Review: Roadtrip door Zweden met Hyundai IONIQ 5
Sommige roadtrips en vakanties vergeet je minder snel dan andere. Iedere vakantie is bijzonder natuurlijk doordat je nieuwe indrukken opdoet, nieuwe mensen ontmoet en nieuwe dingen leert of gewoon doordat je lekker geniet van even lekker niets doen. De trip naar Zweden is er voor ons een om nog lang van na te genieten en op terug te kijken. Midden in de winter met een elektrische auto een roadtrip door het prachtige en uitgestrekte Zweden maken is niet direct waaraan velen denken bij een vakantie…en toch is juist dit wat je op je travel wishlist wil zetten.
Jaarlijks gaan wel meer vakantiegangers vanuit Nederland naar Zweden en naar Scandinavië. Wat maakt deze trip zo bijzonder? Tijdens de reis hebben we vijf landen doorkruist en gezien hoe je met je elektrische auto gemakkelijk 4.000 kilometer aflegt zonder problemen. Lees hierover in dit artikel over de vakantie met de Hyundai IONIQ 5 naar Zweden. Welke route leggen we af, waar slapen we, wat zijn de highlights en welke tips hebben we voor jouw vakantie naar Zweden.
De ideale elektrische vakantieauto: Hyundai IONIQ 5
De Hyundai IONIQ 5 heeft sinds de introductie op de markt veel indruk gemaakt. Van lovende beoordelingen tot video’s over hoe snel je met de IONIQ 5 kunt snelladen. Met deze elektrische auto wil je graag op vakantie. Het comfort, de ruimte en de features van de IONIQ 5 maken deze auto erg gewild. Niet voor niets is de Hyundai IONIQ 5 één van de finalisten voor de Auto van het jaar 2022. Voor de vakantie naar Zweden zijn we ook erg benieuwd naar hoe de auto omgaat met de lage temperaturen en het koude weer.
De roadtrip door Zweden van dag tot dag
Dag 1: Amsterdam – Hamburg (479 km)
Op donderdagavond na werk vertrekken we om aan dit avontuur te beginnen met de IONIQ 5. De voorspellingen zijn dat we temperaturen tot -11 graden Celsius tegen gaan komen en nog nooit eerder hebben we 4.000 kilometer afgelegd waardoor we enthousiast en ook wel licht gespannen zijn voor de komende twee weken. Door na werk te gaan rijden kunnen we de eerste 479 km van de trip al afleggen en zijn we al een eind onderweg. We rijden naar Hamburg en overnachten in het Moxy Hamburg Altona. Tijdens deze eerste etappe merken we direct waarom de Hyundai IONIQ 5 met recht Auto van het jaar 2022 mag worden genoemd.
Het snelladen onderweg gaat supersnel, zo snel zelfs dat we niet eens de kans hebben om het meegenomen avondeten op te eten. Doordat de auto zo snel weer verder kan, komen we eerder dan gedacht aan in Hamburg.
Dag 2: Hamburg – Malmö (365 km)
De reisdag op deze vrijdag is voor het aantal af te leggen kilometers niet zo extreem lang, alleen doordat we met de elektrische auto de boot van Puttgarden naar Rødby nemen is de tijd vandaag wel lang. Doordat we een hotel met laadpaal in Hamburg geboekt hebben, vertrekken we met 100% en 333 km actieradius. Het is koud in Hamburg (-3°) en richting Malmö gaat het niet warmer worden. Op deze manier merken we voor het eerst dat de kou direct effect heeft op de actieradius van de auto. De rit richting Puttgarden, vanaf waar de boot naar Denemarken vertrekt, leidt ons over de A1 snelweg naar Noord-Duitsland. Overal ligt een dun laagje sneeuw en dat maakt het landschap koel, ijzig en schilderachtig. De Duitse autobahn is goed onderhouden en daar is niets van de kou en de sneeuw te merken.
Bij de Puttgarden Ferry Terminal kopen we bij een van de automatische kassa’s een kaartje voor de overtocht. Online kopen is niet goedkoper en door bij de terminal te kopen hebben we flexibiliteit en zitten we niet aan een tijdslot vast. De overtocht van Puttgarden naar Rødby (Denemarken) met je elektrische auto is niet goedkoop. Reken op zo’n € 80,- voor een enkele overtocht. Het voordeel is wel dat je in 45 minuten aan de overkant staat en daardoor zo’n 200 kilometer minder hoeft af te leggen. Het op- en afrijden van de boot gaat erg vlot en doordat de ferry iedere 30 minuten vertrekt ben je snel in Denemarken. Let er wel op dat het aantal snelladers voor Puttgarden beperkt is, zorg ervoor dat je eerder opgeladen bent of neem genoegen met een 50 kWh lader. Bij de Puttgarden boot-terminal staat zelfs ook een 50 kWh lader.
Bij aankomst in Denemarken stellen we eerst de navigatie in richting IONITY Vordingsborg om te snelladen. Tijdens het laden halen we meteen even lekkere koffie bij de naastgelegen McDonalds, dat is meer een aanrader dan de koffie op de ferry trouwens. En als we weer tot 80% zijn opgeladen dan is het laatste stuk van deze dag naar het vakantiehuis nog maar 130 km.
Om het echte gevoel te krijgen dat we in Scandinavië aan zijn gekomen, hebben we een vakantiehuis net buiten Malmö geboekt. Zo’n typisch huis met die rode kleur zoals huizen en hutten in Scandinavië vaak gekleurd zijn. Het is bijna de kortste dag van het jaar en we komen al in het donker aan om iets na 16 uur. We hebben dit huis via Booking.com geboekt omdat het zo ontzettend tof ingericht is. Via de berichtjes hebben we de code voor de sleutel ontvangen en nadat we de sleutel uit de sleutelbox hebben gehaald en de deur openen valt onze mond open van hoe gaaf en hoe groot deze vakantiewoning is. De gehele woning van 180 m² is voor ons.
Dag 3: Malmö – Göteborg en Donsö (285 km)
Na de overnachting en de eerste lange avond en nacht in Country Suite Malmö weten we zeker dat deze roadtrip ons steeds zal verrassen. Het begin van de roadtrip door Zweden met de IONIQ 5 is in ieder geval erg goed. Helaas was er geen laadpaal bij het vakantiehuis, waardoor we onderweg naar Fiskebäck een keer moeten laden bij IONITY Helsingborg. Vier mooie IONITY snelladers staan hier klaar om elektrische autorijders weer snel op weg te helpen. Dankzij het partnership van Hyundai en IONITY krijg je een beter tarief voor het laden en dat bij een van Europa’s grootste snellaadnetwerken. IONITY maakt roadtrips met je elektrische auto door Europa mogelijk. Binnen no time, nog voordat we de koffie op hebben kunnen drinken, zitten we weer op 80% en rijden we richting Fiskebäck bij Göteborg.
Het eiland waar we vandaag naartoe gaan ligt voor de kust van Göteborg. Dit eiland genaamd Donsö is onderdeel van een eilandengroep (Archipelago genoemd) en behoort tot Västergötland. Het laatste stuk van de trip vandaag is met de boot en op de boot kunnen geen auto’s. Onderweg proberen we uit te zoeken waar we het beste kunnen parkeren en of er mogelijkheden zijn om elektrische auto’s op te laden. Want het is prettig als we met een volle batterij kunnen vertrekken na de boottrip naar Donsö en de overnachting in Hotel Isbolaget. Tijdens roadtrips en vakanties met je elektrische auto is het niet alleen gezellig als je een bijrijder hebt, het is ook erg handig. De bijrijder kan namelijk onderweg dit soort dingen uitzoeken.
Onderweg hebben we uitgezocht hoe laat we aankomen bij Fiskebäck in Göteborg. Er zijn laadpalen en als we opschieten hebben we vervolgens precies de boot naar Donsö met een ondergaande zon. Het lukt precies en op de ferry naar Donsö genieten we van een prachtige zonsondergang terwijl de boot van het ene besneeuwde eiland naar het andere vaart alvorens we op Donsö aankomen. Hotel Isbolaget ligt op 7 minuten lopen van de aankomstplaats van de boot. En meteen bij aankomst in het hotel en op het eiland Donsö weten we precies waarom we deze trip wilden maken…wat is het hier prachtig.
Dag 4: Göteborg – Brastad (115 km)
Op Donsö kun je eigenlijk wel foto’s blijven maken, zo mooi is het. Een wandeling over het eiland met de winterse sferen zorgt ervoor dat we helemaal energiek zijn. In hotel Isbolaget halen we de spullen op in de hotelkamer en al genietend van het mooie uitzicht over het eiland lopen we terug naar de boothalte. Donsö is vooral bekend voor de zomermaanden, maar ook in de winter is het een aanrader. Wat is dit een mooi uitstapje geweest tijdens de roadtrip.
Bij de auto aangekomen weten we dat er een mooie rit richting Brastad op het programma staat. De IONIQ 5 is volledig opgeladen, door de kou is de actieradius wel minder dan normaal. Voor de rit naar het Vann Spa Hotell hebben we sowieso voldoende range. Na enkele dagen van behoorlijke afstanden afleggen is vandaag een dag van een kortere rit door Zweden en om extra te ontspannen hebben we een prachtig hotel geboekt met een spa- en wellnesscentre. Extra voordeel is dat het Vann Spa Hotell & Konferens 6 laadpalen heeft voor elektrische auto’s. Tip: vergeet niet de Sauna met uitzicht over het fjord te bezoeken tijdens je verblijf.
In de geweldige spa en wellness van het hotel laad je jouw batterij helemaal op. Geniet van lekker en gezond eten, een goede nachtrust, uitzicht op het fjord en mooie wandelingen in de omgeving. Na een geweldig verblijf gaan we door naar de ‘EV Capital’ van de wereld: Oslo. Oslo in Noorwegen staat bekend als het episch centrum van elektrisch autorijden en dat willen we niet missen tijdens deze roadtrip met de Hyundai IONIQ 5.
Dag 5: Brastad (Zweden) – Oslo (Noorwegen) (201 km)
Na het lekkere ontbijt, een ochtendje in het zwembad en de kuurbaden van het hotel zijn we klaar voor vertrek. We zijn enthousiast want we gaan naar Noorwegen en kunnen met eigen ogen gaan zien hoeveel elektrische auto’s hier rondrijden. Kleine tegenvaller bij vertrek is alleen dat de laadsessie niet gestart is. Oftewel we hebben niet een 100% batterij, we hebben slechts 125 km actieradius. Erg jammer en vooral omdat het te voorkomen is door gewoon in de Hyundai Bluelink app te kijken of beter nog door de notificaties aan te zetten. Doordat ons reisplan nu in de war is, zoeken we hoe we de routeplanning naar Oslo nu kunnen doen.
De reden dat de laadsessie niet gestart is, is omdat je bij het inpluggen van de laadkabel ziet dat de sessie start. Het lampje gaat op groen en het laden start. Hierdoor lijkt het laden gratis en lijkt het erop dat je geen laadpas nodig hebt. De laadsessie stopt echter na enkele minuten als er geen laadpas is aangeboden. Een tip voor de volgende keer om op te letten bij hotels met een oplaadpunt.
We besluiten om vast te houden aan het idee om via Grebbestad naar Oslo te rijden. We hebben voldoende actieradius om nadat we een bezoek aan Grebbestad hebben gebracht door te rijden naar de snelladers van IONITY bij Strömstad. Grebbestad is een prachtig vissersdorpje aan de kust, het is bekend vanwege de heerlijke oesters. In de wintertijd is het er erg mooi en in de zomer waarschijnlijk nog mooier. Het is nu wat stil. De omgeving en de route door het binnenland is schitterend en heeft alles waar je aan denkt bij een roadtrip met de Hyundai IONIQ 5 door Zweden. Een besneeuwd wit landschap met lichtbruin riet langs het water, overstekende herten, mooie blauwe lucht en natuurlijk de roodgekleurde typische huizen.
Vanuit Grebbestad rijden we naar IONITY Strömstad om op te laden voor het tweede deel van de route naar Oslo. Binnen een halfuur is de actieradius van de IONIQ 5 weer 80%, dat is niet zo snel als de supersnelle laadsnelheden die de Hyundai IONIQ 5 kan halen, maar dat komt omdat het in Strömstad ver onder nul is. Het is om precies te zijn -10° en dat heeft wel effect op de batterij. Wat opvalt bij dit snellaadstation van IONITY is dat er eigenlijk alleen maar Noorse elektrische autorijders langskomen om te laden. Dat belooft nog wat voor Noorwegen en Oslo zelf.
Twee uur na de laadstop bij de IONITY snellader in Strömstad staan we in hartje Oslo in de parkeergarage in de buurt van Hotell Bondeheimen Oslo. Het eerste dat opvalt in Oslo, of beter gezegd in deze parkeergarage is dat er een hele etage met parkeerplaatsen met laadpalen is. En er is zelfs een Tesla Supercharger in deze ondergrondse parkeergarage aanwezig. Het is in Oslo zelfs -12° als we aankomen. Het is daarom extra fijn om in de garage te parkeren, dat zorgt ervoor dat de batterij van de elektrische auto iets minder kou hoeft te verdragen.
Leestip: Tesla stelt Superchargers in Noorwegen en Frankrijk open voor Niet-Tesla’s.
Als we uitstappen en de auto aan de laadpaal willen koppelen, komen we tot de conclusie dat we de laadkabel hebben laten hangen bij het Vann Spa Hotell in Brastad. Doordat de auto vanmorgen niet opgeladen was, hebben we tijdens het last-minute plannen van de route de laadkabel laten liggen. Dat is wel een flinke teleurstelling. Omdat we gereserveerd hebben bij één van de beste restaurants van Oslo; genaamd restaurant Hos Thea moeten we opschieten en snel inchecken bij het hotel. Terwijl we naar het restaurant lopen, door de winterse kou (-12°) van Oslo, genieten we van de mooie, statige gebouwen in Oslo.
Vanuit het restaurant bellen we naar het hotel in Brastad waar we de laadkabel hebben laten liggen. Ze hebben de kabel gevonden en bewaren de laadkabel zodat we die morgen op kunnen halen. Dat is goed nieuws en daar proosten we op in restaurant Hos Thea, waar een glas rode wij slechts € 12,50 per glas kost. Enige pech voor de dag erna is dat we een extra 200 kilometer om moeten rijden richting de volgende stop in Karlstad (Zweden) en dat we minder lang van Oslo kunnen genieten dan gepland. Toch blij dat de laadkabel gevonden is.
Tip: Zonder laadkabel kun je wel laden bij een snellader. Bekijk de voordelen van snelladen.
Dag 6: Oslo (Noorwegen) – Karlstad (Zweden) via Brastad (Totaal 405 km)
Dit is dan de ochtend dat we realiseren dat we vandaag veel langer onderweg gaan zijn dan gepland door het vergeten van de laadkabel. Na een mooie wandeling door Oslo, een heerlijk diner bij Hos Thea en een lekker ontbijt maken we de planning voor vandaag. De dagen zijn kort midden in de winter en het is na 10 uur als we gaan vertrekken. Met minimaal 5 uur rijden en 2 laadstops voor de boeg gaat deze dag vooral een overgangsdag worden.
De roadtrip met de elektrische auto door Zweden gaat voort, we zijn vanuit Oslo weer in Zweden en opnieuw laden we bij IONITY Strömstad. Naast de snelladers van IONITY ligt een hamburgertent genaamd MAX en mocht je de kans hebben in Zweden, ga dan zeker voor een burgertje naar MAX. Dat maakt je laadstop toch een stukje lekkerder met een restaurant met laadpaal in de buurt.
Bij het hotel weten ze bij de receptie direct wie we zijn en de laadkabel hebben ze keurig klaarliggen achter de receptie. Nu is het nog maar een kleine 3 uur voordat we in Karlstad zijn voor de volgende stop van deze roadtrip door het winterse Zweden met de IONIQ 5. De rit naar Karlstad is zwaar, omdat het vroeg begint te schemeren, het sneeuwt en de route ons voor een groot deel binnendoor laat gaan over N-wegen. Wanneer we het mooie Elite Stadshotelet Karlstad bereiken zijn we moe van deze lange dag cruisen door Noorwegen en Zweden.
Dag 7: Karlstad – Värmdö (Totaal 336 km)
Het Elite Stadshotellet Karlstad ligt prachtig midden in het centrum van Karlstad. Vanuit de ontbijtruimte kijk je prachtig uit over het water en het centrum van de stad. Gelukkig hebben we auto gisteren aan de laadpaal gezet om de hoek van het hotel, bij de bibliotheek. Vandaag staat weer een flinke afstand op de planning met meer dan 4 uur cruisen dwars door Zweden met de IONIQ 5. Een groot voordeel van de roadtrip door Zweden is dat we gewend raken aan het ritme en het leven van de Zweden. Oftewel iedere dag zijn er Fika-momentjes onderweg of in de bestemming waar we zijn. Verder heeft ieder hotel wel een sauna en dat zorgt voor extra ontspanning iedere dag.
Video: Hyundai IONIQ 5 voorziet Zweedse cabin in de natuur van elektriciteit dankzij V2L.
Värmdö ligt ten oosten van Stockholm is officieel onderdeel van de Stockholm Archipelago. Het gebied is enorm uitgestrekt en heeft een prachtige natuur. Veel inwoners van Stockholm gaan naar de eilanden en de natuur van Värmdö om te ontspannen en te ontsnappen aan het stadsleven. Omdat we tijdens deze roadtrip met de elektrische auto door Zweden de steden en de natuur willen afwisselen, kiezen we ervoor om ten oosten van Stockholm in een prachtig landhuishotel te overnachten: Fågelbrohus.
Dag 8: Värmdö – Hok (Totaal 394 km)
In het prachtige gebied rond het Fågelbrohus hotel zijn hele mooie wandelingen te maken door de natuur en de omgeving. Het water is nooit ver weg, wel moet je in de sneeuw zorgen voor goede stevige schoenen. Vandaag staat weer een mooie trip op de planning: van Värmdö rijden we via Linköping en Jönkoping naar Hok in Småland. Vannacht hebben we de elektrische auto met de granny-charger (Shukokabel) opgeladen bij het hotel. Als we wakker worden en via de app checken hoever de laadsessie is (jaja, hebben we geleerd van de eerdere ervaring deze roadtrip), zien we dat het langzaam gaat maar dat de batterij toch al bijna vol zit.
Tijdens een reis met je elektrische auto ontdek je altijd weer nieuwe dingen en je komt soms voor verrassingen te staan. Zo staat op de website van het Fågelbrohus hotel dat ze een laadpaal hebben. Dat blijkt echter een gewoon 220V oplaadpunt te zijn. Het is goed om met dit soort zaken rekening te houden in je planning door wat extra tijd en ruimte in te plannen.
Tip: Bekijk de 7 tips voor het boeken van een hotel met laadpaal.
Onderweg maken we uiteraard weer een laadstop bij IONITY. Dankzij het Charge myHyundai aanbod kun je veel goedkoper laden bij IONITY en dat scheelt best wel veel met de verschillende snellaadsessies tijdens deze roadtrip. Daarnaast heeft IONITY gewoon een erg goed dekkend netwerk en dat zorgt ervoor dat je altijd blij bent wanneer je hier weer een laadstop mag maken. Ook vandaag bij IONITY Norrköping bij het Circle K tankstation hebben we weer tijd voor een Fika. Zo zijn zowel de IONQ 5 als wijzelf weer opgeladen voor het laatste deel van de rit richting ons mooie geboekte vakantiehuis in Hok.
Tijdens je winterse roadtrip door Zweden en Scandinavië kom je gegarandeerd voor uitdagende weersomstandigheden te staan. Lees de tips onderaan het artikel om te zorgen dat zo goed mogelijk voorbereid bent. Vanaf de laadstop rijden we door constante sneeuwbuien in een keer door naar ons eigen rode vakantiehuis: Smålandstorpet. Het laatste stuk van de route is echt over een landweggetje en dan merk je waarom het zo fijn is om een AWD te rijden.
Het vakantiehuis is prachtig, midden in de besneeuwde omgeving heb je binnen alle ruimte die je wil en echt je eigen Scandinavische huisje midden in de sneeuw. Dit is precies wat de winterse roadtrip met de elektrische auto zo bijzonder maakt. Steeds heb je weer nieuwe indrukken en steeds ontdek je nieuwe plekken. Soms realiseer je tijdens een roadtrip wel dat je ergens liever langer was gebleven, maar dat is dan tegelijk weer goed omdat het een reden geeft het op je lijstje te zetten om een keer terug te gaan.
Dag 9: Hok – Malmö (Totaal 300 km)
Smålandstorpet in Hok is een absolute aanrader voor je roadtrip door Zweden. Al was het maar voor het super schattige ontbijt dat je ’s ochtends aan de deur bezorgd krijgt. Nadat we de laatste tips van de eigenaren hebben gekregen, gaan we vandaag terug richting Malmö. Onderweg richting Zuid-Zweden is ons aangeraden om langs het IKEA museum te gaan of op zoek te gaan naar elanden in de prachtige besneeuwde natuur van Småland. We kiezen voor het tweede. Even lekker wandelen door de mooie Zweedse natuur en kijken of we elanden kunnen spotten. Met thermo-ondergoed aan duiken we de natuur in van het Store Mosse National Park. Een hele mooie wandeling maken we zeker en we zien ook elanden, alleen heel erg in de verte. Wanneer je elanden wil zien dan is het beter om naar Smålandet te gaan, dat iets zuidelijker ligt en verder op de route terug richting Malmö.
Na de wandeling door het Store Mosse National Park, stappen we in de auto om naar Malmö te cruisen. Wat is het na zo’n koude wandeling (-6°) lekker om met de stoelverwarming aan op te warmen. Onderweg is er opnieuw veel sneeuw, zoveel zelfs dat de linker weghelft van de snelweg niet meer begaanbaar is. Iedereen rijdt rechts en de maximumsnelheid is daardoor automatisch nog maar 80 km. Doordat de sneeuw die valt direct aan de bumper kleeft en bevriest, blokkeert het enkele van de goede veiligheidssystemen van de Hyundai IONIQ 5. Hierdoor is het rijden een stuk intensiever en dan merk je pas hoeveel de auto normaal al voor jou doet. Tijdens de laadstop bij IONITY Helsingborg zijn we opgelucht dat we er bijna zijn en concluderen we dat we straks in Malmö in het Clarion Hotel Malmö Live wel een borrel in de skybar verdiend hebben.
Bekijk ook: Dit zijn de 10 meest voorkomende activiteiten tijdens een laadstop.
Waar we eerder deze roadtrip door Zweden nog net buiten Malmö verbleven in de gave Country Suite Malmö slapen we dit keer in het bruisende Malmö zelf. Vlakbij de Turning Torso toren van Malmö (de hoogste toren van Scandinavië). Onder het hotel ligt een parkeergarage met laadpalen, wat ideaal is om ’s nachts op te laden voor het vervolg van de trip richting huis. Door de sneeuw en slechte weersomstandigheden onderweg zijn we later dan gedacht in Malmö, oftewel na het inchecken duiken we direct de skybar van het Clarion Hotel Malmö Live in voor een drankje met uitzicht op de Turning Torso en de rest van Malmö.
Omdat het uitzicht vanaf de bar en het naastgelegen restaurant zo betoverend is, besluiten we om vanuit de bar door te schuiven naar het restaurant en hier te eten. De gerechten op de kaart zijn verrassend, lekker en met een twist. We bestellen vooraf de ‘Shot of vodka met Caviar’. Een link van het Scandinavische leven met de Russische invloeden. Als hoofdgerecht delen we een heerlijke côte de boeuf en voor even wanen we ons in Frankrijk of in een skyscraper restaurant midden in Manhattan.
Dag 10: Malmö – Hamburg (Totaal 367 km)
De volgende ochtend is het alweer tijd voor de volgende tocht van de roadtrip en de route terug richting huis. We gaan vanaf Malmö met de Hyundai IONIQ 5 naar Hamburg. In absolute afstand is de reisdag vandaag niet de langste van de roadtrip. Door de overtocht van Rødby naar Puttgarden is het in absolute tijd wel zo dat je langer onderweg bent. Onderweg laden we bij McDonalds Neustadt in Holstein. De snellader die hier staat is helaas slechts 50 kWh, waardoor we het fastfood langzaam moeten eten. In totaal is de reistijd inclusief boottocht iets meer dan 6 uur. Bij aankomst in Hamburg blijkt dat we een hotel hebben gekozen dat lekker en comfortabel is. Alleen helaas heeft Mercure Hamburg City geen laadpaal. Moe van de reis besluiten we dat we morgenochtend naar een snellader gaan voordat we aan de laatste etappe naar huis beginnen.
Dag 11: Hamburg – Amsterdam (Totaal 464 km)
Het is de laatste ochtend van deze roadtrip met de elektrische auto. Vandaag staat nog een behoorlijke afstand op de planning. En omdat we gisteren lui zijn geweest en niet op zoek zijn gegaan naar een laadpaal, starten we deze dag op zoek naar een snellader. We vinden via A Better Routeplanner de gloednieuwe snelladers van BP Pulse bij Aral Großmannstraße in Hamburg. Nadat we hier genoeg opgeladen zijn om verder te gaan en de snelweg op te duiken gaan we door. Het opladen doen we liever langs de route zoals bijvoorbeeld bij IONITY. In 6 uur en 15 minuten leggen we de laatste kilometers van deze roadtrip van meer dan 4.000 kilometer af met de Hyundai IONIQ 5. In Amsterdam voelen we voor het eerst in 10 dagen weer eens een temperatuur boven de 0° Celcius…ook wel weer lekker. En toch was de lage temperatuur natuurlijk ook precies wat we zochten met deze winterse roadtrip met de IONIQ 5 door Zweden.
De conclusie
Met een elektrische auto door Zweden cruisen tijdens een roadtrip is als een droom die werkelijk wordt. Vaak denken we bij vakanties aan trips naar het zuiden van Europa, maar vergeet de Nordics niet. De infrastructuur is er geweldig, je bent er zo, het eten is lekker en verfijnd plus je ziet echt een ander landschap. Vanuit Utrecht sta je al binnen 9 uur in Zuid-Zweden. Het aantal laadpalen in Zweden is voldoende om je trip mee te maken. Wanneer je deze roadtrip ook wil maken, overweeg om iets meer tijd te nemen om op sommige bestemmingen langer te blijven, zo zijn de afstanden die je dagelijks aflegt iets korter en minder intensief. Uiteraard heeft de kou invloed op je actieradius maar als je ziet met welke elektrische auto’s de Zweden en Noren zelf rondrijden dan mag kou geen belemmerende factor zijn. Wij zijn na deze winterse roadtrip enorm fan van Zweden en Scandinavië. We raden je aan dit op je wishlist te zetten en o ja naast onderstaande tips nog één essentiële tip: vergeet je laadkabel niet.
– Laadstops:
– IONITY Dammer Berge Ost
– Bijgeladen: 32,155 kWh
– Prijs: € 9,33
– Bij alle IONITY laadstops hebben we IONITY Premium gebruikt via Charge myHyundai (Zie tips)
– Moxy Hamburg Altona
– Bijgeladen: 60,250 kWh
– Prijs: Gratis laden bij het hotel
– IONITY Vordingsborg
– Bijgeladen: 37,62 kWh
– Prijs: € 10,91
– IONITY Helsingborg
– Bijgeladen: 38,25 kWh
– Prijs: € 11,10
– Laadpaal Saltholmsgatan Fiskebäck Göteborg
– Bijgeladen: 41,31 kWh
– Prijs: € 14,46
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– IONITY Spekeröd
– Bijgeladen: 47,71 kWh
– Prijs: € 13,84
– Laadpaal bij Vann Spa Hotell
– Bijgeladen: 1,81 kWh
– Prijs: Gratis, laden gestopt na enkele minuten
– IONITY Strömstad
– Bijgeladen: 46,13 kWh
– Prijs: € 13,37
– IONITY Rygge (Noorwegen)
– Bijgeladen: 38,85 kWh
– Prijs: € 11,27
– IONITY Strömstad
– Bijgeladen: 34,11 kWh
– Prijs: € 9,89
– Laadpaal Amal
– Bijgeladen: 20,02 kWh
– Prijs: € 11,81
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– Laadpaal Bibliotheek Karlstad
– Bijgeladen: 58,63 kWh
– Prijs: € 34,59
– Laadpas gebruikt: EasyPark App
– IONITY Örebro
– Bijgeladen: 48,60 kWh
– Prijs: € 14,09
– Laadpaal FågelbroHus Hotel
– Bijgeladen: 45,22 kWh
– Prijs: Gratis
– IONITY Norrköping
– Bijgeladen: 51,18 kWh
– Prijs: € 14,84
– Laadpaal Vaggeryd
– Bijgeladen: 16,74 kWh
– Prijs: € 9,87
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– IONITY Varnämo
– Bijgeladen: 43,91 kWh
– Prijs: € 12,74
– IONITY Helsingborg
– Bijgeladen: 45,33 kWh
– Prijs: € 13,15
– Laadpaal bij parkeergarage bij Clarion Live Hotel Malmö
– Bijgeladen: 40,08 kWh
– Prijs: € 23,65
– Laadpas gebruikt: EasyPark App
– Laadpaal bij McDonalds Neustadt in Holstein
– Bijgeladen: 27,81 kWh
– Prijs: € 16,41
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– BP Pulse bij Aral Großmannstraße
– Bijgeladen: 21,01 kWh
– Prijs: € 16,59
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– IONITY Osetal Nord
– Bijgeladen: 50,79 kWh
– Prijs: € 14,73
– IONITY Dammer Berge West
– Bijgeladen: 42,65 kWh
– Prijs: € 12,37
– Fastned de Hucht
– Bijgeladen: 22,45 kWh
– Prijs: € 17,74
Totale kosten opladen tijdens de roadtrip met de elektrische auto door Zweden: € 306,75
Tips voor het rijden naar en door Zweden met je elektrische auto:
- Zorg dat je diverse apps installeert, zoals A Better Routeplanner, Chargemap, PUMP & Plugsurfing.
- Wanneer je Hyundai IONIQ 5 rijdt, activeer dan je Charge myHyundai abonnement voor vertrek en activeer IONITY Premium om nog maar € 0,29 per kWH te betalen.
- Zoek vooraf je vakantiehuizen en je hotels via Booking.com. Lees onze 7 tips voor het boeken van een hotel met laadpaal om slim te boeken.
- Neem naast je IONITY Premium account nog twee laadpassen mee. Wij gebruikten de Plugsurfing laadpas en de Vattenfall laadpas.
- Neem een laadkabel mee met aan één kant een stekker voor het normale stopcontact (Schuko) en aan de andere kant de Type 2 Mennekes aansluiting om altijd op te kunnen laden.
- Neem ook een verlengsnoer mee, zo kun je altijd verlengen en je auto bijladen bij accommodaties zonder laadpaal.
- Download de EasyPark app voor laden en parkeren in Zweden.
- Tijdens je winterse roadtrip heb je te maken met goede wegen maar veel sneeuw en ijs onderweg. Neem een extra fles ruitenwisservloeistof mee in je auto. Zo kun je altijd bijvullen en heb je goed zicht overdag en in het donker.
- Winterbanden zijn niet alleen handig, ze zijn verplicht in sommige landen zoals Duitsland.
- In extreme kou zoals -12° Celcius is het logisch dat snelladen minder snel gaat en de actieradius beperkter is.
- Check of je voor je elektrische auto een milieusticker Duitsland nodig hebt.
- Geniet van je adaptive cruise control en rij op een vaste snelheid tijdens je roadtrip.
- Zorg dat je altijd checkt of je jouw laadkabel wel meeneemt. Anders moet je helemaal terugrijden of een nieuwe laadkabel kopen.
- Gebruik de app van je elektrische auto (Zoals de Bluelink app van Hyundai) om meldingen te krijgen over het laden van je auto. Op deze manier voorkom je verrassingen als je ’s ochtends weer wil vertrekken tijdens je roadtrip.
- Vraag bij de eigenaar van je vakantiehuis of je gebruik mag maken van de elektriciteit voor je elektrische auto. Zo voorkom je irritaties als je granny-charger de stroom af laat slaan.
- Stel voorverwarmen in als je elektrische auto aan een laadpaal staat, dan ga je warmer op pad en kost het je geen actieradius na vertrek.