Review: Met de Jaguar I-PACE op vakantie naar de Dordogne

Review: Met de Jaguar I-PACE op vakantie naar de Dordogne

Het is zomervakantie en bijna dagelijks krijgen we vragen over of je met een elektrische auto naar Frankrijk op vakantie kunt en waar je aan moet denken. Frankrijk is en blijft voor veel vakantiegangers het populairste vakantieland. Dat komt door de diversiteit van het landschap, het lekkere eten, de mooie gebieden en het lekkere weer. Frankrijk is als land haast ingericht op vakantie. Om te ervaren hoe het is om met een elektrische auto naar Zuid-Frankrijk op vakantie te gaan, nemen we de proef op de som en gaan we naar de Dordogne op vakantie. Een rit van meer dan 1.000 km naar Zuid-Frankrijk met de Jaguar I-Pace, in dit artikel lees je er alles over.

Wat moet je allemaal meenemen voor een vakantie in de Dordogne met je elektrische auto? Waar moet je aan denken en hoe plan je het beste je reis naar Frankrijk? Allemaal vragen die spelen wanneer je met je elektrische auto naar Zuid-Frankrijk gaat. We geven je tips om zwarte zaterdag te vermijden en delen de kosten van de vakantie in de Dordogne. Mocht je geen tijd hebben om alles te lezen? Bekijk dan hier de top-tips:

  • Plan je reis met een routeplanner voor de elektrische auto. Er zijn diverse routeplanners zoals A Better Routeplanner, Chargemap of bijvoorbeeld de ANWB Routeplanner voor de elektrische auto.
  • Deel je reis naar Zuid-Frankrijk op in stops. Door een hotel of B&B met laadpaal onderweg te boeken reis je relaxter. Je auto kan ’s nachts opladen en zelf kun je uitrusten. Ook met kinderen is dit een meer ontspannen oplossing zeker wanneer je bijvoorbeeld een hotel met zwembad boekt zoals Novotel met laadpaal in Frankrijk.
  • Zorg dat je meerdere laadpassen bij je hebt. Wij hebben voornamelijk de Plugsurfing laadpas gebruikt. Daarnaast hadden we de ANWB & Shell Recharge laadpas voor tijdens de vakantie. Mocht je vaker reizen en op vakantie gaan, bekijk dan of je een abonnement bij IONITY voordelig is voor je.

Bekijk de video van de vakantie met de Jaguar I-PACE naar de Dordogne in Zuid-Frankrijk:

  • Sneller langs de péage tolpoortjes in Frankrijk? Overweeg om een tolbadge voor je elektrische auto aan te schaffen.
  • Kies voor een accommodatie met laadpaal tijdens je vakantie in Frankrijk, dan heb je minder snel last van laadstress en het laden is goedkoper dan het laden bij snelladers.
  • Aangezien er nog niet overal in Frankrijk heel veel accommodaties met laadpaal zijn, neem een 220V laadkabel (granny charger) mee om op te kunnen laden bij je vakantiehuis of op de camping.
  • Bij veel Tesla snelladers in Frankrijk kun je nu ook snelladen. Bekijk vooraf bij welke Tesla superchargers in Frankrijk niet-Tesla’s ook kunnen laden.
De Dordogne in Frankrijk

Naar de Dordogne met de stijlvolle Jaguar I-PACE

Jaguar was er vroeg bij met de Jaguar I-PACE; een van de eerste elektrische auto’s op de markt. De I-PACE is kenmerkend en een typische Jaguar. De looks, de sportieve uitstraling en de mooie stijlvolle afwerking maken de I-PACE de ultieme stijlvolle reisgenoot. Met de Jaguar I-PACE op vakantie naar de Dordogne is dan ook een absolute aanrader. Al bij het plannen van de route naar ons vakantiehuis in Vergt in de Dordogne merken we wat deze elektrische auto prettig maakt. De I-PACE heeft een ruime actieradius van 470 km (WLTP) en daarnaast kan hij ook lekker snel laden. Voor de routeplanning gebruiken we Google Maps om de snelste route te plannen en daarnaast gebruiken we A Better Routeplanner plus een nieuwe routeplanner genaamd Electric Routes.

De afstand van meer dan 1.050 km naar Vergt is volgens ABRP gemakkelijk in een dag te rijden. Alleen om de vakantie een beetje ontspannen te beginnen plannen we liever een tussenstop onderweg naar Zuid-Frankrijk zodat de auto kan opladen en we zelf ook geen uren achter elkaar moeten doorrijden. De tussenstop plannen we bij het ibis hotel Orléans Nord Saran, bij dit hotel zijn ook oplaadpunten voor elektrische auto’s.

Bekijk ook: 7 tips voor het boeken van een hotel met laadpaal onderweg.

ibis hotel Orléans Nord Saran - hotel met laadpaal

In de Dordogne hebben we een mooi vakantiehuis in Vergt geboekt. Dit ligt vlakbij de leuke en bekende plaatsen Périgueux en Bergerac en daarnaast heeft het huis alle faciliteiten die we nodig hebben en een geweldig uitzicht. Helaas heeft het huis geen oplaadpunt dus voor de zekerheid nemen we een 220V lader (granny charger) mee, zo weten we zeker dat we in de Dordogne altijd kunnen laden. Vanuit Saint-Armand-de-Vergt kunnen we zoals het eruitziet op de website gemakkelijk de omgeving van de Dordogne ontdekken. Daarnaast heeft het huis veel ruimte om rondom het huis te genieten met een boekje in de zon en met 6 slaapkamers hebben we voldoende ruimte voor z’n vieren.

De route is gepland en de spullen zijn gepakt, het is tijd om de vakantie te starten en de rit naar de Dordogne af te leggen. In de Jaguar I-PACE heeft iedereen meer dan genoeg ruimte om comfortabel te zitten. Het is ook niet voor niets dat de Jaguar I-PACE al jaren hoog in de lijstjes van bestverkochte elektrische auto’s staat. De I-PACE is een van de eerste elektrische auto’s die luxe, comfort en innovatie weet te combineren. De wegligging, het comfort, de hulpsystemen voor de bestuurder en de privacy in de Jaguar zorgen ervoor dat we ontspannen reizen. Onderweg kiezen we voor snelladers om zo snel mogelijk weer op weg te zijn, maar ook het 3-fase laden is ideaal. Dankzij de snelheid van de I-PACE weet je op de snelweg dat je altijd de mogelijkheid om een voorganger in te halen als dat nodig is en tijdens de rit naar de Dordogne kun je al niet wachten om met de geweldige wegligging van de I-PACE over de landweggetjes in de Dordogne te rijden.

File rond Lille zorgt voor vertraging

De heenreis met de elektrische auto naar de Dordogne

Als je op vakantie gaat en je een afstand van meer dan 1.000 km af moet leggen om op je vakantiebestemming aan te komen dan is het mogelijk om dit in een dag te rijden. Alleen reizen mag ook best ontspannen zijn, dus daarom kiezen we ervoor om op de eerste vakantiedag in de middag te gaan rijden. Zo vermijden we hopelijk de meeste files doordat we buiten de spits rijden. Om 13:15 uur vertrekken we, wel iets later dan we van plan waren, vanuit Utrecht voor de rit naar het overnachtingshotel onderweg: ibis Orléans Nord Saran, Met de routeplanning die we gemaakt hebben, maken we twee laadstops vandaag. Het is de bedoeling om net voor de avondspits voorbij Lille te zijn.

De eerste laadstop van deze reisdag is bij Audi Delbar in Moeskroen, na zo’n 250 km rijden. Het stuk tussen Lille en Parijs blijft dun bezaaid met snelladers en om niet al te veel tijd te verspillen op dit stuk is het belangrijk om vooral hier goed te plannen. Het liefst zorg je dat je na Lille en voor luchthaven Charles de Gaulle niet meer hoeft te laden. Zo verklein je de kans op vertraging doordat je bij een van de weinige beschikbare laadpalen aankomt en moet wachten omdat er al gebruikers voor je staan. Om die reden kiezen we voor de snelladers bij Audi Delbar in Moeskroen, doordat de snelladers minder bekend zijn en van de snelweg afliggen is het er rustiger en is de kans op vertraging klein. Daarnaast rijden we rustiger (max. 110 km) om zo de actieradius te optimaliseren en minder vaak op te hoeven laden. Daardoor zijn we volgens onderzoek zelfs eerder op de bestemming, al voelt het vaak wat tegenstrijdig.

Tip: Onderzoek toont aan dat rustiger rijden zorgt dat je sneller op je vakantiebestemming bent.

Ook dit keer is het rustig bij Audi Delbar en we kunnen direct aankoppelen bij de snellader. De medewerkers van de dealer kijken het tafereel van onze laadsessie enthousiast aan. Er is bij deze laadstop geen tankstation, gelukkig kun je aan het einde van de straat bij de Stop & Shop wat te drinken en wat lekkers halen. Vervolgens zijn wij binnen no-time weer klaar om te gaan. Via de Jaguar Remote app volgen we de laadsessie en zodoende zijn we precies als de I-PACE weer op 80% actieradius zit bij de auto om de reis voort te zetten.

Snelladen bij Audi Delbar in Moeskroen

Voor de files Lille voorbij zijn lukt net niet waardoor we hier wel een tijd filerijden. Gelukkig is filerijden met een elektrische auto geen probleem, sterker nog het is best ontspannen rijden wanneer je de adaptive cruise control instelt. Zo herkent de auto vanzelf wanneer je voorganger gaat rijden en houdt de auto standaard voldoende afstand. Uiteraard moet je wel op blijven letten, maar het is minder inspannend om file te rijden in een elektrische auto. Na wat vertraging bij Lille is de A1 snelweg tussen Lille en Parijs vervolgens erg rustig. We gaan voor de tweede laadstop naar de nieuwe laadpalen van IONITY voor Parijs bij het Novotel Saint Witz vlak bij de luchthaven van Charles de Gaulle.

De nieuwe IONITY laadpalen bij Novotel Saint Witz - Roissy

Het laden voor Parijs pakt goed uit. We zijn om 20:00 uur klaar met laden en de files op de periferie rond Parijs zijn inmiddels opgelost. We kunnen hierdoor ontspannen doorrijden richting Orléans. Het laatste stuk van deze eerste reisdag gaat misschien wel het snelst voorbij en voor we het weten zijn we bij het ibis hotel in Saran bij Orléans Nord. Bij dit hotel zijn meerdere Tesla superchargers alleen aangezien wij de hele nacht kunnen laden en omdat deze Tesla superchargers nog niet opengesteld zijn voor niet-Tesla’s moeten we op zoek naar de gewone laadpalen op de parkeerplaats. Na een extra rondje over de parkeerplaats zien we de laadpaal bij de ingang, helaas staan er twee niet elektrische auto’s die de plekken bezet houden.

Bij het inchecken geven we aan dat we een elektrische auto hebben en graag willen opladen. De receptioniste geeft aan dat de laadpaal helaas niet werkt. Erg vervelend, vooral omdat ze dit niet vooraf melden aan gasten. Gelukkig hebben we nog 41% en zit er om de hoek een IONITY laadstation. We kiezen ervoor om morgenochtend daar te gaan laden. Dan vertrekken we iets eerder en halen we tijdens het laden koffie met een croissant, zo kunnen we nu lekker een drankje doen in de bar van het hotel en daarna slapen.

ibis Orléans Nord Saran met niet werkende laadpalen

Bij het uitchecken en bij het werpen van een blik op de ontbijtruimte van het ibis zijn we blij dat we gaan snelladen bij IONITY en daar een koffietje en croissant gaan kopen. Enige nadeel is dat het erg hard regent. De laadpalen van IONITY liggen om de hoek en ook langs de snelweg. Na het laden zijn we straks weer zo op weg. Enige nadeel waar we achter komen bij aankomst bij de snelladers? Er is bij de laadpalen geen enkel koffietentje of wat dan ook in de buurt te vinden. We kunnen wel laden, alleen die lekkere eerste Franse croissants laten nog even op zich wachten.

Een van de mooiste verrassingen die je hebt als je in de Jaguar I-PACE rijdt is het panoramische dak. Steeds weer als er mensen instappen dan is dat iets dat ze aangeven dat ze verrast; het panoramische dak. Van de buitenkant zie je het niet en wanneer je in de I-PACE zit geeft het een heerlijk ruimtelijk gevoel en veel lichtinval. Tijdens het laden en op deze vroeg ochtend van de tweede vakantiedag, maken we wat foto’s van de regen op het mooie panorama dak van de Jaguar I-PACE.

De Jaguar I-PACE bij de regenachtige snelladers van IONITY Orléans Nord

Net voor 8 uur is de auto weer voor 80% opgeladen en starten we de rit voor het laatste stuk naar de Dordogne. Vandaag hoeven we nog maar 450 km af te leggen en op deze manier zijn we rond lunchtijd in Vergt. Het is de bedoeling om rond de tijd dat we in het vakantiehuis kunnen aan te komen. Ondanks dat het geen issue is om ’s ochtends even te snelladen, zeker niet met de Jaguar I-PACE, wil je liever met een volledig opgeladen auto kunnen vertrekken als je lange afstanden tijdens de vakantie af moet leggen. Die 20% actieradius die je mist, ga je in principe namelijk niet meer erbij laden. Waarom? Omdat snelladen boven de 80% niet zoveel nut heeft. Je laadcurve en daarmee je laadsnelheid neemt af na 80% en daardoor sta je onnodig lang aan de laadpaal.

Langs de A71 autoroute maken we nog een laadstop bij IONITY Boismandé Ouest, zo zorgen we dat we voldoende actieradius hebben als we aankomen bij het vakantiehuis. Plus we hebben nog steeds trek in de lekkere Franse croissants en koffie. Bij deze IONITY laadpalen ligt een tankshop waardoor we de behoefte van het snelladen én de croissant met koffie kunnen vervullen. Na de laadstop is het nog maar zo’n 200 km naar het huis. Dat kan binnendoor of over de autoroute. We kiezen voor de route binnendoor zodat we alvast wat van de omgeving kunnen zien en om te genieten van de wegligging van de I-PACE op deze kronkelige binnenwegen.

Het sfeervolle en karakteristieke vakantiehuis in de Dordogne

Genieten van het Franse leven

Na een reis van in totaal zo’n 13 uur rijden zijn we blij dat we er zijn. Jaren geleden had Booking.com een televisiereclame waarin ze mensen lieten zien die met een gezonde spanning de deur van de vakantieaccommodatie openden…iedereen kent die spanning wel als je iets geboekt hebt via internet. Wij komen zo ook aan bij het vakantiehuis in de Dordogne en bij het openen van de deur kijk je een beetje gespannen rond. Lijkt het op de foto’s? Is de ligging echt zo mooi als in de omschrijving staat en zijn de luiken van het huis net zo sfeervol in het echt? Als dat dan allemaal zo is als je had bedacht tijdens het boeken, dan noemde Booking.com dat: “You’ve got it Booking right”. Exact dat gevoel, dat hebben we nu ook. En gelukkig hebben we het weer helemaal goed uitgezocht. Wat een prachtig vakantiehuis midden in de Dordogne-Limousin streek.

Het vakantiehuis en de omgeving in Vergt in de Dordogne

We laden de spullen uit en gaan op zoek naar supermarkt of een supermarché. Zo kunnen we lekker de boodschappen in huis halen en dan is de vakantie echt begonnen. In Vergt zit een Intermarché; ideaal. Dit geeft ook direct de mogelijkheid om te bekijken waar de laadpalen zijn in de omgeving. In het dorp van Vergt zit volgens Chargemap een laadpaal. Dit is wel vaker in Franse dorpjes dan staat er in het centrum een laadpaal. Na de boodschappen rijden we het dorpscentrum van Vergt in en daar staat de laadpaal of beter gezegd daar ligt de laadpaal. De laadpaal staat op Chargemap als beschikbaar, alleen deze lijkt niet veel meer te doen want iemand heeft de laadpaal omvergereden.

Lees ook: Wat gebeurt er als je elektrische auto leeg is?

De kapotte laadpaal in het dorpscentrum van Vergt

Tijdens de vakantie in de Dordogne is het heerlijk om van die typisch Franse dorpjes te bezoeken, te genieten van de natuur, lekker te eten in deze gastronomische regio en dat af te wisselen met het lezen van een boekje in de zon rondom het vakantiehuis. We maken verschillende dagtripjes naar plaatsen in de buurt en de plaatsen kun je hieronder op de kaart zien met daaronder de aanraders uitgeschreven per plaats.

Tijdens het rijden door de Dordogne is de I-PACE een genot om van dorpje naar dorpje te rijden. Je geniet extra van de stille I-PACE terwijl je snel en sportief kunt toeren over de weggetjes. Enkele tips voor je bezoek aan de Dordogne en de plaatsen die wij hebben bezocht tijdens de vakantie zie je hieronder terug.

Met de I-PACE toeren van dorpje naar dorpje in de Dordogne

Vergt is een heel leuk en gezellig dorpje. Iedere ochtend even vers brood halen in het dorp, een wandeling door de beboste omgeving en het glooiende landschap; Vergt is perfect hiervoor. Zin in een lekker diner? Breng een bezoek aan restaurant Le Mouton Noir in Vergt.

La Petite Auberge – Saint-Maime-de-Péreyrol een ontdekking is dit leuke kleine restaurant in de buurt van Vergt. Alles waar je aan denkt bij Frankrijk vind je hier terug. Een dagelijks vast menu, een goed en goedkoop glas wijn en charmante fransen die je verbaasd aankijken dat je dit tentje ontdekt hebt.

Le Mouton Noir – Vergt in het centrum van Vergt is deze plek haast niet te missen. Dagelijks vers eten met ingrediënten van de lokale markt. Het menu presenteren ze op krijtborden en bij goed weer zit je buiten onder de parasol tegenover de historische markthal. Tip: wacht niet te lang met bestellen want voor je het weet wissen ze je favoriete gerecht van het krijtbord.

Périgueux leuk om op een regenachtige dag te gaan shoppen bij de vele leuke boetiek-winkeltjes. Of breng een bezoek aan de markt op vrijdagochtend. Het oude centrum is erg mooi en je waant je haast weer in een andere tijd.

IONITY Sanilhac niet echt een absolute aanrader om te bezoeken vanwege de omgeving of het lekkere eten, maar wel handig als je moet opladen en de laadpaal in het dorpje in de Dordogne is omvergereden. Kun je direct een boodschap doen bij de lokale Super U et Drive in Sanilhac.

Sarlat-la-Canéde één van de leukste en mooiste plaatsjes in de Dordogne. Vooral de zaterdagmarkt is heel leuk om te bezoeken. Zorg dat je op tijd bent, dan is de markt niet te druk. Tip: aan de rand van het centrum zit een Lidl waar je op het parkeerterrein aan de overkant van de Lidl gratis kunt parkeren en tegelijkertijd je auto op kunt laden. Altijd handig want parking=charging.

Maison Lissajoux – Sarlat-la-Canéde een geweldige bakkerij waar je jezelf zult verlekkeren aan alles wat je ziet in de etalage. Neem wat lekkere gebakjes mee en geniet van het lekkers van deze patissier. Tip: bepaal vooraf je budget, anders koop je de hele winkel leeg.

Canoe River – Le Buisson-de-Cadouin Tsja als je vakantie viert in de Dordogne mag een kanotocht over de rivier niet ontbreken natuurlijk. Boek hier je kano en geniet een dag lang van mooie uitzichten, natuur en waterpret.

Limeuil die bekende en mooie bruggen over de Dordogne rivier kent iedereen. Dit leuke en schattige stadje ligt op het knooppunt van de Dordogne rivier en de Vézère.

Bergerac een leuk stadje waar het centrum zo smal is dat je met je auto gegarandeerd vast komt te zitten. Bezoek de markt voor lokale producten en rij op de terugweg langs een van de vele wijnhuizen om aan het einde van de dag een gezellige apéro te organiseren.

Park Pombonne zin om een dagje aan het water door te brengen? In het meertje van Park Pombonne kun je lekker afkoelen op de warme dagen en aan de kinderen heb je geen kind als je ze hier los laat.

Hôtel La Métairie zin om het weekend te vieren of je vakantie af te sluiten? Hier eet je in een geweldige ambiance en werkelijk waar voortreffelijk. Neem wel een gevulde portemonnee mee want het is niet goedkoop om hier te eten.

De terugreis met de elektrische auto vanuit de Dordogne

Zoals aan alle vakanties zit er ook een einde aan de vakantie in de Dordogne en zo zit je dan ineens aan de vooravond van de terugreis weer te plannen waar je gaat laden onderweg terug naar huis. Omdat we na de lunch willen vertrekken en op die manier nog zo lang mogelijk kunnen genieten van het vakantiehuis, is de uitdaging om een hotel met laadpaal te zoeken rond Parijs. De vraag is dan of je onder Parijs, in Parijs of ten Noorden van Parijs een hotel gaat boeken. We kiezen voor een hotel net ten Noorden van Parijs, dit hotel heeft ook 6 oplaadpunten waardoor we de kans dat we niet kunnen laden, zoals op de heenweg, verkleinen.

Uiteindelijk vertrekken we einde middag uit de Dordogne. In Vergt genieten we nog van de laatste zonnestralen op het terras en we halen het maximale uit de dag op deze manier. Vanuit Vergt rijden we met 100% actieradius en 316 km richting het overnachtingshotel met laadpaal bij Parijs. Met vandaag nog een kleine 600 km op de planning rijden we ontspannen terug. We hebben twee laadstops ingepland met A Better Routeplanner: IONITY Boismandé Est en IONITY Orléans / Saran. De rit verloopt soepel en het laden gaat volgens planning van ABRP (A Better Routeplanner). We komen net na middernacht aan bij het Hyatt Place Charles de Gaulle Roissy. Het laatste stuk in het donker rijden na zo’n laatste vakantiedag in de zon valt wat zwaar, maar als je dan bij een relaxt hotel aankomt waar veel laadpalen beschikbaar zijn en een overnachting slechts € 110,- kost inclusief gratis laden dan maakt dat veel goed.

Snelladen bij IONITY Boismandé Est

De volgende dag is de reis terug nog maar 475 km en doordat we volledig opgeladen zijn bij vertrek, hoeven we niet te laden op het stuk tussen Parijs en Lille. We hebben slechts één laadstop nodig deze dag en die maken we langs de route bij Total Energies Kalken Gentbrugge. De kans is wel dat je bij deze snelladers moet wachten omdat er slechts twee laadpalen staan, maar gelukkig kunnen we direct aankoppelen. Het laatste stuk vanaf België vliegt voorbij en binnen 5 uur zijn we vanuit Parijs weer thuis na een heerlijke vakantie in de Dordogne.

Wakker worden en vertrekken met een 100% opgeladen auto bij Hyatt Place Charles de Gaulle Roissy
De conclusie

Op vakantie met de elektrische auto naar Zuid-Frankrijk, dat is absoluut een aanrader. Er zijn veel verhalen over dat het lastig is om met je elektrische auto naar Frankrijk op vakantie te gaan…wij hebben dat niet zo ervaren. Het vereist een stukje voorbereiding en het is prettiger rijden als je een overnachting tussendoor maakt op lange afstanden zodat de auto op kan laden en jij kunt relaxen. Ons motto blijft dat het leuk is om nieuwe vakantiebestemmingen te ontdekken met de elektrische auto en de Dordogne is absoluut een aanrader. De laadinfrastructuur mag nog wel verbeteren, maar met alle voorgenomen ontwikkelingen in Frankrijk komt dit vast snel goed. Het is en blijft toch één van de mooiste en leukste vakantielanden, ondanks dat de fransen niet altijd perfect zijn. Fijne vakantie gewenst en succes met het maken van een goede reisplanning.

Gegevens van het opladen tijdens de heenreis naar de Dordogne:
– Afstand: 1.050 km

Laadstops:
– Audi Delbar snellader Moeskroen
– Bijgeladen: 38,24 kWh
– Prijs: € 27,79
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

– IONITY Saint Witz Roissy snellader
– Bijgeladen: 49,415 kWh
– Prijs: € 29,15
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

– IONITY Orléans Saran snellader
– Bijgeladen: 36,89 kWh
– Prijs: € 25,45
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

– IONITY Boismandé Ouest snellader
– Bijgeladen: 70,88 kWh
– Prijs: € 48,30
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

Gegevens van het opladen tijdens de terugreis vanuit de Dordogne:
– Afstand: 1.070 km

Laadstops:
– IONITY Boismandé Ouest snellader
– Bijgeladen: 48,66 kWh
– Prijs: € 33,58
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

– IONITY Orléans Saran snellader
– Bijgeladen: 31,54 kWh
– Prijs: € 21,76
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

Hyatt Place Charles de Gaulle Roissy Hotel
– Bijgeladen: 62,93 kWh
– Prijs: Gratis

– Total Energies Kalken Gentbrugge
– Bijgeladen: 52,02 kWh
– Prijs: € 37,45
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas

Totale kosten van het opladen tijdens de heen- en terugreis met de elektrische auto naar de Dordogne: € 223,48

Snelladen bij IONITY snelladers

Tips voor het rijden naar de Dordogne met je elektrische auto:

  • Plan je reis met een van de routeplanners zoals A Better Routeplanner, Chargemap of Chargetrip Go.
  • Zorg dat je diverse apps installeert zoals Shell Recharge, Plugsurfing en Bonnet.
  • Reis relaxt en plan een tussenstop onderweg waar je kunt overnachten en opladen, er zijn steeds meer hotels met een laadpaal in Frankrijk.
  • Neem meerdere laadpassen mee naar Frankrijk, dat is altijd handig.
  • Overweeg een Tolbadge aan te schaffen om sneller langs de tolpoortjes te kunnen rijden.
  • Zorg dat je altijd een beetje marge over hebt als je bij je accommodatie met laadpaal aankomt. Stel dat je onverhoopt niet kunt opladen dan kun je nog uitwijken en ergens in de buurt laden.
  • Neem een laadkabel mee met aan één kant een stekker voor het normale stopcontact (Schuko) en aan de andere kant de Type 2 Mennekes aansluiting om altijd op te kunnen laden.
  • Neem ook een verlengsnoer mee, zo kun je altijd verlengen en je auto bijladen bij accommodaties zonder laadpaal.
  • Gebruik de app van je elektrische auto (Zoals de InControl app van Jaguar) om meldingen te krijgen over het laden van je auto. Op deze manier weet je hoever je auto opgeladen is door op je telefoon te kijken.
  • Installeer de Tesla app op je telefoon en maak een account aan om als niet-Tesla te kunnen snelladen bij de Tesla Superchargers in Frankrijk.
  • Zorg voor de juiste bandenspanning, hierdoor haal je het maximale uit je actieradius.
  • Geniet van je adaptive cruise control en rij op een vaste snelheid op snelwegen tijdens je vakantie. Onthoud dat je als je rustiger rijdt vaak sneller op je bestemming bent doordat je minder vaak hoeft te snelladen.
  • Stel verkoelen in als je elektrische auto aan een laadpaal staat, dan ga je lekker koel op pad en kost het je geen actieradius na vertrek.