Review: Met de elektrische auto en vouwwagen op vakantie naar Frankrijk
Jaarlijks zijn er vele vakantiegangers die naar Frankrijk op vakantie gaan en niet voor niets. Frankrijk is een van de meest populaire vakantielanden in Europa. Frankrijk stelt eigenlijk nooit teleur. Ook voor veel elektrische autorijders is Frankrijk een populaire bestemming en zeker in de zomermaanden staat Frankrijk bovenaan de verlanglijstjes voor een lekkere zomervakantie. Vaak krijgen we de vraag of je naar Frankrijk met een elektrische auto op vakantie kunt en vooral de vraag of het mogelijk is om te kamperen met een elektrische auto is een veelgestelde vraag.
Leestip: Kamperen met een tent en je elektrische auto als batterij gebruiken; het is mogelijk!
Vorig jaar zijn we met de Hyundai IONIQ 5 en een Eriba caravan naar Frankrijk op vakantie gegaan. De ervaring van de vakantie met de caravan en de elektrische auto heeft veel elektrische autorijders op pad geholpen. In dezelfde tijd van onze vakantie met de IONIQ 5 en de caravan naar Frankrijk bracht de ANWB naar buiten dat de Hyundai IONIQ 5 verkozen is tot ANWB trekauto van het jaar 2022. Een terechte winnaar van deze verkiezing want de IONIQ 5 voegt een nieuwe dimensie toe aan elektrisch rijden in combinatie met kampeerplezier.
Het effect van het trekken van de caravan op de actieradius vorig jaar was duidelijk, het verbruik ligt zo’n 40% hoger dan normaal gesproken. Dat is natuurlijk even wennen als je elektrische autorijder bent. Het laat echter wel zien dat het prima mogelijk is om van een kampeervakantie te genieten met een elektrische auto. De vraag was vorig jaar in de conclusie dan ook wanneer de laadfaciliteiten in Europa gereed zijn om kampeerders met een caravan of vouwwagen te faciliteren onderweg naar de camping? Aangezien we graag testen hoe je als elektrische autorijder op vakantie kunt gaan en wij deze ervaringen hier altijd delen, is het hoogtijd om te kijken of de laadfaciliteiten inmiddels (we zijn een jaar verder) beter gereed zijn om vakantiegangers met een caravan of vouwwagen verder op weg te helpen.
Tijdens het Pinksterweekend (een van de drukste weekenden van het voorseizoen), gaan we met de Hyundai IONIQ 5 en een Smitveld Violist vouwwagen op vakantie naar de Morvan in de Bourgogne in Frankrijk. In deze review lees je hoe je met je elektrische auto en een vouwwagen op vakantie kunt gaan en waar je aan moet denken voor een geslaagde kampeervakantie
-
Het gemiddelde verbruik van de Hyundai IONIQ 5 ligt normaal gesproken zonder aanhanger rond de 19,6 kWh/100km. Dat is het verbruik op langere afstanden gemeten waarbij we zowel binnenwegen als snelwegen rijden. Met de Smitveld Violist vouwwagen achter de IONIQ 5 ligt het verbruik tijdens de vakantie zo rond de 24 kWh/100km. Let op: we rijden tijdens de rit niet harder dan 100 km per uur.
-
Het aantal snelladers in Frankrijk is de afgelopen periode behoorlijk toegenomen, zo heeft onder andere Fastned snelladers geopend in Noord-Frankrijk. Met je elektrische auto op vakantie naar Frankrijk is hierdoor een stuk gemakkelijker geworden.
-
Aangezien we het liefst niet willen afkoppelen hebben we de route gepland met A Better Routeplanner, Chargemap en Google Maps. A Better Routeplanner geeft de route aan, in Chargemap kun je foto’s van de snellaadlocaties opzoeken en zien of het parkeerhavesn zijn of plekken waar je door kunt rijden net zoals vaak bij Fastned en in Google Maps kun je dat dubbelchecken.
-
Door een routeplanner voor je elektrische auto te gebruiken, zoals ABRP, kun je invoeren wat het extra gewicht is dat je meeneemt achter je EV. Op die manier kan de routeplanner je helpen beter te bepalen waar je moet opladen. Bijvoorbeeld bij ABRP (A Better Routeplanner) kun je in advanced settings het referentieverbruik aanpassen of extra gewicht meenemen in je planning.
-
Stel je adaptive cruise control in op 100 km per uur. Dat voelt wellicht laag, maar je merkt direct als je harder gaat rijden dat het verbruik toeneemt. Wij merken dat het verbruik omhoog gaat als we een vrachtwagen in willen halen terwijl het verbruik daalt als we achter een vrachtwagen rijden met de Hyundai IONIQ 5 en de Smitveld vouwwagen.
-
Check of jouw elektrische auto in het menu een instelling heeft om aan te geven dat je met een aanhanger rijdt, zoals bijvoorbeeld de Hyundai IONIQ 5 heeft, op die manier stelt je elektrische auto vanzelf de actieradius bij en soms herkent deze vanzelf dat je een aanhanger achter de auto hebt waardoor de actieradius automatisch aangepast wordt.
-
Er zijn in Frankrijk nog maar weinig campings met een laadpaal. Hou hier rekening mee in je planning. Veel campings, zoals ook onze camping, willen niet dat je via het elektriciteitsnet je auto op gaat laden omdat dit een te hoge piekbelasting geeft. Vraag altijd netjes of je mag opladen en zorg dat je weet waar je in de buurt kunt opladen voordat je aankomt. Zo weet je hoeveel actieradius je nog minimaal nodig hebt.
-
In Frankrijk is het in steeds meer gebieden verplicht om een milieusticker op je elektrische auto te hebben. Bestel deze op tijd, want het duurt gemakkelijk twee weken voordat je deze per post ontvangt.
-
Zorg dat je een disselslot voor je trekhaak meeneemt. Je leest te vaak verhalen over criminelen bij rustplaatsen langs de vakantieroutes in Frankrijk. Met een disselslot weet je zeker dat niemand je mooie vouwwagen kan afkoppelen terwijl je auto aan het laden is en jij koffie haalt.
-
Schaf voor vertrek een slimme laadkabel voor de camping aan. Dan kun je jouw elektrische auto gewoon opladen met de camping electra zonder dat je zorgt voor overbelasting.
De voorbereidingen voor de kampeervakantie met de vouwwagen
Er zijn diverse bestemmingen die in de aanloop naar de vakantie de revue passeren zoals Zuid-Duitsland en Noord-Italië, alleen uiteindelijk kiezen we toch voor Frankrijk. De afweging maken we op basis van verschillende factoren zoals rij-afstand, gemak met laadpalen onderweg, aanbod van campings en zonzekerheid. Uiteraard spelen de lokale cultuur, historie en natuur ook een rol, echter in de drie genoemde gebieden in Duitsland, Italië en Frankrijk zit je wat dat betreft eigenlijk altijd wel goed.
Met een vouwwagen achter de elektrische auto zijn we nog niet eerder op vakantie geweest en om die reden willen we goed bekijken hoever we maximaal op een dag willen rijden. Op basis van de verschillende factoren kiezen we uiteindelijk voor de Morvan in Frankrijk. Dit gebied ligt op zo’n kleine 800 kilometer rijden, er is een mooi aanbod van campings waar je terecht kunt om te genieten van de natuur én dankzij Fastned is het in Frankrijk tegenwoordig steeds makkelijker om met je elektrische auto en een aanhanger door te rijden bij snelladers. Daarmee bedoelen we dat je bij veel snelladers vaak in parkeervakken moet parkeren tijdens het laden. Bij Fastned kun je bij de meeste snelladers gewoon doorrijden (eigenlijk net zoals bij een tankstation). Dat heeft als voordeel dat je met je aanhanger achter de elektrische auto gemakkelijk kunt opladen en weer verder kunt zonder dat je de vouwwagen moet af- en aankoppelen.
Nadat de bestemming gekozen is, gaan we op zoek naar een camping voor de kampeervakantie. Er zijn verschillende leuke campings in de Morvan te vinden. Op de websites van de campings is veel informatie terug te vinden, alleen het is nog niet duidelijk welke campings een laadpaal hebben. Ook is het lastig om te achterhalen op de websites van de verschillende campings of ze een dekkend WiFi-netwerk hebben. De conclusie die we trekken is dat op beide gebieden er nog wel ruimte is voor verbetering voor de Franse campings. Uiteindelijk kiezen we voor een camping in de Morvan waarvan we online lezen dat ze WiFi aanbieden. Een laadpaal kunnen we niet ontdekken, alleen omdat deze charmecamping onze favoriet is besluiten we toch naar deze camping te gaan en voor het opladen op de camping vinden we tijdens de vakantie vast wel een oplossing. Bijvoorbeeld door te vragen of we op de camping mogen opladen of door in de buurt bij een supermarkt of in een dorpje te laden of te snelladen.
Nadat we geboekt hebben bij Camping le Manoir de Bezolle voor een van de drukkere periodes in het voorseizoen (de week van Pinksteren) kunnen we toeleven naar de kampeervakantie. Wel is het voor de reisplanning nog belangrijk om te bekijken of we een route kunnen plannen naar de camping toe zonder onderweg de Smitveld vouwwagen af te koppelen. We beginnen de routeplanning door bij A Better Routeplanner in te voeren dat we met een extra gewicht van maximaal 750 kg achter de Hyundai IONIQ 5 naar Camping le Manoir de Bezolle willen rijden. Doordat je bij een routeplanner de gegevens van je auto invoert, kan deze rekening houden met de laadsnelheid van je auto en het aanbod van goede snelladers langs je route.
Dankzij de vele nieuwe snellaadstations langs de autoroute A1 tussen Lille en Parijs adviseert A Better Routeplanner deze route ook voor ons. Omdat we liever niet via de ring van Parijs naar de Morvan willen rijden, zoeken we of het ook mogelijk is om via Brussel, Reims en Troyes te rijden. Met bijvoorbeeld de Chargemap routeplanner kun je gemakkelijk bekijken hoeveel snelladers langs je route te vinden zijn. (zie foto). Wanneer we dat doen, dan blijkt wel dat de meeste snelladers langs de route richting Parijs staan. Daarnaast hebben we tijdens de recente stedentrip met de elektrische auto naar Parijs gezien dat Fastned een aantal snellaadstations heeft geopend waardoor we met de vouwwagen achter de auto door kunnen rijden zonder af te koppelen.
Bekijk ook: De video van de kampeervakantie met de IONIQ 5 en Eriba caravan naar Frankrijk.
Vouwwagens erg populair onder elektrische autorijders
De vraag naar vouwwagens neemt de afgelopen jaren flink toe. Kamperen is onverminderd populair en met de toename van elektrische autorijders neemt de vraag naar slimme kampeeroplossingen nog eens extra toe. Er is op dit moment een beperkt aantal elektrische auto’s geschikt om een caravan te trekken en vaak zijn deze elektrische caravantrekkers nog erg duur. Een vouwwagen is voor elektrische autorijders een perfecte oplossing. De luchtweerstand van een vouwwagen achter je elektrische auto is veel lager dan een caravan plus vouwwagens zijn lichter dan caravans.
Wij gaan met de Hyundai IONIQ 5 en een Smitveld Violist vouwwagen op vakantie. De afstand die wij in een dag gaan rijden naar de camping in de Morvan is zo’n 725 kilometer. In 2022 is de Hyundai IONIQ 5 uitgeroepen tot ANWB trekauto van het jaar en op basis van de eerdere vakantie naar Frankrijk is deze elektrische auto ideaal als trekauto. De combinatie met de Smitveld Violist vouwwagen is erg goed. De Smitveld Violist heeft een gewicht van 380 kilo (excl. bepakking). Naast dat de vouwwagen een lage luchtweerstand heeft is een ander voordeel dat je gemakkelijk veel spullen mee kunt nemen in de vouwwagen. Zo kun je tot 370 kilogram aan eigen spullen meenemen in de vouwwagen en dat is ruimte die je in de auto weer overhoudt. De Hyundai IONIQ 5 AWD mag tot 1.600 kilo trekken waardoor we gerust kunnen zeggen dat de combinatie erg goed is voor kampeerders.
Als kampeerder wil je op vakantie genieten van de rust, de ruimte en van comfort. Doordat je met de Smitveld Violist veel ruimte hebt voor het vervoer van je spullen, neem je eenvoudig 4 campingstoelen, een campingtafel en zelfs een complete buitenkeuken mee in de vouwwagen. Daarnaast neem je eenvoudig nog meer spullen mee naar de camping omdat je tot wel 370 kilo mee kunt nemen naar de camping. Je kunt op die manier zorgen dat je niet alleen met de tent van je vouwwagen op de camping komt te staan, maar dat je voldoende comfort hebt om lekker te genieten van je kampeervakantie op de camping.
Fastned helpt je (bijna) heel Frankrijk door zonder afkoppelen
Na enkele weken van vakantie voorpret is het dan ineens de avond voordat we vertrekken. Tijdens het inpakken van de auto en de vouwwagen merken we al het comfort van de combinatie van de IONIQ 5 en de Smitveld vouwwagen. We strepen ijverig alles af van de paklijst en dankzij de overvloed aan ruimte past alles erg gemakkelijk. Het inpakken gaat daardoor erg soepel. Tijdens een testrondje met de ingepakte vouwwagen en de auto ontdek je al dat je haast niet merkt dat er een aanhanger achter je auto zit. De Hyundai IONIQ 5 herkent uit zichzelf dat er een aanhanger achter de auto zit en past de actieradius (507 km WLTP) daar automatisch op aan. Met een 100% actieradius hebben we met de vouwwagen aangekoppeld alsnog een rijbereik van 307 km.
Ervaar het zelf: Boek een proefrit in de nieuwe Hyundai IONIQ 5.
Met onze routeplanning naar Camping le Manoir de Bezolle hebben we gezocht naar Fastned snelladers langs de route. Omdat het exacte verbruik met de vouwwagen achter de auto niet bekend is, plannen we conservatief. We gaan op de zaterdag van het Pinksterweekend rijden en hierdoor is de verwachting dat het overal onderweg drukker is dan normaal. Niet alleen met Nederlanders, maar ook met Belgen en Fransen omdat veel mensen in Europese landen vrij zijn vanwege Pinksteren. Het zou kunnen dat we tijdens de reis last hebben van gewone drukte en dat de snelladers bij snellaadstations drukker zijn dan normaal. Om die laatste reden hebben we gekozen voor allemaal Fastned snellaadstations. Bij deze stations staan altijd meerdere snelladers plus je kunt zoals eerder gezegd vaak doorrijden met een aanhanger achter je auto.
De Fastned snellaadlocaties die we in onze routeplanning hebben opgenomen zijn:
- Fastned Hazeldonk West (105 km rijden)
- Fastned Aire de Saint-Léger (229 km rijden vanaf 1e laadstop)
- Fastned Aire de Vémars Ouest (129 km rijden vanaf 2e laadstop)
- Fastned Aire de Jonchets – La Grande Paroisse (103 km rijden vanaf 3e laadstop)
In onze planning is te zien dat we de eerste laadstop na een relatief korte afstand rijden hebben gepland. Dit helpt ons om te bekijken wat het effect van de vouwwagen achter de elektrische auto op het gemiddelde verbruik is. Daarnaast zijn er langs onze geplande route in België niet direct geschikte snelladers van Fastned waar we door kunnen rijden.
Bekijk ook: Dit zijn alle Fastned snelladers in Europa.
Na de eerste laadstop blijkt dat het verbruik in lijn is met onze inschatting. Wel is het rijden naar de volgende laadstop van Fastned net voorbij Lille iets spannender omdat we vertrekken bij Hazeldonk West met 265 km actieradius en de volgende laadstop voor de IONIQ 5 op 229 km rijden ligt. Door de adaptive cruise-control in te stellen op 100 km in België merken we dat het verbruik stabiel blijft en dat we voldoende actieradius hebben om Fastned Aire de Saint-Léger te bereiken. Uiteindelijk bereiken we volgens planning het laadstation in Frankrijk met nog 40 km actieradius en 14% batterij.
Er is bij Fastned Aire de Saint-Léger echter wel een verrassing die we niet voorzien hebben in onze routeplanning. Bij dit laadstation is het niet mogelijk om door te rijden en moet je in een parkeervak parkeren om je EV op te laden. Gelukkig is er naast onze laadplek een klein paadje waarop we de vouwwagen kunnen zetten zodat deze niet in de weg staat. Een van de voordelen van de Smitveld vouwwagen is dat deze licht is en handzaam waardoor je hem gemakkelijk afkoppelt en in je eentje op z’n plek kunt zetten.
Wil jij tijdens jouw reis met je elektrische auto en vouwwagen voorkomen dat je verrassingen zoals deze hebt, dan kun je op Google Maps het snellaadstation opzoeken met Google streetview of met Chargemap en kun je vaak op basis van foto’s wel zien wat voor soort snellaadstation en snelladers er staan op de locatie. Wij waren er voor deze laadstop vanuit gegaan dat we niet af zouden moeten koppelen doordat je bij Fastned snellaadstations vaak door kunt rijden. Dat blijkt bij dit nieuwe snellaadstation langs de A1 tussen Lille en Parijs niet het geval.
Sneller weg dan de buren aan dezelfde laadpaal
Tijdens het snelladen bij Fastned Aire de Saint-Léger hebben wij naast het halen van koffie precies genoeg tijd om de vouwwagen om te draaien zodat we deze weer aan de auto kunnen koppelen als we na 14 minuten weer verder gaan richting het zuiden van Frankrijk. De Hyundai IONIQ 5 laadt zo snel dat je binnen 15 minuten weer op 80% actieradius zit. Als we vertrekken en de vouwwagen aan de auto koppelen, kijken de mensen die al naast ons stonden te laden toen we aankwamen een beetje gek op. Wellicht dat het laden binnen 15 minuten tot 80% van de Hyundai IONIQ 5 vorig jaar bij de verkiezing van de ANWB Trekauto van het jaar wel mee heeft gespeeld. Het maakt deze auto in ieder geval uitermate geschikt om met een vouwwagen of caravan op vakantie te gaan.
Doordat we moesten afkoppelen zoeken we onderweg richting Parijs op hoe het volgende geplande laadstation eruit ziet; Fastned Aire de Vémars Ouest. Op Google Maps zien we dat we bij deze laadstop van Fastned ook af moeten koppelen. Dat kan handiger! We voeren in de navigatie de laatste geplande laadstop voor vandaag in (Fastned Aire de Jonchets) en zien dat we dit laadstation halen als we de laadstop bij Aire de Vémars Ouest overslaan. Hierdoor hebben we minder uitwijkmogelijkheden doordat we de actieradius volgens planning wel leger dan 20% rijden, maar we slaan gewoon een hele laadstop over en we hoeven de vouwwagen niet af te koppelen om te kunnen laden. Op de buitenring van Parijs komen we in een file vanwege de drukte door het Pinksterweekend. De vertraging is meer dan 45 minuten wat jammer is, tegelijkertijd is het rijden in de file prettig voor je actieradius. We houden hierdoor meer actieradius over dan gepland als we aankomen bij de derde en laatste laadstop van de heenreis bij Fastned Aire de Jonchets – La Grande Paroisse.
Leestip: Wat is het effect van filerijden op je actieradius?
Vanaf deze laadstop gaat het laatste stuk van de route naar de camping in de Morvan binnendoor. Dat is gemakkelijk rijden met de automatische snelheidsherkenning van de Hyundai IONIQ 5 en daarmee voorkom je dat je een flinke boete krijgt omdat je lekker 90 km aan het rijden bent terwijl je precies door een klein dorpje rijdt. Uiteindelijk komen we na iets meer dan 10 uur rijden aan op Camping le Manoir de Bezolle. Dat is inclusief drie keer snelladen en 45 minuten file bij Parijs een fijne reisdag te noemen.
Het gemak van een vouwwagen op de camping
Net voordat we aankomen bij de camping begint het vanuit een strakblauwe lucht uit het niets te regenen. Dat is bij temperaturen boven de 27 graden natuurlijk alleen maar lekker en verfrissend, alleen voor ons is de regen een domper. We hebben ons verheugd op wat lekkers te eten en een welverdiend drankje voor onze kampeerplek en aangezien wij de vouwwagen huren, is het opzetten in de regen niet ideaal. Nadat we bij de receptie van de camping hebben gevraagd op welke plek we mogen staan, wachten we uiteindelijk meer dan 3 uur voordat het droog is en wij eindelijk de vouwwagen op kunnen zetten. Gelukkig ontdekken we tijdens het opzetten wat het gemak is van een Smitveld Violist vouwwagen want niet alleen tijdens je rit naar de vakantiebestemming geeft de vouwwagen je comfort en een lage luchtweerstand, maar tijdens het opzetten van de vouwwagen op de camping staat jouw slaapplek zo.
Op de website van Smitveld laat men zien hoe je binnen 10 minuten de Violist opzet op de camping. Wij halen deze recordpoging, doordat we geen ervaring hebben met de gehuurde Smitveld vouwwagen, niet. Echter binnen een uur staat de tent, staan alle spullen op de plek waar we willen, hebben we het luxe bed van de Violist opgemaakt en zitten we aan een borrelplank op onze kampeerplek op de camping. Direct merk je dat je comfort hebt meegenomen, de ramen van de tent hebben een hor voor insecten en zorgen voor verkoeling ’s avonds en met de luxe campingtafel en stoelen heb je een prettige zit.
Bekijk ook: Kun je bij een Tesla destination charger laden als niet-Tesla?
Doordat we bij aankomst moe zijn van de reis besluiten we de luifel de volgende dag op te zetten. Na de eerste nacht in het bed van de Smitveld vouwwagen zijn we overtuigd van het gemak van een vouwwagen. Het bed is echt alsof je jouw eigen bed meeneemt naar de camping en doordat je goed slaapt ben je uitgerust en ontspannen. Nog voor het ontbijt zetten we de luifel op en hierdoor neemt de ruimte van onze kampeerplek nog verder toe. Met de buitenkeuken erbij kunnen we ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds lekker buiten leven en kiezen om te eten onder de luifel of in de zon voor onze kampeerplek. Tevens kun je gemakkelijk de zijkanten van de luifel openen zodat je extra lucht doorlaat of nog wat laatste zonnestralen binnenlaat aan het einde van de dag.
Opladen van de elektrische auto op de camping niet toegestaan
Het aantal campings met een laadpaal is nog beperkt in Europa en dat terwijl het als elektrische autorijder ideaal is om je elektrische auto op te kunnen laden op de camping. Op die manier hoef je niet op zoek naar een laadpaal in een dorpje verderop of een flink stuk te rijden om op te gaan laden bij een duurdere snellader. Precies om deze redenen vragen wij tijdens onze vakantie of we de elektrische auto mogen opladen op de camping via de aansluiting van de electra. We betalen voor de electra bij onze kampeerplaats en met de granny-charger (220V) laadkabel opladen is geen probleem. We vragen netjes aan de beheerder van de camping of we bij onze plaats mogen opladen. Helaas geeft deze direct aan dat dit niet is toegestaan vanwege de hogere belasting van het stroomnet. Dat is wel jammer natuurlijk. Gelukkig is er een laadpaal en een snellader bij de dichtstbijzijnde supermarkt (de Lidl) waar we kunnen opladen gedurende de vakantie.
Er zijn wel mogelijkheden om op te laden op de camping. Om dit te doen moet je een laadkabel voor de camping aanschaffen en meenemen op vakantie. Doordat je vervolgens de juiste instellingen kunt selecteren met de slimme laadkabel kun je via de electra op de camping opladen. Het is echter wel aan te raden om netjes te vragen of je mag opladen op de camping, daarnaast is het zo dat als je zonder toestemming je elektrische auto gaat opladen op de camping je verantwoordelijk bent als er eventuele schade ontstaat (overbelasting electra of erger nog eventuele brandschade).
Tijdens de vakantie hebben we het niet direct nodig, maar de Vehicle to Load (V2L) functie op de IONIQ 5 blijft erg leuk. Door de batterij van de elektrische auto te gebruiken als stroombron kun je met auto’s die V2L hebben overal kamperen waar je zou willen. In ons geval gebruiken we de V2L functie alleen om af en toe als een soort barrista een lekkere kop koffie te maken uit de achterbak van onze auto. Dit werkt heel simpel en blijft toch leuk. Het enige dat je moet doen is de V2L adapter aansluiten en voldoende actieradius te hebben, vervolgens sluit je de adapter aan op je laadpoort en steek je de stekker van je koffiezetapparaat in de V2L adapter. Een kind kan de was doen of beter gezegd iedereen kan op deze manier genieten van een lekkere kop koffie op de camping.
Bekijk ook: Wat is Vehicle to Load (V2L) en wat heb je eraan tijdens je vakantie?
Op de terugreis ook een keer afkoppelen
De kampeervakantie vliegt voorbij in de Morvan. Dankzij het lekkere, zonnige weer in Frankrijk zijn we eigenlijk de gehele dag buiten op de camping. Wat helemaal fijn is dat je het keukenblok hebt dat je bij je kampeerplaats kunt verplaatsen en waardoor je niet in een hete tent hoeft te koken of de gehele vakantie eenpansgerechten moet bereiden. Doordat je op de camping lekker buiten bent en helemaal in je boek op gaat, is het ook echt heel fijn om ’s avonds lekker in het bed van de Violist vouwwagen te duiken. In je eigen cabine lig je op een goed matras en kun je lekker nog wat lezen en ontspannen voordat je in slaap valt van de natuurgeluiden op de camping.
Na iets meer dan een week is het tijd om een plan te maken voor de terugreis naar huis. Op zaterdagavond maken we de planning voor de route naar huis. Fastned staat daarbij opnieuw als voorkeursaanbieder van laadpalen geselecteerd bij A Better Routeplanner en aangezien op de heenweg de ring van Parijs toch niet helemaal ideaal was, kiezen we voor de terugweg een route die grotendeels over de Route du Soleil gaat. Nadat we de route met 4 laadstops hebben gepland en we buiten hebben genoten van het laatste avondmaal van de vakantie beginnen we alvast met het afbreken van de luifel. Dat scheelt morgenochtend met het opruimen voor vertrek terug richting Nederland.
Op zondagochtend breken we de tent van de tenttrailer van Smitveld af. Dit gaat goed, alhoewel het tentdoek van een week onder de bomen staan wel meer vuil aantrekt dan je verwacht. Het schoonmaken van het tentdoek, het tentzeil en alle spullen van de vouwwagen duurt langer. Je wil de vouwwagen netjes opbergen als je terugkomt en als je alles schoon inpakt is het niet nodig thuis alles nog een keer op te zetten. In totaal zijn we van acht uur tot 10 uur bezig om alles in te pakken en op te ruimen. Vervolgens start de terugreis.
De terugreis gaat via vier laadstops terug naar huis. De eerste laadstop is bij een van de nieuwe snellaadsttaions van Engie langs de Franse autoroute du Soleil. Het dak zit er bij het snellaadstation van Engie bij Aire de Val du Meuse nog niet eens op bevestigd. Deze Engie locatie geeft opnieuw aan welke ontwikkeling er in Frankrijk gaande is op het gebied van snelladen voor elektrische autorijders. Het enige nadeel bij deze laadstop is dat wij de vouwwagen af moeten koppelen om te laden. Gelukkig is het niet druk en komen we alleen wat Nederlandse fietsfanaten tegen met een elektrische auto die vanuit de Alpe d’Huzes de terugreis afleggen en ook even moeten snelladen. Tijdens de korte laadstop is het leuk om op zo’n moment even met elkaar te praten over de ervaringen van het snelladen in Frankrijk en wat het verbruik is met een fietsendrager achter op de elektrische auto versus het trekken van een vouwwagen.
Na 14 minuten is de Hyundai IONIQ 5 weer 80% opgeladen en koppelen we de vouwwagen weer aan om door te rijden richting de snelladers van Fastned bij het nieuwe Fastned snellaadstation bij Metz; Fastned Aire de la Maxe. Als we hier aankomen na 170 km rijden over de Route du Soleil zien we direct hoe Fastned de toekomst van vakanties met de elektrische auto ziet. Met acht HPC snellaadpalen met 2 aansluiten staan er bij Fastned Aire de la Maxe 16 snelladers onder een groot Fastned dak en voldoende ruimte tussen de laadpalen voor auto’s met een caravan of vouwwagen erachter. Hier is het eenvoudig rijden tot aan de laadpaal, snelladen en nadat je weer op 80% zit afkoppelen en weer doorrijden.
Dat Fastned op de goede weg zit om elektrische autorijders verder op weg te helpen voor de vakanties, dat blijkt ook bij de volgende laadstop. In de Belgische Ardennen bij Baraque de Fraiture heeft Fastned ook net een snellaadstation geopend. Het ligt niet helemaal op onze route, echter het kleine stukje omrijden hebben we graag over voor het genot van dit fijne laadstation. Ook tijdens de terugreis toont Fastned opnieuw aan dat zij betrouwbaar zijn, goede locaties openen en supersnelle laders aanbieden. Want vanuit Fastned Baraque de Fraiture rijden we door via Maastricht naar de laatste korte laadstop bij Fastned Groote Bleek bij Maarheeze. De terugreis is langer dan de heenreis omdat we een langere route afleggen en uiteindelijk komen we na elf en een half uur weer thuis aan.
De conclusie
Kamperen met een elektrische auto is ieder jaar gemakkelijker. Er zijn steeds meer campings met een laadpaal en naast het trekken van een caravan met je elektrische auto kun je ook kiezen voor een vouwwagen achter je elektrische auto. De Smitveld Violist vouwwagen die wij mee kregen voor de kampeervakantie geeft je de ruimte om veel eigen spullen mee te nemen en heeft een totaal gewicht van 750 kg. Het grote voordeel van de vouwwagen is dat de luchtweerstand (en het gewicht) lager is dan een caravan, hierdoor kun je verder rijden met je elektrische auto. Een ander voordeel van bijvoorbeeld de vouwwagen van Smitveld is dat je een heerlijk bed bij je hebt op de camping. Je slaapt geweldig tijdens je verblijf op de camping en dat is wel erg fijn. Verder heb je dankzij de vouwwagen ook erg veel ruimte op je kampeerplek, zeker wanneer je kunt genieten van je eigen buitenkeuken.
Het laden onderweg is goed gegaan en meegevallen. De planning van de heenreis duurde wel langer doordat we met A Better Routeplanner de route planden en vervolgens via Chargemap op hebben gezocht of het voorgestelde laadstation veel laadpalen beschikbaar had en of we af zouden moeten koppelen. Fastned kreeg de voorkeur omdat je daar bijna altijd door kunt rijden en daardoor niet af hoeft te koppelen. Helaas is dat bij de snellaadstations van Fastned langs de autoroute A1 wel het geval terwijl het bij de andere snellaadstations van Fastned wel perfect is gegaan. Dankzij het supersnelle laden van de Hyundai IONIQ 5 ben je binnen een kwartier weer op 80% rijbereik en kun je weer verder richting de kampeerbestemming in Frankrijk.
Het is niet de vraag of je met je elektrische auto met een vouwwagen kunt kamperen in het buitenland, het is eerder de vraag wanneer Fastned en andere snellaadstations genoeg stations geopend hebben waar je niet af hoeft te koppelen. Zeker nu er in Frankrijk dit jaar veel mooie, nieuwe snellaadstations langs de snelwegen zijn geopend is het weer een stuk makkelijker geworden om op vakantie te gaan met je elektrische auto. Fastned valt wel in positieve zin op met de ruime snellaadstations waar je (meestal) niet in parkeervakken hoeft te staan om te snelladen. Daarmee maken ze het vakantiegangers extra makkelijk om voor Fastned te kiezen onderweg naar het Zuiden. Hopen dat ze de ontwikkelingen doorzetten en steeds meer van dit soort snellaadstations openen waardoor op vakantie gaan nog eenvoudiger gaat worden. Ten slotte is het ook te hopen dat andere aanbieders van snelladers vergelijkbare snellaadstations als Fastned gaan openen.
– Afstand: 798 km
– Actieradius vertrek: 307 km (met vouwwagen aangekoppeld)
– 3 stops bij:
– Fastned Hazeldonk West
– Bijgeladen: 19,864 kWh
– Prijs: € 15,01
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– Fastned Aire de Saint-Léger
– Bijgeladen: 55,98 kWh
– Prijs: € 42,55
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– Fastned Aire de Jonchets
– Bijgeladen: 63,90kWh
– Prijs: € 48,56
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– Afstand: 829 km
– Actieradius vertrek: 286 km (met vouwwagen aangekoppeld)
– 4 stops bij:
– Engie Aire du Val de Meuse
– Bijgeladen: 46,12 kWh
– Prijs: € 28,02
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– Fastned Aire de la Maxe
– Bijgeladen: 44,24 kWh
– Prijs: € 29,02
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– Fastned Barraque de Fraiture
– Bijgeladen: 38,864 kWh
– Prijs: € 29,63
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
– Fastned Groote Bleek
– Bijgeladen: 42,74 kWh
– Prijs: € 32,58
– Laadpas gebruikt: Vattenfall laadpas
Tips voor je vakantie naar Frankrijk met de elektrische auto en vouwwagen:
- Het verbruik van je elektrische auto ligt zo’n 20% hoger met een vouwwagen erachter. Hou hier rekening mee bij het plannen van je route.
- Gebruik een routeplanner zoals A Better Routeplanner waarmee je extra gewicht kunt ingeven, dat helpt om een realistische planning te maken van je elektrische auto plus vouwwagen.
- Kies ervoor om snellaadstations te gebruiken waar je door kunt rijden, dan hoef je zo min mogelijk af te koppelen onderweg naar je vakantiebestemming.
- Plan wat behouden, zo weet je zeker dat je gewend raakt aan het verbruik van je elektrische auto met de vouwwagen erachter. Wij planden onze eerste laadstop al op 105 km vanaf vertrek.
- Wanneer je Hyundai IONIQ 5 rijdt, activeer dan je Charge myHyundai abonnement voor vertrek en activeer IONITY Premium om minder te betalen tijdens je vakantie (wij zijn dit vergeten).
- Wij hebben vooral Fastned gebruikt, ze hebben super snelle laders en een goed netwerk richting Frankrijk. Het is handig om meer dan twee laadpassen mee te nemen en te checken of deze een goede dekking hebben. De laadpassen die we bij ons hadden waren: Vattenfall InCharge, Shell Recharge & Plugsurfing.
- Zoek je snelladers op in Google Maps Street View en zoek bij voorkeur laadpalen waarbij je niet in een parkeervak hoeft te parkeren. Dan hoef je niet steeds je caravan af- en aan te koppelen.
- Gebruik een routeplanner voor je elektrische auto om de route te plannen en bij voorkeur eentje waarbij je extra informatie mee kunt nemen in je planning. Bijvoorbeeld bij A Better Routeplanner kun je in advanced settings het referentieverbruik aanpassen of extra gewicht meenemen in je planning.
- Bekijk voor vertrek of je een milieusticker voor je elektrische auto nodig hebt in Frankrijk.
- Overweeg om een tolbadge voor je elektrische auto aan te schaffen om sneller langs de tolpoortjes te kunnen gaan.
- Neem je granny-charger mee om altijd op te kunnen laden op 220V indien nodig.
- Neem ook een verlengsnoer mee, zodat je altijd stroom kunt verlengen als het nodig is.
- Stel je adaptive cruise control in op 100 km per uur. Zo rijd je een stuk zuiniger bij deze snelheid met de vouwwagen achter je elektrische auto.
- Check of jouw elektrische auto in het menu een instelling heeft om aan te geven dat je met een aanhanger rijdt, zoals bijvoorbeeld de Hyundai IONIQ 5 heeft, op die manier stelt je elektrische auto vanzelf de actieradius bij.
- Gebruik de app van je elektrische auto (Zoals de Hyundai Bluelink app) om meldingen te krijgen over het laden van je auto. Zo voorkom je dat je auto niet 100% vol is als je gaat vertrekken.
- Boek een camping met laadpaal dan weet je zeker dat je kunt opladen op de camping en zo vertrek je altijd met 100% actieradius van de camping.
- Schaf eventueel een slimme laadkabel aan voor op de camping daardoor kun je met een gerust hart opladen op de camping zonder dat je het energienet van de camping overbelast.
- Zorg voor een disselslot voor je vouwwagen, dit kun je erop zetten als je aan het laden bent en even koffie haalt. Hierdoor weet je zeker dat niemand er met je vouwwagen vandoor gaat.
- Oefen het opzetten van je vouwwagen wanneer je voor het eerst ermee op pad gaat. Dat helpt als je aankomt op de camping, dan weet je namelijk wat je moet doen om zo snel mogelijk te genieten van je vakantie.