Review: Met de NIO EL7 en caravan op vakantie tijdens het hoogseizoen
Het is de start van de zomervakantie dit jaar en de website draait overuren om mensen te helpen met het plannen, boeken en maken van hun vakantie met de elektrische auto. Ondertussen staat Zwarte Zaterdag voor de deur en dit is jaarlijks een moment dat mensen ongerust worden over de mogelijkheden over het op vakantie gaan met de elektrische auto. Omdat we geloven dat je met iedere elektrische auto op vakantie kunt en dat het ook mogelijk is om met een kampeermiddel zoals een vouwwagen of caravan achter je elektrische auto op vakantie te gaan, besluiten we enkele maanden voor Zwarte Zaterdag in 2023 om een uitdagende vakantie te gaan plannen: We gaan op vakantie met de NIO EL7 en de Adria Altea caravan naar Vorarlberg in Oostenrijk.
Tip: Bij deze snellaadstations kun je met je caravan of vouwwagen snelladen zonder af te koppelen
De Zwarte Zaterdagen vallen in 2023 in de weekenden van 28-30 juli en 4-6 augustus 2023. Deze weekenden zijn zo druk omdat zowel vakantiegangers die naar de vakantiebestemming gaan op de weg zijn als terugkerende vakantiegangers. Dit zorgt al jaren voor grote verkeersdrukte en in de afgelopen jaren nemen tijdens deze weekenden bij vakantiegangers met een elektrische auto ook de vragen en zorgen toe. Want doordat veel snelladers langs de vakantieroutes net naast de snelweg liggen, kunnen vakantiegangers van beide kanten van de snelweg bij de snelladers terecht komen en dat zorgt voor extra drukte.
De uitdaging die we aangaan voor deze vakantiereview is om tijdens de drukke vakantieweekenden met een elektrische auto en een flinke caravan achter de auto op vakantie te gaan naar Oostenrijk. Met de NIO EL7 (een elektrische auto van bijna 2.500 kg) en de caravan van het jaar: de Adria Altea met een maximaal beladen gewicht van 1.500 kilogram gaan we op avontuur.
Heb je geen tijd om alles van deze review te lezen? Bekijk dan hier de top-tips:
- Wist je dat je met je rijbewijs B in veel gevallen niet met een elektrische auto en een caravan mag rijden? Het maximale gewicht van een rijbewijs B mag niet boven de 3.500 kg uitkomen. Veel elektrische auto’s zijn zwaar en wanneer je daar het max gewicht van je caravan bijtelt ben je al snel in overtreding.
- Ga je wel met je elektrische auto en de caravan op pad met je rijbewijs B dan loop je het risico dat je niet verzekerd bent als er onverhoopt wat gebeurt onderweg. Zorg dat je een BE rijbewijs haalt en neem geen onnodig risico.
- Bekijk of jouw elektrische auto een aanhangermodus heeft, hiermee kun je zorgen dat de auto beter inschat wat je actieradius nog is. Vaak zit de aanhangermodus in het menu van je auto verwerkt.
- Plan je route zorgvuldig als je met een caravan achter je elektrische auto op pad gaat, zeker wanneer het de eerste keer is dat je langere afstanden wil gaan afleggen. Door een goede voorbereiding, kun je thuis alvast locaties kiezen voor een laadstop.
- Tijdens de Zwarte Zaterdagen is het drukker dan anders op de weg, je weet nooit wat je tegenkomt. Zorg er daarom voor dat je flexibel bent door te zorgen dat je voldoende eten en drinken bij je hebt. Nog niet alle locaties onderweg hebben altijd een plek om wat te lunchen of een kop koffie te halen. Dus als je zelf spullen bij je hebt ben je flexibeler.
- Zorg dat je meerdere laadpassen meeneemt naar Oostenrijk en let op “Blockiergebühr” aan de laadpaal in Oostenrijk. Dit is een soort boetetarief dat je moet betalen voor het bezet houden van een laadpaal als je auto klaar is met opladen.
- Mocht je niet de navigatie van je elektrische auto willen aanhouden, zorg dan alsnog dat je de laadstops in de navigatie van de auto invoert. Dat zorgt ervoor dat de batterij zich kan voorbereiden en je daardoor sneller kunt laden.
- Het grote voordeel van NIO is dat je met je elektrische auto je batterij kunt wisselen bij NIO Power Swap Stations. In bijvoorbeeld Duitsland zijn steeds meer swapstations te vinden en dat maakt het op drukke dagen makkelijker om naar je vakantiebestemming te rijden terwijl het bij de snelladers druk is met allerlei EV-rijders.
- Vergeet niet dat je in Duitsland met je caravan niet harder dan 80 km/u mag op de snelweg. De Duitse politie controleert hier regelmatig op en je krijgt een flinke boete, dus zorg dat je hierop let. Denk er ook aan dat je in Duitsland steeds vaker een milieusticker nodig hebt, ook voor je elektrische auto.
De voorbereidingen
Onze vakantie met de NIO EL7 en de Adria Altea caravan naar Oostenrijk begint al maanden eerder. We krijgen veel vragen over de drukte bij snellaadstations tijdens de piek van de zomervakantie. Aangezien er steeds meer mensen elektrisch rijden en deze volgens onderzoek ook steeds verder op vakantie gaan in Europa, vragen lezers zich af of het wel goed gaat tijdens de drukke Zwarte Zaterdagen. Het idee voor de test met een elektrische auto en een caravan tijdens de Zwarte Zaterdagen te reizen ontstaat daardoor al een behoorlijke tijd voor de zomervakantie.
Nadat we vorig jaar met de elektrische auto en de caravan naar Frankrijk op vakantie zijn gegaan, willen we dit keer tijdens die drukke dagen ervaren hoe het zou zijn op de drukke Duitse snelwegen. Daarnaast is een van de veel gehoorde opmerkingen dat elektrische auto’s geen grote caravan zouden kunnen trekken en om te bewijzen dat dit niet klopt gaan we op zoek naar de beste caravan van Nederland. Lang hoeven we niet te zoeken want we komen al snel bij de Adria Altea uit; verkozen tot caravan van het jaar 2022 door de ANWB.
Om met de elektrische auto en de Adria Altea caravan op vakantie te gaan tijdens de Zwarte Zaterdagen lenen we een prachtige Adria Altea 472 PU. Deze flinke kampeervriend mag met recht een echte caravan genoemd worden want de Adria Altea 472 PU weegt 1.500 kg maximaal beladen. Gelukkig zijn er steeds meer elektrische auto’s die een caravan kunnen trekken, toch is niet iedere elektrische caravantrekker in staat om 1.500 kg te kunnen trekken. De NIO EL7 is een flinke caravantrekker en deze krachtpatser mag tot 2.000 kg aan de trekhaak hangen. Wat de NIO EL7 extra speciaal maakt is dat de elektrische auto’s van NIO kunnen batterijwisselen bij de NIO Power Swap Stations in Europa. Hoe gaat een reis verlopen tijdens de drukste dagen van het jaar op de wegen in Europa als je met de NIO EL7 elektrische auto en de Adria Altea 472 PU meer dan 900 km aflegt om vakantie te vieren in Vorarlberg in Oostenrijk? En is het swappen van de batterij van de NIO EL7 sneller dan snelladen als je er een caravan achter hebt hangen?
De routeplanning en de zoektocht naar een camping met laadpaal
Nu we weten met welke combinatie we de uitdaging aangaan om tijdens de Zwarte Zaterdagen naar Oostenrijk op vakantie te gaan is het belangrijk om nog te bekijken waar we nog meer aan moeten denken. Het helpt altijd om een routeplanner voor je elektrische auto te gebruiken, dus ook in de voorbereiding van onze trip plannen we de route met verschillende routeplanners. Helaas is er momenteel nog niet één routeplanner optimaal. We gebruiken vooral A Better Routeplanner omdat je daarbij kunt aangeven dat je extra gewicht achter je auto hebt. Alleen helaas herkent deze routeplanner het NIO-model waarmee wij op pad gaan niet en dat maakt een precieze planning lastig.
Wat we wel voor vertrek kunnen regelen is een milieusticker voor Duitsland, die kunnen we alvast bestellen zodat we in Duitsland geen problemen hebben als we met de caravan onderweg zijn naar het Zuiden. Een paklijst is daarnaast altijd handig natuurlijk en ook helpt het om te bekijken waar de NIO Power Swap Stations (afgekort NIO PSS) zitten in Duitsland, zodat we die mee kunnen nemen in de routeplanning. Helaas neemt de A Better Routeplanner de NIO PSS niet mee in de planning. Aangezien we al veel laadpassen in het bezit hebben, is het niet direct nodig om voor deze vakantie nog laadpassen te bestellen. Alleen op het laatste moment besluiten we dat we toch een Maingau laadpas bestellen, deze laadpas geeft in Duitsland en Oostenrijk vaak lagere tarieven.
De vakantie duurt voor deze uitdaging eigenlijk slechts een week en dat betekent dat we veel kilometers gaan maken in de drukste periode van het jaar. We vertrekken op zaterdag 29 juli en rijden dan met de NIO EL7 en de Adria Altea caravan vanaf Assen richting de bestemming in Oostenrijk. Om zeker te zijn dat we kunnen opladen op de camping, zoeken we als een van de laatste belangrijke voorbereidingen nog een leuke camping met een laadpaal in Oostenrijk. Het aanbod van campings met een laadpaal is nog niet enorm, zeker niet in de omgeving waar wij naartoe willen. Gelukkig vinden we een mooie camping met beschikbaarheid voor een week in Vorarlberg: Panorama Camping Sonnenberg.
Swappen of snelladen met de caravan: wat is handiger?
Nadat alle voorbereidingen zijn getroffen, vertrekken we op de eerste Zwarte Zaterdag van 2023 om half elf met de NIO EL7 en de Adria Altea vanuit Assen. Nadat we de caravan aangekoppeld hebben, activeren we de aanhangermodus in de NIO en stellen we de navigatie in op het NIO PSS in Dorsten. Dit nieuwe wisselstation ligt op zo’n 200 kilometer van Assen. Na vertrek onderweg naar het eerste NIO-wisselstation voelt het spannend, alsof we weer voor het eerst met een elektrische auto op pad zijn zonder dat we weten of je op vakantie wel kunt laden. Dat gevoel van avontuur is altijd leuk en brengt het gevoel terug van toen we de website gestart zijn om elektrische autorijders verder op weg te helpen. Zo is deze uitdagende vakantie ook enigszins vergelijkbaar want we willen de ervaring delen over op vakantie gaan met een caravan en een EV om mensen te laten zien hoe dat gaat.
Vanaf Assen zijn we redelijk vlot bij de Duitse grens en vanaf daar begint de autobahn. Doordat de NIO zo’n sterke elektrische auto is merk je amper dat de Adria Altea met een lengte van 675 cm achter de auto hangt. Wat wel opvalt is dat we in de NIO de Adaptive Cruise Control niet meer kunnen activeren. Dat blijkt niet mogelijk te zijn als je de aanhangermodus geactiveerd hebt. Gek wel eigenlijk want je gaat zeker met een caravan vaak vrij lange stukken rijden waarbij je een zeer constante snelheid aan wilt houden. Doordat we met de aanhangermodus bezig zijn en meegaan met het Duitse verkeer op de snelweg rijden we stiekem harder dan toegestaan. Op de Duitse snelweg mag je met een caravan achter je auto maximaal 80 km/u. We rijden 100 km/u en nou is dat niet zo heel erg alleen loopt de actieradius veel sneller terug dan de bedoeling is en dat terwijl op het stuk tussen Assen en het NIO-swapstation niet super veel extra snellaadpunten zijn.
Zelfs als we de snelheid terug laten zakken tot 80 km/u gaat het halen van het NIO PSS in Dorsten krap worden waardoor we besluiten een snellader langs de route te zoeken. We vinden een snellader bij de McDonalds in Emsbüren die langs de snelweg ligt. Door hier 5 minuten te snelladen moeten we weer voldoende actieradius hebben om door te rijden naar Dorsten. Enige uitdaging: De snellader bij de McDonalds staat op een drukke parkeerplaats waar ab-so-luut geen ruimte is om de caravan achter de auto te laten zitten oftewel we mogen midden op de drukke parkeerplaats de caravan afkoppelen en in een parkeervak duwen om vervolgens te kunnen bijladen. Geen fijne learning, maar wel een goede les om te onthouden voor de rest van de reis: 85 km/u op de snelweg is de max met de caravan achter de elektrische auto.
Als we na 5 minuten weer zo’n 100 km erbij geladen hebben, is het tijd om verder te rijden. Alleen eerst moeten we de caravan weer aankoppelen en checken of de lampen goed werken. Dat alles terwijl we midden op een drukke parkeerplaats bij de McDonalds staan. Na een goede drie kwartier staan we vervolgens weer voor een McDonalds alleen dit keer tegenover het nieuwe NIO Power Swap Station in Dorsten. De blik van de medewerkers van NIO als ze zien dat we luxe Adria caravan achter de auto hebben zitten is onbetaalbaar. Uitdaging voor ons is dat we de caravan af moeten koppelen bij het swappingstation om de batterij te kunnen wisselen. Naast de NIO-box is ruimte om de caravan afgekoppeld te parkeren. Door vervolgens de NIO EL7 zonder caravan voor de box te parkeren en de swap te starten neemt de auto het stuur over om volledig autonoom achteruit in te parkeren voor de batterijwissel.
De dag evalueren op een last-minute gevonden camping
De volgende bestemming na de eerste keer swappen is de NIO PSS in Hilden bij een van de grootste snellaadstations van Duitsland. We zetten deze in de navigatie om zeker te weten dat we de keuze hebben om een nieuwe batterij te wisselen als het nodig is aangezien we eerder vandaag hoger verbruik hadden dan verwacht doordat we harder reden op de Duitse snelwegen.
Harder rijden is helaas niet meer mogelijk op deze Zwarte Zaterdag want we belanden in een flinke file tussen Duisburg en Düsseldorf. Hierdoor loopt de actieradius niet echt snel terug, maar lopen we wel bijna anderhalf uur vertraging op. We besluiten wel te swappen bij het NIO PSS in Hilden zodat we nog een keer een volle batterij hebben en door kunnen met een actieradius van 90%. Het afkoppelen gaat gemakkelijk en we parkeren de Adria caravan even naast de NIO-box bij Hilden. Binnen 5 minuten hebben we weer een nieuwe batterij en koppelen we in de regen de caravan weer aan om onze route voort te zetten richting het zuiden van Duitsland.
Inmiddels is het al halverwege van de middag en aangezien je op een camping vaak voor zeven uur aan moet komen, start vanaf Hilden de zoektocht naar een mooie camping langs de route naar Oostenrijk. Het is opvallend hoe slecht de websites van campings werken en hoe beperkt de informatie is op de websites. Uiteindelijk kiezen we voor een mooie camping in Rijnland-Palts: Camping Zum stillen Winkel. Het is wel opvallend en tegelijkertijd bedroevend hoe weinig campings met laadpaal er zijn. En doordat we daar geen fijne camping tussen vinden terwijl we in de file richting Koblenz rijden, boeken we deze camping.
Voordat we bij de camping aankomen moeten we zelfs bellen om te zeggen dat we er bijna zijn, we redden zeven uur maar net. Gelukkig maakt de locatie van de camping veel goed en is het er erg groen en natuurrijk. We kunnen snel al het papierwerk regelen bij de receptie en zijn nog op tijd om brood te bestellen voor de volgende ochtend. Nu we zover zijn om de caravan op onze campingplek te gaan zetten, stellen we nog de vraag aan de receptionist of we de auto mogen opladen via de 220V-lader (granny charger). Het antwoord is dat dit niet is toegestaan. Jammer, maar we hebben het ten minste gevraagd. Resultaat is wel dat we morgen eerst naar een snellader moeten voordat we verder kunnen richting Oostenrijk.
De Adria Altea 472 PU staat erg snel op z’n plek. Ondanks dat de caravan 7 meter is, plaatsen we de caravan zonder mover snel op z’n plek. Mocht je zelf een caravan hebben dan is het wel aan te raden om voor je comfort toch een mover op je caravan te zetten, dan sta je nog gemakkelijker op de juiste plaats op je campingplek. Nadat de caravan staat kunnen we gaan genieten van de luxe van de caravan. Want binnen no-time hebben we de caravansteunen uitgedraaid en de caravan op de campingstroom aangesloten. Vervolgens zet je de hoofdschakelaar aan in je caravan en geniet je binnen in de Adria Altea van vloerverwarming, een koude koelkast of zelfs van een magnetron.
De vloerverwarming is ondanks dat het de laatste zaterdag van Juli is, eigenlijk nog best wel prettig want het regent aan een stuk door op de camping. Door de vloerverwarming in de caravan aan te zetten is het snel comfortabel in ons huis op de camping. Gelukkig hadden we thuis al een maaltijd gemaakt die we nu kunnen opwarmen, dat scheelt na zo’n eerste reisdag en dankzij de magnetron staat er lekker snel een warme maaltijd op de tafel in de zithoek.
Terwijl we in onze, door de vloerverwarming verwarmde caravan, onder het getik van de regendruppels genieten van het eten evalueren we op deze last-minute gevonden camping en het verloop van de reisdag met de caravan en de elektrische auto op Zwarte Zaterdag. We zijn vanuit Assen in 8.5 uur 355 km richting het zuiden afgedaald met de elektrische auto en de caravan. Dat is niet bepaald een succesvolle reisdag. We hebben onderweg een keer moeten snelladen omdat we eigenlijk te hard hebben gereden en we hebben twee keer geswapt bij de NIO Power Swap Stations in Dorsten en Hilden. Het swappen inclusief afkoppelen van de caravan ging sneller dan het snelladen.
Wat is de ervaring die we meenemen van deze eerste dag reizen met een caravan tijdens het drukste weekend van het jaar?
- Vroeg vertrekken helpt. Gezien de drukte en ook aangezien je vroeg op een camping aan moet komen (veel campings sluiten vanaf 19:00 uur of eerder voor aankomsten).
- Een camping met laadpaal maakt je reis een stuk makkelijker, want doordat we op deze camping niet mogen opladen moeten we morgen eerst langs een snellader.
- Harder rijden dan 85 km/u met een zware caravan achter je elektrische auto is niet aan te raden omdat je actieradius veel sneller terugloopt.
- Het plannen van de route helpt echt. Op die manier weet je wat je uitwijkmogelijkheden zijn en heb je tijd om goede / handige laadstops te kiezen waar je de caravan makkelijk af kunt koppelen of beter nog: door kunt rijden bij de snelladers zonder af te koppelen.
Reisdag twee richting Oostenrijk – een ambitieuze planning
Nadat we het avondeten hebben gegeten in de comfortabele zithoek van de Adria Altea, is het belangrijk om de reis van morgen te plannen. We willen namelijk bijna zestig procent meer kilometers afleggen en in ongeveer dezelfde tijd. Met de verschillende routeplannerwebsites en -apps bekijken we de route en de mogelijkheden voor morgen. Het is belangrijk om op tijd te vertrekken. We mogen vanaf half negen ’s ochtends de camping verlaten en moeten 5 laadstops maken. Deze plannen we nauwkeurig zodat we dicht langs de route kunnen opladen en zoveel mogelijk de caravan aangekoppeld kunnen laten.
Met A Better Routeplanner stellen we in dat we een extra gewicht achter de NIO hebben hangen van 1.500 kg en vervolgens krijgen we verschillende laadstops te zien. Aangezien we niet meer langs de NIO Power Swap Stations komen en we er niet voor om willen rijden bestaat de voorgestelde route voor morgen voornamelijk uit Fastned snelladers. Handig wel dat A Better Routeplanner direct laat zien dat je met je caravan terecht kunt bij de laadstops. Omdat we niet zeker weten wat het effect van de caravan op de actieradius is plannen we eigenlijk bijna iedere 100 tot 150 kilometer een laadstop.
De planning is gemaakt en de laadstops ingepland. Tijd om te gaan slapen in het ruime bed van de Adria Altea. Wat de caravan ook erg prettig maakt is dat je een ruim badkamertje hebt en zeker wanneer het zo regenachtig is als op deze natte juli-dag is het lekker om niet meer naar buiten te hoeven richting het toiletgebouw op de camping om je klaar te maken om te gaan slapen.
Om half negen stipt hebben we alles ingepakt, de caravan zo stil mogelijk aan de NIO EL7 gekoppeld en rijden we richting de receptie. Hier halen we het bestelde brood op om naar de eerste laadstop van de dag te rijden: Fastned Limburg an der Lahn. Dit ruime laadstation heeft voldoende ruimte om met de caravan achter de NIO naast de snellader te parkeren om op te laden. Een voordeel van je caravan achter je EV bij een laadstop is dat je alles bij je hebt om even lekker pauze te nemen. Bij deze eerste laadstop genieten we van koffie en vers brood van de bestelling van de camping.
De volgende laadstop is Fastned Aschaffenburg waar we na iets meer dan anderhalf uur rijden aankomen. Bij dit laadstation is het mogelijk om met je caravan aangekoppeld te snelladen alhoewel het wel krap is. Gelukkig past het net, maar het houdt niet over om de bocht te maken met onze ruime combinatie van de NIO EL7 en de Adria Altea. Binnen het halfuur zijn we weer op weg naar de volgende laadstop op de planning van deze tweede reisdag: Fastned Uffenheim.
Wat direct opvalt op deze zondag is dat er geen of beter gezegd bijna geen vrachtverkeer op de weg is en dat zorgt voor een betere doorstroom op de weg. Wanneer we bij het derde Fastned laadstation van deze zondag aankomen hebben we, op 60 kilometer na, al net zoveel kilometers afgelegd als tijdens de eerste reisdag gisteren en dat in zo’n vier uur. Tijd voor lunch dus bij het snellaadstation van Fastned.
Vanuit Uffenheim rijden we richting de vierde Fastned laadstop bij Giengen an der Brenz. We zijn goed op weg richting Vorarlberg en de gemaakte routeplanning met A Better Routeplanner klopt vrij goed. De snellaadstations van Fastned bieden inderdaad de mogelijkheid om met je caravan aangekoppeld te snelladen, terwijl we wel zo eerlijk moeten zijn dat het niet heel ruim bemeten is bij de snellaadstations. Dat is ook bij Fastned Giengen het geval, want toevallig vertrekt er precies voordat wij aankomen een elektrische auto bij het laadstation anders hadden wij niet bij de tweede vrije laadpaal kunnen komen met de caravan aangekoppeld.
Om half vijf vertrekken we vanaf de Fastned snellader bij Giengen richting het laatste stuk van de rit richting Vorarlberg. Aangezien we nog een laadstop nodig gaan hebben om de camping te bereiken, gaan we bij Bregenz nog een keer snelladen bij de Tesla Superchargers. Terwijl we aankomen bij de Tesla Superchargers zien we dat er ook andere snelladers van VKW Vlotte staan. Hier kunnen we met onze Shell Recharge laadpas snelladen en door enigszins brutaal te parkeren is het tijdens het laden niet nodig om de caravan af te koppelen. In 15 minuten zijn we hier voldoende opgeladen om het laatste stuk naar de camping af te leggen. Op de camping komen we net na zeven uur ’s avonds aan.
Gelukkig hebben we de vriendelijke eigenaren tijdens het laden in Bregenz al gebeld en aangegeven dat we met een elektrische auto en caravan komen en daardoor niet exact kunnen inschatten op welk tijdstip we aankomen. We kunnen de camping nog op en de eigenaar helpt ons zelfs met het op de plek zetten van de caravan, zodat we prachtig uitzicht hebben op de bergen vanuit de caravan. Het is iets voor acht uur ’s avonds en we zijn redelijk geïnstalleerd. De NIO EL7 staat aan de laadpaal op Panorama Camping Sonnenberg en de caravan biedt wederom het comfort dat we de vorige avond ook hebben gehad. Alles bij elkaar opgeteld was de rit vandaag behoorlijk lang. Tegelijkertijd is alles vele malen soepeler gegaan dan tijdens de eerste reisdag. Het is nu tijd om een week te genieten van de bergen in Vorarlberg voordat we volgende week zaterdag dezelfde reis terug gaan maken tijdens het tweede Zwarte Zaterdag weekend van 2023.
De gemakken van de Adria Altea caravan
Tijdens de vakantie in Oostenrijk is het volop genieten van de prachtige omgeving, iedere dag wakker worden tussen de bergen met de zuurstofrijke berglucht is echt een feest. Zeker wanneer je vervolgens tijdens het ontbijt voor de caravan uitkijkt op de schilderachtige bergen. In Nüziders is voor de natuurliefhebber echt zeer veel te doen. Van prachtige wandelingen tot mountainbiken en genieten van mooie uitzichtpunten op de bergen. De week vliegt sowieso voorbij en dat komt ook door de fijne plek die we hebben op de camping en het comfort van de Adria Altea 472 PU.
Het is natuurlijk wat anders reizen met een elektrische auto en een caravan dan veel van ons gewend zijn, maar als je dan in Oostenrijk op de camping met laadpaal staat dan is de Adria Altea echt genieten. Deze opvallend luxe caravan met het ruime interieur bied je een geweldige slaapplek. Het is wellicht wat cliché, maar de Altea is echt een ‘home away from home’. Met de luxe uitgeruste keuken en moderne badkamer zorgt de caravan voor gemak en ontspanning. Waar we op de heenweg nog genoten van de vloerverwarming is het gedurende de week ook weer superluxe om ’s nachts de airconditioning aan te doen tijdens een warme nacht. Dankzij de royale opbergruimte en slimme indelingen kun je alles meenemen wat je wilt en zorgt de Adria Altea voor gemak en comfort.
De NIO EL7 biedt juist de luxe om de omgeving te ontdekken met een zeer ruime SUV. Geen bergpas is te uitdagend en of je nou een boodschap doet bij de Spar in het dorp of over een bergpas rijdt met de NIO EL7, deze stijlvolle elektrische auto doet menig hoofd draaien. Dat is ook niet gek want je bent fluisterstil en het logo van NIO is nog niet bij iedereen bekend. Ook op de camping zie je mensen stilstaan bij de NIO EL7. Tijdens het laden aan de laadpaal lopen mensen te kijken wat voor EV het is en als je de auto bij je kampeerplek hebt staan zorgt de NIO EL7 haast gegarandeerd voor een gezellig praatje met de andere campinggasten.
Aangezien we tijdens deze uitdaging willen ervaren hoe het is om met een elektrische auto en een caravan tijdens de drukste dagen van het jaar te reizen, beginnen we gedurende de week al op het WiFi van Panorama Camping Sonnenberg met het plannen van de route terug. Onze terugreis is tijdens een van de drukste zaterdagen van het jaar, namelijk op zaterdag 5 augustus. Deze Zwarte Zaterdag is zo druk omdat er op de Europese wegen dan veel vakantiegangers naar de vakantiebestemming toe rijden terwijl voor ongeveer net zoveel vakantiegangers de terugreis vanaf de vakantie begint. Zo ook voor ons.
Een vlotte terugreis dankzij de ervaring van de heenreis
Ook op deze camping, zoals op zo vele campings, is het niet toegestaan om te vroeg te vertrekken. Dit om de nachtrust van de andere gasten te bewaken. Aangezien we op deze Zwarte Zaterdag weer zo veel mogelijk kilometers willen afleggen richting Assen, willen we ook vroeg vertrekken. Los van een goede routeplanning inclusief laadstops is het daarom handig om zoveel mogelijk in te pakken op vrijdagavond voordat we gaan slapen. Het enige dat we op zaterdagochtend dan nog moeten doen is brood kopen en vervolgens kunnen we rond kwart voor acht vertrekken.
De eerste stop ligt op 184 km rijden vanaf de camping en doordat we zo lekker vroeg op weg zijn gaan deze kilometers vlot voorbij. We weten ook inmiddels door onze ervaringen van de heenweg dat het beter is om 80 tot 85 km per uur te rijden met de caravan achter de EV. Zelfs als het relatief rustig is op de weg is het beter om een lagere snelheid aan te houden, dan kom je verder met je actieradius. In de routeplanning van deze terugreis hebben we voldoende laadstops gepland en de eerste laadstop bij Fastned Haid in Leutkirch im Allgaü kunnen we zelfs overslaan doordat we zuiniger rijden dan verwacht. Zo komen we iets na 10 uur ’s ochtends aan bij de snelladers van EnBW bij Seligweiler bij Ulm. Bij hotel Seligweiler liggen veel Tesla Supercharger laadpalen, ook staan er enkele EnBW snelladers en die kiezen wij. Wat we wel doen omdat het nog vroeg en rustig is, is de NIO EL7 met aangekoppelde caravan aan de laadpaal aansluiten terwijl de caravan uitsteekt.
Wanneer we vanaf de snelladers naar Hotel Seligweiler lopen om koffie te halen zien we dat er een NIO Power Swap Station in Ulm ligt. Terwijl we dichterbij kijken blijkt dat het nieuwe NIO PSS nog niet open is. Jammer voor ons, want anders hadden we in vijf minuten een nieuwe batterij kunnen laten plaatsen en weer verder gekund terwijl we nu even dertig minuten aan de snellader opladen.
Bekijk ook: Dit zijn de 10 meest voorkomende activiteiten tijdens een laadstop.
Vanaf de EnBW snellader bij Hotel Seligweiler gaan we door naar het EnBW snellaadstation langs de A8 tussen Ulm & Stuttgart. Van dit snellaadstation weten we dat we door kunnen rijden met de caravan achter de EV en dat is prettig op een dag waarop je veel kilometers wil afleggen. Helaas rijden we bij Wendingen de eerste file van deze Zwarte Zaterdag in. Over een stuk tussen de twee laadstops waar je normaal iets meer dan een uur zou doen, doen we nu bijna twee uur. Gelukkig is er als we aankomen bij het EnBW snellaadstation wel direct plek om met caravan aangekoppeld te laden zonder dat we anderen blokkeren. Terwijl we inpluggen, komt de een na de ander aan om te snelladen bij deze locatie en ineens ontstaat er zelfs een wachtrij van EV’s die willen opladen.
Volgens de routeplanning die we hebben gemaakt en volgens NOMI, de digitale assistent in de NIO EL7, zou de volgende laadstop moeten zijn bij het nieuwe NIO Power Swap Station in Waldlaubersheim alleen lukt het niet om een nieuwe batterij te bestellen en geeft de navigatie van de NIO EL7 aan dat dit station niet geopend is. Omdat we op deze drukke Zwarte Zaterdag geen gokjes willen wagen of voor dichte deuren willen staan, kiezen we voor een andere optie: Aral Pulse Bensheim. Deze laadstop ligt net langs de snelweg en blijkt een goede zet. Naast een aantal gewone Aral Pulse snelladers staan hier ook snelladers waar we door kunnen rijden met de caravan aangekoppeld. Dat scheelt en zo kunnen we perfect laden zonder dat de caravan iemand in de weg staat terwijl we opladen.
Van de totale terugreis van 900 kilometer hebben we op deze drukke zaterdag inmiddels al zo’n 400 kilometer afgelegd en het is kwart over drie in de middag als we weer verder gaan op de A3 richting Keulen. We besluiten ook dat als we tot voorbij Keulen komen dat we daar dan een camping zoeken. Het fijne aan met z’n tweeën rijden is dat de bijrijder kan zoeken naar campings met laadpaal terwijl de bestuurder gefocust door kan rijden. Tijdens de zoektocht blijkt opnieuw dat je bij veel campings niet te laat aan kunt komen. We gaan vandaag proberen om voorbij Keulen te komen om daar een camping te zoeken voor een overnachting. Na enig zoekwerk komen we Camping Strandterrasse in Dormagen tegen. Een camping aan het water waar we terecht kunnen. De camping is perfect omdat deze precies tussen Keulen en Düsseldorf ligt.
Vanuit de auto bellen we naar de camping. De eigenaar zegt dat we voor zeven uur aan moeten komen, daarna is de receptie dicht. Als we uitleggen dat we met een elektrische auto en caravan onder weg zijn en niet precies kunnen inschatten wat de aankomsttijd is geeft de eigenaar direct begripvol aan dat we ook na sluitingstijd aan kunnen komen. Hij zorgt dat er informatie bij de receptie ligt en we kunnen morgenochtend komen betalen. We moeten nog een keer snelladen bij Allego Oberhonnfeld. Deze laadstop kiezen we ervoor om enigszins asociaal te laden. Er is niemand die aan het laden is en dus parkeren we de NIO EL7 Adria Altea 472 combinatie dwars over de verschillende parkeervakken heen zodat het niet nodig is om af te koppelen.
Een camping met een laadpaal (in de buurt)
Na de laadsessie bij Allego Oberhonnefeld rijden we het laatste stuk richting Camping Strandterrasse waar we om iets na kwart over zeven aankomen. We hebben in totaal vandaag 654 kilometer afgelegd in 11,5 uur met de caravan en de NIO EL7. Een behoorlijk vlotte rit terwijl we niet eens hebben kunnen ‘swappen’. Het swappen van de batterij bleek tijdens de heenreis namelijk al sneller dan snelladen. Zelfs als we de caravan tijdens het batterijwisselen bij NIO moeten afkoppelen.
De Adria Altea caravan hebben we snel op onze kampeerplek staan dankzij het gemak van de wendbare caravan en doordat we steeds geoefender worden in het plaatsen en in gereedheid brengen van de caravan. Precies nadat we staan begint het te regenen en zoeken we in de zithoek van de caravan op onze telefoon naar een leuk restaurant in de buurt. Want koken zit er na deze succesvolle lange reisdag niet meer in. Vlakbij de camping ligt het plaatsje Zons waar we een leuk restaurant vinden om een hapje te eten en de eerste reisdag van dit Zwarte Zaterdagweekend af te sluiten.
Helaas heeft de camping geen laadpaal. Via Chargemap blijkt dat er een nieuwe Shell Recharge snellader staat in het dorp. We hebben met de eigenaar afgesproken dat we om negen uur, als de receptie opengaat, langskomen om te betalen. Door van tevoren al op te laden zorgen we ervoor dat we volledig opgeladen zijn voor de tweede reisdag terug richting Assen. Vandaag hoeven we, doordat we gisteren al ruim 654 kilometer gereden hebben, nog maar 277 kilometer te rijden.
Slimmer laden met een caravan achter de EV
Vandaag kiezen we voor een laadstop bij Allego Emsbühren. Dit is vanaf de camping twee uur rijden. Helaas rijden we direct bij Düsseldorf en Dortmund de file in op deze zondagochtend. Net als tijdens de heenreis is het hier simpelweg te druk in combinatie met werkzaamheden aan de autobahn. Met een uurtje vertraging komen we bij de Allego snellader aan waar we dezelfde manier van laden toepassen als gisteren, alleen dit keer blokkeren we de snelladers niet want we parkeren onze caravan-combinatie aan de achterkant van de Allego snellader. Op die manier laden we slimmer en socialer met de caravan achter de EV.
Terwijl we aan het laden zijn en genieten van een verse kop koffie, zien we recht voor ons ineens het nieuwe NIO Power Swap Station van Emsbühren. Het lijkt nog niet geopend, want net als in Ulm zijn de luiken nog dicht en tevens heeft NOMI ons ook niet getipt om hier een batterijwissel te doen. Het lijkt erop dat NIO flink aan het uitbreiden is in Duitsland met alle nieuwe NIO PSS locaties die openen of klaar zijn om te openen. Dat is natuurlijk goed nieuws want dat maakt de reis met een NIO door Duitsland nog gemakkelijker.
Vanaf de Allego snellaadlocatie is het nog maar slechts 117 km tot aan Assen. Dit laatste stuk verloopt erg soepel en terwijl we de laatste kilometers rijden met onze elektrische auto – caravan combinatie realiseren we ons dat we in twee weekenden veel geleerd hebben over op vakantie gaan met een caravan. De belangrijkste les blijkt dat je de actieradius van je auto flink optimaliseert als je maximaal 80 tot 85 km/u rijdt. Uiteraard hebben we tijdens deze twee drukste weekenden van het jaar nog meer geleerd, lees alle onderstaande tips voor je eigen voorbereidingen op de vakantie met je caravan.
De conclusie
De uitdaging om met de NIO EL7 elektrische auto en de Adria Altea 472PU caravan van het jaar op vakantie te gaan tijdens de Zwarte zaterdagen in 2023 zijn we vol enthousiasme aangegaan. Reizen met een elektrische auto is ondanks de constante ontwikkelingen natuurlijk uitdagender dan met een brandstofauto op vakantie gaan. We hebben tijdens de voorbereidingen meerdere routes gepland en toch was onze eerste reisdag op de heenreis geen succes. Dit kwam vooral doordat we moesten wennen aan de belasting van de caravan op de actieradius. Vanaf reisdag twee op de heenweg hebben we meer gevoel gehad met de auto en de caravan, we hebben daardoor gemakkelijker meer kilometers af kunnen leggen en onze bestemming in Oostenrijk bereikt.
De Adria Altea caravan is echt een ideale reisgezel voor EV-rijders. Je hebt comfort en luxe bij je en tegelijkertijd is de caravan wendbaar, licht en gestroomlijnd. Het voordeel daarvan merk je niet alleen op de snelweg, maar ook op de camping. Want binnen no-time staat je Adria Altea op z’n plek en kun jij genieten van je vakantie.
De NIO EL7 is de tweede NIO waarmee we op vakantie naar Oostenrijk zijn gegaan. Zowel tijdens de wintersportvakantie naar Oostenrijk met de NIO ET7 als tijdens de zomervakantie met de NIO EL7 plus caravan hebben we ervaren waarom het merk NIO de komende jaren verder zal groeien en zich als premium EV-merk zal nestelen in de Europese automarkt.
– Afstand: 958 km
– Actieradius vertrek: 576 km (268 km met caravan)
– 2 ‘swaps’ & 6 x snelladen bij:
Dag 1 heenreis:
– McDonalds Emsbüren
– Bijgeladen: 29,336 kWh
– Prijs: € 21,71
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– NIO Power Swap Station Dorsten
– Prijs: Gratis tot 31 december 2023
– Laadpas gebruikt: Geen, werkt via NIO-account
– NIO Power Swap Station Hilden
– Prijs: Gratis tot 31 december 2023
– Laadpas gebruikt: Geen, werkt via NIO-account
Dag 2 heenreis:
– Fastned Limburg an der Lahn
– Bijgeladen: 37,42 kWh
– Prijs: € 29,56
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– Fastned Aschaffenburg
– Bijgeladen: 41,38 kWh
– Prijs: € 32,69
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– Fastned Uffenheim
– Bijgeladen: 46,80 kWh
– Prijs: € 36,97
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– Fastned Giengen an der Brenz
– Bijgeladen: 40,26 kWh
– Prijs: € 31,81
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– VKW Vlotte Bregenz
– Bijgeladen: 29,33 kWh
– Prijs: € 20,24
– Laadpas gebruikt: Maingau laadpas
– Afstand: 976 km
– Actieradius vertrek: 576 km (232 km met caravan)
– 6 x snelladen bij:
Dag 1 terugreis:
– EnBW Seligweiler
– Bijgeladen: 45,56 kWh
– Prijs: € 31,44
– Laadpas gebruikt: Maingau laadpas
– EnBW Rutesheim
– Bijgeladen: 39,61 kWh
– Prijs: € 27,33
– Laadpas gebruikt: Maingau laadpas
– Aral Pulse Bensheim
– Bijgeladen: 46,02 kWh
– Prijs: € 36,36
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– Allego Oberhonnefeld
– Bijgeladen: 42,22 kWh
– Prijs: € 33,35
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
Dag 2 terugreis:
– Shell Recharge Dormagen
– Bijgeladen: 46,17 kWh
– Prijs: € 27,24
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
– Allego Emsbüren
– Bijgeladen: 39,76 kWh
– Prijs: € 31,41
– Laadpas gebruikt: Shell Recharge laadpas
Totale kosten opladen tijdens de vakantie met de elektrische auto en caravan naar Oostenrijk: € 326,76
Tips voor de vakantie met de caravan achter je elektrische auto naar Oostenrijk:
- De belangrijkste tip is om te oefenen met je elektrische auto en de caravan, maak een rit door Nederland, ga een weekend weg naar België of Duitsland. Op die manier leer je het effect van je rijgedrag en het gewicht van je caravan op de actieradius. Wij hebben dit tijdens de eerste reisdag moeten leren.
- Controleer het maximumgewicht van je caravan-combinatie. Is het gewicht van je EV plus het maximale gewicht van de caravan meer dan 3.500 kg? Dan mag je met een rijbewijs B deze combinatie niet meer besturen.
- Let echt op het gewicht van je elektrische auto en caravan niet alleen omdat je eventueel een boete kunt krijgen, maar vooral omdat je verzekering je niet dekt bij een te zware combinatie en geen correct rijbewijs.
- Activeer de aanhangermodus in je elektrische auto, dan is de inschatting van je actieradius accurater. Ga je met een NIO met een caravan op vakantie? Check dan eerst of de adaptieve cruise control werkt met de aanhangermodus geactiveerd anders is het prettiger om zonder aanhangermodus te rijden.
- Plan thuis je laadstops in en zorg dat je alternatieven hebt langs je route. Thuis heb je meer tijd om te plannen dan wanneer je onderweg bent. Dit scheelt onderweg echt tijd en geeft je uitwijkmogelijkheden onderweg.
- Gebruik bij het plannen van de route een routeplanner zoals A Better Routeplanner die je laat zien waar je met je caravan aangekoppeld kunt laden doordat je door kunt rijden.
- Zorg dat je de laadstops invoert in de navigatie van je elektrische auto, dan kan je elektrische auto de batterij voorbereiden op het snelladen en gaat dit sneller.
- Het navigatiesysteem van NIO werkt erg goed en is eigenlijk handiger dan het gebruiken van een routeplan-app omdat de NIO-software de accuwissel automatisch kan bestellen. Dit is een groot voordeel. Plus de bekende apps als A Better Routeplanner en Chargemap kunnen nog geen route inclusief ‘swaps’ plannen.
- Het loont met de huidige energieprijzen om je route te plannen en prijzen te vergelijken. Doordat je tot 31 december gratis kunt batterijwisselen met je NIO is dat uiteraard de goedkoopste optie daarnaast is het goed de kosten te vergelijken.
- Neem altijd minimaal 2 laadpassen mee en check voor vertrek of ze goede dekking hebben. Wij hebben eigenlijk alleen de Shell Recharge & Maingau laadpas gebruikt.
- Vergeet niet dat je in Duitsland een milieusticker voor je elektrische auto nodig hebt. Zeker wanneer je de autobahn af gaat om ergens in een stad of dorp te laden of te overnachten op een camping.
- In Duitsland mag je met een caravan niet harder dan 80 km/u op de snelweg. Harder rijden kan een flinke boete opleveren. Daarnaast is 80 km/u rijden het meest efficiënt voor je actieradius. Dus ook al kun je makkelijk harder, laat je niet verleiden harder te rijden.
- Tijdens de Zwarte Zaterdagen is het drukker dan anders op de weg. Zorg ervoor dat je flexibel bent door voldoende eten en drinken mee te nemen. Nog niet alle laadlocaties onderweg hebben een plek om wat te lunchen of een kop koffie te halen. Dus als je zelf spullen bij je hebt ben je flexibeler.
- Let op bij de laadpalen in Oostenrijk en Duitsland dat ze je kosten in rekening brengen als je na het laden je auto niet weghaalt. Dit heet een ‘blockiergebühr’.
- In Oostenrijk heb je een vignet nodig voor de snelwegen, koop deze bij een tankstation voor de grens of bestel deze vooraf online. Je hebt geen extra vignet voor je caravan nodig in Oostenrijk.
- Kies voor de grootste batterij bij het wisselen bij een NIO Power Swap Station, zo kun je extra genieten van het rijden van lange afstanden tijdens je vakantie.
- Ondanks dat je met je NIO de caravan af moet koppelen om te kunnen swappen is het sneller dan snelladen. Het advies is om zeker de NIO Power Swap Stations te gebruiken als je kunt.
Lees ook
- Review: kamperen met de elektrische auto en een tent in de Ardennen
- De Shell Recharge Routeplanner app – dit zijn de voordelen
- Met je elektrische auto naar Oostenrijk, bekijk alle tips
- Review: kamperen met de elektrische auto en de tent in Normandië
- Getest: De ANWB Routeplanner voor elektrische auto’s