Vijf vragen aan…:
Volkswagen, over de nieuwe ID.3
Volkswagen maakt serieus werk van elektrisch autorijden. Het merk ontwikkelde speciaal daartoe in 2015 al het MEB-platform. Deze bodemplaat vormt de basis voor een groot aantal volledig elektrisch aangedreven Volkswagens. Het MEB-platform is daarmee letterlijk en figuurlijk de basis van de toekomstige ID. Family elektrische auto’s van Volkswagen. De eerste, de ID.3, is inmiddels in groten getale op de Nederlandse weg; in de maanden oktober en november was het de meest verkochte auto in ons land. In de nieuwe rubriek ‘Vijf vragen aan…’ bijt Luuk Hoogezand, woordvoerder van Volkswagen-importeur Pon, het spits af.
Op vakantie met de Volkswagen ID.3
1. De Volkswagens Kever en Golf hebben een grote invloed gehad op het autobezit – en daarmee zeker ook het vakantieplezier – van veel mensen. Gaat de Volkswagen ID.3 ook zo’n belangrijke rol spelen?
“De Golf en de Kever hebben autorijden voor een grote groep mensen bereikbaar gemaakt. Met de ID.3 wil Volkswagen hetzelfde bewerkstelligen als het gaat om elektrisch rijden. De auto is erg ruim van binnen, rijdt comfortabel en is lekker stil. Een ideale auto voor op vakantie wat dat betreft.”
Bekijk ook: De 5 voordelen van een vakantie met de elektrische auto.
2. De ID.3 heeft een ruim interieur; hoe is het met de bagageruimte en kan die eventueel worden uitgebreid met bijvoorbeeld dakdragers voor een ski-imperiaal of dakkoffer?
“De bagageruimte van de ID.3 is iets groter dan die van de Volkswagen Golf en dus ruim. De rugleuning op de achterbank is neerklapbaar en afhankelijk van de uitvoering heb je ook een doorlaadmogelijkheid voor je ski’s of andere lange voorwerpen. Helaas is het niet mogelijk om bij de ID.3 dakdragers of -koffers te monteren. Dat heeft te maken met de constructie van de auto. Wel is er een mogelijkheid om een steunhaak te monteren voor bijvoorbeeld een fietsendrager.”
3. Is vakantie met een elektrische Volkswagen per kilometer voordeliger dan met een Volkswagen op brandstof?
“Ja. Als je de auto privé rijdt bespaar je op dit moment flink wat kosten, omdat de kosten voor stroom per kilometer lager zijn dan de kosten voor brandstof per kilometer. Volgens recente berekeningen van de ANWB zijn de gemiddelde kosten voor stroom circa 4 eurocent per kilometer en voor brandstof circa 10 eurocent per kilometer. Overigens moet je er wel rekening mee houden dat de laadkosten bij snellaadstations over het algemeen hoger liggen. Veel stroomaanbieders bieden een laadabonnement met een vaste prijs per kWh. Dat is wel aan te bevelen als je vaak gebruik maakt van een snellaadstation. Bij een auto van de zaak zijn de kosten voor brandstof – of, in het geval van een elektrische auto, stroom – vaak inbegrepen. Zakelijke rijders besparen natuurlijk wel flink op bijtelling (8 tegen 22 procent), iedere maand.”
4. Laden is een uiterst belangrijk aspect voor mensen op een vakantietrip. Hoe ondersteunt de Volkswagen-organisatie het vinden van de juiste laadpalen?
“De laadstations worden weergegeven op het navigatiesysteem, je ziet ook meteen of het betreffende laadstation vrij is voor gebruik. De auto is ook verbonden met een app op je smartphone, waar eveneens de laadstations op worden getoond. En de locatie van de laadstations kun je via de app direct als bestemming naar het navigatiesysteem sturen.
Via de Volkswagen-dealer kun je eenvoudig een laadpas en/of een laadabonnement regelen. Deze pas werkt bij meer dan 150.000 laadpunten in heel Europa. Zo helpen we je niet alleen bij het vinden van een vrij laadpunt, maar kun je dat ook direct gebruiken.”
Bekijk ook: Uit onderzoek blijk dat de camping de favoriete accommodatie is tijdens de vakantie met de elektrische auto.
5. Het gerucht gaat dat er een, eveneens volledig elektrisch aangedreven, Volkswagen ID.4 op komst is, die ook aanhangers mag trekken. Klopt dat? En is er iets meer te vertellen over deze ID.4 als vakantieauto?
“Dat is geen gerucht meer. Eind 2020 is de ID.4 al in Nederland verkrijgbaar. Het trekgewicht van deze auto bedraagt duizend kilo. Naar verwachting komt er in 2021 ook een vierwielaangedreven versie van de ID.4 met een hoger trekgewicht. Houd er wel rekening mee dat het trekken van een caravan invloed heeft op de actieradius van de auto. De ID.4 kan overigens wel uitgebreid worden met een dakdrager, voor bijvoorbeeld een dakkoffer.”