Vijf vragen aan…:
Kenter, over laadpalen en snelladers
Kenter over Charging as a Service
1. Om maar meteen duidelijkheid te creëren Rob, waarom ben jij van mening dat het aantal laadpalen en snelladers in Nederland nog niet toereikend is?
“De nieuwe generatie elektrische rijders wil niet teveel hoeven nadenken over hun range en vindt het al bijna normaal dat ze (snel) bij kunnen laden als ze ergens parkeren. Men verwacht op locaties waar ze langer dan een half uur verblijven dat ze per definitie kunnen laden om vervolgens hun weg te kunnen vervolgen.”
Lees ook: Wat zijn de voordelen van snelladers?
2. Klopt, veel mensen komen vaak bij een supermarkt, hotel of restaurant en het zou fijn zijn voor elektrische autorijders als ze daar op kunnen laden. Wat is volgens jou de reden dat we nog niet op meer plaatsen laadpalen en snelladers terugvinden?
“Eigenaren van locaties kennen de voordelen van het plaatsen van (snel)laadinfra niet altijd. Terwijl er echter diverse voordelen zijn. Eigenaren kunnen verdienen op de exploitatie van de snellaadinfra en nog belangrijker hun klanten en bezoekers keren vaker terug. We noemen het concept dat je aanbiedt Charging as a Service. Een trend die aansluit op het laden op locatie is het loyaliteitsaspect dat hieraan is gekoppeld. Wanneer je nu bij een tankstation gebruik maakt van het toilet krijg je vaak een bonnetje ter waarde van het betaalde bedrag. Dit kun je besteden in de shop. Een laadsessie met korting bij aankoop van een ‘x-bedrag’ is daarom helemaal geen toekomstmuziek meer te noemen”
3. Je noemde het net al even, maar wat is Charging as a Service precies?
“Charging as a Service is simpel gezegd het aanbieden van laadinfrastructuur als service voor je klanten zodat ze zorgeloos weer verder kunnen na hun bezoek. Je kunt het zien als een evolutie zoals WiFi eerder een service was; een aantal jaar geleden was het in sommige gevallen mogelijk om tegen betaling WiFi te gebruiken. Enkele jaren daarna werd het normaal om gratis toegang tot het WiFi te krijgen en tegenwoordig is gratis WiFi een minimale verwachting. Voor het laden zullen klanten deze cyclus op dezelfde manier gaan ervaren waarbij we nu aankomen op het punt dat klanten het al als dissatisfier zien als hen geen gelegenheid tot laden wordt aangeboden. Dit zorgt ervoor dat ze voor een ander hotel, restaurant of een andere winkel kiezen.”
Bekijk ook: 5 x tips om gratis te laden onderweg naar je vakantiebestemming.
4. Hoe weet een eigenaar van een hotel, restaurant of winkel hoeveel laadpalen of snelladers nodig zijn? Helpt Kenter hierbij?
“Het antwoord hierop is niet altijd eenvoudig. Want het heeft te maken met enerzijds de traffic en de doorstroom op een locatie en anderzijds met de aanwezige capaciteit op de aanwezige energievoorziening en de aansluiting. Kenter is in beide specialist, we kunnen hierin adviseren, engineeren en dit vervolgens ook realiseren. We helpen ook om het verdienmodel inzichtelijk te maken voor de ondernemers.”
5. Wat wil je tot slot nog meegeven aan locatie eigenaren van een hotels, restaurant of winkel?
“Mensen zijn vaak loyaal naar momenten of ervaringen die positief waren. Vrij vertaald; indien jij een van de eerste locaties bent waar elektrische autorijders kunnen opladen dan zullen ze dat onthouden en tot in lengte van jaren deze plek onthouden en blijven bezoeken omdat dit de eerste plek was waar ze konden opladen. Het maakt dus indruk en creëert een belangrijke mate van loyaliteit voor een hotel, restaurant of retail locatie.”
Lees ook
- Wanneer is het Zwarte Zaterdag in 2021 in Europa?
- Review: Met de elektrische auto naar Zuid-Duitsland
- Wat zijn de voordelen van een vakantie met een elektrische auto?
- Review: met je elektrische auto de Route du Soleil rijden is prima te doen
- Steeds meer campings in Zuid-Europa bieden een laadpaal aan voor elektrische autorijders