Vijf vragen aan…:
Lightyear, over de Lightyear One
Tsja…behoeft Lightyear nog een introductie? Het Nederlandse bedrijf komt vaak in het nieuws voorbij met de veelbelovende benaming het nieuwe Tesla te zijn. In de tweede helft van dit jaar gaat de Lightyear One in productie. De Lightyear One is uniek in zijn soort omdat de auto een actieradius van 725 km heeft dankzij de vijf vierkante meter aan geïntegreerde zonnecellen. Stel je eens voor hoe het zou zijn om met je Lightyear One amper op te hoeven laden onderweg naar je vakantiebestemming. Dit en meer bespreken we met Tessie Hartjes, VP Marketing bij Lightyear in deze ‘Vijf vragen aan…’.
Lightyear over de toekomst van vakanties
1. Amper opladen onderweg naar de vakantiebestemming, dat klinkt als muziek in de oren. Wat maakt het dat de Lightyear One zoveel verder komt op een volle actieradius?
“Lightyear One heeft een range van 725 km. Ze heeft een extreem lage energieconsumptie door zelf ontworpen onderdelen in de auto en de vorm optimalisatie. Ook is Lightyear One hyper aerodynamisch en genereert het zonnedak zelf elektriciteit. Het fijne van de Lightyear One is dat de laadtijd relatief laag is en de range groot. Als je onderweg naar je vakantiebestemming moet laden is dat zo gedaan plus je hoeft überhaupt veel minder vaak te laden! Met een fast-charger duurt het een uurtje om 570km bij te laden, waar dat bij andere auto’s met een gelijksoortige range zo 2 uur kan duren. Daarnaast is een gewoon stopcontact genoeg om 300-400km in een nacht bij te laden, los van alle zonne-energie. Ideaal voor landen waar weinig laadpalen zijn voor elektrische auto’s.”
Lees ook: Wat zijn de voordelen van je elektrische auto opladen met zonnepanelen-energie?
2. Nederlanders gaan graag op vakantie naar het zonnige zuiden. Wat is de impact van de zonintensiteit op het aantal kilometer dat de auto middels de zonnecellen zelf kan opladen?
“De efficiëntie van de zonnemodule is ongeveer 22%. Hoe meer zonne-instraling, hoe groter de range kan worden. We rekenen standaard met een verliesfactor door schaduw, in Nederland kom je dan uit op ongeveer 8.000 zonne kilometers in een jaar terwijl dat in meer zuidelijke landen al richting de 15.000 kan gaan. In Zuid Afrika, India of in LA gaat dat al richting de 20.000 km op jaarbasis. Nederland is helaas 1 van de minst gunstige landen voor een zonne-auto, logisch dat we er graag een stukje voor rijden ;-)”
3. De Lightyear One hoeft minder vaak te laden dan de huidige elektrische auto’s. En dat terwijl men in Europa nu hard werkt aan het aanleggen van een beter dekkend netwerk van laadpalen. Hoe kijken jullie daar naar als innovatief nieuw automerk?
“De EU stelt als doel om circa 9 elektrische auto’s per laadpaal te hebben. Op dit moment wordt in veel landen dit doel niet behaald. Sterker nog, door de verwachte opkomst van de elektrische auto in de maatschappij, lijkt deze verhouding steeds minder gunstig te worden voor de consument. Lightyear kan er voor zorgen dat de behoefte aan laden vermindert doordat deze 80-90% minder energie nodig heeft uit het elektriciteitsnet. Met de massale komst van de Lightyear in de EU, zou de EU haar doelstellingen kunnen bijstellen naar een hoger aantal elektrische auto’s per laadpaal, waardoor de doelstellingen beter haalbaar worden.”
Bekijk ook: Nederland heeft een groeiend tekort aan publieke laadpalen.
4. De prijs van de Lightyear One lijkt hoog, maar doordat de Lightyear One ‘effortless energy’ gebruikt bespaart de bezitter ook. Hebben jullie al eens berekend wat de besparing is ten opzichte van andere elektrische auto’s?
“Je krijgt op jaarbasis al zo’n 8.000 km cadeau. Stel een vergelijkbare auto verbruikt 180 Wh/km dan is dat een besparing van 1.440 kWh. Bij een snellader is het vaak wat duurder maar als je rekent met 22 cent per kWh dan is dat al € 316 cadeau. Daarnaast verbruikt de auto 2 keer minder energie per kilometer dus heb je voor de resterende kilometers een auto die al 50% goedkoper is in z’n laadbehoefte. Gemiddeld rijden we 13.000 km op jaarbasis dus op die laatste 5.000 km bespaar je nog eens € 99. Dat is per jaar een besparing van € 415. We denken dat in de realiteit deze besparing groter is omdat je veel minder vaak aan de (relatief kostbare) snellader hoeft. (Omgerekend verbruikt de Lightyear overigens 1 liter benzine op 107 km.) Ten slotte bespaar je ook nog op de investeringskosten van een laadpaal aan huis. Dat kan tussen de drie- tot vijfduizend Euro schelen.”
5. Op de Instagram pagina van Lightyear_cars vraag je wat de volgende bestemming moet worden van de Lightyear One (Keuze is tussen Spanje of Roemenië). Wat is eigenlijk de favoriete vakantiebestemming van de Lightyear One?
“Lightyear is geschikt voor veel landen, maar als we toch echt moeten kiezen dan kiezen we voor een land met veel zon, bijvoorbeeld Australië of Spanje! Het gaafste is als we lange afstanden kunnen rijden, waar Lightyear One voor is ontworpen. Aan de andere kant is een zonnig eiland met kleine afstanden eigenlijk helemaal perfect: dan hoef je echt nooit meer op te laden, plus het vergroot de onafhankelijkheid van bewoners van dergelijke eilanden omdat ze minder afhankelijk zijn van anders vaak toch dure en geïmporteerde olie. Dubbele winst dus.”
Lees ook
- Interview met Fastned over de snelladen onderweg naar de vakantiebestemming
- Ontdek Nederland aan de hand van een tour langs buitenlandse plaatsnamen
- Welke vooroordelen bestaan er over op vakantie gaan met je elektrische auto?
- Review: met je elektrische auto de Route du Soleil rijden is prima te doen
- Ben je klaar voor je vakantie? Lees alles over de voorbereiding op je vakantie met de elektrische auto