Onderzoek 2024: Betere laadinfrastructuur in Europa en de doorbraak van de elektrische kampeervakantie
In de zomer van 2024 rijden er in Nederland en België meer dan half miljoen volledige elektrische auto’s (BEV’s) rond. Deze EV-rijders gaan in bijna 95% van de gevallen met de elektrische auto op vakantie en daarmee zorgt de zomervakantie van 2024 voor meer vragen over laadpassen, routeplanners, goedkoop laden onderweg en kamperen met de elektrische auto dan ooit tevoren.
Jaarlijks doen we als Elektrische Autovakanties onderzoek naar de vakantieplannen van EV-rijders om zo te helpen met inzichten, trends en tips. Het onderzoek: “Op vakantie met de elektrische auto in 2024” is gehouden onder 965 deelnemers en geeft een goed beeld van hoe we in 2024 op vakantie gaan. Wist je bijvoorbeeld dat 8 op de 10 elektrische autorijders al weleens met de elektrische auto op vakantie is geweest? Dankzij deze eerdere ervaringen weten we dat de laadinfrastructuur in 2024 beter is dan ooit.
Doordat snelladen in Europa steeds gemakkelijker is geworden en de Tesla Superchargers in veel gevallen beschikbaar zijn voor zowel Tesla’s als niet-Tesla’s beoordelen we de mogelijkheden om op te laden in Europa gemiddeld met een 4.13. Ten opzichte van vorig jaar hebben veel meer EV-rijders die geen Tesla hebben gebruik gemaakt van de Tesla snelladers. Zo heeft bijna de helft van alle deelnemers zonder Tesla weleens bij Tesla geladen vanwege de lagere kosten of handige locaties langs de route. Doordat je de Tesla-app nodig hebt om te kunnen betalen is deze app in de zomer van 2024 de op één na populairste app onder elektrische autorijders.
Dit, en nog veel meer, blijkt uit het onderzoek “Op vakantie met de elektrische auto in 2024” dat we tussen eind april en eind juni 2024 hebben uitgevoerd. Middels een vragenlijst hebben we inzicht verkregen in de vakantieplannen van de respondenten. Uit het onderzoek blijkt dat meer en meer mensen (14,9%) met de caravan of vouwwagen achter de elektrische auto op vakantie gaan en daarmee lijkt er een doorbraak op het gebied van kamperen met de elektrische auto. De Model Y is de populairste elektrische caravantrekker deze zomer en de Skoda Enyaq IV is voor het tweede jaar op rij het meest geliefd onder vakantiegangers met een vouwwagen. Lees in dit artikel alles over de onderzoeksresultaten of download geheel gratis het volledige onderzoeksrapport met alle inzichten, data en grafieken.
Download gratis het gehele onderzoeksrapport: “Op vakantie met de elektrische auto in 2024”
Voor slechts 19% is vakantie met de elektrische auto de eerste keer
Dankzij de eerdere vakanties hebben vakantiegangers meer vertrouwen gekregen over op vakantie gaan met de elektrische auto. Door de ervaring van afgelopen jaren weten EV-rijders beter wat ze kunnen verwachten op het gebied van laadpalen en laadinfrastructuur in het buitenland. Van de deelnemers aan het onderzoek zijn 8 van de 10 respondenten (81%) al eens eerder met de elektrische auto op vakantie geweest. Dat vakantieganger de laadinfrastructuur in de populairste vakantielanden goed beoordeeld geeft extra vertrouwen richting de zomervakanties van 2024. De laadinfrastructuur in het populairste vakantieland Frankrijk scoort een 4.17 op een vijfpuntsschaal (1. Ruim onvoldoende t/m 5. Ruim voldoende) en laat een flinke toename in de positieve beoordeling zien ten opzichte van een jaar eerder.
Niet werkende laadpalen de grootste irritatie, Tesla’s storen zich aan nieuwe bezoekers bij Superchargers
De grootste irritatie tijdens de vakantie is voor bijna 1 op de 3 EV-rijders (28,3%) een niet werkende laadpaal. Het vervelende van niet werkende laadpalen is dat je vaak niet van op de hoogte bent dat de laadpaal niet werkt en dat dit jouw routeplanning naar de vakantiebestemming in de war schopt. Ten opzichte van vorig jaar zijn er minder elektrische autorijders die zeggen dat ze zich storen aan te weinig beschikbare laadpalen.
Overige irritaties die in het oog springen in het onderzoek van 2024 is dat EV-rijders zich storen aan hoge laadkosten en blokkeertarieven / boetetarieven of idle fees. Het is niet verrassend, gezien de irritatie aan hoge laadkosten, dat aanbieders als IONITY inspelen op de behoefte aan lage tarieven om te kunnen snelladen met de nieuwe IONITY abonnementsprijzen voor de zomervakantie van 2024. Voor bezitters van een Tesla is er sinds 2024 vaker irritatie over niet-Tesla’s die bij de Tesla Superchargers komen laden.
A Better Routeplanner niet langer de onbetwiste nummer één
Om je route te plannen richting de vakantiebestemming zijn er inmiddels ontzettend veel websites en apps die je helpen. Tot vorig jaar was A Better Routeplanner de meest bekende en meest populaire routeplanner onder EV-rijders waarbij 52,3% deze routeplanner gebruikte. Dit jaar is er een verschuiving waar te nemen in de resultaten van het onderzoek. Waarbij het opvallend is dat Google Maps veel vaker genoemd is als routeplanner en om met Google Maps een gemakkelijk een laadpaal te vinden. De combinatie van Google Maps met het navigeren in de auto via Apple CarPlay is begrijpelijk omdat je op die manier je laadstops overzichtelijk via de Google Maps weergave op je infotainment scherm kunt tonen.
Chargemap en de ANWB routeplanner maken de routeplanner top 5 compleet
De app en routeplanner van Chargemap worden ook nog steeds vaker gebruikt voor de planning van de vakanties. Het feit dat Chargemap handige tools heeft om in de Chargemap app laadpalen op prijs te filteren maakt Chargemap een prettige routeplanner voor zowel thuis als onderweg. De ANWB routeplanner is ook in gebruik toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Met de ANWB routeplanner en ANWB laadpas heeft de automobiel club een aardige combinatie buiten staan die vakantiegangers verder op weg helpt.
Een speciale vermelding is er voor de Tesla app die zeer sterk in gebruik is toegenomen. De vraag is of andere gebruikers dan Tesla bezitters de app ook gebruiken om een route te plannen want dat is op het moment van de publicatie van de onderzoeksresultaten nog niet mogelijk. Het is wel begrijpelijk dat de Tesla app populair is omdat je hiermee kunt betalen om te kunnen laden bij de Tesla snelladers onderweg én omdat je steeds vaker je laadpas kunt koppelen in de Tesla app om zo te betalen voor het laden.
Bekijk ook: Fastned toont vanaf nu andere snelladers in de Fastned app
Gemiddelde vakantieganger neemt nog steeds 3,6 laadpassen mee
Ondanks nieuwe wetgeving nemen vakantiegangers gemiddeld nog steeds 3,6 laadpassen mee op vakantie in Europa. De nieuwe Europese wetgeving die sinds eind 2023 is ingegaan moet ervoor zorgen dat het nog gemakkelijker gaat worden voor EV-rijders om onderweg op te laden. De zogenaamde Alternative Fuels Infrastructure Regulation (afgekort: AFIR) van de Europese Unie wil er voor zorgen dat er iedere 60 km een openbaar laadstation komt, dat aanbieders van laadpalen en snelladers transparant zijn over de prijzen én dat betalen met je bankpas of digitale betaalpas gemakkelijker is.
Opvallend is het dat in 2024 zo’n 84% van de vakantiegangers met 2 of meer laadpassen op vakantie gaat. Terwijl slechts 16% van de gebruikers met 1 laadpas op vakantie vertrekt. Het is daarbij wel de vraag of vakantiegangers nog extra apps installeren om te kunnen laden onderweg en tevens is de dekking van de laadpas die je meeneemt op vakantie van belang. De Shell Recharge laadpas is voor het tweede jaar op rij de populairste laadpas onder vakantiegangers. Gemiddeld heeft één op de zes een Shell Recharge laadpas bij zich tijdens de vakantie (zie tweede grafiek: “Welke laadpas neem je mee op vakantie?“).
Ontvang gratis het onderzoeksrapport: “Op vakantie met de elektrische auto in 2024”
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg per mail de link om het volledige onderzoeksrapport te downloaden.
Veel vraag naar faciliteiten voor kinderen tijdens een laadstop
Al jaren benutten EV-rijders op vakanties de laadstops optimaal; we drinken koffie, maken een sanitaire stop of eten iets terwijl we de EV opladen bij de snellader. In 2024 zijn enkele nieuwe ontwikkelingen waar te nemen in de favoriete activiteiten van vakantiegangers met een elektrische auto, namelijk boodschappen doen / winkelen en de kids laten spelen.
Boodschappen doen / winkelen tijdens de laadstop
Dat steeds meer vakantiegangers een laadstop combineren met een boodschap is minder gek dan je in eerste instantie denkt. Juist in het afgelopen jaar hebben veel supermarkten in het buitenland snelladers geplaatst zoals bijvoorbeeld bij de Carrefour in Frankrijk, de Delhaize in België en de ALDI in Zwitserland. Een laadsessie combineren met een boodschap of het kopen van je lunch terwijl je gebruik maakt van de snelladers is best een logische combinatie.
Kids laten spelen (uit laten razen)
Opvallend is de toename in de vraag naar laadstops waar een speeltuin of andere faciliteiten en activiteiten zijn voor de kinderen. Aangezien het best een uitdaging kan zijn om met (kleine) kinderen op vakantie te gaan met de elektrische auto komt de vraag steeds vaker hoe je dit het beste aanpakt en op welke manier je vooraf je laadstops kunt plannen zodat je weet dat er bij de locatie ook iets te doen is voor de kids.
In bijna 95% van de gevallen gaat men met de EV op vakantie in 2024
Het zou kunnen dat jij alleen op zomervakantie gaat met je elektrische auto of al op vakantie bent geweest richting de wintersport, maar feit is dat in 2024 bijna 95% van de EV-rijders met de elektrische auto een of meerdere keren op vakantie gaat. Sommige gaan vooral weekendtrips op pad en weer anderen gaan verspreid over het hele jaar vaker op reis met de trouwe elektrische metgezel.
Leestip: Review: Wintersportvakantie naar Oostenrijk met de Tesla Model 3 Standard Range
Tesla neemt ‘drempels’ weg en trekt bijna de helft van de vakantiegangers aan
Sinds Tesla het Supercharger netwerk stap voor stap is gaan openstellen voor niet-Tesla’s, zijn er steeds meer vakantiegangers die de weg naar de Tesla snelladers weten te vinden. Waar uit de onderzoeksresultaten van “Op vakantie met de elektrische auto in 2023” nog bleek dat niet iedereen bekend was met de mogelijkheid om bij Tesla te laden, heeft in 2024 al bijna de helft van alle elektrische autorijders weleens bij Tesla geladen.
Tesla neemt stap voor stap de ‘drempels’ weg voor niet-Tesla’s om te kunnen snelladen bij de Superchargers. Zo hebben de Amerikanen in het afgelopen jaar verschillende ‘drempels’ weggenomen door het integreren van betaalterminals op de nieuwe V4 Superchargers, het mogelijk maken om je laadpas te koppelen aan de Tesla app om de factuur via je werkgever of favoriete laadpas te ontvangen en heeft Tesla zeer aantrekkelijke dynamische tarieven om te laden bij de Superchargers in de markt gezet. Waarbij je met een Tesla lidmaatschap tijdens je zomervakantie optioneel nog extra kunt besparen op het laden bij de Tesla snelladers.
Tesla Superchargers gebruiken als niet-Teslarijder: Soms zelfs goedkoper dan op straat opladen
Door de dynamische tarieven voor het snelladen die Tesla hanteert, kun je zeer goedkoop opladen buiten de piekuren. In sommige gevallen betaal je bij een Tesla Supercharger € 0,37 per kWh en op straat bij een normale laadpaal € 0,45 per kWh. Volgens de deelnemers aan het onderzoek zijn de belangrijkste redenen om voor de Tesla Superchargers te kiezen omdat ze op handige plaatsen langs de route liggen en goedkoper zijn.
Veel vakantiegangers rijden de Tesla Superchargers voorbij omdat niet bekend is dat deze ook voor niet-Tesla’s te gebruiken zijn
De belangrijkste reden (22%) voor niet-Teslarijders dat nog geen gebruik is gemaakt van het Tesla netwerk is omdat men niet weet dat je hier ook als niet-Tesla gebruik van kunt maken. Een andere reden waardoor vakantiegangers andere snelladers kiezen is omdat je niet met je laadpas kunt betalen bij Tesla. Deze ‘drempel’ neemt Tesla stap voor stap weg door het plaatsen van betaalterminals in de V4 Superchargers en het mogelijk maken om steeds meer laadpassen te koppelen aan de Tesla-app.
Tesla bezitters nemen gemiddeld het minste aantal laadpassen mee
Doordat Tesla een goed dekkend netwerk van snelladers heeft in Europa en de software van de EV gemakkelijk zelf een route kan berekenen inclusief laadstops bij Tesla Superchargers, nemen bezitters van een Tesla gemiddeld minder laadpassen mee dan andere EV-rijders. Gemiddeld 3.22 laadpassen mee op vakantie terwijl een Tesla rijder slechts 2.58 laadpassen meeneemt.
Bekijk ook: Volledige tabel met het gemiddelde aantal laadpassen per type EV
Frankrijk ook dit jaar het populairste vakantieland
De vakantieplannen van 2024 gaan verder dan voorgaande jaren en dat is begrijpelijk wanneer je weet dat EV-rijders de laadinfrastructuur steeds hoger beoordelen in Europa, de actieradius van de elektrische auto’s waarmee we op vakantie gaan in categorie “meer dan 451 km” is toegenomen en we meer ervaring hebben met langere afstanden afleggen met de elektrische auto.
Net als vorig jaar is Frankrijk het favoriete vakantieland voor de vakanties met de elektrische auto. Dit vakantieland dat we kennen van de stad van de liefde, de verse stokbroden op de camping en de lange files tijdens de Zwarte Zaterdagen blijft ons altijd aantrekken voor de vakantie. Dat juist Frankrijk afgelopen jaren een flinke groei heeft doorgemaakt in aantal laadpalen en snelladers en dat je bij sommige aanbieders van snelladers in Frankrijk tegenwoordig gemakkelijk een laadpaal kunt reserveren tijdens je reis, maakt Frankrijk op het gebied van laadinfrastructuur ineens een land van innovatie en vernieuwing.
Wat verder opvalt is dat bijna alle landen in de Top 10 populairste vakantielanden minder bezoekers lijken te gaan trekken. Respondenten geven aan dat ze zich over heel Europa uitspreiden tijdens de vakanties dit jaar, waardoor bestemmingen buiten de Top 10 aan populariteit winnen. Opvallende nieuwkomer in de top 10 is Luxemburg, zeker omdat veel mensen Luxemburg vaak niet zien als vakantiebestemming maar als noodzakelijk land voor de doorgang richting de vakantiebestemming in het Zuiden van Europa.
De Top 10 populairste vakantielanden in 2024
- Frankrijk (17%)
- Duitsland (15%)
- Italië (11%)
- Nederland (9%)
- Oostenrijk (8%)
- België (8%)
- Spanje (5%)
- Denemarken (4%)
- Zwitserland (4%)
- Luxemburg (3%)
De doorbraak van de elektrische kampeervakantie in 2024: 14,9% gaat met caravan of vouwwagen op vakantie
Dat we tijdens de zomervakantie graag kamperen dat is algemeen bekend en haast al zo oud als de weg naar Rome. Wat in het onderzoek van 2024 direct opvalt is dat elektrische autorijders in veel gevallen gaan kamperen. Zo’n 10,5% van alle EV-rijders in Nederland & België dit jaar met een caravan achter de auto op vakantie gaat. Daarnaast hebben deelnemers aan het onderzoek ook nog eens gedeeld dat 4,4% van alle vakantiegangers met een vouwwagen achter de elektrische auto op vakantie gaat dit jaar. Dat is een flinke stijging ten opzichte van de vakanties in 2023 (zie grafiek hieronder).
Lees hier: Review: Op vakantie met de elektrische auto én caravan tijdens Zwarte Zaterdag
Steeds zwaardere caravans gaan mee op vakantie
Het is dankzij de betere laadinfrastructuur, de beschikbaarheid van meer laadpalen en snelladers en de uitbreiding van de mogelijkheden om ook bij Tesla te laden steeds makkelijker om op vakantie te gaan met een elektrische auto. Dankzij deze ontwikkelingen durven meer EV-rijders op vakantie te gaan met een caravan of vouwwagen als aanhanger. De Tesla Model Y en Volvo XC40 bezitters nemen dit jaar in de meeste gevallen een caravan van 1.250 tot 1.500 kg mee op vakantie. Dat zijn flinke caravans om mee te trekken richting de camping voor de kampeervakantie in de zomer.
Behoefte aan meer snellaadstations waar je met een caravan of vouwwagen kunt laden
De ontwikkeling van de vakantie met de caravan en vouwwagen brengt een nieuwe uitdaging op. Want het is niet ideaal als je bij iedere laadstop moet af- en weer moet aankoppelen op de Aire langs de Franse Autoroute. Gelukkig heeft Fastned in veel gevallen al snellaadstations waar je met je caravan of vouwwagen kunt laden. In Duitsland hebben Aral Pulse en ook EnBW inmiddels al wat snellaadstations waar je niet af hoeft te koppelen om te kunnen snelladen.
Laadpaal op de camping belangrijk voor veel kampeerders
De mogelijkheid om op te kunnen laden bij de accommodatie op vakantie of onderweg neemt door de grotere afstanden die vakantiegangers afleggen verder toe. Veel hotels hebben al laadpalen voor hotelgasten en er zijn ook steeds meer campings met een laadpaal, alleen het helpt de EV-rijders met een caravan of vouwwagen als er meer laadpalen op campings beschikbaar zijn. De voornaamste reden om laadpalen aan te bieden blijkt wel uit dit onderzoek: je trekt meer gasten aan die specifiek voor jouw camping (of accommodatie) kiezen omdat de aanwezigheid van een laadpaal belangrijk is voor ze.
Wat brengt de toekomst van elektrisch kamperen?
Het aantal mensen dat met de elektrische auto vanuit Nederland en België de komende jaren op vakantie gaat, zal alleen maar verder toenemen. Waar dit jaar de caravans en vouwwagens in veel gevallen achter de EV worden gehangen voor de kampeervakantie in Europa is het volgend jaar wellicht wel de doorbraak van de elektrische camper. Hopelijk ontwikkelen aanbieders van snellaadstations ook meer locaties waar je met een caravan, vouwwagen of elektrisch camper kunt laden en dan is de verdere ontwikkeling van elektrisch kamperen helemaal niet meer te stoppen.
Verantwoording onderzoek
Met tips en inzichten in trends helpen we elektrische autorijders om op vakantie te gaan met de elektrische auto. Het jaarlijkse onderzoek dat we als Elektrische Autovakanties doen helpt vele vakantiegangers om goed voorbereid op weg te gaan. Met dit onderzoek krijgt eenieder een beter beeld van de ontwikkeling in de markt en het vertrouwen van de EV-rijder. De doelgroep van dit onderzoek zijn elektrische autorijders in Nederland en België tussen de 18 en 70 jaar, waarbij we een verdeling op geslacht, leeftijdscategorie, land en inkomen hanteren. De uitkomst van het onderzoek is uitsluitend gebaseerd op de antwoorden van deelnemers aan het onderzoek.
Voor het 2024 onderzoek is gewerkt met een betrouwbaarheidsniveau van 99%, terwijl we een foutmarge van 5% hebben gehanteerd. De benodigde steekproefgrootte voor ons onderzoek is 663 EV-rijders. Dit jaar hebben er in de periode tussen eind april en eind juni 2024 meer dan 965 elektrische autorijders deelgenomen. Met behulp van data-analisten hebben we de resultaten in grafieken en tabellen verwerkt in het gratis onderzoeksrapport. De belangrijkste inzichten en analyses over de vakantieplannen van EV-rijders in Nederland en België hebben we in dit artikel gedeeld.
Wanneer je vragen hebt naar aanleiding van ons onderzoek of meer wilt weten over de onderzoeksmethode en resultaten, neem dan gerust contact met ons op.
Ontvang gratis het onderzoeksrapport: “Op vakantie met de elektrische auto in 2024”
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg per mail de link om het volledige onderzoeksrapport te downloaden.