Review: Op vakantie met de elektrische auto naar Italië
Italië is natuurlijk het land van la Bella Vita (het mooie leven) en dat is niet voor niets zo. Italianen leven voor mooie dingen, of het nou de met liefde gemaakte pasta is of het met de even zo eenvoudige als sublieme sportauto, Italianen hebben smaak. Het is niet voor niets zo dat wij in het voor- en naseizoen plus in de zomervakantie al jarenlang graag afdalen naar Italië voor de vakantie. Verschillende gebieden in Italië zijn populair voor de vakantie vooral ook omdat iedere regio in Italië weer geheel iets anders te bieden heeft. Om te bekijken hoe het is om met een elektrische auto op vakantie te gaan naar Italië, gaan wij met een Kia EV6 rondreizen door Italië. In deze review lees je de ervaringen, adviezen en tips voor je vakantie naar Italië.
Is het eigenlijk wel mogelijk met een elektrische auto op vakantie naar bijvoorbeeld Zuid-Italië te gaan? En zijn er eigenlijk wel genoeg laadpalen in Italië want als je mag geloven wat men zegt is er in Zuid-Europa geen laadpaal of snellader meer te vinden. Gelukkig gaan wij nooit een uitdaging uit de weg en ook dit keer niet; we besluiten om tijdens deze vakantie tot aan Napoli en de Amalfikust te rijden met een elektrische auto.
In deze review lees je hoe wij met een elektrische auto door Italië reizen tijdens onze vakantie en in de video zie je de beelden plus de tips om zelf met je elektrische auto deze trip te maken. Heb je geen tijd om alles te lezen? Bekijk hier onze top-tips:
- Kies voor accommodaties met een laadpaal in Italië, zoals agriturismo’s, hotels of vakantiehuizen. Door ’s nachts te laden bij de accommodatie kun je altijd met 100% op pad.
- Download de Juicepass app van Enel X, deze laadpas helpt je op weg en zorgt voor een ontspannen gevoel dankzij de uitgebreide dekking van laadpalen en snelladers in Italië.
- Zorg dat je meerdere laadpassen meeneemt op je vakantie naar Italië. Wij hebben de Plugsurfing, Juicepass en Shell Recharge laadpas meegenomen en overal kunnen laden.
Bekijk de video van de rondreis met de Kia EV6 door Italië:
- Kijk bij het plannen van je route naar Italië of je Frankrijk kunt vermijden, in Duitsland en Zwitserland zijn meer snelladers beschikbaar. Daardoor reis je meer ontspannen en ben je waarschijnlijk net zo snel.
- Maak voor je vertrekt een planning van je route en je laadstops, hierdoor heb je zicht op je totale route en heb je alvast opgezocht waar je kunt laden.
- Boek als je gaat kamperen in Italië een camping met laadpaal dan weet je zeker dat je kunt opladen op de camping.
Met de Kia EV6 op vakantie
Het plan is om met de Kia EV6 op vakantie te gaan naar Italië, met als meest zuidelijke bestemming de betoverende Amalfikust. Door met je auto op vakantie te gaan heb je onderweg veel meer vrijheid. Zo kun je rustig ergens stoppen om een dorpje of een natuurgebied te bezoeken als je daar spontaan zin in hebt. Verder heb je de vrijheid om een boodschap te doen of last-minute te bepalen waar je op de dag zelf zin in hebt. Plus het is veel gemakkelijker om spullen mee te nemen op vakantie doordat je ruimte hebt in de auto en in de kofferbak. Door de vliegschaamte neemt het aantal autovakanties toe en dat is zeer begrijpelijk. Want waarom zou je naar Zuid-Italië vliegen als je ook in etappes door Italië kunt cruisen richting het zuiden? Je bent ten slotte niet alleen vrijer in de keuzes die je maakt als je met je elektrische auto op vakantie gaat, je bent ook bewuster en beter bezig voor het milieu.
De Kia EV6 is eerder dit jaar uitgeroepen tot Europees Auto van het jaar 2022 en is zeer geschikt om lange(re) afstanden af te leggen. Op vakantie naar Italië zou geen probleem moeten zijn met deze mooie auto. De Kia EV6 scoorde hoog in de verkiezing en naast het stoere en gestroomlijnde uiterlijk van de EV6, is de jury vooral onder de indruk van het ultrasnelle laden en het grote rijbereik. Uiteraard is juist de grote actieradius van de EV6 erg lekker als je een vakantie naar Italië aan het plannen bent en realiseert dat de af te leggen afstand meer dan 1.850 km is.
Snel ziet de Kia er in ieder geval uit, zeker in het rood ziet de Kia EV6 er uit als een goede concurrent van een Ferrari en dat is hij ook eigenlijk wel en niet alleen om zijn looks. Zoals in onderstaand filmpje te zien is de Kia EV6 elektrische auto zelfs diverse supercars van Ferrari, Porsche en Lamborghini te snel af. Dat heeft Kia natuurlijk geweldig gedaan, zo’n mooie, snelle en ruime elektrische auto bouwen die zowel voor het gezin ideaal is als voor een weekend weg met vrienden. Erg benieuwd hoe de Italianen in Maranello (de geboorteplaats van Ferrari, vlakbij Modena) gaan reageren als we tijdens de vakantie met de Kia EV6 voorbij toeren.
De Kia EV6 heeft een (WLTP) actieradius van 528 kilometer in de meest optimale weersomstandigheden. Nu zou je kunnen zeggen dat Italië behoorlijk goede weersomstandigheden heeft voor elektrische auto’s; een goede warme temperatuur, geen nachtvorst, geen of amper wind. Met de 77,4 kWh achterwielaandrijving zorgt de Kia ook voor comfort en power wanneer je dit nodig hebt. En over power gesproken…het ultrasnel laden dankzij de 800V-technologie zorgt ervoor dat je in 18 minuten weer tot 80% opgeladen bent. Met al deze data en cijfers in ons achterhoofd beginnen we met het plannen van de reis door Italië. Wat zeggen al deze data over de Kia EV6 nou in de praktijk?
Ervaar het zelf: Boek een proefrit in de nieuwe Kia EV6.
Getallen en data over snelladen zijn leuk, alleen wanneer je de vakantie naar Italië aan het plannen bent dan zegt het ineens een stuk minder. Tijdens het plannen van onze trip moeten we nadenken waar we allemaal naar toe willen in Italië of er daar laadpalen of snelladers in de buurt zijn en waar we willen overnachten. Het plannen van de vakantie kost altijd wel tijd, zeker omdat je gegarandeerd wil zijn van de beste deals en de mooiste plekken, maar wanneer je met je elektrische auto op vakantie gaat kost het zoeken en boeken wat meer tijd. Dat is ten minste wanneer je zoekt naar hotels en agriturismo’s met laadpaal in Italië.
Plannen met apps en zoeken naar accommodaties
Er zijn steeds meer apps en websites waarmee je de route voor je elektrische auto kunt plannen. Zo heb je A Better Routeplanner, Chargemap, PUMP, Chargetrip GO, de ANWB-routeplanner voor elektrische auto’s en ook de Electric Routes routeplanner. We hebben alle apps en websites al weleens gebruikt om de route te berekenen. Uiteindelijk gaat het er om wat je zelf prettig vindt wanneer je een route plant. Een belangrijke vraag is vooral of je in je elektrische auto met de routeplanner app wil navigeren op je infotainment scherm met behulp van bijvoorbeeld Apple CarPlay of dat je de route thuis wil plannen en dan via een link met Google Maps wil rijden.
Voor deze trip gebruiken we A Better Routeplanner én Google Maps. In Google Maps plannen we eenvoudig de afstanden en is het makkelijk om bezienswaardigheden op te zoeken. Wat dat betreft is Google Maps een soort zoekmachine voor alles dat je op een kaart wil vinden. Door Google Maps zijn ANWB-routekaarten min of meer overbodig geraakt. A Better Routeplanner is een prettige routeplanner voor elektrische auto’s die je zowel op je computer thuis als in de vorm van een app onderweg kunt gebruiken.
Aangezien we ruim twee weken op vakantie gaan, is het fijn om de route te plannen. Je wil voorkomen dat je te grote afstanden per dag af moet leggen en tegelijkertijd wil je wel de mooiste plaatsen in Italië kunnen bezoeken. Wat ons helpt is om eerst te bedenken wat we echt willen zien in Italië, welke gebieden, steden en bezienswaardigheden willen we tijdens de vakantie absoluut zien. Het lijstje bevat vervolgens de volgende must-sees:
- De Italiaanse meren in Noord-Italië
- Toscane
- De toren van Pisa
- Florence
- De Vesuvius
- Pompeï
- De Amalfikust
- Modena
- De Dolomieten in Zuid-Tirol
Met dit lijstje beginnen we te plannen hoe de route het beste te rijden met de Kia EV6. We bekijken de opties en doordat we naar Noord-Italië willen plus liever Frankrijk op de route vermijden vanwege het (nog) beperkte aantal laadpalen en snelladers komen we snel op de route door Duitsland op de heenweg en via Oostenrijk en Duitsland op de terugweg. Volgens A Better Routeplanner zijn er voldoende snelladers langs de route die wij willen afleggen en dankzij de prestaties van de EV6 zijn we meer dan comfortabel om deze route van bijna 5.000 kilometer af te leggen zoals in kaart te zien is.
Een roadtrip van 5.000 km naar Italië met de Kia EV6
Het is zo ver, de koffers zijn gepakt en we starten met inpakken van de Kia EV6 voor de vakantie naar Italië. Aan kofferruimte geen gebrek en het inpakken verloopt dan ook soepel. De roadtrip gaat beginnen en wat hebben we er zin in. De laatste spullen strepen we door van de handige checklist en we zijn klaar voor vertrek.
Dag 1: Bussum – Campione d’Italia (984 km)
Vandaag staat een lange rit voor de boeg, we rijden van Bussum naar Campione d’Italia aan het meer van Lugano. Dit schattige stadje ligt op de grens van Zwitserland en Italië en hebben we uitgekozen omdat we graag aan een van de Italiaanse meren wilden verblijven tijdens de vakantie. De afstand van de eerste reisdag is ook direct de langste van de hele vakantie…ondanks dat het niet per se nodig is, kiezen we ervoor om zo snel mogelijk in Italië te zijn zodat de vakantie echt begonnen is.
We vertrekken op vrijdagochtend en de Kia EV6 heeft een bereik van 419 km (100%), we stellen de eerste laadstop in en zijn op weg naar EnBW – Autobahnraststätte Sessenhausen West. De rit gaat soepel en dankzij de adaptive cruise control, de veiligheidssystemen en de overzichtelijke schermen in de EV6 is het erg prettig rijden. De eerste 3 uur vliegen voorbij en voordat we onszelf realiseren dat we wel een koffietje lusten, staan we al bij de EnBW snellader in Sessenhausen. Aangezien we thuis niet met de Kia EV6 snelladen is dit een spannend moment; gaat het laden echt zo ultrasnel als ze zeggen. We koppelen de laadkabel aan en kijken op het scherm van de laadpaal, daarop zien we de laadsnelheid oplopen tot meer dan 152,4 kW!
Vol ongeloof lopen we naar de toiletten en het koffietentje bij deze laadstop. Terwijl we koffie bestellen kunnen we het niet laten om via de Kia Connect app de laadsessie te volgen. Het volgen van je laadsessie is altijd goed om te doen, zo weet je wanneer er eventueel een probleem is en het laden is gestopt, maar in dit geval zorgt het volgen van de laadsessie voor een nieuw soort stress want we hebben nog niet eens de koffie kunnen bestellen en de auto is alweer bijna tot 80% opgeladen. Als we terugkomen is de EV6 al tot 84% opgeladen (367 km) en dus koppelen we de laadkabel los en zetten we koers naar de volgende laadstop.
Onderzoeksresultaten: Bekijk de top 10 activiteiten tijdens een laadstop.
Trager rijden is eigenlijk vaak efficiënter, je verspeelt minder energie en daarmee optimaliseer je de actieradius van je elektrische auto, alleen wanneer je in Duitsland op de autobahn rijdt is het ook wel lekker om door te rijden. Onderweg richting het zuiden rijden we de A5 richting Zwitserland af. Het verbruik ligt iets hoger doordat we op de Duitse snelwegen harder rijden dan de efficiëntere snelheid van 100 km per uur en doordat het landschap hier behoorlijk glooiend is. Om die reden besluiten we eerder van de autobahn af te gaan om bij Allego Am Achernsee te snelladen in plaats van de voorgestelde laadstop bij het laadpunt van IONITY Mahlberg West.
Binnen no-time hebben we weer voldoende range en zetten we de rit voort richting Zwitserland. Met je elektrische auto in Zwitserland heb je een tolvignet nodig, dat is voor iedereen verplicht. Zo’n vignet kun je bij de tankstations voor de grens kopen of je kunt een vignet online kopen voor vertrek. In ons geval kiezen we ervoor om door te rijden tot de Zwitserse grens en daar een vignet te kopen. Deze keuze kan goed uitpakken als het rustig is aan de grens, je kunt ook in een lange rij terechtkomen en veel tijd verliezen. In ons geval pakt het goed uit. Bij de grens betalen we CHF 40,- (omgerekend zo’n € 38) en vervolgens plakt de douanebeambte de sticker aan de binnenkant van de voorruit.
Vanaf de grens bij Bazel is het nog zo’n 276 rijden om Zwitserland te doorkruisen naar Campione d’Italia aan het meer van Lugano. Wij moeten nog een keer snelladen bij een van de laadpunten in Zwitserland. Aangezien we sinds de laatste laadstop bij Allego van de routeplanning van A Better Routeplanner af zijn geweken, rijden we nu gewoon op Google Maps, alleen die geeft natuurlijk niet aan wanneer en waar je het beste kunt laden. Het voordeel van de Zwitsers is dat ze alles goed geregeld hebben en zo ook het laden onderweg. Vlak voor Luzern ligt een mooi meer en bij Rastplatz Inseli maken we een laadstop. Hier staan twee HPC snelladers (175 kW) van MOVE Mobility en terwijl de EV6 weer supersnel volloopt genieten wij van de zon die over de Sempachersee schijnt.
Wanneer we na het laden de snelweg weer oprijden, zien we dat er een behoorlijk stuk rood in Google Maps ons waarschuwt voor een vertraging. We rijden door en wanneer we dichterbij komen, blijkt het de drukte te zijn voor de Gotthardtunnel. Google Maps komt met een suggestie om een kortere route te nemen die ons 30 minuten bespaart en na een dag lang rijden, sta je hier wel voor open. Alleen na diverse kruis-door en sluip-door weggetjes te hebben genomen staan we voor een afgesloten opgang van de Gotthardtunnel en kunnen we weer terug om aan te sluiten om door de tunnel te mogen. De vertraging bij de Gotthardtunnel valt uiteindelijke wel mee (iets meer dan 30 minuten). Het laatste stukje van de dag rijden we eenvoudig uit en om 20:00 uur komen we, na een reis van bijna 1.000 kilometer en iets minder dan 12 uur, aan in het prachtige hotel Grand Hotel Campione.
Bij aankomst in het hotel blijkt dat ze geen laadpunt voor elektrische auto’s hebben, ondanks dat dit wel online aangegeven was bij de reservering. Dat is dan na zo’n reisdag wel een tegenvaller. Via de app van Plugsurfing zien we dat er op 3 km van het hotel een laadpaal staat, dat gaat een avondwandelingetje worden langs het meer. Bij terugkomst van de wandeling krijgen we nogmaals excuses en een upgrade van de manager aangeboden.
Slimmer boeken: Bekijk de 7 tips voor het boeken van een hotel met laadpunt.
Dag 2: Campione d’Italia – Pistoia (393 km)
Ken je dat? Soms heb je grootse verwachtingen en dan valt het tegen, dat was exact wat ons overkwam aan het meer van Lugano. Niet vanwege het meer maar vanwege het weer. Nadat we heerlijk hebben geslapen en een geweldig ontbijt op hebben, zien we dat het vandaag de hele dag bewolkt en regenachtig is. Oftewel niet wat we ons voorgesteld hadden van de mooie meren in Noord-Italië. Het voordeel van een autovakantie is dat je dan simpelweg je plan kunt wijzigen. We gaan niet toeren langs het meer met een stralend zonnetje, zoals gehoopt, nee we gaan door naar Toscane waar de zon volgens het weerbericht wel schijnt.
Met 100% en 400 km bereik rijden we met de elektrische auto door Noord-Italië naar Pistoia in Toscane. Dit is een afstand van 393 km over de Italiaanse autostrades, voor de zekerheid plannen we de route met A Better Routeplanner en die adviseert om bij Free To X Charging Station di Ricarica een laadstop te maken. Dat is een laadstop waar je geen spijt van gaat hebben als je hier stopt. Op de Italiaanse tolwegen mag je 130 km, dus je kunt lekker doorrijden. Uiteraard rij je dan wat minder zuinig en dus is zo’n laadstop bij deze goednieuwe 300 kW snelladers van Free to X een prettige pauze. Allereerst omdat we de snelheid waarmee het snelladen hier gaat nog nooit hebben gezien en daarnaast ligt er hier een Eataly restaurant. Wereldwijd gaan mensen naar hippe stadscentra voor een bezoek aan een Eataly vestiging en hier ligt het gewoon langs de snelweg; wat een genot.
Het laden gaat zo snel, dat sluit helemaal niet aan bij de Italiaanse attitude. Tijdens deze laadstop doen we drie dingen: brengen een bezoek aan het toilet, bestellen een cappuccino en bestellen een broodje to go. Zoals bekend leven Italianen volgens het ‘piano piano’ principe oftewel rustig aan. We volgen de laadsessie via de Kia Connect app en zien dat we al snel weer 80% actieradius hebben. Het is haast een omgekeerde laadstress…de stress van een laadpaal niet onnodig lang bezet houden en wel een toiletbezoek te doen en een koffietje en broodje te kopen. Wanneer we bij de Kia EV6 aankomen en vertrekken hebben we 95%. Een nieuwe ervaring was dit absoluut, een prijzige rekening was het ook: € 37,17. Volgende keer slimmer aanpakken deze laadsessies.
Bij aankomst met de elektrische auto in Toscane, zien we de zon! De zon die vanmorgen bij het meer van Lugano nergens te bekennen was. Voor de Toscaanse zon, de mooie omgeving, het heerlijke eten en het zwembad van Villa Parri zijn we hier naartoe gegaan. Villa Parri is een van de mooiste accommodaties in Toscane met een laadpaal. Deze prachtige villa scoort op Booking.com erg hoog met een 9+ en heeft naast deze score ook nog een laadpaal beschikbaar voor de gasten die elektrisch rijden. Het restaurant bij Villa Parri, genaamd Restaurant Contemporanea, zorgt ervoor dat je helemaal nergens meer naartoe hoeft. Wij checken in, reserveren een tafel in het restaurant voor ’s avonds, pluggen de laadkabel in en laden onszelf op aan het prachtige zwembad. Tip: boek het restaurant bij voorkeur van tevoren als je zeker wilt zijn dat je een plekje hebt.
Met de elektrische auto genieten van de vakantie in Toscane
Toscane en de Toscaanse heuvels zijn bij velen bekend en zeer geliefd bij vakantiegangers. Met je elektrische auto naar Toscane is om die reden dan ook iets dat je absoluut wil doen. Het aantal laadpalen in Toscane is nog wat beperkt maar neemt snel toe en als je de dagelijkse uitstapjes goed plant plus een agriturismo met laadpaal in Toscane boekt dan is het lastig om range anxiety te ervaren.
Na een heerlijk ontbijt bij Villa Parri lopen we naar de elektrische auto en koppelen de laadkabel los. Wat fijn om ’s ochtends gewoon in een volgeladen auto te kunnen stappen en vol energie te beginnen aan de tour die we vandaag gaan maken. We bezoeken vanuit Pistoia de plaatsen Lucca en Pisa. En einde van de dag hebben we gereserveerd bij Frattoria Rignana. De stad Lucca is heerlijk om doorheen te wandelen en van boetiekje naar koffiewinkeltje te wandelen.
Het Piazza San Michele is het middelpunt van de stad en daar omheen cirkel je door de leuke smalle straatjes door de stad. Aan de buitenrand van het centrum ligt de mooie oude stadsmuur. Een wandeling over de bekende stadsmuur van Lucca mag niet ontbreken als je hier bent. Tips: ga voor je dosis goede cafeïne en sweets naar de Farmacia (om de hoek van Piazza San Michele) bij deze oude apotheek haal je nu de lekkerste gebakjes en heerlijke koffietjes. Knort je buik rond het middaguur? Bezoek Focacceria Il Nicchio voor de lekkerste focaccia’s.
Wanneer de Italianen na de lunch aan de siësta beginnen, rijden wij richting Pisa. Dit kan via autostrada FI-PI-LI (Firenze, Pisa & Livorno) of binnendoor. Omdat we geen haast hebben, kiezen we voor de route binnendoor. Het is fijn om door de glooiende heuvels te rijden met de elektrische auto. Het verbruik blijft lekker laag doordat je minder hard rijdt en zeker wanneer je de regeneratief remmenstand op maximaal zet. Zo win je maximaal energie terug. In Pisa willen we heel graag de Toren van Pisa zien, deze beroemde toren staat 3,99 graden uit het lood oftewel hangt 3,9 meter over.
Wanneer we de auto parkeren nabij de Toren van Pisa, zien we de wereldberoemde toren al staan in de verte. Vanaf de parkeerplaats lopen we in 5 minuten naar de toren van Pisa. Wanneer we door de stadsmuren gaan en rechtsaf richting de toren lopen, worden we gegrepen door het beeld van deze toren en hoe scheef deze staat. Uiteraard staan er ein-de-loos veel toeristen foto’s te maken waarbij ze de toren tegenhouden. Dit beeld hoort net zo bij de toren van Pisa als het beeld van de scheve toren zelf. Na een wandeling rondom de toren en de omgeving van waar je het steeds vanuit een andere hoek kunt bekijken, lopen we richting het centrum van Pisa. Tips voor Pisa: bezoek niet alleen de toren van Pisa, loop ook zeker door het oude centrum. De Ponte di Mezzo is ook een must-see en als je daar dan toch bent koop dan ook meteen een heerlijk ijsje bij de beste ijszaak van Pisa: Gelateria De Coltelli.
Vanuit Pisa rijden we naar Greve in Chianti om bij Frattoria Rignana aan te schuiven. Dat is een behoorlijke rit van bijna 100 km om ergens te eten, maar daar krijg je geen spijt van. Bij Frattoria Rignana, wat ook een Agriturismo is, eet je de lekkerste gerechten voor een eerlijke en betaalbare prijs terwijl je uitkijkt over de Toscaanse heuvels en wijnvelden. Een ervaring die je niet wil missen tijdens je vakantie in Toscane.
Van Toscane verder naar het zuiden: Napoli
Is het mogelijk om met je elektrische auto naar het zuiden van Italië op vakantie te gaan? Ja natuurlijk! Met de Kia EV6 rijden we naar Napoli en de Amalfikust om in alle vrijheid te genieten van de prachtige omgeving en de zuidelijke cultuur van Italië.
Vanuit Villa Parri rijden we vandaag naar het zuiden van Napoli, deze rit van 600 km begin je wel erg lekker als je in de auto stapt en ziet dat je een volle batterij hebt. Onderweg naar het zuiden van Italië geeft A Better Routeplanner aan dat we twee keer een laadstop moeten maken. Wat opvalt als je bijvoorbeeld op de kaart van Chargemap kijkt, is dat het aantal laadpalen en snelladers wel minder wordt richting het zuiden. De routeplanner stuurt ons moeiteloos langs twee 300 kW ultrasnelladers waar we met de Juicepass laadpas app betalen.
Wanneer we in Napoli de snelweg afgaan om naar het vakantiehuis voor de komende dagen te rijden, merken we dat het verkeer hier in Zuid-Italië chaotisch is. Iedereen rijdt dwars door elkaar heen en verkeersregels zijn eigenlijk niet meer van toepassing. Gelukkig is de Kia EV6 een imposante auto en dat helpt om in het verkeer en het gedrang mee te komen. Om 19:10 uur komen we aan in Lettere, Napoli. Al tijdens het uitpakken van de auto zien we dat we vanaf hier fantastisch uitzicht hebben over Napoli en de Vesuvius.
Dag 5: Bezoek aan Pompeï
Wanneer je de kans hebt dan mag een bezoek aan de historische stad Pompeï natuurlijk niet ontbreken. Op ons lijstje van plekken die we graag willen bezoeken staat Pompeï ook hoog en vandaar dat we vandaag lekker een dagje door deze unieke en perfect bewaard gebleven stad gaan wandelen. Dat doen we niet alleen, maar met een lokale gids zodat we goed meekrijgen hoe het leven hier eeuwen geleden was. Bij Pompeï is het trouwens ook mogelijk om je elektrische auto op te laden, er staat een Tesla Destination charger die je kunt gebruiken als je binnen jezelf hebt aangemeld. Zo zorg je dat je het nuttige met het aangename combineert want parking = charging. Ben je in de buurt van Pompeï, laat de kans niet liggen en breng een bezoek. Het zal je niet teleurstellen. Tip: koop je tickets voor Pompeï met je gids vooraf online, dan val je niet voor de locals die geld proberen te verdienen aan onvoorbereide toeristen.
Dag 6: Rustdag
We hebben inmiddels meer dan 1.824 kilometer met de elektrische auto gereden naar Napoli. Hoewel het rijden in de Kia EV6 echt heel prettig en comfortabel is, een rustdag met een boekje in de zon en een koffietje op het dorpsplein in Lettere is ook fijn.
Sorrento en de Amalfikust met de elektrische auto
Het aantal elektrische auto’s neemt ook in Italië toe en tegelijkertijd is de Kia EV6 echt een reden voor Italianen om hun hoofd om te draaien en ons na te kijken als we voorbijrijden. Zeker hier in het zuiden van Italië is een elektrische auto nog vaak iets nieuws. Het aantal laadpalen is best aardig, snelladers zijn er daarentegen wel een stuk minder. Het is raadzaam om in deze omgeving een accommodatie te boeken met een laadpunt.
Dag 7: Napoli – Sant’Agnello en omgeving
Tijdens je vakantie wil je natuurlijk met je elektrische auto langs de prachtige Amalfikust rijden. Dat willen wij ook, alleen het aantal hotels met laadpaal in Zuid-Italië is beperkt. Om die reden kiezen we ervoor om niet in Positano of Amalfi te overnachten maar in Sant’Agnello naast Sorrento. Mocht je jezelf nu afvragen waarvan je Sorrento kent? Nou, waarschijnlijk van de limoncello want de herkomst van limoncello is te vinden in de citroenen van Sorrento.
In Sant’Agnello hebben we een prachtige villa geboekt genaamd Villa Savarese en vanuit hier is het ideaal om de omgeving te ontdekken. Helaas blijkt dat de villa geen laadpaal heeft, waardoor we via Chargemap zoeken naar een oplaadpunt in de buurt. Om de hoek van Villa Savarese ligt het Grand Hotel Cocumella en hier mogen we van de conciërge wel laden bij de Porsche laadpaal. Vanuit Sant’Agnello ontdekken we de kust en de omgeving te voet terwijl de auto aan het opladen is. Vooral Sorrento is erg leuk en gezellig, zowel overdag voor een lekkere lunch in de zon als ’s avonds voor een heerlijk happie bij een van de leuke restaurantjes.
Dag 8: Het pad van de goden
Vandaag rijden we naar Bomerano om vanuit hier het Pad van de Goden te bewandelen (Il Sentiero degli Dei). Tijdens deze wandeling van Bomerano naar Nocelle heb je prachtig uitzicht over de kust en de zee. Een absolute aanrader om deze wandeling te maken. Vanuit Nocelle kun je met de trappen afdalen naar Positano om vanuit hier de bus terug te nemen nadat je de wandeling hebt gemaakt of je kunt ook kiezen om met de boot terug te gaan naar Amalfi. Trek voor de wandeling wel zo’n 4 uur uit en dat is nog zonder de terugreis naar Bomerano. Tip: koop vooraf al bustickets als je met de bus gaat. Dan kun je in Positano direct instappen en hoef je niet op zoek naar een sigarenwinkeltje om kaartjes te kopen.
Dag 9: De Amalfikust
De Amalfikust rijden met de elektrische auto, het staat hoog op de wishlist voor deze vakantie en vandaag gaan we het doen. We gaan vroeg op pad want de Strade Statale 163 is een van de drukste wegen in de omgeving. Deze smalle kronkelende weg noemen ze ook wel ‘de weg van duizend bochten’. We rijden vanuit Sant’Agnello richting Positano en toeren zo langs de 40 kilometer lange kustweg. Het is erg mooi onderweg, alleen als je van plan bent om ontspannen te rijden en af en toe een stopje te maken dan moet je wellicht nog eens nadenken of dit de beste aanpak is. De Amalfikust-route is erg druk (ook al vroeg ’s ochtends) en de kronkelende weg geeft weinig ruimte voor het verkeer in twee richtingen. Tussen de mooie groene hellingen en de azuurblauwe zee door heb je tijdens het rijden weinig tijd om te genieten want de locals rijden hier op zijn zachtst gezegd erg ‘enthousiast’. Parkeren in een van de plaatsjes langs de route is prijzig en kost je minimaal € 5 per uur.
We genieten van Positano en uiteraard ook van Amalfi, een wandeling door deze idyllische plaatsen is onvergetelijk. Al was het maar omdat je de benen wel voelt van de vele traptreden als je door de kustplaatsjes wandelt. Het is wel erg druk en wij rijden aan het einde via de snelweg weer terug richting Sant’Agnello om even bij te komen tijdens een siësta langs het zwembad van Villa Relais Savarese.
Kamperen in Toscane
Met je elektrische auto heb je meer mogelijkheden om te kamperen, zo heeft de Kia EV6 de mogelijkheid om via Vehicle to Load (V2L) stroom terug te leveren. Met de tent achter in de ruime kofferbak heb je dankzij V2L de mogelijkheid om redelijk zelfvoorzienend te zijn waardoor je kunt wildkamperen. Dat wil je natuurlijk testen en dus gaan we met de Kia EV6 kamperen in Toscane.
Dag 10: Sant’Agnello – Podere Il Casale (421 km)
We laten de bekende citroenen van Sorrento achter ons en gaan weer terug richting Toscane en het Noorden van Italië. Doordat we bij Grand Hotel Cocumella nog een nachtje op hebben mogen laden bij de Porsche lader, vertrekken we met 100% actieradius. Onderweg naar Podere Il Casale hoeven we maar een keer te laden en A Better Routeplanner heeft weer een goede plek gevonden hiervoor. Niet langs de snelweg, maar net van de snelweg af bij een Enel X snellader bij Valmonte outlet shopping centre. Doordat we in het shopping centre even wat lunchen, gaat de laadsessie weer verder dan de 80%. Maar die extra actieradius is handig voor de overnachting in de tent waarbij we de stroom gebruiken van de EV6.
Bekijk de video: Kamperen in Toscane met de Kia EV6 dankzij de V2L functionaliteit.
Kamperen met je elektrische auto is goed te doen en deze manier van kamperen bij een eigenaar van een landgoed is heel erg leuk. Tegelijkertijd ben je wel vroeg wakker van de vogeltjes en de geluiden rondom je tent. We pakken rustig in en laten de tent drogen in de ochtendzon zodat we die weer in kunnen pakken.
Dag 11: Podere Il Casale – Montaione (167 km)
Voor de laatste twee nachten in Toscane gaan we naar Montaione, bij Borgo San Benedetto gaan we voor de laatste keer heerlijk genieten van de Italiaanse gastvrijheid en het lekkere eten en drinken. Bij deze agriturismo is een laadpaal, bovendien is er een geweldig restaurant genaamd Casa Masi bij waardoor we niet meer weg hoeven nadat we ingecheckt zijn. Met de twee zwembaden, de vele speeltoestellen, het volleybalveld en de tafeltennistafel is Borgo San Benedetto ook ideaal voor een vakantie met de kinderen in Toscane.
Dag 12: een dagje Florence
Vanuit Montaione is een bezoekje aan Florence perfect te doen, slechts een uurtje rijden en dat staat voor vandaag op het menu. Bij het Santa Maria Novella station parkeer je voor € 1,50 per halfuur en je staat in hartje centrum. Er staat ook een Enel X laadpaal dus als je geluk hebt kun je ook nog opladen tijdens je bezoek aan Florence. Vanaf het station wandel je gemakkelijk door de stad langs alle prachtige hoogtepunten en bezienswaardigheden zoals de kathedraal van Florence (Santa Maria del Fiore), de Basilica di Santa Croce di Firenze, het Palazzo Vecchio, het Uffizi museum en natuurlijk de beroemde Ponte Vecchio. Tip: wil je genieten van een geweldig uitzicht over Florence breng dan absoluut een bezoek aan Piazzale Michelangelo.
Dag 13: Montaione – Castelnuovo (256 km)
Toscane is een prachtige regio en het is zeker dat we hier nog een keer terug gaan komen, maar het is vandaag tijd om door te gaan met de elektrische auto naar Emilia-Romagna. Deze regio met daarin de bekende plaatsen Bologna, Parma, Modena en nog veel meer is een bezoek zeker waard. We hebben daarom last minute nog een agriturismo met laadpaal geboekt in de buurt van Modena: Case Zucchi Bioagriturismo. Doordat we het tussendoor plannen hebben we niet heel veel ruimte om alles te bezoeken, we kiezen daarom om een bezoek te brengen aan Modena. Daar hebben we voor lunch kunnen reserveren bij een van de restaurants van Massimo Bottura: Restaurant Franceschetta58. Mocht je de kans hebben is het zeker de moeite waard om te proberen een tafel te reserveren. Ben je op tijd met reserveren dan kun je sowieso terecht, heb je niets geregeld dan kun je het net als ons proberen via de reservelijst.
Dag 14: Castelnuovo – San Pietro (309 km)
Na een heerlijke nacht in het mooie en rustige Case Zucchi Bioagriturismo is het alweer tijd om de spullen te pakken. De Kia EV6 is opgeladen doordat we de laadpaal bij de accommodatie hebben kunnen gebruiken. Vandaag gaan we echt beginnen aan de terugreis en dat doen we in etappes. Vandaag rijden we naar de omgeving van de Dolomieten oftewel Zuid-Tirol. Daar hebben we een geweldig guest house met laadpaal geboekt: Viel Nois – Guest House. Naast prachtige kamers met uitzicht op de bergen is er ook een geweldige spa op de rooftop van Viel Nois. Door op deze manier terug te reizen vanuit Italië is de reis onderdeel van de vakantie. Terwijl jij in het bubbelbad zit met uitzicht op betoverende Dolomieten, laadt je elektrische auto op bij Viel Nois Guest House.
Dag 15: San Pietro – Mannheim (536 km)
Na een goede nacht staat ’s ochtends het lekkerste ontbijtbuffet van de hele vakantie klaar bij de guesthouse. Van vers fruit tot een menukaart voor eieren die je kunt bestellen en van pannenkoekjes tot croissants die je zelf met chocolade kunt vullen. Alles is hier mogelijk. We zijn blij dat we deze stop maken in de prachtige omgeving en we nemen ons voor om snel weer een keer terug te komen met meer tijd in de Dolomieten.
Bekijk ook: Vakantie met de Volkswagen ID.3 in de Dolomieten.
Na het ontbijt pakken we de auto in en rijden we via de Brennerpas richting Mannheim om daar nog een nacht door te brengen in het Hilton Garden Inn Mannheim. Onderweg maken we een laadstop bij het grootste laadstation ter wereld Sortimo Zusmarshausen. Deze ervaring van meer dan 60 snelladers is alsof je een blik in de toekomst werpt, zeker met de laadsnelheid van de Kia EV6.
Het Hillton Garden Inn Mannheim hotel is een perfect hotel onderweg, het hotel heeft 6 laadpalen voor elektrische auto’s en een overdekte garage. Enige nadeel als we aankomen is dat de plekken bij de oplaadpunten allemaal bezet zijn door niet-elektrische auto’s. Dat is vervelend als je in je planning rekening hebt gehouden om je elektrische auto ’s nachts op te laden om de volgende dag je reis voort te zetten. Gelukkig vinden we via de Plugsurfing app een beschikbare laadpaal in de buurt waar we uiteindelijk zelfs goedkoper parkeren dan bij het hotel.
Dag 16: Mannheim – Bussum (478 km)
Vanuit Mannheim is het laatste stuk terug alleen nog maar snelweg. In Duitsland zijn tegenwoordig zoveel snelladers langs de route dat het niet nodig is om de route te plannen met een routeplanner. Doordat we op tijd vertrekken in de ochtend is het rustig op de snelweg in Duitsland en ook al is 100 km/u rijden beter voor de actieradius, zeker met een lekker snelle EV als de Kia EV6 is het soms toch leuk om het laatste stuk van de vakantie even extra door te rijden. Vanaf de Nederlandse grens rijden we weer netjes 100 km/u en als we dan bij Fastned de laatste laadstop maken van de vakantie dan voelt het weer als thuiskomen.
De conclusie
Of het mogelijk is om met je elektrische auto op vakantie te gaan naar Zuid-Italië? Absoluut! Uiteraard verschilt het per type elektrische auto, echter wij hebben bijna 5.000 km afgelegd in iets meer dan twee weken. Elektrisch rijden is in Italië en zeker meer zuidelijk nog niet zo normaal als hier en dat zorgt juist voor leuke situaties zoals spontane praatjes met locals. Het aantal laadpalen is ook minder in Italië terwijl het geen moment als een beperking heeft gevoeld. Met alle voorgenomen ontwikkelingen in Italië gaat elektrische rijden en op vakantie gaan steeds gemakkelijker worden in de komende jaren. Vergeet niet de tips door te nemen om je reis voor te bereiden en alvast veel plezier gewenst.
Gegevens van het opladen tijdens de vakantie met de elektrische auto naar Italië:
– Afstand: 4.972+ km
– Laadstops:
– EnBW – Autobahnraststätte Sessenhausen West
– Bijgeladen: 53,09 kWh
– Prijs: € 33,97
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– Allego Am Achernsee
– Bijgeladen: 42,98 kWh
– Prijs: € 27,51
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– Rastplatz Inseli MOVE Mobility Charging station
– Bijgeladen: 54,20 kWh
– Prijs: CHF 39,41 (€ 38,95)
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– Green Motion laadpunt via Maroggia Bissone
– Bijgeladen: 39,351 kWh
– Prijs: CHF 27,15 (€ 26,83)
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– Free To X Charging Station di Ricarica
– Bijgeladen: 54,66 kWh
– Prijs: € 37,17
– Laadpas gebruikt: Juicepass laadpas app
– Opladen bij Villa Parri
– Bijgeladen: 39,58 kWh
– Prijs: € 17,81
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– Esso Giove Ovest – Free to X
– Bijgeladen: 53,75 kWh
– Prijs: € 42,46
– Laadpas gebruikt: Juicepass laadpas app
– Enel X snellader via Caragno 19
– Bijgeladen: 28,56 kWh
– Prijs: € 22,57
– Laadpas gebruikt: Juicepass laadpas app
– Tesla destination charger bij Pompeï
– Bijgeladen: onbekend
– Prijs: € 20,- voor parkeren en laden
– Laadpas gebruikt: geen laadpas, directe betaling zonder bonnetje
– Porsche laadpaal Grand Hotel Cocumella
– Bijgeladen: onbekend
– Prijs: 2 x gratis omdat er geen gasten met een elektrische auto waren
– Laadpas gebruikt: geen laadpas
– Enel X snellader outlet Valmonte
– Bijgeladen: 50,73 kWh
– Prijs: € 40,78
– Laadpas gebruikt: Juicepass laadpas app
– IONITY Valdichiana
– Bijgeladen: 46,37 kWh
– Prijs: € 36,63
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– Porsche laadpaal bij Borgo San Benedetto
– Bijgeladen: onbekend
– Prijs: € 9,-
– Laadpas gebruikt: geen laadpas, vast tarief voor laden
– Laadpaal bij Case Zucchi Bioagriturismo
– Bijgeladen: 56,6 kWh
– Prijs: € 12,-
– Laadpas gebruikt: geen laadpas, € 2,- per uur laden
– Laadpaal bij Viel Nois – Guest House
– Bijgeladen: onbekend
– Prijs: Gratis
– Laadpas gebruikt: geen laadpas gebruikt
– Laadpaal bij Sortimo Zusmarshausen
– Bijgeladen: 63,40 kWh
– Prijs: € 37,41
– Laadpas gebruikt: eLoaded laadpas app
– Laadpaal bij MVV Energie Mannheim
– Bijgeladen: onbekend
– Prijs: Gratis
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– EnbW – Tank& Rast Heiligenroth
– Bijgeladen: 52,72 kWh
– Prijs: € 33,74
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
– Fastned Hondsiep
– Bijgeladen: 49,54 kWh
– Prijs: € 37,65
– Laadpas gebruikt: Plugsurfing laadpas
Totale kosten opladen tijdens de vakantie met de elektrische auto naar Italië: € 474,48
Tips voor het rijden naar en door Italië met je elektrische auto:
- Zorg dat je diverse apps installeert, zoals A Better Routeplanner, Juicepass, Shell Recharge, Plugsurfing, en Bonnet.
- Overweeg om vooraf de volgende zaken te regelen voor je reis naar Italië: Bestel een milieusticker Duitsland online en bestel online een Tolvignet voor Zwitserland en of Oostenrijk.
- Bij sommige laadpalen heb je internet nodig om de laadsessie te starten, zeker wanneer je met de juicepass laadpas app moet betalen. Zorg dat je dit van tevoren weet en dat je roaming aanstaat.
- Plan je reis in etappes, hierdoor kun je ’s nachts je elektrische auto opladen en reis je relaxter.
- Neem een laadkabel mee met aan één kant een stekker voor het normale stopcontact (Schuko) en aan de andere kant de Type 2 Mennekes aansluiting om altijd op te kunnen laden.
- Neem ook een verlengsnoer mee, zo kun je altijd verlengen en je auto bijladen bij accommodaties zonder laadpaal.
- Gebruik de app van je elektrische auto (Zoals de Kia Connect app) om meldingen te krijgen over het laden van je auto. Op deze manier weet je hoever je auto opgeladen is door op je telefoon te kijken.
- Zorg voor de juiste bandenspanning, hierdoor haal je het maximale uit je actieradius.
- Geniet van je adaptive cruise control en rij op een vaste snelheid op snelwegen tijdens je vakantie.
- Overweeg om een tolbadge voor je elektrische auto aan te schaffen om sneller langs de tolpoortjes te kunnen gaan.
Lees ook
- Review: Kamperen met de elektrische auto in Normandië
- Hoe werkt de Chargetrip GO routeplanner voor elektrische auto’s?
- Rijden in de bergen met je elektrische auto, hier moet je op letten
- Wat is het voordeel van een warmtepomp en wat heb je eraan tijdens de vakantie?
- Bekijk bij welke Tesla Superchargers je met je niet-Tesla terecht kunt in het buitenland