Vijf vragen aan…:
MG, over de toekomst van elektrisch rijden
Een wereldberoemd en al decennialang bestaand automerk dat nu steeds weer het nieuws weet te halen wanneer het over elektrisch rijden gaat. MG is terug en dat ziet iedereen wanneer je het nieuws over elektrisch rijden enigszins volgt. De MG ZS EV is de eerste volledig elektrische auto die door MG Motor Europe op de markt is gebracht. En het is direct een succes dankzij de scherpe prijs en goede kwaliteit. Het aantal elektrische modellen dat MG lanceert volgt elkaar snel op. Een goed moment om eens met Mike Belinfante, Senior Manager Public Relations bij MG Motor Europe te praten over de toekomst van elektrisch rijden in deze ‘Vijf vragen aan…’.
MG over betaalbaar elektrisch rijden
1. Elektrisch rijden betaalbaar maken voor iedereen, dat lijkt op dit moment zo’n beetje het credo in Europa. Hoe kijken jullie hier bij MG Motor Europe naar?
“MG loopt voorop met betaalbare elektrische mobiliteit. Wij hebben nu de MG ZS EV en de plug in hybride MG EHS. Dit jaar komen er nog 3 elektrische modellen van MG bij – ieder in hun eigen segment en doelgroep. Waarom zou een EV duur moeten zijn? Helaas ziet de consument dat de markt langzaam maar zeker weer opschuift naar premium EV’s en dus duurdere modellen. Auto’s met allerhande snufjes en opties die daardoor welhaast onbetaalbaar worden. MG levert juist praktische en slimme elektrische auto’s, die vooral heel toegankelijk zijn. Wij luisteren naar wat onze klanten willen. Daarin onderscheidt MG zich van de rest.”
2. Stilzitten doen jullie niet bij MG. Want naast de MG ZS EV zijn er alweer nieuwe volledig elektrische modellen aangekondigd. Kun je daar iets meer over vertellen?
“Jazeker. Eind september arriveert de MG Marvel R Electric. Dit is een vol-elektrische C-SUV met een zeer aansprekend design en dito prestaties. In december komt de MG5 Electric, de eerste elektrische stationwagen. Tussendoor komen we met een andere verrassing, waarover we tijdens onze digitale bijeenkomst op 7 oktober – die overigens voor iedereen toegankelijk is – meer zullen vertellen.”
3. De Nederlander gaat al jarenlang graag met zijn auto op vakantie of een weekend weg. Het liefst zelfs met de caravan of vouwwagen achter de auto. Hoe lang denk je dat het duurt voordat elektrische autorijders spontaan en zonder twijfel in de auto stappen en op pad gaan?
“Nederland is een caravanland. Helaas leveren niet alle elektrische auto’s voldoende trekvermogen. Onze Marvel R kan 750 kilogram trekken. Dat is te weinig voor een grote caravan, maar goed genoeg voor een vouwwagen of fietsendrager. Maar zelfs als je een EV hebt die meer kan trekken lever je in op prestaties en range. De oplossing is de caravan met een autonoom elektrisch aandrijfsysteem die dus letterlijk meehelpt.”
4. De actieradius van een elektrische auto en het aantal beschikbare laadpalen…het lijkt een beetje een kip of het ei verhaal. Wat is volgens jou belangrijk om te zorgen dat elektrisch rijden nog meer de standaard gaat worden: Auto’s met een grotere actieradius of meer laadpalen?
“Elektrisch rijden is de toekomst. En die toekomst is al begonnen. Een grotere actieradius is niet de oplossing. Met een EV rijd je nu eenmaal anders. Eigenlijk is een range van 300 km voldoende. Je rijdt de ‘tank’ of in dit geval de batterij nooit helemaal leeg. Parkeren is laden. Dus meer oplaadpunten en vooral betrouwbare netwerk van laadpalen en snellaadpunten is de oplossing.”
5. Hoe kun je met een elektrische auto van MG met een gerust hart op pad vakantie?
“Als je met een EV op vakantie gaat is de oplossing een goede voorbereiding. Heb je de juiste laadpassen voor de oplaadpunten in het buitenland? Is je laadkabel lang genoeg zodat je overal gemakkelijk bij kunt? Ga gewoon in gesprek met MG Van Mossel en vraag wat je wilt weten, zodat je gerust en geruisloos op pad kunt.”