Review: Elektrische auto met caravan op vakantie naar Frankrijk
Elektrisch rijden neemt in rap tempo toe en ook het aantal elektrische autorijders dat op vakantie gaat met een elektrische auto neemt toe. Alleen de belangrijkste vraag van mensen die over willen stappen op een elektrische auto blijft: kun je met een elektrische auto met caravan op vakantie? Kamperen hoort bij Nederlanders net zoals vakantie bij de zomer hoort. Het liefst gaan we in de zomer een aantal weken met de elektrische auto en het gezin naar Frankrijk. En het allerliefste gaan we dan met onze eigen caravan, de bekende en beroemde sleurhut.
Niets is lekkerder dan de caravan mee te nemen op vakantie. Je eigen caravan op een rustige plek op een camping (of juist een bruisende camping met een animatie team als je bijvoorbeeld met de kinderen op vakantie gaat), dat is hoe vakantie hoort te zijn. Natuurlijk er zijn andere opties voor elektrische autorijders die op vakantie gaan; zo kun je naar een vakantiehuis met laadpaal, een hotel met laadpaal of zelfs naar een camping met laadpaal waar al een tent of hut staat. Alleen wat nou als je al een caravan hebt? Die ga je niet de deur uit doen om voortaan bewuster te rijden en een lagere CO2-uitstoot te hebben…nee, voor deze grote groep mensen blijft de behoefte aan elektrische auto’s die een caravan kunnen trekken bestaan.
Leestip: Kamperen met een tent en je elektrische auto als batterij gebruiken; het is mogelijk!
In deze review lees je hoe wij met een elektrische auto met caravan op vakantie naar Frankrijk gaan. In de video zie je de beelden en tips om zelf met je elektrische auto en caravan naar Frankrijk op vakantie te gaan. Heb je geen tijd om alles te lezen? Bekijk hier onze top-tips:
- Het verbruik van je elektrische auto gaat ongeveer keer anderhalf. Hou hier rekening mee bij het plannen van je route.
- Plan wat behouden, zo weet je zeker dat je gewend raakt aan het verbruik van je elektrische auto met de caravan erachter. Wij planden onze eerste laadstop al op 95 km vanaf vertrek.
- Zoek je snelladers op in Google Maps Street View en zoek bij voorkeur laadpalen waarbij je niet in een parkeervak hoeft te parkeren. Dan hoef je niet steeds je caravan af- en aan te koppelen.
Bekijk de video van de caravanvakantie met de elektrische auto naar Frankrijk:
- Gebruik een routeplanner voor je elektrische auto om de route te plannen en bij voorkeur eentje waarbij je extra informatie mee kunt nemen in je planning. Bijvoorbeeld bij A Better Routeplanner kun je in advanced settings het referentieverbruik aanpassen of extra gewicht meenemen in je planning.
- Stel je adaptive cruise control in op 85 of 90 km per uur. Dat voelt laag, alleen je mag met een caravan sowieso niet veel harder en je rijdt een stuk zuiniger bij deze snelheid met een caravan achter je elektrische auto.
- Check of jouw elektrische auto in het menu een instelling heeft om aan te geven dat je met een aanhanger rijdt, zoals bijvoorbeeld de Hyundai IONIQ 5 heeft, op die manier stelt je elektrische auto vanzelf de actieradius bij.
- Boek een camping met laadpaal dan weet je zeker dat je kunt opladen op de camping en zo vertrek je altijd met 100% actieradius van de camping.
Met de IONIQ 5 en caravan naar de Bourgogne
Op vakantie naar de Bourgogne in Frankrijk, dat is het doel. Of beter gezegd is het doel om met de Hyundai IONIQ 5 met caravan naar het mooie natuurrijke gebied de Morvan in Frankrijk te gaan. De Morvan ligt in het noorden van de Bourgogne en is een prachtig natuurpark. Door de status van regionaal natuurpark (dat hebben niet veel gebieden in Frankrijk) is de natuur beschermd en dat zorgt ervoor dat de Morvan garant staat voor veel groen. Tel bij al dat groen het glooiende landschap op dat je in de Morvan terug vindt en je wil dit gebied direct op je vakantie wishlist zetten. Oja en dan vergeten we bijna dat de Bourgogne wereldwijd bekend staat vanwege het lekkere eten en drinken, niet voor niets krijgen levensgenieters de benaming Bourgondiërs toegedicht.
Bekijk ook: De video van hoe de IONIQ 5 in Zweden een cabin in de natuur voorziet van elektriciteit.
We gaan met de Hyundai IONIQ 5 met een Eriba Touring Triton BS caravan op vakantie. De afstand die we af moeten leggen om op ons vakantieadres aan te komen is zo’n 600 kilometer. Nu we dit weten is het belangrijk om te gaan plannen hoe we deze rit gaan maken. De IONIQ 5 heeft een wegklapbare trekhaak, waardoor veel collega’s niet eens weten dat je met deze mooie elektrische auto ook met je caravan op vakantie kunt. De Hyundai IONIQ 5 is uitgeroepen tot ANWB trekauto van het jaar en is uitermate geschikt om met een caravan op vakantie te gaan. De Eriba Touring caravan heeft een gewicht van 750 kilo (excl. bepakking) en aangezien de Hyundai IONIQ 5 AWD 1.600 kilo mag trekken, maakt dat de winnaar van de verkiezing 2022 World Car of the Year goed geschikt om ermee op vakantie te gaan met je caravan.
De Hyundai IONIQ 5 heeft een (WLTP) actieradius van 507 kilometer zonder caravan. Dankzij de vierwielaandrijving en het accupakket van 78 kWh heb je 325 pk tot je beschikking en dat maakt de IONIQ 5 goed geschikt om met een caravan op vakantie te gaan. Tel daar de bijzondere looks van de auto bij op en het ultrasnel laden dankzij de 800V-technologie en je weet dat je bij de snelladers onderweg van bijvoorbeeld IONITY de blits maakt. In veel gevallen ben je met de IONIQ 5 dankzij het snelle laden binnen 15 minuten weer opgeladen tot 80%. Blijft leuk om te zien dat je later aankomt bij een snellaadstation en als eerste weer weg bent doordat de laadcurve van de IONIQ 5 zo ontzettend hoog blijft dankzij de 800 volt batterijtoepassing.
Ervaar het zelf: Boek een proefrit in de nieuwe Hyundai IONIQ 5.
Er is veel onbekend over rijden met een elektrische auto en een caravan. Voor ons is het plannen van de reis naar Frankrijk om die reden ook extra belangrijk. Je wil voorkomen stil te staan omdat je te laat bij een snellader bent en je elektrische auto leeg is. We vertrekken vanuit Breda en willen naar een Andryes, vlak bij Clamency en het bekende plaatsje Vézelay. Dat is een rit van 600 kilometer en aangezien we van plan zijn om op Hemelvaartsdag te vertrekken is de verwachting dat het druk gaat zijn onderweg en nog drukker bij de snelladers langs de route.
Routeplanning en laadstops met Google streetview bekijken
Op basis van de eerdere trips weten we dat Noord-Frankrijk niet bepaald ruim bezaaid is met snelladers en misschien is dat zelfs wel voor heel Frankrijk van toepassing. Ondanks dat bijvoorbeeld diverse partijen hard werken om meer snelladers aan te bieden zijn er op dit moment nog veel charging deserts (laadpaalwoestijnen) in Noord-Frankrijk. Met het plannen van de route met de elektrische auto en de caravan is dit wel iets om rekening mee te houden.
Omdat we verwachten dat we niet de enige elektrische autorijder zijn die met het mooie Hemelvaartsweekend op pad gaan, kunnen we al vrij snel de drukkere laadpunten inschatten. Onze route stuurt ons, afhankelijk van welke routeplanner we gebruiken, vanuit Breda via Gent naar Lille en dan via Parijs naar Andryes. Er is ook een route beschikbaar via Brussel door de Ardennen via Reims richting de Morvan. Deze route lijkt op Google Maps zo’n 18 minuten langer dan de rit via Parijs. Alleen onze gedachte is dat het op de ring van Parijs altijd druk is en zeker op een feestdag die ook in andere landen gevierd wordt. Plus het stuk tussen Lille en Parijs heeft veel te weinig snelladers waardoor je eigenlijk altijd wel tijdsverlies oploopt via deze route omdat je moet wachten om te laden.
We bekijken vooraf goed welke routes er beschikbaar zijn en vooral waar we kunnen snelladen. Wanneer je met een caravan bij een snellader aankomt wil je deze liever niet afkoppelen; dat kost je extra tijd. De realiteit is dat het vaak wel nodig is. Op de route die wij afleggen zijn de belangrijkste suggesties om te laden bij een van deze locaties:
- Fastned Peutie Vilvoorde West
- Tesla Supercharger Namur
- IONITY Wellin
- Corri-Door Aire des Ardennes Woinic
- IONITY Champfleury bij Reims
- IONITY Troyes Sud
Aangezien de Tesla Supercharger snelladers niet altijd werken bij de Hyundai IONIQ 5 is dat geen optie en ook de Corri-Door Aire des Ardennes Woinic valt af als optie. Waarom de Corri-Door lader afvalt? Dit is een locatie waar slechts 1 laadpaal staat en de max. laadsnelheid is 50 kW (bekijk deze locatie op Chargemap en je begrijpt waarom). Tijdens je vakantie kiezen voor een laadstop met 1 snellader is risicovol omdat als er meer elektrische autorijders staan je direct langer moet wachten. Daarnaast kan de Hyundai IONIQ 5 snelladen met 220 kW en om dan een snellader te kiezen die 50 kW maximaal levert is zonde en zorgt voor een langere laadtijd en daarmee langere reistijd.
Om te bekijken welke snelladers we selecteren voor onderweg, bekijken we ook alle laadstops in Google Maps street view. Met een caravan snelladen is fijner wanneer je door kunt rijden en niet in een parkeerhaven moet staan. Veel snelladers van Fastned zijn hierdoor prettiger ingericht voor elektrische autorijders met een caravan of aanhanger. Bij Fastned Peutie West is niet met Google Maps street view te bekijken of je er doorheen kunt rijden, maar met de foto’s van Chargemap en van Google is dit wel te zien.
De route is gepland, we rijden eerst vanuit Breda naar Fastned Vilvoorde (Peutie) West om vanaf daar de trip voort te zetten via IONITY Wellin. Als we daar zijn bekijken we of we rondom Reims een camping pakken voor een overnachting onderweg. Op deze manier kunnen we de route in etappes indelen en aangezien het vakantie is, wil je jezelf ook niet direct over de kop jagen. Zeker niet op een drukkere dag als Hemelvaartsdag waarop er meer vakantiegangers de weg op gaan.
Inpakken & wegwezen
Okay de route is gepland, we rijden eerst naar Reims en kijken daar hoe de trip verloopt. Het voordeel van kamperen is dat je niet meteen iets hoeft te boeken, we zien wel hoe ver we komen. Nu we weten hoe we gaan rijden is het alleen nog maar een kwestie van inladen. We gaan op vakantie met Eriba Triton. Deze caravan heeft een gewicht van 700 kilo zonder bepakking. Dat is aan de lichte kant en dat maakt de Eriba Triton een gewilde caravan voor vakanties met een elektrische auto. De Hyundai IONIQ 5 mag tot 1.600 kilo trekken, het gewicht is geen probleem.
Waar moeten we nog meer over nadenken? Het gewicht van de caravan is 700 kilo, alleen dat is zonder bepakking. We gaan nu nog inpakken en nemen, zoals een vakantie met een caravan hoort, behoorlijk wat zaken mee naar Frankrijk. Denk daarbij aan het fietsenrek met twee fietsen, de luifel, vier campingstoelen, een tent, de tafel, de mover voor de caravan en de bepakking. Het blijft lastig in te schatten wat het gewicht van de caravan inclusief deze spullen is, we gaan uit van zo’n 1.050 kilo.
Het inpakken gaat vervolgens soepel, dit komt doordat je iedere vakantie dezelfde spullen nodig hebt en daardoor weet je wat er allemaal mee moet naar de camping. Wat helpt is een handige checklist te maken zodat je geen spullen vergeet en als je wel wat vergeten bent dan voeg je het toe aan de paklijst voor de volgende keer.
Met de IONIQ 5 en de caravan naar Frankrijk
Het is zover…vandaag gaan we met de elektrische auto en de caravan op vakantie naar Frankrijk. Na een laatste check of alles goed werkt vertrekken we om 08:25 vanuit Breda. De actieradius en het verbruik houden we in het begin de hele tijd nauwlettend in de gaten. Bij vertrek hebben we 430 km actieradius en zijn we 100% vol. De eerste laadstop is Fastned Peutie (Vilvoorde) na 95 km rijden. Wat opvalt is dat de IONIQ 5 perfect rijdt, je merkt haast niet dat er een caravan achter hangt. Het enige waaraan je het merkt is aan het verbruik. Dat is in plaats van de gebruikelijke 18,4 kWh per 100 kilometer nu 27,6 kWh per 100 km. Dit is niet verrassend en precies in lijn met het verbruik dat keer anderhalf gaat als je met een caravan op vakantie gaat.
Na een uur en een kwartier rijden komen we aan bij de eerste stop van vandaag. De rit verloopt soepel en we hebben geen vertraging op de ring van Antwerpen. Bij Fastned aangekomen hebben we nog 262 km over en dat is in lijn met het verbruik dat keer anderhalf gaat. De snelheid die we ingesteld hebben in de adaptive cruise control is 90 km per uur. Het eerste stuk zit erop en we hebben de eerste ervaring over het rijden en snelladen met de caravan. Fastned is ideaal om te kiezen wanneer je met een caravan moet snelladen.
Binnen no-time zijn we weer klaar om door te gaan. De koffie krijgt niet eens de kans om af te koelen van de IONIQ 5 want snelladen gaat zo snel. De volgende stop is IONITY Wellin in de Ardennen. Onderweg naar IONITY Wellin zien we op Google Maps al dat we op de ring Brussel minder geluk hebben dan bij Antwerpen; file. Filerijden met een elektrische auto is geen enkel probleem, het verbruik daalt op de ring van Brussel weer bijna naar het normale verbruik. Alleen zodra we door kunnen rijden merken we het bekende effect van de Ardennen: het verbruik schiet omhoog.
Leestip: Wat is het effect van rijden in de bergen op je actieradius?
Terwijl we door de Ardennen toeren met de Hyundai IONIQ 5 en Eriba Triton Touring ontstaat het vermoeden al dat IONITY Wellin drukbezet gaat zijn, de ene na de andere Nederlandse elektrische auto komt ons voorbij en het aantal snelladers in de Ardennen en het gebied voor de Champagne is erg beperkt. In de Chargemap app bekijken we het aantal beschikbare laadpalen en wanneer we zien dat er vier van de vier bezet zijn weten we dat het druk gaat zijn.
Bij aankomst bij IONITY Wellin blijkt dat er niet alleen vier elektrische auto’s aan het laden zijn, er staan er ook vier in de rij. Omdat de snelladers bij IONITY Wellin in een soort doodlopende straat zitten moeten we de caravan afkoppelen voordat we in de rij kunnen gaan staan. Het afkoppelen is in zo’n 5 minuten gebeurd, gelukkig hebben we ons er al op voorbereid om tijdens de vakantierit de caravan enkele keren af te koppelen bij het snelladen. Om de caravan op een parkeerplaats of plek in de buurt af te koppelen is het handig om deze op slot te kunnen doen, zodat niemand anders er met je caravan vandoor gaat terwijl jij aan het laden bent.
Aangezien de rit vlot verloopt, bespreken we aan de picknicktafels tijdens het wachten om te mogen laden bij de IONITY laadpalen wat de planning is vandaag. We hebben meer dan 200 kilometer afgelegd en op wat files rondom Brussel en het wachten op een beschikbare snellader na gaat alles voorspoedig. We zijn 3,5 uur onderweg en het rijden met de caravan is ontspannen, misschien wel meer ontspannen dan alle eerdere ritten met de caravan ooit eerder gemaakt. Volgens Google Maps is de afstand naar ANWB Camping Au Bois Joli minder dan 400 kilometer, de energie voelt goed en tijd technisch ziet het eruit dat we het halen om in één dag de gehele afstand van 600 kilometer af te leggen met de elektrische auto en de caravan. We bellen de camping en vragen of er plek is; dat is er en we hoeven niet te reserveren.
De tijd vliegt tijdens het laden daardoor is er eigenlijk niet eens tijd om een beslissing te nemen of we wel of niet in één keer naar Andryes willen rijden. We koppelen de caravan weer aan en zetten koers richting de volgende laadstop; IONITY Reims Champfleury en daar gaan we besluiten wat we doen. In totaal heeft deze laadstop ervoor gezorgd dat we een uur pauze hebben gehad. Dit komt door het wachten op een beschikbare laadpaal, want vanaf het moment dat we eenmaal aan het laden waren, konden we na de gebruikelijke 15 minuten weer op door.
De route door de Champagne-Ardenne in Noord-Frankrijk gaat goed. Het is hier heuvelachtig en we rijden over de route nationale. Doordat we de adaptive cruise control hoger (98 km / uur) ingesteld hebben, loopt de actieradius sneller terug dan voor de eerste twee laadstops. Het effect van harder rijden met caravan achter je elektrische auto is direct merkbaar wanneer we bij IONITY Champfleury ten zuiden van Reims aankomen met nog 20 km en 8% actieradius. Een ander punt dat we ontdekken is dat we bij de IONITY Reims Champfleury ook op moeten letten dat er voor de parkeerlaan waaraan de IONITY laadpalen een maximum doorrijhoogte is van 2.10 meter. We moeten de caravan sowieso afkoppelen alleen nu moet dat ook nog in een andere parkeerlaan. (bekijk de afbeelding voor de impact hiervan).
Bij iedere laadsessie blijft de Hyundai IONIQ 5 ons verbazen, we hebben amper de tijd om te bespreken wat we van plan zijn. We besluiten dat we doorrijden naar de Bourgogne. De rit gaat goed en het laden gaat supersnel. Als we na 15 minuten weer vertrekken en de caravan aankoppelen achter de IONITY laadpalen zien we in de achteruitkijkspiegels elektrische autorijders die al aan het laden waren toen wij aankwamen.
Op de A26 snelweg tussen Reims en Troyes merken we op dat het redelijk rustig is. Alleen bij Brussel hebben we files gehad en bij het laden bij IONITY Wellin in de Ardennen zijn we vertraging opgelopen. Op het laatste stuk tussen Reims en Camping Au Bois Joli maken we nog een laadstop bij IONITY Troyes Sud. Zo weten we zeker dat we bij aankomst op de camping niet direct hoeven te laden en we op ons gemak de caravan kunnen neerzetten. Om 19:43 rijden we, na 615 km afgelegd te hebben, de camping op en dat is zo’n 11 uur nadat we vertrokken zijn uit Breda.
Kamperen met de IONIQ 5 op de camping
Eenmaal op de camping kiezen we een mooie plek uit op deze natuurrijke camping. De Nederlandse eigenaren zijn erg vriendelijk en denken met ons mee. Er zit in het dorp Andryes een laadpaal en indien we echt stroom nodig hebben voor het opladen van de auto mogen we ook met de granny charger in de 220V inpluggen. Na het opzetten van de tent en het op z’n plek zetten van de caravan kan de vakantie in de Bourgogne beginnen. Nou ja, nu kan de vakantie bijna echt beginnen…want er zijn campinggasten (zowel Fransen als Nederlanders) die even een praatje komen maken en komen vragen of we echt helemaal met de IONIQ 5 en de caravan vanuit Nederland zijn komen rijden.
Wanneer het begint te schemeren en het tijd is voor een welverdiende nachtrust, kijken veel Fransen helemaal hun ogen uit als ze zien dat de auto stroom teruglevert voor de verlichting in de tent. Dankzij de Vehicle to Load (V2L) functionaliteit van de IONIQ 5 kun je gemakkelijk een connector aansluiten op het laadpunt en via een stekkerdoos verlichting verzorgen in je tent voorzien van elektriciteit uit je auto.
Bekijk ook: Wat is Vehicle to Load (V2L) en wat heb je eraan tijdens je vakantie?
Kamperen op een rustieke en natuurrijke camping zoals Au Bois Joli is precies zoals je wil kamperen. Het brood voor je ontbijt kun je bestellen en dat brengt het team zelf langs bij je plaats, de vogels zingen je ’s ochtends wakker en alles wat je nodig hebt is bij de hand dankzij je eigen caravan. Nadat je buiten in de ochtendzon je ontbijt met vers Frans stokbrood en zelfgemaakte koffie op hebt, ligt de dag aan je voeten. Het maakt niet uit of je gaat zwemmen in het zwembad, gaat fietsen in de omgeving, op ontdekking gaat naar een van de leuke dorpjes in de buurt of gewoon een boek leest onder de bomen bij je caravan. Kamperen is genieten en is niet voor niks al jaren een van de meest populaire manieren om vakantie te vieren.
Tips voor tijdens de vakantie in de Bourgogne zijn onder andere een bezoek aan een van de steden en dorpjes in de omgeving zoals Vézelay, Clamency, Chablis of Auxerre. Stuk voor stuk zijn dit leuke plaatsen waar je heerlijk even rond kunt struinen. Overigens ligt de leuke stad Sancerre, gelegen aan de Loire, ook niet al te ver van Andryes. Ook wandelingen zijn er voldoende mogelijk, de eigenaren van de camping helpen je met verschillende wandelroutes van makkelijk tot wandelingen voor gevorderden. En aangezien we de fietsen mee hebben genomen is fietsen langs de rivier de Yonne en het Canal du Nivernais (met 206 km aan fietsroutes) ook een absolute aanrader.
Conclusie
Met je caravan op vakantie met je elektrische auto? Het kan en is perfect mogelijk (afhankelijk van welk type elektrische auto je hebt). De Hyundai IONIQ 5 leent zich zeer goed als trekauto voor een caravan. Onderweg naar de Bourgogne hebben we geen laadstress ervaren en dankzij het super snelle snelladen van de IONIQ 5 loop je weinig vertraging op. Het is dankzij auto’s als de Hyundai IONIQ 5 niet langer de vraag of je met je caravan op vakantie kunt met een elektrische auto, de vraag is eerder of de laadfaciliteiten klaar zijn om vakantiegangers te faciliteren in Europa.
Op Hemelvaartsdag viel het ons mee hoe druk het bij de snelladers van IONITY was onderweg naar Frankrijk. Midden in de zomer is dit waarschijnlijk wel een ander verhaal. Zelfs de Fransen zelf zijn zich ervan bewust dat er te weinig snelladers langs de Franse snelwegen staan. In 2022 lijkt Frankrijk te versnellen in het openen en aanbieden van goede snelladers onderweg. Wanneer de nieuwe stations geopend zullen zijn is er weinig dat jou nog mag weerhouden van een vakantie met je elektrische auto en je caravan naar Frankrijk.
Bekijk de afsluitende tips om een volledig beeld te krijgen van hoe jij met je elektrische auto en caravan op vakantie kunt gaan in Europa.
Gegevens van het opladen onderweg naar Frankrijk: Breda > Andryes
– Afstand: 615 km
– Actieradius vertrek: 430 km
– 4 stops bij:
– Fastned Vilvoorde West
– Bijgeladen: 29,37 kWh
– Prijs: € 20,85
– Laadpas gebruikt: Travelcard laadpas
– IONITY Wellin Ardennen
– Bijgeladen: 27,7 kWh
– Prijs: 26,98
– Laadpas gebruikt: Travelcard laadpas
– IONITY Reims Champfleury
– Bijgeladen: 21,1 kWh
– Prijs: 16,59
– Laadpas gebruikt: Travelcard laadpas
– IONITY Troyes Sud
– Bijgeladen: 28,4 kWh
– Prijs: 11,85
– Laadpas gebruikt: Travelcard laadpas
Totale kosten opladen tijdens de vakantie met de elektrische auto en caravan naar Frankrijk: € 76,-
Tips voor je vakantie naar Frankrijk met je elektrische auto en caravan:
- Het verbruik van je elektrische auto gaat ongeveer keer anderhalf. Hou hier rekening mee bij het plannen van je route.
- Plan je route zodat je niet in de charging-desert tussen Lille en Parijs of tussen de Ardennen en Reims met range-anxiety te maken krijgt.
- Plan wat behouden, zo weet je zeker dat je gewend raakt aan het verbruik van je elektrische auto met de caravan erachter. Wij planden onze eerste laadstop al op 95 km vanaf vertrek.
- Wanneer je Hyundai IONIQ 5 rijdt, activeer dan je Charge myHyundai abonnement voor vertrek en activeer IONITY Premium om nog maar € 0,29 per kWH te betalen.
- Wij hebben vooral Travelcard gebruikt, maar het is altijd handig om meer dan twee laadpassen mee te nemen en te checken of deze een goede dekking hebben. De laadpassen die we bij ons hadden waren: Travelcard, Vattenfall InCharge, Shell Recharge & Plugsurfing.
- Zoek je snelladers op in Google Maps Street View en zoek bij voorkeur laadpalen waarbij je niet in een parkeervak hoeft te parkeren. Dan hoef je niet steeds je caravan af- en aan te koppelen.
- Gebruik een routeplanner voor je elektrische auto om de route te plannen en bij voorkeur eentje waarbij je extra informatie mee kunt nemen in je planning. Bijvoorbeeld bij A Better Routeplanner kun je in advanced settings het referentieverbruik aanpassen of extra gewicht meenemen in je planning.
- Bekijk voor vertrek of je een milieusticker voor je elektrische auto nodig hebt in Frankrijk.
- Overweeg om een tolbadge voor je elektrische auto aan te schaffen om sneller langs de tolpoortjes te kunnen gaan.
- Neem je granny-charger mee om altijd op te kunnen laden op 220V indien nodig.
- Neem ook een verlengsnoer mee, zodat je altijd stroom kunt verlengen als het nodig is.
- Stel je adaptive cruise control in op 85 of 90 km per uur. Dat voelt laag, alleen je mag met een caravan sowieso niet veel harder en je rijdt een stuk zuiniger bij deze snelheid met een caravan achter je elektrische auto.
- Check of jouw elektrische auto in het menu een instelling heeft om aan te geven dat je met een aanhanger rijdt, zoals bijvoorbeeld de Hyundai IONIQ 5 heeft, op die manier stelt je elektrische auto vanzelf de actieradius bij.
- Gebruik de app van je elektrische auto (Zoals de Hyundai Bluelink app) om meldingen te krijgen over het laden van je auto. Zo voorkom je dat je auto niet 100% vol is als je gaat vertrekken.
- Boek een camping met laadpaal dan weet je zeker dat je kunt opladen op de camping en zo vertrek je altijd met 100% actieradius van de camping.