradius helpt de auto je al een heel eind op weg en als je dan ook nog met 100 kWh kunt snelladen, dan is de ID.3 een prettige vakantieauto voor de elektrische autorijder. In de voorbereidingen gebruiken we Google Maps om de route te plannen en te bekijken hoe we het beste kunnen rijden. Daarnaast gebruiken we A Better Routeplanner om te kijken welke snelladers we onderweg kunnen gebruiken, wat het geschatte verbruik is en hoeveel tijd we naar verwachting over de reis doen. Nadat we dit hebben gecheckt kunnen we bekijken of we met de Shuttel en Shell Recharge (NewMotion) laadpassen uit de voeten kunnen en op de plaatsen langs de route die wij willen onderweg kunnen opladen.

Vertrek met elektrische auto (Volkswagen ID.3) naar Noord-Italië

Als laatste stap van de voorbereiding zorgen we dat we in Noord-Italië en Zuid-Tirol goed kunnen opladen. Na enig zoekwerk boeken we in Bormio, de eerste bestemming, een hotel met een oplaadpunt. Nadat we geboekt hebben sturen we een bericht naar Hotel Nevada in Bormio met de vraag of we de laadpaal kunnen reserveren op de dag van aankomst. Om te zorgen voor een back-upplan checken we via Chargemap en Google Maps of er voldoende publieke laadpalen zijn in de buurt van het hotel, zodat we altijd op kunnen laden wanneer het niet mogelijk is om de laadpaal te gebruiken. Vanuit Bormio gaan we naar Badia, Bozen in Zuid-Tirol. En voor de route daar naartoe bekijken we ook nog of er oplaadpunten onderweg zijn om te zorgen dat we voldoende oplaadmogelijkheden hebben.

Wanneer je naar Italië op vakantie gaat, dan kun je haast niet om de Juicepas laadpas heen. Als laatste stap van de voorbereiding downloaden we de Juicepas app en maken we een account aan, zodat we kunnen opladen bij publieke laadpalen van enel X in Italië. Via de website en de app van Chargemap is het eenvoudig te zien waar de laadpalen snelladers van enel X zijn. Door de app op de telefoon te zetten is het onderweg altijd mogelijk de laadpalen op te zoeken en in de auto via Apple Carplay of Android Auto op de display te bekijken. We zijn klaar voor de vakantie naar Noord-Italië.

Het rijden naar Noord-Italië

Om 9.00 uur vertrekken we vanuit Utrecht met de spullen en de wielrenfietsen in de Volkswagen ID.3. Alles past perfect, bagage voor twee personen en de twee wielrenfietsen passen gemakkelijk achter in de auto. Met een volledig opgeladen auto vertrekken we met 424 km actieradius. Omdat we geen onbeperkte databundel hebben, checken we het advies van A Better Routeplanner (ABRP) en voeren de eerste laadstop (Ionity Bad Honnef) in de navigatie van de ID.3 in. Of eigenlijk maken we een kleine fout, want we voeren Bad Honnef in omdat we Ionity Bad Honnef niet kunnen vinden in de navigatie. Maar ervan uit gaande dat we op deze manier op dezelfde plek uitkomen is dit prima. Het is 268 km tot aan de eerste stop en iets meer dan 3 uur rijden volgens de navigatie.

Bekijk ook: Uit onderzoek blijkt dat meeste vakantiegangers slechts één laadpas meenemen op vakantie.

Bagage in Volkswagen ID.3 voor vakantie Noord-Italië

Tijdens het rijden valt meteen het comfort van de auto op. Het rijden met de Adaptive Cruise Control is erg prettig en dankzij de head-up display en de Augmented Reality rij je als bestuurder veilig en op voldoende afstand. Daarnaast is er nog iets dat opvalt tijdens het rijden met de Volkswagen ID.3, het valt pas op als we in Duitsland zijn en de snelheid instellen op 130 km per uur. Aangezien er op de Duitse snelwegen nogal eens wegwerkzaamheden zijn waarbij de snelheid van 120 km naar 100 km naar 80 km gaat, is het heel fijn te merken dat de ID.3 automatisch de maximumsnelheid borden oppikt dankzij de verkeersbordenherkenning. En het beste van alles is dat na de wegwerkzaamheden, als de snelheidsbeperkingen voorbij zijn, de auto vanzelf weer de eerder ingestelde snelheid van 130 km van de cruise control oppikt.

Alles weten over opladen richting Noord-Italië? Bekijk alle tijden, prijzen en snellaadlocaties onderaan dit artikel.

In de buurt van Bad Honnef valt het op dat de navigatie ons van de A3 snelweg stuurt en terwijl we dat volgen voor zo’n 10 kilometer, is het toch gek dat A Better Routeplanner een snellader zou kiezen die niet langs de snelweg ligt. Om die reden zoeken we op Google Maps waar de Ionity snelladers staan bij Bad Honnef en dan blijkt dat we niet van de snelweg af moeten. Echter doordat we in de navigatie de plaats Bad Honnef ingevoerd hebben, stuurt de navigatie ons daarheen en niet naar het snellaadstation van Ionity. We volgen Google maps en komen om 11:52 aan bij Ionity Bad Honnef met nog 62 km actieradius.

Tip: Maak een proefrit in de Volkswagen ID.3 om zelf te ervaren hoe fijn de auto rijdt.

Snelladen Volkswagen ID.3 bij Ionity Bad Honnef

Tijdens het opladen bij Ionity Bad Honnef lachen we om het omrijden doordat we Bad Honnef in de navigatie hebben gezet. We halen een koffie bij de naastgelegen Subway en maken gebruik van het toilet bij het Aral tankstation. Na een halfuurtje gaan we met 267 km weer verder naar de volgende locatie onderweg naar Noord-Italië. De volgende locatie is ALDI SÜD in Mainaschaff op zo’n 170 km. Onderweg naar de volgende laadstop ervaren we ook de ontspanning en het comfort van de Volkswagen ID.3, want er zit naast de stoel een knopje waarmee je de massagestand activeert. De stoelmassage is echt erg goed en geeft echt het gevoel van een massage. Deze massagestand is eerlijk gezegd nog beter dan de comfortabele massagestand die we hebben ervaren tijdens het rondje Nederland in de Citroën ë-C4.

Om 14:16 komen we aan bij de ALDI SÜD in Mainaschaff. Deze snellader ligt zo’n 5 minuten van de snelweg, maar het voordeel is dat bij ALDI snelladen gratis is. Bij deze 75 kWh snellader met twee laadplekken is het daardoor ook best druk. Maar we hebben geluk en kunnen direct aansluiten. Na precies 30 minuten gratis snelladen bij ALDI vertrekken we met 252 km actieradius weer. Er is trouwens wel een klein nadeel van gratis snelladen bij een supermarkt en dat is dat je bij een supermarkt staat. Hierdoor is er niet direct een WC te vinden.

Gratis snelladen bij ALDI SÜD Mainaschaff

De volgende stop is op 191 km en zo’n 2 uur rijden. Althans, als er geen wegwerkzaamheden zijn. Doordat we bij Bad Honnef een stuk verkeerd zijn gereden, hebben we na deze stop Google Maps via Apple CarPlay gekoppeld met de display. Zo weten we zeker dat we naar de juiste locatie navigeren en hebben we real-time verkeersupdates. Om 16:37 komen we aan bij de snellader van EnBW bij Serways Raststätte Ellwanger Berge West langs de A7. Dit keer werd het iets spannender met nog slechts 11 km actieradius over. Het voordeel van de batterij zo leeg mogelijk rijden is wel dat je optimaal gebruik maakt van het snelladen. Dankzij de 150 KWh snellader van EnBW hebben we binnen 27 minuten weer 213 km actieradius om de reis voort te zetten.

We dalen de route langs de A7 verder af richting Zuid-Duitsland en komen om 18:32 met 18% actieradius aan bij de 150 kWh EnBW snellader bij Esso Station A7 Allgaeuer Tor West. Dit is niet al te ver meer voor de Oostenrijkse grens en dus kopen we hier tijdens het snelladen een Oostenrijks tolvignet voor de elektrische auto. Een tolvignet is verplicht in Oostenrijk en koop je bij de tankstations voor de grens of net over de grens. Let op: wanneer je geen tolvignet hebt kun je een boete krijgen die kan oplopen tot wel € 240,-.

Met 251 km actieradius vertrekken we om 19:06 voor het laatste deel van de rit naar Bormio in Noord-Italië. Volgens A Better Routeplanner moeten we hiermee het laatste deel van de trip af kunnen leggen. In Oostenrijk is het altijd even kijken hoe de actieradius van de elektrische auto zich gedraagt in de bergen. Tijdens het rijden over de Fernpas gaat dit met de Volkswagen ID.3 erg goed en tijdens het afdalen laadt de batterij zelfs weer op. Maar aangezien we voordat we in Bormio zijn nog de beroemde Stelvio pas over moeten, met erg stijle stijgingspercentages en de geschatte actieradius bij aankomst in Bormio dan slechts 5% is, zoeken we nog een snellader voordat we dit laatste deel van deze trip afleggen. Om 21:29 koppelen we bij een 75 kWh snellader aan in Italië bij Curon Venosta. Deze has.to.be snellader ligt midden in het dorpje en helpt ons in 30 minuten van 23% naar 76% batterij en 237 km actieradius.

Voor het laatste stuk van vandaag hoeven we nog maar 64 km af te leggen tot aan Hotel Nevada in Bormio, echter omdat we over de Stelvio pas moeten, komen we volgens Google Maps pas om 23:25 aan. Omdat we voordat we over deze pas gaan nog een stukje door Zwitserland rijden, hebben we vandaag aan het einde van de dag vijf landen doorkruist met de Volkswagen ID.3. Aan het begin van de Stelvio is de afstand tot aan het hotel nog slechts 33 km en hebben we nog 209 km actieradius, maar doordat de berg zo stijl is, loopt de actieradius snel terug. Op de top van de Stelvio pas hebben we 14 km afgelegd maar is de actieradius nog maar 143 km. Gelukkig weten we dat de ID.3 bergafwaarts dankzij het regeneratief remmen weer op gaat laden. Uiteindelijk komen we om 23:26 bij het hotel aan met 201 km actieradius. Wel zijn we heel blij dat we de extra laadstop hebben gemaakt in Curon Venosta.

Snelladen in Italië voor Passo Stelvio in Curon Venosta
Na een goede nacht slaap, staan we de volgende dag vol energie op. Dat is maar goed ook want vandaag gaan we diezelfde Stelvio pas die we gisteren met de ID.3 hebben beklommen opfietsen met de wielrenfiets, maar dan vanuit Bormio. Het is prachtig weer en de Stelvio is een geweldige berg met veel mooie haarspeldbochten en veranderende natuur. Nadat we de klim hebben gefietst, dalen we af naar het hotel om te lunchen en om te kleden. Om vervolgens met 201 km actieradius het tweede deel van deze vakantietrip af te leggen richting het vakantiehuis in Zuid-Tirol in Badia, Bozen. Deze rit is 221 km, maar doordat we door het bergachtige gebied moeten kost het bijna vier uur om in Badia aan te komen.

Onderweg naar Badia, Bozen in Zuid-Tirol maken we nog een laadstop van 10 minuten bij de Be.energised laadpaal in Kastelbell of Castelbello. Met deze laadstop hebben we voldoende actieradius om het te redden tot aan Badia. In Badia kunnen we vlak bij het vakantiehuis gebruik maken van de publieke laadpaal van enel X. De laadpaal staat letterlijk naast de skilift in Badia en lijkt gloednieuw. Het lukt na enig uitzoekwerk de laadpaal te activeren met de Juicepas app en de ID.3 start de laadsessie om tot 100% op te laden. Wat we als laatste leren is dat bij de laadpalen van enel X de app een notificatie geeft als de laadsessie klaar is. Je hebt vervolgens een bepaalde tijd dat je de auto weg kunt halen bij de laadpaal, anders betaal je een bedrag voor het bezet houden van de laadpaal. Dat is een goede ontwikkeling en voorkomt ‘laadpaalplakkers’…wat een van de grootste irritaties is van elektrische autorijders.

Elektrische auto opladen naast skilift bij enel X laadpaal Badia, Bozen Italië

Gegevens van het opladen onderweg naar Noord-Italië: Utrecht > Bormio / Badia (Bozen):

Totale afstand: 1.174 kilometer

Dag 1: Utrecht > Bormio

Actieradius vertrek: 424 km
– Ionity Bad Honnef Autohof
– Bijgeladen: 37,857 kWh
– Prijs: € 29,90
– Laadpas gebruikt: Shuttel laadpas

– ALDI SÜD Mainaschaff
– Bijgeladen: 22,3 kWh
– Prijs: Gratis

– EnBW bij Serways Raststätte Ellwanger Berge West
– Bijgeladen: 38,72 kWh
– Prijs: € 24,78
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas

– EnBW bij Allgaeuer Tor West
– Bijgeladen: 34,78 kWh
– Prijs: € 22,25
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas

– Has.to.be Charging Station Curon Venosta
– Bijgeladen: 30 minuten
– Prijs: € 9,00
– Laadpas gebruikt: Shuttel laadpas

Gegevens van het opladen onderweg naar Noord-Italië: Utrecht > Bormio / Badia (Bozen):

Dag 2:  Bormio > Badia, Bozen

Actieradius vertrek: 201 km

– Be.energised Charging Station Castelbello
– Bijgeladen: 10 minuten
– Prijs: € 6,40
– Laadpas gebruikt: Shuttel laadpas

– enel X Badia La Villa
– Bijgeladen: 55,55 kWh
– Prijs: € 27,77
– Laadpas gebruikt: Juicepass App

Totale kosten elektrische auto naar vakantie Noord-Italië / Zuid-Tirol: € 120,10.

Tips voor het rijden naar Noord-Italië met je elektrische auto:

  • Voer de exacte locatie van de snelladers in je navigatie in om te voorkomen dat je tijd verliest met het zoeken naar de snellader.
  • Neem minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben. Download eventueel apps, zoals de Juicepass App en maak een account aan.
  • Neem een laadkabel mee met aan één kant een stekker voor het normale stopcontact (Schuko) en aan de andere kant de Type 2 Mennekes aansluiting om altijd op te kunnen laden.
  • Snelladen in Duitsland langs de snelweg is goed te doen. Ionity en EnBW hebben een dekkend netwerk van snelladers. Ionity is wel de duurste optie om te snelladen.
  • Vergeet niet dat je voor je elektrische auto ook een Duitse milieusticker nodig hebt. Zelfs op grote delen van de Autobahn.
  • Een tolvignet voor Oostenrijk is noodzakelijk als je met je elektrische auto door Oostenrijk wil rijden op de snelwegen. Deze koop je bij een tankstation.
  • Geniet van je adaptive cruise control en rij op een vaste snelheid naar je vakantiebestemming. Wij hebben ongeveer 130 km per uur aangehouden op de snelweg.
  • Zorg dat je een parkeerschijf bij je hebt om te gebruiken tijdens het opladen bij een publieke laadpaal in Duitsland.
  • Bij de publieke laadpalen in Italië moet je nadat je laadsessie is afgelopen je elektrische auto weghalen om te voorkomen dat je een toeslag voor het gebruik van de laadpaal moet betalen.
  • Check of je de laadpaal van het hotel kunt reserveren en tegen welke prijs je kunt opladen. Hotel Nevada vroeg € 30,- voor het opladen nadat we een bericht hadden gestuurd. Dat is voor een 11 kWh laadpaal erg prijzig en daarom hebben we het niet gebruikt.
  • Zorg dat je voldoende actieradius hebt als je in de bergen over een grote bergpas moet, bergop loopt je actieradius snel terug en bergaf loopt je actieradius weer op door het regeneratief remmen.
Elektrische auto Stelvio pas rijden - Volkswagen ID.3