Review: Met de elektrische auto naar Zwitserland
Veel vakantiegangers rijden door Zwitserland wanneer ze onderweg zijn naar de vakantiebestemming in Noord-Italië. De bergen en de Italiaanse meren in Noord-Italië zijn bij velen geliefd voor de vakantie. Logisch natuurlijk, want Italië is een fantastisch land. Alleen het is zo zonde voor al die vakantiegangers dat ze niet de kans pakken om Zwitserland echt te leren kennen. Dit prachtige land midden in Europa is adembenemend mooi, gemakkelijk & goed bereikbaar en steeds weer verrassend.
Om te ervaren hoe het is om met een elektrische auto op vakantie te gaan naar Zwitserland, namen we de proef op de som. In deze review lees je hoe we met de Mustang Mach-E op vakantie naar Zwitserland gaan. Hoe bereiden we ons voor op de reis naar Zwitserland? Welke laadpassen nemen we mee? Waar laden we op? En hoe verloopt de vakantie met de Mustang Mach-E?
Alles weten over opladen richting en in Zwitserland? Bekijk alle tijden, prijzen en snellaadlocaties onderaan dit artikel.
De voorbereiding van de vakantie naar Zwitserland
De eerste vraag in de voorbereiding van de vakantie naar Zwitserland is natuurlijk of het geschikt is voor elektrische auto’s. Want in nog niet elk land in Europa is elektrisch rijden altijd even gemakkelijk doordat er simpelweg nog te weinig laadpalen en snelladers zijn. Zwitserland heeft de naam dat alles er goed geregeld is en dat lijkt ook op het gebied van elektrisch rijden het geval. Een beetje zoekwerk op internet leert al snel dat er vrij veel elektrische auto’s in Zwitserland zijn en dat er een goed dekkend netwerk van laadpalen en snelladers is. Niet onlogisch wanneer je weet dat Zwitsers erg om de natuur geven en ze daardoor zichzelf vaak bewuster zijn van de noodzaak om goed te zorgen voor het milieu.
Naast het inlezen over elektrisch rijden en opladen in Zwitserland zoeken we naar de mooiste plaatsen voor de vakantie. Ondanks dat Zwitserland een relatief klein land is in vergelijking met Frankrijk en Italië, heeft het zoveel moois te bieden voor de vakantie. Veel Nederlanders reizen naar Noord-Italië voor de mooie Italiaanse meren, maar in de zoektocht komen we erachter dat het meer van Genève en de bergachtige omgeving misschien nog wel mooier is. Het verkeersbureau van Zwitserland heeft een geweldige kaart voor een Grand Tour door Zwitserland op de website staan. Na het zien van deze kaart lag de bestemming en de vakantie vast. En de keuze was helemaal gemaakt bij het lezen over de E-Grand Tour. Tijdens deze tour leg je de hele route van 1.600 kilometer door Zwitserland af met je elektrische auto en op de website beloven ze dat er voldoende laadpalen zijn om nooit zonder stroom te staan onderweg.
We kiezen ervoor om naar Lausanne te gaan deze vakantie en als we daar zijn gaan we vanuit Lausanne de omgeving ontdekken. Lausanne is vanuit Amsterdam zo ongeveer 950 km rijden, een prima afstand met de Mustang Mach-E. Want de actieradius is 450 km (WLTP) en als je met een volle batterij vertrekt dan geven de apps (A Better Routeplanner & Chargemap) waarop we altijd vertrouwen in de voorbereiding aan dat het met 3 laadstops bij snelladers te rijden is. Naast de voorbereiding met Google Maps voor de afstand, met de apps voor de routeplanning en de laadstops, is het ook goed om te bekijken waar aan gedacht moet worden onderweg naar Zwitserland. Altijd goed om te checken of je nog andere zaken nodig hebt zoals een milieusticker voor je elektrische auto in Duitsland of een Tolvignet voor Zwitserland.
De bestemming voor de vakantie is gekozen: Lausanne. De route is gecheckt en de extra informatie omtrent voorbereidingen voor de rit met de elektrische auto hebben we ook nagelopen. Voor de vakantie met een elektrische auto is het altijd belangrijk om te kijken met welke laadpas(sen) je op pad gaat. Voor deze rit hebben wij de Shell Recharge laadpas en de Eneco eMobility laadpas. Door te kijken of we met deze laadpassen bij de bekende snelladers onderweg terecht kunnen en of we in Zwitserland laadpalen kunnen gebruiken, zorgen we voor een zorgeloze reis als we eenmaal op pad gaan.
Onze laadpassen geven een perfecte dekking voor onze rit naar Lausanne. Het enige wat opvalt is dat de tarieven van beide laadpassen hoger zijn dan de tarieven van evpass. In Zwitserland is evpass het grootste netwerk van laadpalen. Het prijsverschil lijkt via de Shell Recharge & Eneco eMobility laadpassen tot wel € 0,10 per kWh op te lopen ten opzichte van evpass. Aangezien we gratis een account aan kunnen maken en met de evpass app vervolgens in Zwitserland kunnen laden, regelen we dit nog voor vertrek.
Leestip: Uit onderzoek blijkt dat elektrische autorijders maar één laadpas meenemen op vakantie.
Als laatste stap voor vertrek bekijken we welke accommodaties een oplaadpunt voor elektrische auto’s hebben. Het is niet altijd nodig natuurlijk om op te laden bij je vakantieverblijf, maar het is wel fijn. Het maakt de vakantie iets stressvrijer en het helpt in sommige gevallen ook om te besparen op je laadkosten doordat het laden gratis is of doordat je bij je accommodatie kunt opladen in plaats van bij duurdere laadpalen in de omgeving.
Na wat zoekwerk naar appartementen, B&B’s, hotels en huisjes met een laadpaal, boeken we uiteindelijk het Novotel Lausanne Bussigny. De reden dat we voor dit hotel kiezen is omdat het ideaal gelegen is aan de rand van Lausanne wat handig is omdat we de omgeving willen gaan ontdekken. Het Novotel Lausanne Bussigny heeft meerdere laadpalen, waardoor het meer zekerheid geeft dat we de Mustang Mach-E op kunnen laden bij het hotel. En ten slotte heeft het hotel een zwembad, een fitness, een uitgebreid ontbijtbuffet en een mooi uitzicht over het meer van Genève.
Voordat we boeken, checken we nog even op Chargemap de foto’s van de laadpalen. Op deze manier weten we welk type oplaadpunten het Novotel Lausanne Bussigny heeft en hoe ze eruit zien. Nadat we geboekt hebben sturen we direct een bericht aan het hotel om te vragen of ze het oplaadpunt voor ons kunnen reserveren als we aankomen en wat de kosten zijn voor het gebruik van de laadpaal. Nog voor vertrek krijgen we een reactie per email dat ze geen oplaadpunt kunnen reserveren. Wel is een van de laadpalen gratis te gebruiken. Dat is goed te weten en zorgt weer voor een potentiële extra besparing.
Met de Mustang Mach-E naar Zwitserland
Voordat we vertrekken laden we de spullen voor de vakantie in de kofferbak van de Mustang Mach-E. Dankzij de ruime achterbak past alles makkelijk. We hoeven de frunk niet eens te gebruiken om nog spullen in op te bergen. De auto is 100% opgeladen en klaar voor vertrek en wij ook. Om 10:10 uur vertrekken we met 450 km actieradius vanuit Amsterdam richting Lausanne. Vanwege de vakantieperiodes en de zwarte zaterdagen in Europa de komende tijd verwachten we een drukke dag onderweg. De navigatie van de Mustang Mach-E plant zelf de gehele route inclusief laadstops onderweg. Hierdoor is het niet nodig om één van de routeplanner apps (zoals A Better Routeplanner, PUMP of Chargemap) via Apple Carplay op het infotainment scherm te zetten.
De tijd vliegt voorbij onderweg naar de eerste snellader in Duitsland. Dankzij de adaptive cruise control en dan meer specifiek dankzij de ‘intelligent mode’, houdt de Mustang Mach-E niet alleen afstand tot andere auto’s op de snelweg, maar past hij ook automatisch de snelheid aan bij wegwerkzaamheden. Dit komt doordat de auto de verkeersborden scant en vervolgens je snelheid hier op aanpast. Ideaal als je onderweg naar je vakantie geen snelheidsboetes wil rijden.
Zeker ook fijn in Duitsland waar vanwege de wegwerkzaamheden er veel snelheidswisselingen zijn. Dankzij de Mach-E stel je de gewenste snelheid in en bij werkzaamheden past de snelheid zich vanzelf aan, nadat de werkzaamheden voorbij zijn pik je vanzelf weer de ingestelde snelheid op. Wij hebben de snelheid in Duitsland ingesteld op 140 km per uur waar het kan en dat zorgt ervoor dat we om 13:20 bij de E.ON snellader aankomen bij Raststätte Königsforst West met nog 191 km actieradius. Het is bij deze Raststätte erg druk en er is amper een parkeerplaats vrij, gelukkig is de plek voor het snelladen vrij gelaten en kunnen we de auto kwijt en direct snelladen.
Na 21 minuten gaan we zonder dat we de koffie die we gehaald hebben op hebben alweer verder met 388 km actieradius. In de auto praten we verder over de leuke reacties die we krijgen tijdens het laden van mensen die de auto komen bekijken. Nu we al voorbij Keulen zijn gaat de rit vooralsnog erg soepel. De volgende stop is tussen Heidelberg en Karlsruhe bij Ionity Bruchsal West langs de A5. Hier komen we met 90 km actieradius aan om 16:59 en dankzij de Ionity snellader rijden we binnen 30 minuten weer verder met 349 km actieradius. In dat halfuur is het haast nog opschieten om te toiletteren, wat te eten en te drinken te kopen en met de andere elektrische autorijders te praten.
Met meer dan de helft van de route richting Zwitserland er al opzitten gaat het erg vlot. Terwijl we de A5 in Duitsland afdalen richting de grens van Zwitserland merken we dat het landschap aan het veranderen is en dus meer glooiend begint te worden. Dit heeft geen impact op de weergegeven actieradius wat erg prettig is aangezien het met je elektrische auto in de bergen rijden vaak wel impact op de actieradius heeft. Om het echt bergachtige landschap van Zwitserland te mogen ervaren moeten we nog een Tolvignet kopen. Aangezien we weten dat je het tolvignet ook aan de grens kunt kopen, kiezen we ervoor om door te rijden. Dit blijkt een slimme keuze. Er staat namelijk een rij bij de grens voor auto’s die al een tolvignet aangeschaft hebben en voor degene die het tolvignet aan de grens aan willen schaffen staat geen rij.
Bekijk ook: Alle hotels met een laadpaal in Zwitserland op een kaart.
Eenmaal over de Zwitserse grens geeft de navigatie van onze Mustang Pony car aan dat het tijd is om te laden. Alleen de voorgestelde snellader ligt midden in Bazel en dat voelt als onnodig tijdsverlies. Dankzij de app van Chargemap zoeken we een snellader langs de route richting Lausanne. Doordat je kunt filteren op welke snelheid je een laadpaal wil zoeken en op een maximale afstand langs je route vinden we gemakkelijk een snellader langs de route bij Rastplatz Mühlematt West. Hier laden we in 19 minuten van 48 km bij tot 214 km, wat genoeg is om het laatste stuk te rijden tot aan de laadpaal bij het hotel.
De planning van de navigatie van de Mustang Mach-E blijkt erg goed, want uiteindelijk komen we met nog 31 km actieradius en 8% batterij om 22:37 aan bij het Novotel Lausanne Bussigny. We sluiten de auto aan op de laadpaal die we gratis mogen gebruiken, checken in voor de vakantie en sluiten de dag af met een proost op de goede rit met de elektrische auto naar Zwitserland.
Genieten van de prachtige omgeving
Tijdens de vakantie genieten we van de heerlijke rust in Zwitserland. Ondanks dat Zwitserland het land van het uurwerk is, is het er ook geweldig ontspannen en even niets moeten. Vanuit Lausanne maken we verschillende trips. Zo gaan we een dagje naar Verbier, maken we een trip met een elektrische trein naar Zermatt, ontdekken we het Lavaux oftewel het gebied in de omgeving van Montreux & Vevey (ook wel bekend als de Zwitserse Rivièra), rijden we de Grote Sint-Bernhardtunnel naar Italië om vervolgens via de pas waar de grens tussen Italië-Zwitserland precies bovenop ligt weer terug te touren, wandelen we in de prachtige berggebieden en bezoeken we Genève voor een koffietje aan het meer en een wandeling door de dure winkelstraten.
Het opladen is nooit een probleem. Dankzij de actieradius van de Mustang Mach-E is het vaak overdag niet eens nodig om op te laden. Maar omdat een van de basisregels van elektrisch rijden ‘parking is charging’ is, houden we ons daar meestal wel aan. We zijn onderweg naar Italië ook nog het hoogste oplaadpunt van Europa tegengekomen in de grote Sint-Bernhardtunnel. Het voordeel van het gekozen hotel is dat we hier altijd weer gratis op kunnen laden tot 100%. In het hotel vragen ze aan gasten of ze zo vriendelijk willen zijn de auto weg te halen als deze opgeladen is (behalve als het midden in de nacht is). Op die manier kan iedereen opladen. De Fordpass app is dan wel erg handig want hierdoor krijg je meldingen wanneer je dit instelt. Zo weet je wanneer je auto opgeladen is.
Spontane praatjes & duimpjes omhoog
Tijdens de vakantie met de Mustang Mach-E ervaren we iedere dag wel een leuke nieuwe reactie. Van omkijkende mensen terwijl we voorbijrijden in dorpjes langs het meer van Genève, duimpjes omhoog op de snelweg terwijl men naar de auto wijst, jongeren die op het raam kloppen om in het Frans te vragen of het de nieuwe “Mustang Electrique” is en vervolgens “Jolie” zeggen, tot aan spontane praatjes tijdens de laadstop met andere elektrische autorijders of Mustang-fans.
De Mustang Mach-E maakt indruk tijdens de vakantie in Zwitserland. We zagen mensen soms echt stoppen en stil gaan staan in een dorpje om de auto na te kijken. Niet zonder reden, want de Mustang Mach-E heeft een sportief, stoer en stijlvol uiterlijk. En dat zorgt er in combinatie met het rijplezier in de mooie omgeving van de Zwitserse bergen voor dat we tijdens de vakantie echt genieten van de ‘Fun to drive’ van de Mustang.
De terugweg vanuit Zwitserland
Helaas is vakantie niet eindeloos en dus gaan we weer terug naar huis. De route plannen we aan de hand van de adviezen van A Better Routeplanner en Chargemap. De aangegeven laadstops bij snelladers onderweg combineren we en voeren we in op Google Maps om zo een eigen routeplanning te maken. De eerste geplande stop ligt 406 km van het hotel. Door de batterij zo ver mogelijk leeg te rijden kunnen we sneller laden. En aangezien de Mustang Mach-E met een maximum van 150 kWh kan snelladen willen we zo het maximale uit de auto halen. Door om 06:58 uur te vertrekken, leggen we zo ook zoveel mogelijk afstand af. Dat is handig want ook voor de terugrit is een druk vakantieweekend voorspeld op de Europese wegen.
Om twee minuten na 11 uur komen aan bij Ionity Bruchsal Ost (de overkant van de stop op de heenweg). Ook bij de snelladers merk je direct dat het druk is. Gelukkig is er een van de Ionity laadpalen vrij, zodat we de Mustang’s energie aan kunnen vullen. Bij aankomst zat er nog 15 km actieradius en 2% batterij in. We kregen allerlei meldingen dat we een laadpaal moesten gaan zoeken, terwijl we op basis van de heenrit wisten dat we bij Raststätte Bruchsal sowieso konden opladen. Van de vier Ionity laadpalen is er een stuk en van de twee EnBW laadpalen die er ook staan werkt er ook maar één.
Tijdens het snelladen bij Ionity Bruchsal Ost spreken we met verschillende Nederlandse elektrische autorijders. Doordat er twee laders niet werken zie je dat sommigen wat nerveus worden. Anderen zetten de elektrische auto aan de snellader, gaan koffie drinken en komen terug als de auto 100% is opgeladen. Dat is zonde van de snellaadcapaciteit van de snelladers omdat iedere elektrische auto na 80% minder snel gaat laden. Oftewel, door bij een snellader tot 100% te laden duren je laadstops onnodig lang én hou je langer dan nodig een snelle laadpaal bezet.
Bekijk ook: De voordelen van snelladers onderweg naar je vakantiebestemming.
Nadat we in 39 minuten opgeladen hebben tot 70% met weer 300 km actieradius maken we een andere elektrische autorijder blij door de Ionity snellader te verlaten en op weg te gaan naar de tweede geplande laadstop. Onderweg naar Amsterdam hebben we gekozen om de route te plannen over de A61 in plaats van de vaak drukkere A3 autobahn. Dit lijkt een goede keuze want op de A61 is minder vakantieverkeer. De A61 loopt vanaf onder Heidelberg tot aan de grens bij Venlo en de bekende A3 loopt langs Frankfurt am Main, Keulen en Düsseldorf richting de grens bij Arnhem. De gekozen Shell Recharge snellader in Mendig ligt net van de autobahn af. Het is een EnBW Shell Recharge snellader waar geen andere elektrische autorijder staat. Ideaal voor ons want we laden in 39 minuten van 40 km actieradius op tot 312 km om de reis voort te zetten.
Het laatste stuk van de route vanuit Zwitserland terug naar Amsterdam verloopt goed. We redden het net niet om met twee laadstops met de Mustang Mach-E Amsterdam te halen. Dus eenmaal in Nederland maken we nog een stop van 11 minuten bij Fastned Varakker om te zorgen dat we tot aan thuis komen waar we weer op kunnen laden. Uiteindelijk komen we om 18:12 aan in Amsterdam. Een keurige tijd voor een rit van bijna 1.000 kilometer op één van de drukste dagen van het jaar op de snelwegen.
Gegevens van het opladen onderweg naar Zwitserland: Amsterdam > Lausanne:
– Afstand: 953 km
– Actieradius vertrek: 454 km (100% SoC)
– 3 stops bij:
– E.ON Raststätte Königsforst West
– Bijgeladen: 36,06 kWh
– Prijs: € 23,42
– Laadpas gebruikt: Eneco eMobility laadpas
– Ionity Bruchsal West
– Bijgeladen: 48,89 kWh
– Prijs: 39,60
– Laadpas gebruikt: Eneco eMobility laadpas
– ABB snellader Rastplatz Mühlematt West
– Bijgeladen: 33,71 kWh
– Prijs: € 19,88
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
Gegevens van het opladen onderweg terug vanuit Zwitserland: Lausanne > Amsterdam:
– Afstand: 951 km
– Actieradius vertrek: 420 km (100% SoC)
– 3 stops bij:
– Ionity Bruchsal Ost
– Bijgeladen: 60,73 kWh
– Prijs: € 49,19
– Laadpas gebruikt: Eneco eMobility laadpas
– Shell Recharge EnBW Mendig
– Bijgeladen: 57,57 kWh
– Prijs: 36,84
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– Fastned Varakker Opheusden
– Bijgeladen: 12,91 kWh
– Prijs: € 14,46
– Laadpas gebruikt: Eneco eMobility laadpas
Tips voor het rijden naar Zwitserland met je elektrische auto:
- Neem minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben. Maak eventueel een account aan op evpass. Deze Zwitserse laadpas geeft je toegang tot haast alle laadpalen in Zwitserland en scheelt € 0,10 per kWh ten opzichte van veel andere laadpassen.
- Neem een laadkabel mee met aan één kant een stekker voor het normale stopcontact (Schuko) en aan de andere kant de Type 2 Mennekes aansluiting om altijd op te kunnen laden.
- Snelladen in Duitsland langs de snelweg is goed te doen. Ionity en EnBW hebben een dekkend netwerk van snelladers. Ionity is wel de duurste optie om te snelladen. (Zie bovenstaande kosten voor het opladen)
- Check of je voor je elektrische auto een milieusticker Duitsland nodig hebt.
- Een tolvignet voor Zwitserland is noodzakelijk als je met je elektrische auto door Zwitserland wil rijden op de snelwegen. Deze koop je voor je vakantie online, bij een tankstation voor de grens of aan de Zwitserse grens.
- Geniet van je adaptive cruise control en rij op een vaste snelheid naar je vakantiebestemming. Wij hebben ongeveer 140 km per uur aangehouden op de Duitse snelwegen.
- Zorg dat je een parkeerschijf bij je hebt om te gebruiken tijdens het opladen bij een publieke laadpaal in Duitsland. Ook bij sommige snelladers staat aangegeven dat je een parkeerschijf neer moet leggen. Dit om te zorgen dat men kan zien hoe lang je al aan het snelladen bent.
- Langs de Zwitserse snelwegen herken je of er snelladers zijn bij een tankstation door in het icoontje van het tanken te kijken, staat daar ‘EV’ in vermeld dan zijn er snelladers aanwezig bij de stop.
- Gebruik de app van je elektrische auto (zoals de FordPass app) om meldingen te krijgen over het laden van je auto. Zo weet je als je koffie haalt hoe snel je aan het laden bent plus krijg je een melding als het laden niet werkt en er een fout is opgetreden. Hierdoor voorkom je dat je terugkomt en de laadsessie niet gestart is waardoor je langer moet wachten.
- Check of je de laadpaal van het hotel kunt reserveren en tegen welke prijs je kunt opladen. Novotel Lausanne Bussigny wilde de laadpalen niet reserveren, maar het opladen mocht wel gratis als de laadpaal beschikbaar was.
- Zorg dat je voldoende actieradius hebt als je in de bergen over een grote bergpas moet, bergop loopt je actieradius snel terug en bergaf loopt je actieradius weer op door het regeneratief remmen.
- Volg niet altijd klakkeloos het routeadvies van je navigatie of routeplanner app, in Duitsland kan het op drukke vakantiedagen lonen om te kiezen of je de A3 of de A61 autobahn kiest onderweg terug naar huis.
Lees ook
- Het interview over de milieusticker in Duitsland
- Heb je als elektrische auto in Frankrijk ook een milieusticker nodig?
- Fastned Hilden in Duitsland: het laadstation van de toekomst?
- De top 10 activiteiten tijdens het opladen van de elektrische auto
- Aantal laadpalen in Duitsland neemt flink toe door extra investeringen en beleid