Review: Met de elektrische auto en fietsendrager naar Zwitserland
Jaarlijks trekken vanuit heel Europa vele vakantiegangers richting de Alpen. Zowel de Franse, de Zwitserse als de Oostenrijkse Alpen zijn erg geliefd. Vooral tijdens een wintersportvakantie gaan er veel vakantiegangers naar de prachtige bergen om te genieten van de frisse berglucht, de mooie vergezichten, de unieke sfeer, de verse sneeuw en in meerdere of mindere mate van de Après-ski. Wintersport met de elektrische auto naar Zwitserland neemt snel aan populariteit toe, maar hoe is het eigenlijk in de zomer in de Zwitserse Alpen? Wat valt er dan te beleven?
In deze review lees je alles over met je elektrische auto én een fietsendrager op vakantie gaan naar Zwitserland. Om te weten hoe het is om met fietsendrager op vakantie te gaan, hebben we de proef op de som genomen. Vanuit Nederland gaan we zo’n 1.000 kilometer naar het zuiden richting Zwitserland, bijna tegen de Italiaanse grens, met de Hyundai IONIQ 5 inclusief bepakking en fietsendrager met twee fietsen. Hoe dat gaat en wat de impact is van de fietsendrager op de actieradius van de IONIQ 5 lees je in deze review. En natuurlijk delen we ook de tips om zelf met de elektrische auto naar Zwitserland op vakantie te gaan.
- Plan je reis met een routeplanner voor de elektrische auto. Er zijn steeds meer routeplanner apps en websites. Voor deze vakantie hebben wij de Electric Routes routeplanner app gebruikt
- Zorg dat je, wanneer nodig, een adapter / verloopstekker hebt om je fietsenrek aan te sluiten op je elektrische auto. Een verloopstekker van 7 polig naar 13 polig koop je gemakkelijk voor een paar Euro online.
- Hou er rekening mee dat je door de fietsendrager achterop je auto niets meer hebt aan je achteruitrijcamera en vooral bij laadstops is het handig als iemand even met je meekijkt omdat de laadkabels soms vrij kort zijn.
- Het verbruik van de Hyundai IONIQ 5 inclusief fietsendrager was over de gehele vakantie 19.1 kWh/100km. Oftewel het verbruik is iets hoger dan normaal maar lager dan bij het trekken van een caravan met de Hyundai IONIQ 5.
- Check of je accommodatie of hotel een laadpaal heeft en als ze zeggen dat ze die hebben, vraag dan wat voor soort aansluiting of laadpaal het is. Zo voorkom je dat je bij een niet werkende Tesla destination charger komt te staan.
- Bergop loopt je actieradius altijd sneller terug en schiet je verbruik omhoog, dat compenseer je in de afdaling alleen zorg voor je gemoedsrust wel dat je voldoende actieradius hebt als je een berg op gaat rijden.
- Check of je elektrische auto vanzelf zijn actieradius aanpast aan het extra gewicht op de trekhaak. Bij de IONIQ 5 activeert de auto vanzelf de aanhangermodus, echter soms is dit niet het geval.
- Neem altijd een 220V laadkabel (granny charger) en een verlengsnoer mee om op te kunnen laden bij je vakantiehuis, hotel of accommodatie. Vergeet niet een netadapter mee te nemen naar Zwitserland omdat veiligheidsstekkers niet in Zwitserse stopcontacten passen.
- Wil je besparen omdat Zwitserland een duurder vakantieland is? Plan je laadstops vooraf. Er zijn voldoende snelladers onderweg naar en in Zwitserland, maar niet allemaal even goedkoop. Het loont om te plannen en op die manier te besparen.
De voorbereiding van de rit naar Zwitserland
De voorbereiding van je vakantie en het plannen van je laadstops is altijd belangrijk, zeker als je gewoon relaxed en ontspannen op vakantie wil gaan. Het maakt daarbij niet uit of je ervaren bent in het op vakantie gaan met een elektrische auto of dat het je eerste keer is. Dezelfde vragen en zaken om uit te zoeken blijven van toepassing. Denk daarbij aan welke routeplanner gebruik je om de route met de elektrische auto te plannen? Welke laadpassen en laadapps heb je nodig voor je vakantie? En hoe zorg je dat je zo goedkoop mogelijk of zelfs gratis kunt laden onderweg naar de vakantie? Er is niet één manier waarop je deze zaken moet voorbereiden, maar het is wel belangrijk dat je over deze zaken nadenkt voor vertrek zo voorkom je onaangename verrassingen onderweg.
Voor het plannen van de vakantie met de Hyundai IONIQ 5 naar Zwitserland zijn onze voorbereidingen relatief beperkt. Dankzij de ruime actieradius van 507 km (WLTP), het supersnelle laden van 100 km per 5 minuten en de ruimte van de IONIQ 5 weten we dat de rit naar Zwitserland waarschijnlijk geen verrassingen op gaat leveren. Het is ook niet voor niets dat de Hyundai IONIQ 5 verkozen is tot de 2022 World Car of the Year (artikel in het Engels). Deze auto is echt de perfect reisgenoot voor je vakanties.
Omdat we in Zwitserland tijdens de vakantie gaan fietsen in de Zwitserse Alpen, nemen we drie wielrenfietsen mee. Twee fietsen gaan op de fietsendrager die op de trekhaak kan van de Hyundai IONIQ 5. In de voorbereiding moesten we alleen even navraag doen om een fietsendrager te lenen. Gelukkig heeft een vriend nog een oude fietsendrager die we wel mogen lenen; een Spinder fietsendrager voor twee fietsen.
In Zwitserland willen we naar de omgeving van Andermatt. Je vraagt je vast af waarom we in de zomervakantie richting Andermatt? Zoals gezegd gaan de wielrenfietsen mee en om maximaal te genieten van de Zwitserse Alpen willen we vanuit de omgeving van Andermatt zoveel mogelijk kunnen ontdekken.
Om de exacte route te plannen met Electric Routes, is het belangrijk dat we weten waar we naartoe moeten gaan rijden. We zoeken daarom naar een hotel met laadpaal in de buurt van Andermatt. Na enige tijd zoeken concluderen we dat de prijzen in Zwitserland hoger zijn dan in Nederland of andere vakantielanden. Om die reden besluiten we direct te boeken wat we zien, zodat we zeker zijn dat we de accommodatie vastgelegd hebben zonder dat de prijzen nog omhoog kunnen gaan waardoor de vakantie duurder kan worden.
Een onbedoeld extra lang uitgesteld vertrek
We vertrekken op vrijdag en aangezien het nog vakantieperiode is, besluiten we om na de files te gaan rijden. Op die manier willen we de files vermijden. Om 11.00 uur is de bedoeling dat we alles inpakken, de fietsen op het rek zetten en vertrekken vanuit Bussum voor een rit van bijna 1.000 kilometer naar Hotel Landhaus. Alleen na de relatief gemakkelijke voorbereiding blijkt op vrijdagochtend bij het inpakken dat we voor het geleende Spinder fietsenrek voor op de Hyundai IONIQ 5 enkele zaken missen. Zo zit er op de Spinder geen kentekenplaathouder, ontbreekt de Spinder montagesleutel én hebben we een verloopstekker van 7 polig naar 13 polig nodig om de oudere Spinder te koppelen met de elektrische auto.
Het inpakken van de auto laat door het ontbreken van deze belangrijke spullen even op zich wachten. Eerst moeten we op zoek naar een kentekenplaathouder, een montagesleutel en een verloopstekker. We gaan naar een Halfords winkel in de buurt. Hier begrijpt de medewerker precies wat we zoeken. Voor de kentekenplaathouder en de verloopstekker kan hij helpen alleen de montagesleutel van de Spinder is lastig los te kopen. Die hebben we wel nodig om de Spinder fietsendrager vast te zetten op de trekhaak. Hij wijst ons door naar de bouwmarkt, als we daar een grote bahco tang kopen dan moeten we de Spinder ook prima vast kunnen zetten op de trekhaak. Dat blijkt te kloppen en na wat extra rondjes langs verschillende winkels kunnen we met de geleende Spinder op de auto terug om alle spullen voor de vakantie naar Zwitserland in te laden.
Bij de tweede poging gaat het inpakken een stuk soepeler. De verschillende tassen, de koelbox en de extra fiets passen makkelijk in de ruime IONIQ5. De Spinder fietserdrager en de witte kentekenplaat achter op de Hyundai IONIQ 5 zitten goed vast, net als de twee wielrenfietsen. De verlichting werkt dankzij het verloopstuk en dus zijn we klaar om te vertrekken. Al met al vertrekken we niet net na 11:00 uur maar iets voor 13:00 uur richting Zwitserland.
Leestip: Review van een weekend gravelfietsen in Drenthe met de Mazda MX-30
Door de vrijdagmiddagspits richting Zwitserland
Bij vertrek valt direct op dat je in de ruime en comfortabele Hyundai IONIQ 5 niets merkt van het fietsenrek achter op de elektrische auto. Naast het Spinder fietsenrek hebben we ook een 12V/230V koelbox meegenomen die aangesloten is op de 12V. Het enige dat we merken is dat de Hyundai IONIQ 5 uit zichzelf de aanhanger modus heeft geselecteerd en daardoor een lagere actieradius dan normaal heeft (314 km vs. 461 km zonder fietsenrek).
Terwijl we ontspannen richting de eerste laadstop rijden die Electric Routes ons heeft voorgesteld, valt het op dat het erg druk is op de snelweg. Zelfs in Nederland is het al een drukke vrijdagmiddagspits. We belanden zelfs al op de A1 in een file door een ongeluk en staan hier 45 minuten stil terwijl de sirenes langs zoeven. Vervolgens zetten we de rit voort richting Fastned Hilden Kreuz waar we na bijna drie uur rijden aankomen door de verkeersdrukte. Tijdens het laden is het wel fijn om dan bij Seed and Greet iets lekkers te halen. Het laden van de IONIQ 5 bij Fastned gaat supersnel en net als bij meer Fastned snelladers kunnen we hier met het uitstekende fietsenrek op de auto gemakkelijk bij de laadpaal parkeren.
Vanuit Hilden rijden we de A3 af richting zuid-Duitsland met als volgende laadstop een snellader van EnBW bij Pfungstadt West. Zeker niet de mooiste plek om een tussenstop te maken deze Rastätte, maar goed met het tempo waarmee de IONIQ 5 kan snelladen is er geen tijd om lang te genieten van een plek tijdens het laden. Tijdens het laden kijken we haast vol verbazing naar de bijzonder hoge laadcurve van de IONIQ 5 op het scherm van de EnBW snellader. (Zie foto) Binnen 15 minuten zitten we weer in de auto om de reis voort te zetten richting Zwitserland.
Bekijk ook: Dit zijn de beste laadplekken langs de A3 Autobahn in Duitsland.
Met weer 260km actieradius rijden we verder en onderweg bespreken we hoe ontzettend snel de ontwikkelingen gaan op het gebied van elektrische auto’s. Nog geen twee jaar geleden was het in Duitsland best wel zoeken naar snelladers langs de Autobahn. Tegenwoordig staat goed aangegeven langs de snelweg bij welke stop een laadpaal staat en tegelijkertijd zijn de laadpalen steeds sneller. Je moet haast je best doen om een 50 kW snellader te vinden.
Net voor acht uur ’s avonds maken we een extra laadstop bij IONITY Bruchsal West. Niet omdat we moeten laden, maar omdat we trek hebben en een toiletstop moeten maken. Het motto is niet voor niets parking=charging en dus koppelen we de auto aan de supersnelle snelladers van IONITY terwijl we zelf even genieten van een verse hamburger van Burger King.
Doen: Maak zelf een proefrit in de Hyundai IONIQ 5 en ontdek hoe fijn deze auto rijdt.
Als we Burchsal West achter ons laten weten we al lang dat we door de verschillende files en door ons latere vertrek vandaag laat aan gaan komen bij Hotel Landhaus. Voor de zekerheid bellen we maar even met het hotel om te melden dat we na middernacht aan gaan komen en het is maar goed ook dat we bellen, want ze geven aan dat ze om 23 uur sluiten. Wat ze voor ons gaan doen is de sleutels buiten verstoppen zodat we zelf naar binnen kunnen als we aankomen. Fijn dat dit kan en het klinkt heerlijk eerlijk dat ze gewoon de sleutels verstoppen zodat we wel van het geboekte hotel kunnen genieten.
Vlak voor de Zwitserse grens heeft de routeplanner wel een bijzondere laadstop voor ons bedacht. We gaan de snelweg af om vlak langs de Autobahn in het dorpje Neuenburg am Rhein te kunnen snelladen bij Aldi Süd. Helaas is snelladen bij Aldi Süd niet meer gratis, maar het is nog steeds voordeliger dan andere laadpalen. Daarnaast is de suggestie van Electric Routes om hier te laden niet zo heel gek als je weet dat er in zuid-Duitsland vlak voor de grens met Zwitserland niet zoveel snelladers staan bij de stops langs de snelweg. Binnen 12 minuten rijden we weer door richting de Zwitserse grens om daar een tolvignet aan te schaffen.
Het laatste deel door Zwitserland lijkt langer te duren dan gedacht en dan in onze oorspronkelijke routeplanning was voorspeld. Terwijl we richting de laatste laadstop bij IONITY Neuenkirch rijden bestuderen we de kaart en Google Maps om uiteindelijk te ontdekken dat we er langer over doen omdat we de bergpas over moeten om bij Hotel Landhaus te komen. Als we eerder volgens planning waren gereden dan hadden we de autotrein vanuit Realp kunnen. Echter de autotrein gaat tot iets na negen uur waardoor we over de berg moeten.
Tip: Lees hoe je het beste kunt rijden in de bergen met je elektrische auto.
Bij IONITY Neuenkirch laden we tot 80% omdat we net gezien hebben dat we nog de Nufenenpass over moeten. Na het laden rijden we richting de Gotthardtunnel, daar valt het verkeer gelukkig mee. En direct na de Gotthardtunnel beginnen we aan het laatste stuk door de bergen. De afstand is slechts 60 kilometer en toch geeft Google Maps aan dat we er een uur over doen om bij het hotel te komen. Wat direct opvalt is dat de actieradius bergop sneller terugloopt. We starten de rit over de bergpas met 167 km actieradius en wanneer we de klim van 12 km op zijn gereden is de actieradius teruggelopen tot 93 km. Het voordeel is dat je veel van die energie wel weer terugwint in de afdaling alleen het blijft nog altijd even wennen.
Bij het hotel aangekomen parkeren we direct voor de deur en sluiten we de Tesla Destination Charger aan. Nadat we de kamersleutel en de sleutel van de voordeur van het hotel gevonden hebben gaan we naar de kamer om te genieten van een welverdiende nachtrust met frisse berglucht dat door het raam komt. ’s Ochtends worden we gewekt door de zon en bij het openen van de gordijnen ben je direct blij als je van die prachtige bergen voor je ziet.
Geweldig groots genieten
De verkeersdrukte naar de Zwitserse Alpen toe was drukker dan verwacht en helaas kwamen we later aan dan gepland, alleen als je dan de volgende morgen in een typisch alpenhotel ontwaakt, geniet van een vers ontbijtbuffet met alleen maar lokale producten in verband met duurzaamheid en je weet dat je vakantie hebt…dan ben je alles zo vergeten.
Na een stevig ontbijt is het hoogtijd om de fietsen klaar te maken voor een mooie fietstocht door de bergen in de omgeving. Van de Nufenenpass tot aan de Grimselpass en van de Furkapass tot de Gotthardpass, vanuit Hotel Landhaus kun je overal naartoe. Voordat we vertrekken checken we nog even bij de receptie waarom de Tesla destination charger het niet doet, want in de Hyundai Bluelink app zien we geen voortgang voor het laden. Als de collega vanmiddag er is kijkt deze even mee is het antwoord. Laten we gaan fietsen, dan kijken we inderdaad later wel verder.
Bekijk ook: Kun je bij een Tesla destination charger laden als niet-Tesla?
Na een prachtige fietstocht komen we terug in het hotel. Hier in de bergen voelt het toch direct meer ontspannen. De berglucht, het lekkere eten, de rust, de prachtige natuur en van die gebouwen met veel warmte en houten afwerking aan de binnenkant. Het voordeel van het hotel is dat ze in de zomermaanden de skiruimte omtoveren tot een fietsruimte. Waar je veilig je fiets neer kunt zetten en waar materialen zijn om aan je fiets te sleutelen als je onderhoud moet plegen. Plus er is een goede fietspomp aanwezig en dat is ook geen overbodige luxe voor een fietstrip.
Naast alle andere faciliteiten van het hotel is er dan nog een ding wat echt superfijn is; een aanwezige sauna. Of het nou is na een dag skiën in de winter of na een dag in de berglucht in de zomer, een sauna maakt je verblijf in de bergen wel echt af. Heerlijk ontspannen de dag van je af laten glijden terwijl je rust krijgt in je hoofd, een sauna is een perfecte manier van ontspanning voor velen. Bij Hotel Landhaus hebben ze zelfs meerdere sauna’s, een sauna binnen en twee geweldige sauna’s buiten. Vooral de sauna’s buiten maken uiteraard indruk. Let alleen wel op dat deze niet het hele jaar geopend zijn dus als je boekt check wanneer de sauna’s open zijn, zo voorkom je teleurstellingen.
De Tesla destination charger werkt niet
Gedurende het verblijf werkt helaas de Tesla Destination Charger niet. Wat we ook proberen met de mensen van het hotel, het werkt niet. Dat is wel jammer, vooral omdat we dit hotel hebben geboekt omdat het een hotel met laadpaal is. Er zijn wel laadpalen in de buurt, dus het is niet onoverkomelijk alleen het is toch net anders dan wat je hebt bedacht en gepland. Tip voor de toekomst: als een hotel aangeeft dat ze een laadpaal hebben even vragen wat voor type laadpaal het is. Er zijn behoorlijk veel hotels met een Tesla Destination Charger en die werkt niet altijd voor Niet-Tesla’s.
Tijdens de vakantie in Zwitserland maken we de mooiste trips en ontdekken we de omgeving en de Zwitserse bergen in optima forma. Er zijn schitterende wandeltochten (hikes) te maken, bekende bergen te beklimmen met de fiets én mooie bergpassen te rijden met de Hyundai IONIQ 5. In een week heb je niet genoeg tijd om alles goed te kunnen zien, helaas is dat alleen wel vaak hoelang je op vakantie naar Zwitserland gaat. Door voordat je op vakantie gaat alvast goed na te denken wat je allemaal wil zien en doen, verklein je de kans dat je mooie dingen mist als je hier op vakantie bent. Onze aanraders zie je hieronder.
Aanraders voor tijdens je vakantie in Wallis (zuid-Zwitserland):
- Rij de Furkapas net als James Bond in de film Goldfinger uit 1964
- Geniet tijdens een dagje slecht weer van de overweldigende Spa & Wellness van Hotel the Chedi Andermatt
- Bezoek het wereldberoemde Hotel Belvédère op de Furkapas en bekijk waar de Rhône ontspringt
- Maak een wandeltocht naar de bron van de Rijn bovenop Oberalp en ontdek dat daar een vuurtoren staat boven op de berg
- Ga over de Sint-Gotthard of de Gotthardpas en ontdek de belangrijkste doorgaande weg van de Zwitserse Alpen voor de aanleg van de Gotthardtunnel
- Fiets met je wielrenfiets naar de top van de oude Gotthardpas en bedwing al klimmende de stroken met kinderkopjes
- Neem de autotrein van Realp naar Oberwald dwars door de bergen en win tijd
- Ga je elektrische auto laden bij de snelladers van IONITY bij de Gotthardtunnel met een magisch uitzicht op de bergen
- Ga met je fiets in de trein als na een lange dag en geniet van de prachtige ‘Rail-away-achtige’ ervaring
In Zwitserland is meer dan genoeg te doen en er is geen moment dat je jezelf zult vervelen. Wij hebben totaal geen zin om terug te gaan als de vakantie erop zit, alleen het cliché is realiteit; Aan alles komt een eind. Voor onze terugreis gebruiken we de kennis van de heenreis. We vertrekken dit keer een stuk vroeger, namelijk om 7 uur. En de planning is om slechts 3 laadstops te maken. Voor de terugweg gebruiken we dit keer niet de Electric Routes app maar A Better Routeplanner. Volgens A Better Routeplanner zijn we binnen 11 uur thuis en leggen we dan inclusief fietsendrager bijna 1.000 kilometer af.
Precies volgens planning
Op de ochtend van de terugreis zijn we al eerder wakker dan de wekker. Je kent het wel dat je onbewust toch onrustiger slaapt als je weet dat je vroeger op moet staan voor je vakantie. We vertrekken om 06:47 en stellen Google Maps in op IONITY Mahlberg Ost. De vraag is of we zonder file langs Luzern en Bazel komen, dat blijkt perfect te gaan. Eenmaal bij de IONITY snellader is er eigenlijk niet eens tijd om rustig aan te doen want na iets meer dan een kwartier laden zitten we alweer op 80%. Gelukkig kunnen we doorwisselen voor de chauffeur, anders is zo’n hele dag rijden met korte pauzes te intens.
De volgende laadstop is rond lunchtijd en dat komt goed uit want onderweg gaat de buik vaak al sneller knorren dan tijdens een gemiddelde werkdag. We komen om 12:05 aan bij IONITY Nahetal. De terugreis durven we nu al voorzichtig een stuk succesvoller te noemen dan de heenreis waarbij we die anderhalf uur file hebben gehad. Tegelijkertijd zijn we voorzichtig want het is vrijdagmiddag en wellicht zit het venijn in de staart van de terugreis. Na 16 minuten snelladen gaan we weer verder richting de laatste laadstop bij de snelladers van Aral Pulse Nettetal vlak voor de grens bij Venlo. Ook dat dele verloopt goed en voorzichtig beginnen we te denken dat we binnen 10 uur inclusief laden thuis kunnen zijn. Alleen dan komen we in Nederland in de vrijdagmiddagspits waarin we wat tijd verliezen. Uiteindelijk leggen we de terugreis vanuit Andermatt in exact 11 uur af zoals A Better Routeplanner ons van tevoren al had aangegeven.
De conclusie
Ga je met je elektrische auto op vakantie en wil jij je fiets of meerdere fietsen meenemen? Goed idee. Wij hebben 3 wielrenfietsen meegenomen naar Zwitserland met de Hyundai IONIQ 5. Het verbruik lag slechts zo’n 15% hoger dan normaal. De IONIQ 5 is sowieso een ideale trekauto natuurlijk en dat merkten wij ook tijdens de vakantie. Zwitserland is duurder dan sommige andere landen waar je kunt genieten van prachtige bergen, echter Zwitserland valt tegelijkertijd niet te vergelijken. Voor een prachtige natuurvakantie met voldoende afwisseling en enkele sportieve uitdagingen is het advies absoluut om niet te twijfelen en voor Zwitserland te gaan.
– Afstand: 953 km
– Actieradius vertrek: 314 km (met fietsendrager)
– 5 stops bij:
– Fastned Kreuz Hilden
– Bijgeladen: 37,857 kWh
– Prijs: € 26,12
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– EnBW Pfungstadt West
– Bijgeladen: 47,17 kWh
– Prijs: € 25,37
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– IONITY Bruchsal West
– Bijgeladen: 25,879 kWh
– Prijs: € 18,71
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– ALDI Süd Neuenburg
– Bijgeladen: 30,18 kWh
– Prijs: € 16,23
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– IONITY Neuenkirch West
– Bijgeladen: 36,240 kWh
– Prijs: € 28,63 (Teruggerekend van CHF)
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– IONITY Mahlberg Ost
– Bijgeladen: 42,374 kWh
– Prijs: € 33,48
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– IONITY Nahetal
– Bijgeladen: 52,779 kWh
– Prijs: € 41,69
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– Aral Pulse Nettetal
– Bijgeladen: 54,543 kWh
– Prijs: € 29,33
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
- Hou rekening met een hoger verbruik van je elektrische auto met een fietsendrager, alhoewel het tijdens onze vakantie wel meeviel. Het verbruik lag zo’n 15% hoger dan normaal.
- De achteruitrijcamera werkt niet met een fietsdrager achterop en de paaltjes bij snelladers zijn lastig in te schatten, het is fijn als iemand meekijkt terwijl je achteruit inparkeert om te snelladen. Vooral omdat sommige laadkabels best kort zijn.
- Gebruik altijd een routeplanner voor je elektrische auto, zo weet je waar je kunt laden. Wij gebruikten deze trip Electric Routes en A Better Routeplanner.
- Neem minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben. Download eventueel apps, zoals de Zwitserse EVpass App en maak een account aan.
- Neem een laadkabel mee met aan één kant een stekker voor het normale stopcontact (Schuko) en aan de andere kant de Type 2 Mennekes aansluiting om altijd op te kunnen laden. Let op dat je voor Zwitserland een andere netadapter nodig hebt.
- Onderweg naar Zwitserland kun je via Frankrijk of Duitsland rijden met je elektrische auto. Ons advies: kies voor Duitsland, daar zijn simpelweg meer mogelijkheden om te snelladen.
- Vergeet niet dat je voor je elektrische auto ook een Duitse milieusticker nodig hebt. Zelfs op grote delen van de Autobahn.
- Een tolvignet voor Zwitserland is noodzakelijk als je met je elektrische auto door Zwitserland wil rijden op de snelwegen. Deze koop je bij een tankstation of aan de grens.
- Geniet van je adaptive cruise control en rij op een vaste snelheid naar je vakantiebestemming. Wij hebben ongeveer 100 km per uur aangehouden op de snelweg.
- Check voor vertrek of je alles hebt om je fietsendrager op de trekhaak van je elektrische auto te zetten.
- Check of je de laadpaal van het hotel kunt reserveren en tegen welke prijs je kunt opladen. Hotel Landhaus gaf aan dat er een laadpaal was alleen werkte de Tesla Destination Charger voor ons niet
- Zorg dat je voldoende actieradius hebt als je in de bergen over een grote bergpas moet, bergop loopt je actieradius snel terug en bergaf loopt je actieradius weer op door het regeneratief remmen.
- Wil je geld besparen omdat Zwitserland duurder is dan andere landen, plan je laadstops dan zo goed mogelijk. Daarmee bespaar je gemakkelijk op je reiskosten.
Lees ook
- Review: met de Mustang Mach E naar Zwitserland op vakantie
- Aral Pulse breidt betaalmogelijkheden uit in Duitsland
- Vijf vragen aan het nieuwe elektrische automerk: BYD
- Getest: De ANWB Routeplanner voor elektrische auto’s
- Waarom is je actieradius minder bij kou en wat kun je doen om dit te verbeteren?