Review: Met de elektrische auto naar de Loirestreek

Review: Met de elektrische auto naar de Loirestreek

De Loirestreek in Frankrijk is een prachtige omgeving en een enorm uitgestrekt gebied. De omgeving van de Loire is bekend als de regio van de kastelen en daarnaast enorm populair voor de zomervakantie. Niet zonder reden is deze regio zo populair, er is veel moois te zien, je vindt er leuke kleine plaatsjes, prachtige natuur afgewisseld met leuke steden. Heel begrijpelijk dat je vele vakantiegangers met enthousiasme hoort vertellen over de vakantie naar de Loirestreek. Waarom staan er zoveel kastelen in deze regio en hoe gemakkelijk het is om met je elektrische auto naar de Loirestreek te gaan dat lees je in deze review. Als je geen tijd hebt de review in zijn geheel te lezen, zet dan maar gewoon de Loire op je vakantie shortlist.

Leestip: Review met het gezin op vakantie naar Frankrijk met de elektrische auto.

De Loirestreek in Frankrijk

De Loirestreek is een uitgestrekte regio die grofweg begint bij Gien en zich vanaf daar uitstrekt richting de Franse kust ter hoogte van Nantes. Tussen Gien en Nantes liggen zeer veel leuke en bekende plaatsen waarvan de grotere en bekendere plaatsen Orléans, Tours en Angers zijn. Deze steden zijn bekend van de route naar het Zuid-Westen van Frankrijk zoals onderweg richting Bordeaux en meestal slaan vakantiegangers Orléans en Tours over op de tocht naar de vakantiebestemming of hooguit boekt men een hotelovernachting onderweg. Jammer want het zijn echt hele leuke steden om een bezoekje aan te brengen.

Voor onze trip naar Centraal Frankrijk en de omgeving van de Loire hebben we een extra lang weekend. In enkele dagen willen we een goed beeld krijgen van de omgeving en zoveel mogelijk zien. Nadat we dit besloten hebben gaan we plannen en kijken hoe we het beste kunnen rijden. We starten het plannen van de reis met Google Maps. Op een weekenddag is het lekker om je trip te plannen, je in te lezen en te bekijken welke route je het beste kunt rijden.

Nadat we weten waar we allemaal naartoe willen gaan, is het goed om de exacte route te bekijken met een routeplanner app voor elektrische auto’s zoals Chargemap, A Better Routeplanner of de ANWB routeplanner voor elektrische auto’s. In dit geval proberen we er een die niet in dat lijstje staat en die we wel eens willen testen; Chargetrip GO. Eigenlijk werken alle routeplanners voor elektrische auto’s een beetje hetzelfde: Je voert je locatie en je bestemming in, selecteert je type auto en accupakket en plant de route. Chargetrip GO is in die zin anders dat er geen speciale app is waarmee je onderweg je route kunt bekijken. Bij Chargetrip GO plan je de route op de website en stuur je de route naar je telefoon waarna je met Google Maps onderweg de navigatie volgt.

Tip: Bekijk hoe je met Apple CarPlay en Android auto met Google Maps kunt navigeren.

Chargetrip GO Routeplanner naar de Loirestreek Frankrijk

Naar de Loire met de Kona Electric

Nadat de route gepland is checken we welke laadpassen we mee moeten nemen voor onderweg en maken we een checklist met spullen om niet te vergeten voor de vakantie. We hebben een Vattenfall InCharge laadpas, een Shell Recharge laadpas en een Plugsurfing laadpas en daarmee kunnen we zo te zien in Frankrijk goed uit de voeten. Doordat het netwerk van snelladers en laadpalen in Frankrijk nog niet zo ontwikkeld is als in Nederland, wil je zorgen dat je, als je bij een laadpaal aankomt die je routeplanner aangeeft, wel kunt laden.

We gaan naar de Loire met de nieuwe Kona Electric. De Kona is al jaren een van de beste elektrische auto’s in Nederland en vorig jaar beschreven we zelfs de Kona Electric als misschien wel de elektrische vakantie-auto van het jaar na de vakantie in Zuid-Duitsland. Het comfort, de goede veiligheidssystemen, de actieradius en de ruimte maken de Kona Electric een populaire auto. En daar is nu een vernieuwd model van waarmee we de trip gaan maken.

Waar de Kona Electric in uitblinkt? De actieradius is misschien wel een van de belangrijkste zaken. Met een actieradius van 484 km (WLTP) kun je moeiteloos flinke afstanden afleggen. En doordat de auto zo zuinig rijdt haal je deze actieradius ook zonder veel moeite. Omdat we in de routeplanner van Chargetrip GO aangegeven hebben dat we 100 km gemiddeld willen rijden optimaliseer je het bereik van je elektrische auto helemaal. Een fijne toevoeging aan de vernieuwde Kona Electric die ook zorgt voor een nog betere actieradius is de warmtepomp. We hebben voor de heenweg 3 laadstops gepland en doordat we weten dat de Kona erg zuinig is, hebben we geen enkele laadstress.

Ervaar het zelf: Boek een proefrit in de nieuwe Kona Electric.

Bekijk op kaart de verschillende plaatsen waar we met de Hyundai Kona Electric naar toe zijn gegaan in de Loirestreek:

Op donderdag vertrekken we einde van de middag richting Orléans. Een afstand van 623 km en volgens de routeplanner is het in 7 uur en 38 minuten af te leggen, het is dan wel te hopen dat er geen files onderweg zijn want richting de Loire moet je wel langs wat punten waar vaak files voorkomen. Zoals Antwerpen, Lille en de ring van Parijs. Het voordeel is dat we in Orléans een hotel met laadpaal hebben geboekt waardoor we weten dat het geen probleem is als we met weinig actieradius aankomen.

Bekijk de video om een beeld te krijgen van de mooie kastelen en plaatsjes in de Loirestreek:

Een heenreis volgens het boekje

Bij vertrek is de Kona Electric volledig opgeladen en vertrekken we met 475 km en 100% actieradius. We hebben geluk want op een van de snelwegen waar in Nederland altijd wel een file staat richting het zuiden (de A27) kunnen we in een keer doorrijden. Ook het stuk op de A58 en de A16 gaat soepel en zo staan we al snel aan de snellader bij Fastned Hazeldonk West. Niet omdat het nodig was, want we hebben nog 76% actieradius maar omdat we een stop voor een wc-bezoekje moeten maken plus de zin in koffie ons noopt tot een stop. En aangezien je wanneer je stopt met een elektrische auto het beste even kunt aanleggen bij een laadpaal doen we dat. Dit is het zogenaamde Parking = Charging basisprincipe.

Parking = charging bij snellader van Fastned Hazeldonk west

Na de koffie en toilet-stop gaan we verder richting Orléans waarbij we ook op de ring van Antwerpen geen tijdverlies hebben. Het volgende punt waar het vaak druk is onderweg naar het zuiden is richting Gent en vervolgens rond Lille. Ook daar rijden we soepel voorbij en net na Lille hebben we de volgende laadstop ingepland bij de Total snelladers van Total Energies Avelin. Veel routeplanners geven ook de snelladers van Total Energies langs de E17 aan bij Kalken. Alleen doordat daar slechts 2 HPC snelladers staan is de kans dat je moet wachten groot. Bij Total Energies Avelin zijn we de enige die aan het laden zijn en dat helpt vaak ook voor de laadsnelheid. Vlakbij dit snellaadstation ligt een winkelcentrum en daar kun je gemakkelijk even wat te eten halen tijdens het laden van de auto.

Tip: Wil je weten wat de top 10 activiteiten zijn tijdens het laden? Bekijk het hier.

Nadat we een wandelingetje hebben gemaakt naar het winkelcentrum in de buurt van de snelladers in Avelin komen we terug om de rit voort te zetten. Helaas is de laadsessie onderbroken en dus vertrekken we een halfuur later niet met 80% maar 63% actieradius. De Total snelladers hebben wel vaker de neiging om niet goed te werken. Houd als je kunt altijd de voortgang van het laden bij in de app van je elektrische auto. In dit geval werkt de Bluelink app van Hyundai hartstikke goed en kregen we al een pushbericht dat het laden gestopt was. Alleen doordat we niet bij de auto in de buurt waren, was er niets dat we daaraan konden doen.

Total Energies snelladers bij Avelin

Dat de Kona Electric niet helemaal opgeladen is tot 100% is in ons geval niet zo heel erg, want we rijden naar de Allego snelladers bij Roissy (bij het vliegveld Charles de Gaulle) voor de volgende laadstop. Dat redden we ook met onze 63% actieradius gemakkelijk. Alleen het blijft in Noord-Frankrijk altijd nog lastig met het beperkte aantal snelladers dat er nu te vinden is tussen Lille en Parijs. Dat maakt dit gebied een soort ‘charging-desert’ waar je op moet letten waar je gaat laden en of de snelladers werken. Gelukkig gaat Fastned meer snelladers plaatsen in Noord-Frankrijk, dit gaat elektrische autorijders weer verder op weg helpen.

Ook voor Parijs zijn er niet heel veel snelladers beschikbaar en dus kom je vaak op dezelfde plaatsen terecht om te laden. Bij Allego Rue des Marguilliers Roissy en France zijn we al vaker geweest. Bij deze Volkswagen – Audi dealer staan buiten het hek van de dealer twee Allego snelladers en die worden veelvuldig gebruikt door elektrische autorijders. Omdat er twee goede snelladers staan maar verder geen faciliteiten zijn, hebben ze aan de hekken van de dealer enkele vuilniszakken opgehangen om te voorkomen dat iedereen zijn vuilnis hier achterlaat bij vertrek. In 36 minuten hebben we voldoende actieradius om het laatste stuk van de reis af te leggen naar het Novotel Orléans Sud La Source.

Allego snelladers Rue des Marguilliers Roissy en France

Het laatste stuk van de reis gaat ook goed en we komen net na middernacht aan in het Novotel Orléans. Op de parkeerplaats zoeken we naar de laadpalen die het hotel heeft. Ze hebben 2 laadpalen met 4 oplaadpunten. Dat is ideaal want zo kan de Kona vannacht opladen terwijl wij genieten van een goede nachtrust. Helaas werkt hier de Vattenfall InCharge laadpas niet en om die reden hebben we meerdere laadpassen meegenomen. Bij de tweede poging met de Shell Recharge laadpas start de laadsessie en kunnen wij inchecken bij het hotel. Vanaf morgen hebben we meerdere dagen om de Loire te ontdekken met de elektrische auto.

Dankzij de vele kastelen hoef je jezelf niet te vervelen

De volgende morgen worden we wakker en op de telefoon staat de melding van de Buelink app van Hyundai dat de Kona Electric volledig is opgeladen. Dat geeft de ochtend natuurlijk direct een extra boost. Voordat we op pad gaan, nemen we eerst de tijd voor een uitgebreid ontbijt. Fransen zijn echte levensgenieters en weten heel goed hoe belangrijk lekker eten en drinken is. En wanneer je dan in Frankrijk op vakantie bent dan is er niets lekkerder dan je onder te dompelen in het lekkere brood, de croissants en pain au chocolats. Na het ontbijt pakken we de laatste spullen in en met een heerlijk zonnetje gaan we op pad om de eerste dag de Loire te ontdekken. Nu gaan wij niet direct richting het westen maar eerst richting het oosten en meer in de richting van de Bourgogne. Waarom we dat doen? Omdat we Gien willen bezoeken en tijdens het plannen zagen dat we dan erg in de buurt zijn van de magische wijnvelden van Sancerre. En Sancerre staat al langer op het lijstje om een bezoek aan te brengen.

Kasteel van Sully-sur-Loire

Vandaag toeren we rustig met de Kona Electric door het mooie landschap langs de rivier de Loire. En waar je ook heen gaat in deze omgeving, je kunt eigenlijk niet misgaan. We rijden vanuit Orléans naar Châteauneuf-sur-Loire, om via Sully-sur-Loire richting Gien te rijden. We rijden op deze dag maar zo’n 145 km en toch zijn we bijna de gehele dag lekker onderweg want bij ieder dorpje en vooral bij ieder kasteel wil je even de tijd hebben om rond te kijken en te genieten van de pracht en praal midden in de groene omgeving.

Een aantal absolute aanraders zijn het plaatsje Sully-sur-Loire met het mooie kasteel en het oude centrum, het kasteel en museum van Gien en de kanaalbrug van Briare. De kanaalbrug is heel bijzonder omdat Gustav Eiffel deze kanaalbrug bouwde waardoor boten hoog boven de rivier de Loire over kunnen varen van de ene kant van de oever naar de andere kant dankzij de kanaalbrug. Zin om te bekijken hoe deze kanaalbrug werkt en tegelijkertijd te genieten van een lekkernij van een goede chocolatier? Neem plaats op het terras naast de kanaalbrug en bestel een van de lekkere gebakjes of chocolaatjes bij Chocolats et Chimères.

Gustav Eiffel's kanaalbrug van Briare

Aan het einde van de middag, na een aantal uurtjes ontspannen rijden van kasteel naar kasteel en door de groene omgeving, zetten we koers richting Sancerre. Deze mooie plaats ligt in het oosten van het Loiredal op een heuvel vanaf waar je uitzicht hebt over de wijnvelden en omgeving. Sancerre is wereldberoemd vanwege de heerlijke witte wijn en dat trekt ook jaarlijks veel bezoekers naar dit leuke stadje. Hotel Le Panoramic in Sancerre, waar we geboekt hebben, heeft geen laadpaal voor de elektrische auto maar wel een geweldig uitzicht over de omgeving. En aangezien de Kona Electric tijdens de rit vandaag veel heeft kunnen regeneren hebben we bij aankomst in Sancerre nog bijna 400 km actieradius.

In Sancerre zijn verschillende wijnbarretjes en restaurants te vinden waar je een goed glas Sancerre wijn kunt proeven. Een aanrader is wat ons betreft om een glas wijn te drinken op het terras van Le Panoramic. Zo kijk je tijdens het proeven van de wijn uit over de mooie wijnvelden en heuvels rondom de stad.

Glas Sancerre op het terras van Hotel Le Panoramic

Vanuit Sancerre rijden we door het binnenland richting Tours omdat we eerder al vanaf Orléans langs de Loire richting Sancerre zijn gereden en niet dezelfde route willen rijden. De stad Tours is omringd met mooie Loire kastelen. De stad is ideaal om het levendige van een stad te combineren met het bezoeken van de prachtige kastelen in de Loire. We rijden via leuke binnendoor weggetjes en genieten van het mooie Franse landschap afgewisseld met leuke kleine plaatsjes zoals Aubigny-sur-Nère. Een stop voor een koffietje en iets lekkers bij de bakker is zeker aan te raden.

Voordat we naar Tours gaan om in te checken bij het Hilton Garden Inn Tours Centre gaan we nog naar Château de Chambord. Dit kasteel staat bekend als het mooiste kasteel van de Loire en dat wil je niet missen natuurlijk. Het kasteel ligt vlakbij de leuke stad Blois wat ook zeker een bezoek waard is. Bij het kasteel van Chambord is het erg druk als we aankomen. Er zijn meerdere parkeervelden en volgens Chargemap heeft een parkeerveld laadpalen. Het is niet nodig om de Kona op te laden alleen als we kunnen laden terwijl wij het kasteel bezoeken dan is dat altijd goed (want parking = charging). Helaas is het zo druk dat we niet bij het parkeerveld met de laadpalen kunnen komen, we worden naar een ander veld verwezen door de verkeersregelaars.

Château de Chambord in de steigers

Het Château de Chambord is ook echt wel een prachtig kasteel. We hadden alleen de pech dat het kasteel in de steigers stond, terwijl het zelfs in de steigers nog erg mooi is. Rondom het kasteel kun je prachtig wandelen en er zitten ook leuke tentjes om iets te drinken of te eten. Wil je naar binnen in Château de Chambord? Dan moet je een kaartje kopen. Dat kan bij de ingang of online. Het voordeel van online een kaartje kopen voor kasteel Chambord is dat je niet in de rij hoeft te staan.

In de Loire wil je het aantal kastelen dat je bekijkt op een dag een beetje beperkt houden, zo blijven de kastelen indruk maken en geniet je van wat je ziet. Na het bezoek aan het kasteel van Chambord rijden we via de A10 naar het Hilton Garden Inn Tours Centre om aan het einde van de dag te genieten van het ontdekken van de leuke stad Tours. Precies voor het hotel ligt een parkeergarage, alleen helaas zonder laadpaal. Het aantal laadpalen in de Loire omgeving is niet slecht. Wel is het handig om goed te kijken waar je kunt laden en om je route met de elektrische auto te plannen.

Waarom staan er zoveel kastelen in de Loire?

In de Val de Loire staan naar schatting zo’n 140 kastelen, terwijl er ook mensen zijn die zeggen dat het er makkelijk 300 zijn. Je hoeft je in de Loire dus niet te vervelen met al die kastelen. De vraag is waarom er zoveel kastelen in de Loirestreek staan? De oorsprong van de kastelen in het Loire gebied ligt in de 100 jarige oorlog tussen Frankrijk en Engeland. Tijdens deze oorlog bouwden beiden veel forten om grondgebied in de Touraine te beschermen tegen de vijand. Na de oorlog dienden deze forten geen doel meer en namen de adel intrek in de kastelen wat ervoor zorgde dat veel van de kastelen een adellijke uitstraling kregen.

Het mooiste en meest bijzondere kasteel van de Loire bezoeken we de volgende dag als we een trip maken in de omgeving van Tours. Doordat de Kona Electric ’s nachts niet heeft kunnen opladen, maken we eerst een stop bij de Allego snelladers bij Casino Géant Tours. Deze HPC snelladers van Allego zorgen dat je zo weer op weg bent en met voldoende actieradius richting Château de Chenonceau kunt. Dit kasteel is extra bijzonder omdat het over een rivier heen is gebouwd. Een kaartje voor het kasteel van Chenonceau koop je het best van tevoren zodat je de rij bij de winkel en bij de kaartverkoopautomaten voorbij kunt lopen. De prijs is exact hetzelfde namelijk. Nog een tip: als je geluk hebt kun je bij kasteel Chenonceau gratis je elektrische auto opladen. Er staan hier enkele Tesla Destination Chargers.

Handig om te weten: Kun je een niet-Tesla opladen bij een Tesla Destination Charger?

Na het bezoek aan het kasteel van Chenonceau, gaan we naar de leuke stad Amboise waar ook twee mooie kastelen te bezichtigen zijn en de Maréchal Leclerc brug zorgt voor een prachtig plaatje. Vanuit Amboise rijden we na een lunch aan het water door naar het laatste kasteel van deze trip door de Loire met de elektrische auto en dat is het Kasteel van Ussé. Dit kasteel heeft een extra sprookjesachtige uitstraling en heeft naar verluid aan de basis gestaan van het kasteel in Disneyland.

Slim plannen voor de terugreis

Na de heerlijke trip door de Loire is het weer tijd om de rit met de Kona Electric terug naar huis te plannen. Zeker na de soepele heenreis zonder files hopen we ook op een prettige terugreis. Omdat het een behoorlijke drukke route terug is en het aantal snelladers onderweg (net als op de heenweg) niet enorm is, plannen we op de route terug drie laadstops en houden we niet de laadstops aan die A Better Routeplanner voorstelt. Dit om te voorkomen dat we bij dezelfde drukke snelladers aankomen tussen Parijs en Lille als waar alle terugrijdende elektrische autorijders naartoe gaan om te laden.

Met 100% actieradius rijden we met de Hyundai Kona Electric om 07:12 weg vanuit Tours. De eerste laadstop is opnieuw de Allego snellader op Rue des Marguilliers bij Roissy en France. Door hier vroeg aan te komen om te laden kunnen we direct laden en door. De volgende laadstop plannen we in Moeskroen. Hierdoor slaan we het drukke stuk met weinig snelladers tussen Parijs en Lille over en moeten we wel een beetje op de snelheid letten om met voldoende actieradius aan te komen bij de snelladers bij Audi Moeskroen. De snellader bij de Audi dealer in Moeskroen ligt perfect langs de route. Let er alleen wel op dat je weinig telefoonontvangst hebt vanwege het grensgebied. Dus lekker filmpjes streamen tijdens het laden is lastig, tenzij je ze alvast gedownload hebt.

De snelladers bij Audi Moeskroen

Vanuit hier rijden we in een keer door naar de vertrouwde snelladers van Fastned. Alleen kiezen we niet voor de drukke en populaire snelladers bij Hazeldonk, maar juist voor de nieuwere locatie en veel minder drukke laadplek van Fastned bij Kalix Berna langs de A27. Binnen 9 uur rijden staan we weer thuis aan de laadpaal. Opnieuw een vlotte reis met de Kona Electric en de Loirestreek is absoluut een aanrader voor je volgende vakantie.

Gegevens van het opladen onderweg naar de Loire: Bussum > Orléans

– Afstand: 632 km
– Actieradius vertrek: 475 km

– 3 stops bij:
– Fastned Hazeldonk West
– Bijgeladen: 4,71 kWh
– Prijs: € 3,25
– Laadpas gebruikt: Vattenfall InCharge laadpas

– Total snellader Avelin
– Bijgeladen: 18,217 kWh
– Prijs: 12,57
– Laadpas gebruikt: Vattenfall InCharge laadpas

– Allego snellader – Rue des Marguilliers Roissy en France
– Bijgeladen: 36,906 kWh
– Prijs: € 21,77
– Laadpas gebruikt: Vattenfall InCharge laadpas

Laadpaal Hôtel Novotel Orléans Sud
– Bijgeladen: ,50,50 kWh
– Prijs: € 50,
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas

Gegevens van het opladen onderweg terug vanuit Tours: Tours > Bussum
– Afstand: 740 km
– Actieradius vertrek: 453 km

– 3 stops bij:
– Allego snellader – Rue des Marguilliers Roissy en France
– Bijgeladen: 37,318 kWh
– Prijs: € 22,01
– Laadpas gebruikt: Vattenfall InCharge laadpas

– Snellader bij Audi Moeskroen
– Bijgeladen: 41,76 kWh
– Prijs: € 24,50
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas

– Fastned Kalix Berna
– Bijgeladen: 5,65 kWh
– Prijs: € 3,90
– Laadpas gebruikt: Vattenfall InCharge laadpas

Tips voor je vakantie naar de Loire met je elektrische auto:

  • Plan je route zodat je niet in de charging-desert tussen Lille en Parijs met range-anxiety te maken krijgt. Een goede routeplanner is Chargetrip GO.
  • Wij hebben 2 laadpassen gebruikt tijdens deze trip. Het is handig om meer dan een laadpas mee te nemen en te checken of deze een goede dekking hebben. De laadpassen die we bij ons hadden zijn: Vattenfall InCharge, Shell Recharge & Plugsurfing.
  • Bekijk voor vertrek of je een milieusticker voor je elektrische auto nodig hebt in Frankrijk.
  • Overweeg om een tolbadge voor je elektrische auto aan te schaffen om sneller langs de tolpoortjes te kunnen gaan.
  • Neem je granny-charger mee om altijd op te kunnen laden op 220V indien nodig.
  • Neem ook een verlengsnoer mee, zodat je altijd stroom kunt verlengen als het nodig is.
  • Snelladen in Frankrijk is nog niet altijd even goed geregeld. Check de snelladers van Total, Allego en IONITY om te kunnen laden.
  • Geniet van je adaptive cruise control en rij op een vaste snelheid naar je vakantiebestemming. Wij hebben ongeveer 100 km per uur aangehouden op de snelwegen.
  • Boek een hotel met laadpaal en vraag of ze een plekje voor je kunnen reserveren bij aankomst. Bekijk ook de andere tips voor het boeken van een hotel met laadpaal.
  • Gebruik de app van je elektrische auto (Zoals de Hyundai Bluelink app) om meldingen te krijgen over het laden van je auto. Zo voorkom je dat je auto niet 100% vol is als je gaat vertrekken.
  • Volg niet klakkeloos het routeadvies van je navigatie of routeplanner app, het helpt als je zelf ook een idee hebt welke route het kortste is.
Kasteel museum van Gien