Vijf vragen aan…:
Pascal Meijs over de nieuwe Nissan ARIYA
Nissan, over de nieuwe ARIYA
1. Wow Pascal, het scheelde niet veel of de nieuwe Nissan ARIYA had de Auto van het Jaar verkiezing gewonnen. Hoe zijn de eerste reacties vanuit de markt op de ARIYA?
“De ARIYA krijgt veel positieve reacties en niet alleen naar aanleiding van de mooie podiumplek bij de laatste Auto van het Jaar verkiezing. Wij zien zowel interesse bij de zakelijke rijder maar zeker ook bij particuliere klanten. Binnen die laatste groep is de animo zelfs boven verwachting. Klanten weten met name het design van de auto te waarderen, dat heel dicht bij dat van de oorspronkelijke concept car is gebleven. Daarnaast springt het interieur eruit met zijn ruimte, rust en afwerkingsniveau. Het is nu vooral zaak om aan de verdere naamsbekendheid van het model te werken.”
2. De actieradius van de ARIYA is indrukwekkend, waarmee de auto zich ook kwalificeert als ware vakantieauto. Wat is de maximale laadsnelheid van de Nissan ARIYA?
“De laadsnelheid van een ARIYA is maximaal 130 kW. Sommige concurrenten halen hier wellicht hogere waarden maar die kennen dan wel een laadcurve die heel snel in maximale capaciteit afneemt. Bij de ARIYA is die curve veel vlakker waardoor je over een langere periode het maximale laadvermogen kunt gebruiken. Per saldo in laadtijd scheelt dat dus uiteindelijk niet veel en is het opladen tot 80% van de maximum capaciteit binnen 30 minuten geregeld.”
3. Dankzij de Nissan LEAF heeft het Nissan-merk jarenlang kennis en ervaring op weten te doen over elektrisch rijden. Welke learnings daarvan zien we terug in de Nissan ARIYA?
“Meer dan tien jaar ervaring op het gebied van elektrisch rijden (de eerste LEAF werd al in 2010 geïntroduceerd) is natuurlijk meegenomen bij de ontwikkeling van de ARIYA. De learnings zijn overigens talrijk. Een belangrijke, zo niet de belangrijkste, is een probleemloze ‘aandrijflijn’. Waaronder ik feitelijk de elektromotor, batterij en oplaadfunctionaliteit reken. Met wereldwijd meer dan 1 miljard elektrisch gereden kilometers door onze (LEAF)klanten hebben we daarmee natuurlijk een schat aan ervaring opgedaan.”
4. Ook het modelaanbod van elektrische busjes van Nissan neemt steeds verder toe. Is er nog nieuws over de plannen van Nissan omtrent elektrische campers?
“Wij hebben zeer recentelijk de nieuwe Nissan TOWNSTAR EV geïntroduceerd als opvolger van de e-NV200. Vooralsnog is deze TOWNSTAR EV er alleen als bestelwagen, maar later dit jaar komt ook de personenuitvoering op de markt. Net als de e-NV200 destijds leent ook de TOWNSTAR EV zich voor verschillende ombouwopties. Daarvoor werken we samen met lokale ombouwers. Momenteel richten we ons daarbij op de ‘zakelijke’ ombouw-mogelijkheden, maar ik sluit niet uit dat er in de toekomst weer een ombouw tot elektrische camper beschikbaar komt via een derde partij.”
5. De vraag naar vakanties met de elektrische auto neemt steeds verder toe. Wat is de verste bestemming waar jij met een elektrische auto naartoe bent geweest?
“Eigenlijk gaan wij nooit op autovakantie dus dergelijke reisverhalen heb ik helaas niet te delen. Wel heb ik met mijn vorige lease-auto (Nissan LEAF 40 kWh) wekelijks gependeld tussen Amsterdam en ons destijds andere kantoor in Antwerpen. Wist je daarnaast al dat Nissan in maart 2023 een team op pad stuurt met een Nissan ARIYA om van de Zuid- naar de Noordpool te rijden; meer dan 27.000 kilometer over verschillende continenten met temperaturen variërend van -30 tot +30 graden Celsius. Ze zijn onder andere te volgen via Instagram.”
Lees ook
- Vijf vragen aan Green Travel Journal over reizen door Europa in een e-camper
- Draadloos Apple Carplay gebruiken in je elektrische auto met deze dongle
- Wat is het effect van kou op je actieradius?
- Fastned opent twee grote snellaadstations tussen Lille & Parijs
- Review: Weekend naar de Champagnestreek met de Renault Megane E-Tech